Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi
Książka jest kompendium wiedzy o regulacjach prawnych dotyczących finansów samorządowych oraz o problemach pojawiających się w praktyce i sposobach ich rozwiązywania. Publikacja ma formę pytań i odpowiedzi odnoszących się do najważniejszych kwestii z zakresu finansów samorządowych. Z książki czytelnik dowie się m.in.: o jakim wymogom muszą odpowiadać uchwały podatkowe jednostek samorządu terytorialnego, o jakie są obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych związane z wykonywaniem budżetu jednostek samorządu terytorialnego, o w jakim zakresie odpowiedzialność za gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego ponosi skarbnik (główny księgowy), o jakich opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego nie zalicza się do opłat lokalnych i dlaczego. Atutem opracowania są zamieszczone w nim wzory pism (uchwał, decyzji, deklaracji), które mogą okazać się przydatne w praktyce. Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla radnych oraz pracowników urzędów jednostek samorządu terytorialnego i regionalnych izb obrachunkowych, a także rzeczników dyscypliny finansów publicznych i członków komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, jak również sędziów i członków samorządowych kolegiów odwoławczych. Książka jest dziełem specjalistów zajmujących się naukowo i praktycznie finansami samorządowymi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-4713-6
- ISBN druku: 978-83-264-0748-2
- Liczba stron: 1016
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 35 Wstęp 41 Część I Podstawy prawne gospodarki finansowej i działalności gospodarczej j.s.t. 43 Rozdział 1 Regulacje prawne i zasady gospodarki finansowej j.s.t. (Cezary Kosikowski) 45 1. Jakie są źródła regulacji prawnych gospodarki finansowej j.s.t.? 45 2. Co uważa się za zasady gospodarki finansowej j.s.t. i jakie mają one znaczenie? 46 3. Jak Konstytucja RP reguluje zasady gospodarki finansowej j.s.t.? 47 4. Jakie ustawy zawierają regulacje gospodarki finansowej j.s.t.? 50 5. Czy i jakimi aktami wykonawczymi może być regulowana gospodarka finansowa j.s.t.? 50 6. Czy i w jakim zakresie prawo lokalne może regulować gospodarkę finansową j.s.t.? 51 7. Czy i w jakim zakresie gospodarka finansowa j.s.t. jest regulowana przez międzynarodowe prawo finansowe? 52 8. Czy prawo UE reguluje gospodarkę finansową j.s.t.? 53 9. Jak być na bieżąco ze znajomością prawa finansów j.s.t.? 54 10. Czy i dlaczego należy sięgać do orzecznictwa RIO, wojewody, SKO, sądów administracyjnych i GKO w sprawach dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych, a także NSA, SN i TK? 55 Rozdział 2 Zarządzanie gospodarką finansową j.s.t. i związana z tym organizacja urzędów j.s.t. (Małgorzata Ofiarska) 56 11. Na czym polega i czego dotyczy zarządzanie gospodarką finansową j.s.t. oraz jakie są jego sfery? 56 12. Jaki jest zakres czynności podejmowanych w urzędzie j.s.t. w sprawach dotyczących jej gospodarki finansowej? 57 13. Jakiej komórce organizacyjnej urzędu j.s.t. (urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego) należy powierzyć wykonywanie zadań z zakresu gospodarki finansowej tej jednostki? 59 14. Czy możliwe jest zorganizowanie w urzędzie j.s.t. tylko jednoosobowego lub wieloosobowego stanowiska pracy w celu wykonywania zadań z zakresu gospodarki finansowej tej jednostki? 65 15. Jakie kwalifikacje powinni posiadać pracownicy i kierownik komórki organizacyjnej urzędu j.s.t. wykonującej zadania z zakresu gospodarki finansowej tej jednostki? 66 16. Jaki jest zakres zadań skarbnika j.s.t. w odniesieniu do prowadzenia gospodarki finansowej tej jednostki? 70 17. Jakie kwalifikacje powinien posiadać skarbnik j.s.t.? 73 18. Według jakich zasad i kryteriów powinien zostać zorganizowany aparat pomocniczy skarbnika j.s.t.? 75 19. Kto powinien przygotowywać projekty uchwał oraz projekty decyzji i postanowień wydawanych w sprawach dotyczących gospodarki finansowej j.s.t.? 78 20. Jakie obowiązki wójta (burmistrza, prezydenta miasta), przewodniczącego zarządu j.s.t. wynikają ze standardów kontroli zarządczej stosowanych w sektorze finansów publicznych? 80 21. Kiedy powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w j.s.t.? 83 22. Jaki jest status komórki audytu wewnętrznego w urzędzie j.s.t.? 84 23. Jakie są zadania kierownika komórki audytu wewnętrznego oraz jego pozycja wobec kierownika urzędu j.s.t.? 85 24. Jakie kwalifikacje formalne powinien posiadać audytor wewnętrzny? 87 25. Czy kierownik urzędu j.s.t. musi wykonać zalecenia audytora wewnętrznego? 91 Rozdział 3 Działalność gospodarcza j.s.t. i jej finansowanie 93 1. Możliwość i formy organizacyjno-prawne wykonywania zadań j.s.t. w trybie własnej działalności gospodarczej (Cezary Kosikowski) 93 26. Czy jest prawnie dopuszczalne prowadzenie przez j.s.t. własnej działalności gospodarczej? 93 27. W jakich formach organizacyjno-prawnych j.s.t. mogą prowadzić własną działalność gospodarczą? 94 28. Czy j.s.t. mogą lub powinny powierzać wykonywanie zadań własnych innym podmiotom gospodarczym niż jednostki im podporządkowane? 95 29. W jakim zakresie możliwe jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej przez gminę? 97 30. Czy jest dopuszczalna własna działalność gospodarcza powiatu? 98 31. Czy województwo samorządowe może prowadzić własną działalność gospodarczą? 99 32. Czy są dopuszczalne działalność gospodarcza związku komunalnego oraz działalność w ramach porozumień komunalnych? 99 33. Jaką formę organizacyjno-prawną działalności można zastosować do wykonywania zadań w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez j.s.t.? 100 34. Jaka forma organizacyjno-prawna najlepiej nadaje się do wykonywania zadań j.s.t. w zakresie ochrony zdrowia? 105 35. Jaka forma organizacyjno-prawna jest optymalna do wykonywania zadań w zakresie dotyczącym zbiorowego zaopatrywania w wodę i odbioru ścieków oraz odbioru odpadów komunalnych? 110 2. Finansowanie działalności gospodarczej prowadzonej przez samorządowe zakłady budżetowe (Cezary Kosikowski) 112 36. Czym jest samorządowy zakład budżetowy? 112 37. W jakiej formie j.s.t. finansuje tworzenie samorządowego zakładu budżetowego? 113 38. W jakich formach j.s.t. może finansować działalność samorządowego zakładu budżetowego? 114 39. Czy samorządowy zakład budżetowy podlega obowiązkom w zakresie podatków i opłat publicznych? 116 40. W jaki sposób j.s.t. ma postępować z nadwyżkami lub niedoborami środków finansowych samorządowych zakładów budżetowych? 