Fearful Symmetries - 14 Original Sin, Fear and Metaphysical Poetry
Tom zbiorowy Fearful Symmetries („Straszliwe symetrie” – w aluzji do zwrotu, jaki pojawia się w jednym z wierszy Williama Blake’a) jest pokłosiem przedsięwzięcia naukowego o nazwie „Civilization and Fear” („ Cywilizacja i lęk”), którego zwieńczeniem była międzynarodowa konferencja interdyscyplinarna zorganizowana w roku 2010 przez Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych. Celem konferencji było prześledzenie przejawów niepokojów i lęków, jakie budzi cywilizacja, a które znajdują swój przejaw w rożnych zjawiskach należących do szeroko pojmowanej kultury. W Fearful Symmetries pole zawężone zostało przede wszystkim do obszaru tekstu. Nie chodzi tu zatem o lęk w sensie abstrakcyjnym – zamieszczone w tomie eseje skupione są na przejawach niepokojów i lęków wyrażonych w formie dyskursywnej, a zatem w określonym historycznie i kulturowo kontekście. Poszczególne artykuły nie przynoszą odpowiedzi na pytanie: „Jaka jest natura lęku?” Dają jednakże wgląd w mechanizmy, dzięki którym obawy i lęki, szczególnie te związane z postępem cywilizacyjnym, znajdują wyraz w słowie i przez to zostają odziane w taką lub inną formę dyskursu. Chociaż bowiem lęk jest przeżyciem z natury osobistym a nawet intymnym, a przez to – zdawać by się mogło – niekomunikowalnym, to jednak funkcjonuje on również w wymiarze dyskursywnym, żywi się językiem i znajduje swoje naturalne środowisko w kulturze. Publikacja nie jest jednolita pod względem metodologicznym, nie narzuca też jednego i wyłącznego punktu widzenia; za wyjątkiem naszkicowanego wyżej pola tematycznego poszczególne artykuły nie pozwalają się sprowadzić do wspólnego mianownika. Jako całość książka unaocznia zatem, jak zróżnicowane są dyskursywne przejawy lęku i jak różnorodne potrafią być konteksty owych przejawów. Taka otwartość metodologiczna i światopoglądowa pozwala zdaniem redaktorów tomu żywić nadzieję na opanowanie wielu niepokojów dręczących współczesną kulturę (np. lęku przed wszelkiego rodzaju totalitaryzmami, także w sferze intelektualnej), a w konsekwencji na „ucywilizowanie” strachu jako nierozerwalnie z nią związanego zjawiska.
- Kategorie:
- Redakcja: Jacek Mydla, Leszek Drong
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-8012-221-5
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Contents Introduction (Leszek Drong, Jacek Mydla) / 7 Anna Antonowicz Indian Zigzags – the Industrial Monster / 15 Dorota Babilas The Victorian Culture and the Fear of the Talented Woman in George Eliot’s Daniel Deronda / 32 Katarzyna Blacharska The Renaissance Plus ultra and the Recurrence of Non plus ultra as Reflected in the Poetry of John Donne and John Milton’s Epic Paradise Lost / 42 Katarzyna Chruszczewska “To Be Saved by Chaos”: “Emancipation” of Self by Mutilation and Perversion. Chuck Palahniuk’s Invisible Monsters and Choke / 56 Joanna Jodłowska Who’s Afraid of the Supermarket: A Study of Andrzej Wojcik’s and Ewan Jones-Morris’s Semi-documentary Brand New World / 67 Paulina Kamińska Civilisation, Fear and Trauma in Doris Lessing’s Writing / 81 Robert Kielawski Masochism and Its (Dis)contents: The Politics of In-Yer-Face Theatre and Mark Ravenhill’s Bodies in Crisis / 93 Sławomir Konkol What Else Is Civilization For? Narration Overcoming Fear and Trauma in Graham Swift / 105 Anna Krawczyk-Łaskarzewska “Seek and Ye Shall Mind” – Conspiracy Theories and the Mechanisms of Online Exposure / 118 Sławomir Kuźnicki Civilization Renewal Project – the Ultimate Solution of Margaret Atwood’s Oryx and Crake / 136 Tadeusz Lewandowski Indulging a Terrorist’s Fears: A Critical Evaluation of Theodore Kaczynski’s Industrial Society and Its Future / 147 Tomasz Markiewka “The Gently Budding Rose”: Greeks and Fear in Teodor Parnicki’s Historical Novel The End of “The Concord of Nations” / 166 Gabriela Marszołek “Fetch Me my Feathers and Amber”: Gary Snyder on Civilization and the Primitive / 182 Przemysław Michalski Original Sin, Fear and Metaphysical Poetry / 194 Dominika Oramus Gods for the Final Days: Selected Religious Systems Devised by Kurt Vonnegut Jr. and Philip K. Dick / 208 Kamilla Pawlikowska Fear of the Inside: Neurology as a Science of Sensation in Victorian Literature / 219 Izabella Penier The Black Atlantic Zombie: National Schisms and Utopian Diasporas in Edwidge Danticat’s The Dew Breaker / 233 Maciej Piątek Fears and Fictions of Samuel Beckett / 248 Brian Reis Deeper Darkness: Fear of the Dionysian Ultimate in H.P. Lovecraft / 254 John Eric Starnes Mr. Turner’s Fears and Fantasies: The Turner Diaries and White Fear in America / 266 Nurseli Yeşim Sünbüloğlu Gender Implications of Literary Representations of Anxieties about Modernisation in Turkey: Aganta, Burina, Burinata (1945) / 276