Figury podróży
W monografii przedstawiono relację pomiędzy doświadczaniem podróży w jej fizycznym aspekcie a praktykami pisarskiego opracowywania doświadczenia. Autorka dostrzega w narracjach Hermanna Hessego, Claude’a Lévi-Straussa, Mircei Eliadego i Carla Gustava Junga charakterystyczne dla tych pisarzy figury – magiczne mosty, trójkąt, labirynt i mandalę. Pomagają one wyrazić sens odbytych przez nich podróży do Indii, wypełniając treścią topos drogi.
Podróż na Wschód… droga do Indii… Zobaczmy ją w chwili, gdy zaistniała – w wyobraźni, w planach, w realnej przestrzeni, a także w tekście… Niosła wiele doznań; jedynie ich część mogła zostać przetworzona
intelektualnie i artystycznie.
Nie jest to jednak książka o ogólnie rozumianych podróżach do Indii; jej bohaterami stają się autorskie
figury myślenia, działania i pisania, aktywne także w narracyjnym opracowywaniu doświadczenia. Magiczne mosty Hessego, labirynt Eliadego, mandala Junga i trójkąt Lévi-Straussa – te figury wyprowadzone z tekstów poszczególnych autorów – a więc „wykonane” z różnych materii – w sposób nieunikniony prezentują się jako pochodzące z różnych porządków. Każda z nich pracuje inaczej, gdyż w odmienny sposób wyłoniła się z treści życiowych podróżnika. Dają wgląd w specyfikę podróżniczego kontaktu ze światem i wydobywają modusy jego konceptualizowania. Pomagają też dojrzeć to, co staje się sensem odrzuconym. Ujmowane łącznie, pokazują, jak elastyczna pod względem sensotwórczym jest antropologicznie rozumiana droga.
*********
The Figures of a Journey. Hesse, Eliade, Jung, Levi-Strauss – on the Way to India and Back
The monograph explores the relation between experiencing a journey in its physical aspect and the practice of its literary rendering. In the narratives of Herman Hesse, Claude Lévi-Strauss, Mircea Eliade and Carl Gustav Jung the author sees the figures characteristic of these authors: magic bridges, a triangle, a labyrinth and a mandala. They help express the meaning of the authors’ travels to India, giving substance to the
topos of a journey.
*********
Prof. dr hab. Anna Wieczorkiewicz – profesor nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej oraz etnologii i antropologii kulturowej na Uniwersytecie Warszawskim, profesor zwyczajny Zakładu Antropologii Politycznej i Ekonomicznej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Swoje projekty badawcze realizowała też w ramach stażów i grantów na uniwersytetach zagranicznych (m.in. New School University w Nowy Jorku, Uniwersytet Stanowy w San Diego, uniwersytety w Leicester, Sztokholmie, Mediolanie, Kopenhadze, School of Social Science Research w Amsterdamie). Jej badania sytuują się na pograniczu antropologii, literaturoznawstwa, filozofii i socjologii. Autorka książek: Wędrowcy fikcyjnych światów. Rycerz, pielgrzym i włóczęga (1997), Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia (2000), Apetyty turysty. O podróżniczych kontaktach ze światem (2008), Monstruarium (2009), Czarna kobieta na białym tle. Dyptyk biograficzny (2013). Publikowała też liczne artykuły w pracach zbiorowych oraz czasopismach naukowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-5384-7
- ISBN druku: 978-83-235-5376-2
- Liczba stron: 210
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 7 1. MAGICZNE MOSTY HERMANNA HESSEGO 11 Magiczne mosty i realna geografia 11 „Wonne szafy”, złoty smok i drzewo bo. Początki fascynacji 12 Kierunek włoski: sztuka podróży 15 Nienasycona żądza podróży 18 Codzienność w podróży 21 Czterech panów w tropikach 25 Doświadczenie ucieleśniane w pisaniu 27 Jak w Schwarzwaldzie, jak w Asyżu… 32 Orient w ramie estetyki 37 Azjatycka przyroda i obszary nieskrępowanych sensów 41 Prawdziwa podróż dawnych lat. Robert Aghion 45 Dotknięcie Azji. Objawienia i deziluzje 49 Banały i ornamenty 55 Codzienność niknie, rodzi się sens 57 Hinduski sztafaż. Siddhartha 60 Gdzie są „prawdziwe Indie”? 63 2. LABIRYNT MIRCEI ELIADEGO 65 Szlakiem zafałszowań 65 Początek labiryntu – wejście przez włoski Renesans 68 Kanwa podróży – itinerarium 69 Labirynty opowieści 70 Pierwszy ślad 75 Labirynt w czasie 78 Od księgi świata do Księgi tysiąca i jednej nocy 81 Labirynt języków 83 Człowiek z dwiema walizkami 86 Wchodzenie w podróż, zanurzenie w Indie 88 Ruda broda, spalona słońcem twarz i postać, której nie ujrzymy 93 Korkowy kask, gazety i papierosy – podróż białego sahiba 98 Druga podróż Allana. Labirynty zmysłowości 102 Głód nagiego doświadczenia 106 Dobre powietrze dla jogi 108 Problem z odnalezionym kluczem 114 3. MANDALA CARLA GUSTAVA JUNGA 117 Malarz mandali 117 „Co opowiada Afryka…”. Psychiatra w podróży 121 Wspomnienia, sny, myśli jako źródło. Dygresja metodologiczna 124 Podróż w głąb czasu 125 Sny i sensy 128 Projekt naukowego safari 130 Czarny wewnątrz nas samych 134 Fantazja i działanie 138 Na pokładzie Theatrum Chemicum 141 Szlak podróży 143 Muśnięcie Indii 145 Salonowa gra w uwodzenie 149 Salon i gabinet 152 Zalety „niewprawnej ręki” 154 4. TRÓJKĄT CLAUDE’A LÉVI-STRAUSSA 158 Indyjski początek opowieści o Brazylii 158 Dwie podróże w czasie odwróconym 159 Indie w czasie szczególnym 160 Porządkująca moc spojrzenia 162 Logika trójkąta 166 Embrionalne – zmumifikowane – zepsute (przykład miasta) 167 Dziecinność versus zezwierzęcenie 172 Wstręt i sens 175 Widok z lewego dolnego kąta. Miejsce Europejczyka 178 Oko, mowa i język 181 Struktura i ciało 184 Geograficzne marzenie Lévi-Straussa 188 Logika i beletrystyka 192 Podróż do prawego dolnego kąta 195 POSTSCRIPTUM 198 BIBLIOGRAFIA 202 NOTA EDYTORSKA 206 INDEKS NAZWISK 207