117 41. Czy samorządowy zakład budżetowy podlega ustawie - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz kto odpowiada za wymagające spłaty zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego? 118 42. Czy samorządowy zakład budżetowy może być przekształcony w inną jednostkę organizacyjną lub zlikwidowany oraz w jaki sposób postępuje się z mieniem i środkami finansowymi przekształconego lub zlikwidowanego samorządowego zakładu budżetowego? 118 43. Co przemawia za wyborem samorządowego zakładu budżetowego jako formy organizacyjno-prawnej prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez j.s.t., a co przeciw niemu? 120 3. Finansowanie działalności gospodarczej j.s.t. prowadzonej w formie spółki prawa handlowego (Cezary Kosikowski) 121 44. W jakich sytuacjach j.s.t. może wykonywać swoje zadania w formie spółki prawa handlowego i jakiego rodzaju mogą to być zadania? 121 45. W jakiej formie j.s.t. finansuje utworzenie komunalnej spółki prawa handlowego w celu wykonywania zadań j.s.t.? 123 46. W jakich formach j.s.t. może finansować działalność komunalnej spółki prawa handlowego? 124 47. Czy j.s.t. uczestniczy w podziale zysku komunalnej spółki prawa handlowego? 124 48. Czy j.s.t. ma obowiązek finansowania strat (deficytu) komunalnej spółki prawa handlowego? 125 49. W jaki sposób j.s.t. postępuje z mieniem i środkami finansowymi zlikwidowanej (rozwiązanej) komunalnej spółki prawa handlowego? 125 50. Co przemawia za wyborem spółki prawa handlowego jako formy organizacyjno-prawnej prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez j.s.t., a co przeciw niemu? 126 4. Wykonywanie zadań j.s.t. w trybie zamówień publicznych (Marek Szorc, Katarzyna Zaczeniuk) 128 51. Na czym polegają zamówienia publiczne i jakie mają pełnić funkcje? 128 52. Jakie są podstawowe tryby udzielania zamówień publicznych? 129 53. W jakim zakresie tryb zamówień publicznych stosuje się do zamówień udzielanych przez j.s.t.? 129 54. W jakich sytuacjach, udzielając zamówienia publicznego, nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej? 130 55. Kiedy, udzielając zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, można odstąpić od żądania wadium? 131 56. Jakie informacje zamawiający zobowiązany jest zamieszczać na stronie internetowej, prowadząc przetarg nieograniczony? 131 57. Co to są usługi o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym i jaki jest wpływ tego podziału na sposób udzielenia zamówienia publicznego? 133 58. Czy zamawiający w każdym przypadku może udzielić zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego? 135 59. W jakich okolicznościach zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia? 135 60. Jakie są obowiązki zamawiającego związane z wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia? 137 61. Kiedy i w jakich sytuacjach zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie dialogu konkurencyjnego? 138 62. Kiedy zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki? 139 63. Jak należy rozumieć zwrot "w przypadku pilnej potrzeby udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki"? 142 64. W jakich przypadkach zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie zapytania o cenę? 143 65. Kiedy zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie licytacji elektronicznej? 143 66. Czy przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych mają zastosowanie przy zatrudnianiu osób świadczących pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej? 144 67. W jaki sposób, zgodnie z ustawowymi wytycznymi, powinien być określony przedmiot zamówienia publicznego? 144 68. Jak na etapie badania ofert można sprawdzić, czy oferowany przedmiot spełnia wymogi zamawiającego? 146 69. W jaki sposób należy szacować wartość zamówienia, aby nie narazić się na zarzut dzielenia zamówienia? 147 70. Jak określić warunki udziału w postępowaniu, aby nie naruszały zasad uczciwej konkurencji? 150 71. Jak ustalić, czy złożona oferta zawiera rażąco niską cenę (i jakie skutki wywołuje takie ustalenie)? 152 72. Kiedy można lub należy unieważnić postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego? 154 73. Czy udzielając zamówienia publicznego na usługi szkoleniowe, jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty, obok kryterium ceny, można wskazać również kryterium ustalone na podstawie właściwości wykonawcy? 156 74. Co to jest zamówienie dodatkowe, kiedy i na jakich warunkach oraz w jakim trybie może być udzielane? 157 75. Kiedy prawa wyłączne uzasadniają udzielenie zamówienia z wolnej ręki? 158 76. W jakich okolicznościach i pod jakimi warunkami można udzielić zamówień uzupełniających? 159 77. W jakich przypadkach można dokonać zmiany umowy o zamówienie publiczne? 160 78. Czy prawidłowo opracowany wykaz zrealizowanych lub realizowanych zamówień zawsze musi być potwierdzony dołączonymi referencjami? 162 79. Czy w wykazie osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, zawsze trzeba żądać wskazania podstawy dysponowania zasobami? 163 80. W jakiej formie możliwe jest udostępnienie wiedzy i doświadczenia w postaci podwykonawstwa? 164 81. Jakie osoby wymienia się w protokole postępowania jako biorące udział w przygotowaniu i prowadzeniu postępowania oraz kiedy osoby te winny złożyć oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu? 166 82. Jaka odpowiedzialność ciąży na osobie ujawniającej tajemnicę przedsiębiorstwa zastrzeżoną w złożonej ofercie? 168 83. Jaka odpowiedzialność ciąży na osobie odmawiającej dostępu do informacji publicznej związanej z zamówieniem publicznym? 169 84. Czy sankcje wynikające z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą mieć zastosowanie - a jeśli tak, to w jakim przypadku - w stosunku do osób realizujących zamówienia publiczne? 170 85. Czy i w jakiej sytuacji pracownik j.s.t. prowadzący postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego może podlegać sankcji z tytułu odpowiedzialności za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu? 170 86. Co to są korekty finansowe za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE? 172 87. Jakie są wysokość i metodologia naliczania korekt finansowych za naruszenia przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE? 172 88. Jakie środki odwoławcze przysługują beneficjentowi (j.s.t.), wobec którego zastosowano korekty finansowe za naruszenia ustawy - Prawo zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE? 173 5. Wykonywanie zadań j.s.t. w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (Maciej Perkowski) 175 89. Czym jest PPP oraz jakie są uwarunkowania prawno -ekonomiczne rozwoju partnerstwa międzysektorowego w Polsce? 175 90. Jakich korzyści mogą oczekiwać od PPP strony tej umowy? 178 91. Jakie zadania j.s.t. najlepiej nadają się do realizacji w formule PPP? 180 92. Jak powstaje PPP oraz jakie są obowiązki j.s.t. i partnerów prywatnych? 183 93. Jakie problemy występują w praktyce tworzenia i funkcjonowania PPP? 188 6. Wykonywanie zadań j.s.t. na obszarze objętym specjalną strefą ekonomiczną 189 94. W jakim celu i w jaki sposób tworzy się SSE? (Maciej Etel, Alicja Żukowska) 189 95. Jakie korzyści dla j.s.t. przynosi powstanie i funkcjonowanie SSE na obszarze ich właściwości? (Alicja Żukowska) 192 96. Kto zarządza SSE oraz jakie są relacje zarządu SSE z organami j.s.t.? (Maciej Etel) 194 97. Na jakie korzyści mogą liczyć przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terenie SSE? (Maciej Etel) 196 98. Czym jest i kto wydaje zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE uprawniające do korzystania z pomocy publicznej oraz jaki jest udział organów j.s.t. w wydawaniu takich zezwoleń? (Maciej Etel) 198 99. W jaki sposób się ustala i od czego uzależnia wysokość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE? (Alicja Żukowska) 201 Rozdział 4 Organizacja i finansowanie wspólnych przedsięwzięć związków międzykomunalnych (Małgorzata Ofiarska) 204 100. Jakie są istota, cele i sposoby tworzenia związków międzykomunalnych? 204 101. Jakie są podstawowe formy prawne realizacji wspólnych przedsięwzięć przez związki międzykomunalne? 206 102. Jaki jest podział kompetencji między organy związku międzykomunalnego w zakresie podejmowania i realizacji wspólnych przedsięwzięć na rzecz uczestników związku? 208 103. Jakie są główne źródła finansowania wspólnych przedsięwzięć związków międzykomunalnych? 210 104. Jakie są zasady rozliczeń i udziału w kosztach wspólnych przedsięwzięć związku międzykomunalnego? 213 105. Jak zorganizowana jest gospodarka finansowa związku międzykomunalnego? 214 106. Czy finansowanie wspólnych przedsięwzięć związków międzykomunalnych podlega nadzorowi i kontroli regionalnych izb obrachunkowych? 219 Rozdział 5 Współpraca gospodarcza i finansowa j.s.t. z organami lokalnymi państw sąsiednich (Małgorzata Ofiarska) 222 107. Na czym polega współpraca zagraniczna i jakie są sposoby jej nawiązywania przez j.s.t.? 222 108. Jakie są zasady organizacji i funkcjonowania europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej? 227 109. Jaki jest tryb przystępowania j.s.t. do europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej? 231 110. Jaki jest charakter prawny Europejskiej konwencji ramowej o współpracy transgranicznej między wspólnotami i władzami terytorialnymi oraz jakie są jej podstawowe regulacje dotyczące współpracy zagranicznej j.s.t.? 235 111. Na czym polega współpraca transgraniczna i jakie umowy mogą zawierać j.s.t. w celu jej prowadzenia? 237 112. Jakie są zasady i tryb przystępowania j.s.t. do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych? 239 113. Jakie są istota i standardowe elementy treści umów miast partnerskich? 243 Część II Dochody oraz wydatki i rozchody j.s.t. 247 Rozdział 6 Dochody własne j.s.t. 249 1. Uwagi ogólne (Leonard Etel) 249 114. Co to są dochody własne j.s.t.? 249 115. Jakie są dochody własne gmin, powiatów i województw? 250 116. Jakie są możliwości wpływu samorządu terytorialnego na wielkość dochodów własnych? 252 2. Podatki lokalne (Leonard Etel, Mariusz Popławski) 253 117. Jakie podatki zasilają budżet gminy? 253 118. Dlaczego wpływów z podatków nie mają powiaty i województwa? 254 119. Dlaczego niektóre dochody podatkowe (podatek od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych, karta podatkowa) są realizowane przez państwowe organy podatkowe? 255 120. Jakie jest znaczenie fiskalne dochodów podatkowych j.s.t.? 256 121. Jakie są kompetencje organów j.s.t. w zakresie podatków i opłat zaliczanych do ich dochodów podatkowych? 257 122. Czego mogą dotyczyć uchwały podatkowe j.s.t.? 259 123. Jakim wymogom muszą odpowiadać uchwały podatkowe j.s.t.? 261 124. Jaka jest procedura podejmowania uchwał podatkowych j.s.t.? 265 125. W jakich terminach uchwały powinny być podejmowane? 270 126. Jak są ogłaszane uchwały podatkowe j.s.t.? 272 127. Jak należy oznaczać moment wejścia w życie uchwał podatkowych j.s.t.? 274 128. Kto i w jaki sposób sprawuje nadzór nad legalnością uchwał podatkowych j.s.t.? 275 129. Jak długo obowiązuje uchwała podatkowa? 278 3. Opłaty lokalne (Grzegorz Liszewski) 279 130. Jakie daniny publiczne zalicza się do opłat lokalnych i na jakich podstawach prawnych są one oparte? 279 131. Jakich opłat pobieranych przez j.s.t. nie zalicza się do opłat lokalnych i dlaczego? 281 132. Jakie są uprawnienia i obowiązki organów j.s.t. w zakresie opłat lokalnych przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych? 282 133. Jakie problemy i spory powstają w związku z nakładaniem i poborem opłat lokalnych przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych? 284 134. Jakie są uprawnienia i obowiązki organów j.s.t. w zakresie nakładania i pobierania opłat innych niż opłaty lokalne w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych? 287 135. Za co i jak j.s.t. pobierają opłatę skarbową oraz jakie powstają w tym zakresie wątpliwości i spory? 291 136. Co to jest opłata adiacencka, na jakiej podstawie prawnej się ją pobiera i jakie w tym zakresie wyłaniają się problemy? 294 137. Co to jest opłata planistyczna, na jakiej podstawie prawnej się ją pobiera i jakie w tym zakresie wyłaniają się problemy? 299 138. Czy do opłat stanowiących dochody j.s.t. innych niż opłaty lokalne należy stosować przepisy ordynacji podatkowej? 301 139. Jakie opłaty pobierają j.s.t. w związku z ochroną środowiska i gospodarczym korzystaniem ze środowiska (podstawy prawne i problemy)? 303 140. Jakie opłaty pobierają j.s.t. w związku z parkowaniem, zajęciem pasa drogowego oraz innymi formami korzystania z dróg (podstawy prawne i problemy)? 306 141. Jakie opłaty pobierają j.s.t. w związku z utrzymywaniem czystości i porządku w gminach oraz w związku z gospodarką odpadami (podstawy prawne i problemy)? 309 4. Udziały i inne dochody j.s.t. (Marcin Tyniewicki) 310 142. Jakie są zasady ustalania udziałów j.s.t. w podatkach dochodowych oraz na jakich zasadach j.s.t. mogą dochodzić roszczeń z tego tytułu? 310 143. Które z dochodów uzyskiwanych przez samorządowe jednostki budżetowe nie muszą być odprowadzane do budżetów j.s.t. i na jakich warunkach? 312 144. Na jakich zasadach samorządowe zakłady budżetowe są zobowiązane do dokonywania wpłat na rzecz budżetów j.s.t. i kiedy będą z tego obowiązku zwolnione? 314 145. Z jakich tytułów pobiera się dochody z majątku j.s.t.? 315 146. Jakie są zasady ustalania wysokości należności z majątku j.s.t.? 316 147. Jakie problemy mogą się pojawić w związku z dochodami j.s.t. z tytułu spadku, zapisu i darowizny? 317 148. Jakie kary pieniężne pobierają j.s.t. w związku z ochroną środowiska? 318 149. Jakie kary pieniężne stanowią dochód budżetów j.s.t. w związku z zarządzaniem drogami publicznymi? 319 150. Na jakich zasadach j.s.t. mogą otrzymywać dotacje od innych j.s.t. oraz jak przedstawia się kwestia dochodzenia ewentualnych roszczeń z tego tytułu (podstawy prawne i problemy)? 320 151. Które dochody j.s.t. należy uznać za należności cywilnoprawne, a które za niepodatkowe należności budżetowe oraz jakie są skutki tego rozróżnienia? 321 152. Na jakich zasadach są udzielane ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych stanowiących dochody j.s.t. (podstawy prawne i problemy)? 323 153. Jaka jest istota niepodatkowych należności budżetowych, w tym dotacji podlegających zwrotowi? 323 154. Na jakich zasadach można dokonać potrącenia z tytułu dochodów j.s.t. stanowiących niepodatkowe należności budżetowe (podstawy prawne i problemy)? 325 155. Na jakich zasadach są przyznawane ulgi w spłacie niepodatkowych należności budżetowych stanowiących dochody j.s.t. (podstawy prawne i problemy)? 326 5. Udzielanie pomocy publicznej jako forma rezygnacji z dochodów własnych (Leonard Etel, Rafał Dowgier) 327 156. Do kogo jest skierowana pomoc publiczna? 327 157. Kiedy wsparcie dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą stanowi pomoc publiczną? 328 158. Jakie są rodzaje pomocy publicznej udzielanej przez j.s.t.? 330 159. W jakiej formie może być udzielana pomoc publiczna w zakresie podatków i opłat lokalnych? 331 160. Jakie obowiązki ciążą na gminnym organie podatkowym udzielającym pomocy de minimis w formie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych? 333 161. Jakie obowiązki ciążą na radzie gminy podejmującej uchwałę w sprawie zwolnień z podatku lub obniżenia stawek podatkowych, stanowiącą podstawę udzielania pomocy de minimis? 335 162. Jakie obowiązki ciążą na podatniku ubiegającym się o pomoc publiczną? 335 163. W jaki sposób dokumentuje się udzielenie pomocy de minimis (zaświadczenia)? 336 164. Kiedy dotacja udzielana z budżetu j.s.t. jest pomocą publiczną? 337 165. Jakie są zasady opodatkowania środków dotacyjnych? 338 Rozdział 7 Dochody budżetu j.s.t. z subwencji (Zbigniew Ofiarski) 341 166. Jakie cechy odróżniają subwencję ogólną od dotacji celowej? 341 167. Jakie są gwarancje prawne właściwego planowania i wydatkowania środków w ramach subwencji ogólnej? 347 168. Jaka jest wewnętrzna struktura subwencji ogólnej dla j.s.t.? 352 169. Według jakich zasad ustalana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin? 353 170. Według jakich zasad ustalana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów? 355 171. Według jakich zasad ustalana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw? 357 172. Jakie są zasady tworzenia i podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin? 358 173. Jakie są zasady tworzenia i podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów? 361 174. Jakie funkcje pełni część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin? 365 175. Jaki jest tryb ustalania uprawnień gmin do części rekompensującej subwencji ogólnej? 366 176. Jaka jest struktura części regionalnej subwencji ogólnej dla województw? 368 177. Jakie są ustawowe kryteria ustalania i podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla j.s.t.? 371 178. Jaka jest rola ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w procedurze podziału części oświatowej subwencji ogólnej? 373 179. Jakie są zasady wyodrębniania oraz wykorzystania rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej? 375 180. Jakie są zasady tworzenia i wykorzystywania rezerwy subwencji ogólnej? 375 181. Czy obowiązkowe wpłaty dokonywane przez j.s.t. o ponadprzeciętnych dochodach ze źródeł podatkowych mają związek z równoważeniem budżetów j.s.t. w ramach procesu subwencjonowania? 376 182. Jakie obowiązki spoczywają na Ministrze Finansów w procesie subwencjonowania j.s.t.? 379 183. Na czym polega obowiązujący tryb rozliczania nienależnie pobranych przez j.s.t. kwot w ramach subwencji ogólnej? 381 184. W jakim zakresie przepisy ordynacji podatkowej stosuje się do nienależnie otrzymanych przez j.s.t. kwot części subwencji ogólnej? 384 185. Czy naruszenie zasad rozliczenia subwencji może zostać zakwalifikowane jako przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe? 384 186. Według jakich zasad ustalane są poszczególne części subwencji ogólnej dla nowych j.s.t.? 385 187. Czy udział subwencji ogólnej w dochodach j.s.t. nie jest zagrożeniem dla ich samodzielności finansowej? 386 188. Na czym polegają obiektywizacja i systemowość kryteriów ustalania oraz podziału poszczególnych kwot w ramach subwencji ogólnej? 389 189. Czy istnieje niebezpieczeństwo upodobnienia subwencji ogólnej do dotacji celowej? 391 190. Jaka jest rola RIO w procesie subwencjonowania j.s.t.? 392 Rozdział 8 Dochody budżetu j.s.t. z dotacji (Anna Ostrowska) 395 191. Czym jest dotacja jako dochód j.s.t. i jakie są jej rodzaje? 395 192. Jakie jest znaczenie finansowe dotacji otrzymywanych przez j.s.t.? 396 193. Jakie są rodzaje dotacji celowych otrzymywanych przez j.s.t.? 397 194. Jaki jest charakter prawny dotacji celowej dla j.s.t. na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej? 398 195. Czy j.s.t. przysługuje roszczenie z tytułu nieotrzymania dotacji celowej? 399 196. Jaki sąd jest właściwy w sprawach dotyczących dotacji dla j.s.t.? 401 197. Jaki jest charakter prawny dotacji celowej otrzymywanej z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących i inwestycyjnych j.s.t.? 402 198. Jaka jest istota dotacji celowych na programy finansowane z udziałem bezzwrotnych środków zagranicznych oraz płatności w ramach budżetu środków europejskich? 405 199. Jaka jest struktura prawna dotacji celowej otrzymywanej przez j.s.t. na podstawie porozumień zawieranych z organami administracji rządowej oraz z innymi j.s.t.? 407 200. Jaki charakter mają środki otrzymywane przez j.s.t. z państwowych funduszy celowych (np. FP, PFRON)? 408 Rozdział 9 Wydatki i rozchody budżetowe j.s.t. - zagadnienia podstawowe (Joanna M. Salachna) 411 201. Czym w świetle prawa są wydatki i rozchody j.s.t. oraz jaka jest różnica między nimi? 411 202. Jaki jest i od czego zależy zakres planowanych w budżecie j.s.t. wydatków? 413 203. Jakie są zasady klasyfikowania wydatków j.s.t. oraz kto je ustala? 417 204. Czy rezerwa budżetowa j.s.t. jest wydatkiem? 418 205. W jakich formach prawnych realizowane są wydatki j.s.t.? 419 206. Co to są wydatki bieżące i jaki jest ich wpływ na konstrukcję budżetu j.s.t.? 420 207. Z jakich źródeł mogą być finansowane wydatki bieżące j.s.t.? 421 208. Co to są wydatki majątkowe i jaki mają wpływ na konstrukcję budżetu j.s.t.? 422 209. Z jakich źródeł mogą być finansowane wydatki majątkowe j.s.t.? 422 210. Jakie zasady obowiązują przy dokonywaniu wydatków przez j.s.t. lub ich jednostki organizacyjne? 423 211. Z jakich źródeł mogą być finansowane rozchody budżetowe? 425 212. Czy j.s.t. mają pełną swobodę w zakresie udzielania pożyczek innym podmiotom? 425 Część III Gospodarka budżetowa j.s.t. 427 Rozdział 10 Wieloletnia prognoza finansowa j.s.t. (Ewa Czołpińska, Joanna M. Salachna) 429 213. Czym jest WPF j.s.t. i jaki jest jej prawny charakter? (Joanna M. Salachna) 429 214. Jaki jest zakres ustaleń zawieranych w WPF? (Joanna M. Salachna) 430 215. Jak powinna być skonstruowana WPF (jakie są jej części oraz załączniki do niej)? (Ewa Czołpińska) 432 216. Jak należy rozumieć ustawowy nakaz realności WPF i do kogo jest on kierowany? (Joanna M. Salachna) 432 217. Od czego zależy okres, na który ma być ustalana WPF? (Joanna M. Salachna) 434 218. Jakie ustalenia zawiera część normatywna (tekstowa) WPF? (Ewa Czołpińska) 435 219. Jaki jest zakres ustaleń dotyczących wielkości budżetowych przyjętych w WPF? (Ewa Czołpińska) 437 220. Jak interpretować nakaz zawarcia w WPF objaśnień prognozowanych wartości i gdzie winny być one zamieszczane? (Joanna M. Salachna) 437 221. Co powinien uwzględniać załącznik wieloletnich przedsięwzięć? (Ewa Czołpińska) 438 222. Z jaką szczegółowością można sporządzać wykaz przedsięwzięć wieloletnich i jakie są skutki przyjęcia poszczególnych wariantów? (Ewa Czołpińska) 439 223. Jakie dane powinna zawierać prognoza kwoty długu będąca częścią WPF? (Ewa Czołpińska) 440 224. Na jaki okres sporządzana jest zawarta w WPF prognoza kwoty długu? (Joanna M. Salachna) 442 225. Jak należy rozumieć nakaz zgodności wartości (danych) ujętych w WPF i w budżecie j.s.t.? (Joanna M. Salachna) 443 226. Jak kształtują się kompetencje organów j.s.t. w zakresie opracowywania i uchwalania WPF? (Joanna M. Salachna) 445 227. Jakie terminy obowiązują w procedurze opracowywania i uchwalania WPF? (Ewa Czołpińska) 446 228. Który organ i w jakim zakresie dokonuje zmian WPF? (Joanna M. Salachna) 446 229. Jakie są warunki dokonywania zmian w załączniku przedsięwzięć wieloletnich? (Ewa Czołpińska) 447 230. Jaka relacja występuje pomiędzy WPF a budżetem j.s.t. na etapie uchwalania i wykonywania uchwały budżetowej? (Joanna M. Salachna) 448 231. W jakim zakresie projekt WPF lub projekt zmian w WPF podlega opiniowaniu przez RIO? (Joanna M. Salachna) 450 232. Jakie kryteria stosuje RIO przy opiniowaniu projektu WPF lub projektu zmiany WPF? (Joanna M. Salachna) 451 233. Jakie skutki wywołuje negatywna opinia RIO o projekcie WPF lub o projekcie zmian w WPF? (Ewa Czołpińska) 452 234. Jak sprawowany jest nadzór RIO nad uchwaloną WPF lub jej zmianami? (Ewa Czołpińska) 453 235. W jakich przypadkach RIO stwierdza nieważność uchwały w sprawie WPF lub jej zmian i jakie są tego skutki dla j.s.t.? (Ewa Czołpińska) 453 Rozdział 11 Budżet j.s.t. i jego tworzenie 456 1. Budżet j.s.t. - zagadnienia podstawowe (Cezary Kosikowski) 456 236. Czym jest budżet j.s.t. i jakie są jego funkcje? 456 237. Na jakich zasadach opierają się tworzenie, wykonywanie i kontrola budżetu j.s.t.? 457 238. Co obejmuje proces tworzenia budżetu j.s.t. i do kogo należą zadania z tym związane? 459 239. Co powinna regulować uchwała organu stanowiącego j.s.t. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej (uchwały o prowizorium budżetowym) i uchwały o zmianie uchwały budżetowej oraz kto powinien przygotować jej projekt? 460 2. Fundusz sołecki (Rafał Trykozko) 465 240. Czym jest i czemu służy fundusz sołecki? 465 241. Czy tworzenie funduszu sołeckiego jest obowiązkowe? 465 242. Kto i na czyj wniosek uchwala fundusz sołecki? 466 243. Czy wniosek sołectwa określający przeznaczenie funduszu sołeckiego może być odrzucony, jeśli tak, to z jakich powodów i czy można odwoływać się od takiej decyzji? 466 244. Kto dysponuje funduszem sołeckim i odpowiada za jego gospodarkę? 468 245. Czy fundusz sołecki jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych? 469 246. Czy fundusz sołecki dotyczy tylko sołectw, czy też innych jednostek pomocniczych gminy? 469 3. Zasady planowania budżetu j.s.t. (Ewa Czołpińska) 469 247. Kto i w jakiej formie określa założenia do projektu budżetu j.s.t. i jakim podmiotom są one przekazywane? 469 248. Jakie zadania należą do skarbnika i służb finansowych przy planowaniu budżetowym j.s.t.? 470 249. Jaka jest rola kierowników jednostek organizacyjnych j.s.t. w procesie planowania budżetu j.s.t.? 471 250. Jakie wskaźniki, w tym makroekonomiczne, powinny być brane pod uwagę przy planowaniu budżetu j.s.t. na kolejny rok i gdzie są one publikowane? 472 251. Jakie są zasady planowania dochodów j.s.t. i na podstawie jakich danych dochody te są planowane? 473 252. Jakie są zasady planowania wydatków budżetowych j.s.t. i na jakich parametrach jest ono oparte? 474 253. Kiedy i w jakiej formie j.s.t. otrzymuje potwierdzenie planowanych kwot dotacji i subwencji oraz planowanych kwot udziału w podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych? 476 4. Projekt uchwały budżetowej (uchwały o prowizorium budżetowym, uchwały o zmianie uchwały budżetowej) (Cezary Kosikowski) 477 254. Do kogo należy inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej (uchwały o prowizorium budżetowym, uchwały o zmianie uchwały budżetowej) i jego opracowanie? 477 255. Co powinien zawierać projekt uchwały budżetowej? 478 256. Jak należy sporządzać plan dochodów budżetu j.s.t.? 479 257. Jak należy sporządzać plan wydatków budżetu j.s.t.? 480 258. Jak planuje się dochody i wydatki budżetu j.s.t. związane ze szczególnymi zasadami wykonywania tego budżetu? 481 259. Czy w projekcie uchwały budżetowej obowiązkowe jest planowanie rezerw budżetowych? 482 260. Czy projekt uchwały budżetowej musi przewidywać równowagę budżetu j.s.t.? 482 261. Czy projekt uchwały budżetowej powinien uwzględniać postanowienia WPF i w jakim zakresie? 483 262. Czy projekt uchwały budżetowej może zawierać postanowienia niezwiązane z budżetem j.s.t.? 483 263. Jakie dokumenty i materiały załącza się do projektu uchwały budżetowej? 483 264. Jak należy sporządzać uzasadnienie projektu uchwały budżetowej? 484 265. W jakim czasie należy zakończyć prace nad projektem uchwały budżetowej i komu trzeba go przedłożyć? 486 266. Czy możliwe jest dokonywanie autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej po przedstawieniu go organowi stanowiącemu j.s.t. i RIO? 487 267. Jakie są konsekwencje prawne przedstawienia projektu uchwały budżetowej w wyznaczonym terminie lub w terminie późniejszym? 488 268. Czy projekt uchwały budżetowej jest jawny i podlega ogłoszeniu? 489 269. Czy przygotowanie projektu uchwały o prowizorium budżetowym jest fakultatywne, czy obowiązkowe, oraz czy zwalnia z obowiązku przygotowania projektu uchwały budżetowej? 490 270. Jakie wymagania powinien spełniać projekt uchwały o prowizorium budżetowym oraz kiedy i komu należy go przedstawić? 491 271. Czy projekt uchwały o prowizorium budżetowym podlega opiniowaniu przez RIO? 492 272. Jakie okoliczności uzasadniają przygotowanie projektu uchwały o zmianie uchwały budżetowej? 492 273. Jakim wymaganiom powinien odpowiadać projekt uchwały o zmianie uchwały budżetowej? 493 274. Czy projekt uchwały o zmianie uchwały budżetowej podlega opiniowaniu przez RIO? 494 275. Czy projekt uchwały o prowizorium budżetowym oraz projekt uchwały o zmianie uchwały budżetowej są jawne i podlegają ogłoszeniu? 494 276. Jakie błędy popełnia się najczęściej przy sporządzaniu projektu uchwały budżetowej (uchwały o prowizorium budżetowym, uchwały o zmianie uchwały budżetowej)? 494 5. Kontrola planowania budżetowego j.s.t. przez RIO (Agnieszka Gerasimiuk) 495 277. Jakie kryteria (formalne i merytoryczne) są stosowane przez składy orzekające RIO przy opiniowaniu projektu uchwały budżetowej j.s.t.? 495 278. W jakim zakresie projekt budżetu j.s.t. opiniowany jest poprzez pryzmat ustaleń zawartych w projekcie lub uchwale w sprawie WPF? 498 279. Pod jakim kątem RIO ocenia dochody i przychody zawarte w projekcie budżetu j.s.t.? 499 280. Pod jakim kątem RIO ocenia wydatki i rozchody zawarte w projekcie budżetu j.s.t.? 501 281. Na podstawie jakich kryteriów RIO ocenia prawidłowość części tekstowej (artykułowej) projektu uchwały budżetowej? 502 282. Jakie znaczenie dla oceny przez RIO projektu budżetu j.s.t. ma prawidłowość stosowanej w nim klasyfikacji budżetowej? 504 283. Czy RIO opiniuje tylko pierwotny projekt uchwały budżetowej, czy także przedłożone w późniejszym terminie autopoprawki organu wykonawczego? 505 284. Jakiego rodzaju błędy w projektach uchwał budżetowych j.s.t. stwierdza najczęściej RIO? 506 285. W jakich sytuacjach RIO wydaje negatywną opinię o projekcie budżetu j.s.t. i jakie są skutki prawne takiej opinii? 508 6. Uchwała budżetowa (uchwała o prowizorium budżetowym) oraz jej uchwalanie i ogłaszanie (Cezary Kosikowski) 509 286. Co powinna określać uchwała budżetowa i z jaką szczegółowością? 509 287. Jak powinna wyglądać poprawna redakcja uchwały budżetowej? 510 288. Co powinna zawierać część tekstowa (artykułowa) uchwały budżetowej (elementy obowiązkowe i fakultatywne)? 510 289. Czy plan dochodów i plan wydatków budżetu j.s.t. oraz inne plany finansowe zawarte w części tabelarycznej (rachunkowej) uchwały budżetowej mogą być nazywane załącznikami do uchwały budżetowej? 510 290. Co należy traktować jako załączniki do uchwały budżetowej? 511 291. Czy część artykułowa (tekstowa) i tabelaryczna (rachunkowa) uchwały budżetowej oraz załączniki do niej mają tożsamą, czy też różną moc prawną? 511 292. Czego nie powinna i nie może zawierać uchwała budżetowa? 511 293. Do kogo należy uchwalanie uchwały budżetowej i czy możliwe są odstępstwa od tej zasady? 512 294. W jakim terminie powinno nastąpić podjęcie uchwały budżetowej i jakie są konsekwencje prawne przekroczenia tego terminu? 512 295. Czy organ stanowiący j.s.t. musi podjąć uchwałę budżetową w wersji projektu przedstawionego przez zarząd j.s.t., czy też może ją zmienić? 513 296. Czy uchwała budżetowa powinna uwzględniać opinię RIO dotyczącą projektu uchwały budżetowej? 513 297. Czy organ stanowiący j.s.t. może nie podjąć uchwały budżetowej w ogóle i jakie wywołuje to konsekwencje prawne? 514 298. Czy do podejmowania uchwały budżetowej jest wymagana lub dopuszczalna odrębna procedura postępowania przed organem stanowiącym j.s.t.? 515 299. Jak w uchwale budżetowej oznacza się datę wejścia w życie i obowiązywania tego aktu? 516 300. Kto i jak ogłasza uchwałę budżetową? 516 301. Jak powinna wyglądać prawidłowa redakcja uchwały o prowizorium budżetowym? 516 302. Czy uchwała o prowizorium budżetowym podlega innej procedurze uchwalania i ogłaszania niż uchwała budżetowa? 517 303. Jak długo obowiązuje uchwała o prowizorium budżetowym i jakie wywiera skutki prawne? 517 304. Jakie wady mają najczęściej uchwały budżetowe j.s.t.? 517 7. Zmiana uchwały budżetowej (Cezary Kosikowski) 518 305. Czy podjęcie uchwały o zmianie uchwały budżetowej podlega ograniczeniom, a jeżeli tak, to jakim? 518 306. Jak powinna wyglądać prawidłowa redakcja uchwały o zmianie uchwały budżetowej? 519 307. Czym różni się zmiana uchwały budżetowej od zmian dokonywanych w planie dochodów i wydatków budżetu j.s.t. przez zarząd j.s.t. w toku wykonywania budżetu j.s.t.? 519 308. W jakim czasie można dokonać zmiany uchwały budżetowej oraz jak oznacza się wejście w życie i obowiązywanie uchwały o zmianie uchwały budżetowej? 520 309. Czy kompetencje i procedura podejmowania uchwały o zmianie uchwały budżetowej są inne niż w odniesieniu do uchwały budżetowej? 520 310. Jakie wady mają najczęściej uchwały o zmianie uchwały budżetowej? 520 311. Kto ponosi odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t. prowadzoną na podstawie dotychczasowej lub zmienionej uchwały budżetowej? 521 Rozdział 12 Wykonywanie i obsługa kasowa budżetu j.s.t. 523 1. Zasady wykonywania budżetu (Ewa Czołpińska) 523 312. Co należy rozumieć przez pojęcie wykonywania budżetu j.s.t.? 523 313. Jakie są ogólne zasady wykonywania budżetu j.s.t.? 524 314. Na jakich zasadach j.s.t. pobierają i przekazują dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej? 526 2. Podział kompetencji w zakresie wykonywania budżetu j.s.t. (Ewa Czołpińska) 527 315. Jaka jest rola organu stanowiącego j.s.t. w procesie wykonywania budżetu? 527 316. Jakie uprawnienia ma organ wykonawczy j.s.t. w stosunku do jednostek organizacyjnych w kontekście wykonywania budżetu? 529 317. Jakie są obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych związane z wykonywaniem budżetu j.s.t.? 530 318. Jakie uprawnienia i kiedy organ wykonawczy może przekazać kierownikom jednostek organizacyjnych? 530 319. Kto i w jakim zakresie decyduje o realizacji zadań przekraczających zakres zwykłego zarządu? 531 320. Kiedy i kto może postanowić o niewygasaniu wydatków budżetu j.s.t. z końcem roku budżetowego? 532 321. Na czym polega blokowanie wydatków i jakie wywołuje skutki? 533 3. Zaciąganie pożyczek i kredytów bankowych na działalność j.s.t. (Ewa Czołpińska) 534 322. Kto i na jakich zasadach może zaciągać kredyty i pożyczki na finansowanie potrzeb j.s.t.? 534 323. Kto dokonuje czynności prawnych związanych z podpisaniem umowy o kredyt bankowy lub o pożyczkę? 535 324. Jakie znaczenie ma odmowa kontrasygnaty skarbnika w przypadku umów kredytowych? 536 325. Na jakie cele j.s.t. mogą zaciągać kredyty, pożyczki lub emitować papiery wartościowe? 536 326. Kiedy j.s.t. musi uzyskać opinię RIO o możliwości spłaty kredytu? 537 4. Dysponenci budżetowi oraz ich funkcje i odpowiedzialność (Ewa Czołpińska) 538 327. Kto jest dysponentem środków budżetowych j.s.t.? 538 328. Jaką rolę w dysponowaniu środkami budżetowymi odgrywają kierownicy jednostek organizacyjnych? 539 329. Czy możliwe jest dysponowanie środkami budżetowymi j.s.t. przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych? 540 5. Udzielanie i rozliczanie dotacji budżetowych przez j.s.t. (Anna Ostrowska) 541 330. Jakie są istota i rodzaj dotacji udzielanych z budżetu j.s.t.? 541 331. Jakie są istota i rodzaje dotacji podmiotowych udzielanych z budżetu j.s.t.? 543 332. Jaką strukturę prawną powinna mieć dotacja przedmiotowa dla samorządowego zakładu budżetowego? 546 333. Jaki jest tryb udzielania pomocy finansowej innej j.s.t. w formie dotacji celowej? 547 334. Jakie są zasady udzielania dotacji celowych na zadania realizowane przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych? 548 335. Jaki charakter prawny i jaką treść ma umowa dotacyjna? 552 336. Jakie są generalne zasady rozliczania dotacji udzielanych z budżetu j.s.t.? 554 337. Jaką konstrukcję prawną ma decyzja w sprawie zwrotu dotacji? 555 338. Jakie są terminy zwrotu dotacji do budżetu j.s.t.? 556 339. Jakie są terminy naliczania odsetek od dotacji podlegających zwrotowi do budżetu j.s.t.? 558 6. Obsługa kasowa budżetu j.s.t. (Ewa Czołpińska) 559 340. Co to jest obsługa kasowa budżetu? 559 341. Jak realizowana jest zasada oddzielenia dyspozycji środkami pieniężnymi od kasowej obsługi budżetu? 559 342. Kto i na jakich zasadach wybiera bank do obsługi budżetu j.s.t.? 560 343. Jakie wyróżnia się rachunki bankowe dla obsługi budżetu j.s.t.? 561 Rozdział 13 Finansowanie deficytu i długu publicznego j.s.t. 565 1. Deficyt budżetowy j.s.t. i zasady jego pokrywania (Joanna M. Salachna) 565 344. Co to jest deficyt budżetowy j.s.t. i na jakich etapach prowadzenia gospodarki finansowej może występować? 565 345. Na czym polega przejściowy deficyt budżetu j.s.t. i czym się różni od deficytu budżetowego? 566 346. Jakie są prawnie dopuszczalne granice deficytu budżetowego j.s.t.? 566 347. Jakie są konsekwencje występowania deficytu budżetowego części bieżącej oraz części majątkowej budżetu j.s.t.? 568 348. Jakie są źródła i zasady pokrywania (finansowania) deficytu budżetowego j.s.t.? 569 349. Jakie są źródła i zasady pokrywania (finansowania) przejściowego deficytu budżetu j.s.t.? 571 350. Jakie zobowiązania są zaliczane do długu j.s.t.? 571 351. Od jakich czynników zależy możliwość zaciągania długu przez j.s.t.? 572 352. Jakie pułapy zadłużenia j.s.t. obowiązują do 2013 r.? 573 353. Jak będą obliczane dopuszczalne granice długu j.s.t. od 2014 r.? 574 354. Jakie zobowiązania i pod jakimi warunkami nie są uwzględniane przy obliczaniu wskaźnika dopuszczalnego zadłużenia j.s.t.? 577 355. Jakie zasady obowiązują przy obliczaniu spłat zadłużenia członków związków j.s.t.? 578 356. Na jakiej podstawie RIO ocenia możliwość sfinansowania deficytu budżetowego j.s.t.? 580 357. Jakie są konsekwencje przekroczenia wskaźników zadłużenia j.s.t.? 581 358. Z jakich źródeł jest pokrywana (finansowana) spłata zadłużenia j.s.t.? 582 359. Jak są klasyfikowane w budżecie spłaty zadłużenia j.s.t.? 582 2. Zarządzanie długiem i finansowanie długu j.s.t. (Marzanna Poniatowicz) 583 360. Na czym polega istota i jakie są cele procesu zarządzania długiem j.s.t.? 583 361. Na czym polega specyfika zarządzania długiem w przypadku kredytów i pożyczek zaciąganych przez j.s.t.? 584 362. Na czym polega specyfika zarządzania długiem j.s.t. w przypadku obligacji komunalnych? 587 363. Jakie rodzaje ryzyka występują przy korzystaniu z instrumentów zwrotnego finansowania przez j.s.t.? 588 364. Jakie instrumenty j.s.t. mogą wykorzystywać w celu ograniczania ryzyka zadłużenia? 590 365. Jaka jest rola kontroli zarządczej w zarządzaniu długiem j.s.t.? 591 366. Jaką rolę odgrywa WPF w zakresie procesu zarządzania długiem j.s.t.? 593 367. Na czym polega rating komunalny jako instrument zarządzania długiem lokalnym? 594 368. Jaką rolę w zakresie zarządzania długiem j.s.t. odgrywają instrumenty organizacyjno-instytucjonalne? 595 369. Jaką rolę w zakresie zarządzania długiem j.s.t. odgrywają instrumenty informacyjno-promocyjne (komunikacji marketingowej)? 596 Część IV Fundusze celowe i środki unijne w gospodarce finansowej j.s.t. 599 Rozdział 14 Finansowanie zadań j.s.t. ze środków funduszy celowych (Jolanta Szołno-Koguc) 601 1. Uwagi ogólne 601 370. Dlaczego j.s.t. nie mogą tworzyć funduszy celowych? 601 371. Z jakich państwowych funduszy celowych mogą korzystać j.s.t.? 601 2. Fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej 603 372. Jaki jest status prawny i organizacja funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej? 603 373. Czy i w jakim zakresie j.s.t. mogą korzystać ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? 604 374. Jakie są zasady udzielania dofinansowania w formie pożyczki, dotacji lub dopłaty do oprocentowania kredytu bankowego? 605 375. Czy i w jakim zakresie j.s.t. mogą korzystać ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? 607 376. Jak należy rozliczać dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? 608 3. Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych oraz Fundusz Termomodernizacji i Remontów 610 377. Jakie są podstawy prawne, finansowanie oraz cele FRIK? 610 378. Jakie są szczegółowe warunki i tryb uzyskania kredytu preferencyjnego ze środków FRIK? 610 379. Jakie są zasady funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów oraz pod jakimi warunkami można uzyskać finansowanie z jego środków? 612 Rozdział 15 Finansowanie j.s.t. ze środków Unii Europejskiej oraz z innych bezzwrotnych środków zagranicznych 614 1. Źródła i zasady finansowania (Marzanna Poniatowicz) 614 380. Z jakich funduszy europejskich j.s.t. może uzyskać wsparcie finansowe w ramach perspektywy finansowej 2007-2013? 614 381. Jakie są zasady i priorytety wsparcia finansowego w ramach EFRR? 616 382. Jakie są zasady i priorytety wsparcia finansowego w ramach EFS? 618 383. Jakie są zasady i priorytety wsparcia finansowego w ramach FS? 619 384. Na czym polega innowacyjność mechanizmów finansowania inwestycji samorządowych w ramach inicjatyw wspólnotowych JESSICA, JEREMIE, JASPER? 620 385. Jakie są możliwości i zasady uzyskania przez j.s.t. wsparcia finansowego w ramach funduszy Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego? 622 386. Jakie są możliwości i zasady uzyskania przez j.s.t. wsparcia finansowego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy? 623 387. Jakie dokumenty strategiczne (unijne/krajowe) określają priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych w Polsce? 625 388. W jaki sposób zorganizowany jest instytucjonalny system zarządzania programami operacyjnymi w Polsce? 625 389. Jakie zmiany w zakresie wdrażania środków funduszy europejskich wprowadziła ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych? 627 2. Pozyskiwanie środków unijnych przez j.s.t. - zasady postępowania (Hubert Ostapowicz) 629 390. Co obejmuje pojęcie projektu współfinansowanego ze środków unijnych? 629 391. Jaki jest typowy model (schemat) projektu realizowanego przez j.s.t.? 630 392. W jaki sposób w j.s.t. powinien zostać zorganizowany proces formułowania projektów europejskich? 631 393. W jaki sposób należy zarządzać projektem w j.s.t. (struktura zarządzania, podział zadań i odpowiedzialności, system przepływu informacji)? 632 394. Na jakich zasadach j.s.t. może realizować projekty europejskie w partnerstwie z innym podmiotem, w tym podmiotem zagranicznym? 633 395. W jaki sposób j.s.t. powinna przeprowadzać analizę problemową stanowiącą podstawę i punkt wyjścia w procesie projektowania przedsięwzięć rozwojowych? 634 396. Jak należy określać zadania projektowe? 634 397. W jaki sposób należy planować produkty i rezultaty projektu na etapie jego formułowania? 635 398. W jaki sposób j.s.t. powinna kształtować budżet projektu, aby spełnić wymogi niezbędności i racjonalności wydatków? 636 399. Co to znaczy, że wydatek projektowy poniesiony przez j.s.t. jest kwalifikowalny? 637 400. Na czym polega specyfika zarządzania finansowego w projektach europejskich realizowanych przez j.s.t., ze szczególnym uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych? 637 401. Na czym polega proces monitorowania przebiegu realizacji projektu w j.s.t.? 638 402. Jakie są cele i kryteria ewaluacji projektów realizowanych przy udziale środków UE? 639 3. Zasady kontroli rozliczania środków pomocowych (Hubert Ostapowicz) 640 403. Jaka jest różnica pomiędzy monitorowaniem, ewaluacją a kontrolą rozliczania środków pomocowych? 640 404. Jakie akty prawne regulują proces kontroli rozliczania środków pomocowych? 641 405. Jakie instytucje są uprawnione do dokonywania kontroli rozliczania środków unijnych w j.s.t.? 642 406. Jakie są rodzaje i zasadnicze cele dokonywania kontroli projektów realizowanych przez j.s.t.? 643 407. Jaki jest tryb przeprowadzania kontroli projektów w siedzibie j.s.t.? 644 408. Jaki jest typowy zakres kontroli prawidłowości rozliczeń finansowych w projektach j.s.t.? 645 409. Jaki jest typowy zakres kontroli prawidłowości realizacji działań merytorycznych w projektach j.s.t.? 645 410. Jaki jest typowy zakres kontroli udzielania zamówień publicznych w projektach realizowanych przez j.s.t.? 646 411. Jaki jest typowy zakres kontroli poprawności udzielania pomocy publicznej w projektach realizowanych przez j.s.t.? 646 412. Na czym polegają tzw. kontrole krzyżowe? 647 413. Jakie mogą być ustalenia przeprowadzonych kontroli rozliczania środków unijnych? 648 414. Jakie mogą być przesłanki rozwiązania umowy o dofinansowanie projektu realizowanego przy udziale środków UE w wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych? 649 Część V Sprawozdawczość, kontrola i nadzór oraz dyscyplina finansów publicznych w j.s.t. 651 Rozdział 16 Sprawozdawczość finansowa i budżetowa oraz absolutorium budżetowe w j.s.t. (Ewa Czołpińska) 653 1. Sprawozdawczość finansowa 653 415. Jakie przepisy regulują zasady sporządzania sprawozdań finansowych j.s.t.? 653 416. Co składa się na sprawozdanie finansowe j.s.t.? 653 417. Co to jest bilans skonsolidowany j.s.t.? 654 418. Jakie są terminy sporządzania i przekazywania sprawozdań finansowych oraz bilansu skonsolidowanego j.s.t.? 654 419. Jakie znaczenie dla konstrukcji budżetu j.s.t. ma bilans z wykonania budżetu? 655 420. Jaka jest różnica między sprawozdawczością finansową a budżetową j.s.t.? 655 421. Czy przepisy przewidują możliwość korygowania sprawozdań finansowych? 656 2. Sprawozdania budżetowe oraz w zakresie długu j.s.t. 656 422. Jakie akty prawne regulują zasady sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań z zakresu operacji finansowych j.s.t.? 656 423. Jakie rodzaje sprawozdań budżetowych muszą sporządzać j.s.t.? 657 424. Jakie są sposoby, formy i terminy przekazywania poszczególnych sprawozdań? 657 425. Kto jest zobligowany do sporządzania i przekazywania sprawozdań? 658 426. Jakie są zasady agregowania danych w sprawozdaniach? 659 427. Jakie są ogólne zasady sporządzania sprawozdań budżetowych? 660 428. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, sporządzając sprawozdanie Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych j.s.t.? 660 429. Jakie reguły kontrolne obowiązują przy sporządzaniu sprawozdania Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych j.s.t.? 663 430. Dlaczego prawidłowość danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych gminy i miasta na prawach powiatu jest tak istotna dla finansów j.s.t.? 664 431. Jak powinno się bilansować sprawozdanie Rb-NDS o nadwyżce (deficycie) j.s.t. i o czym świadczą dane wykazane w tym sprawozdaniu? 665 432. Jak powinno się sporządzać sprawozdanie Rb-27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych j.s.t.? 667 433. Jakie są zasady sporządzania sprawozdania Rb-30S z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych? 669 434. Co należy wykazać w sprawozdaniu Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na wyodrębnionym rachunku dochodów przy jednostkach budżetowych funkcjonujących na podstawie ustawy o systemie oświaty? 670 435. Jakie informacje zawiera sprawozdanie Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych j.s.t. i dlaczego jest ono istotne? 670 436. Dlaczego j.s.t. i ich jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdanie Rb-WSa o wydatkach strukturalnych poniesionych przez j.s.t.? 671 437. Jakie są ogólne zasady sporządzania i rodzaje sprawozdań z zakresu operacji finansowych j.s.t.? 672 438. Jakie rodzaje sprawozdań z zakresu operacji finansowych są sporządzane na poszczególnych szczeblach jednostek? 673 439. Czym różnią się zasady wykazywania należności j.s.t. w sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów od zasad dotyczących sprawozdania Rb-27S? 673 440. Jakiego rodzaju należności są wykazywane w sprawozdaniu Rb-N? 674 441. Dlaczego sprawozdanie Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji jest ważne z punktu widzenia sposobu liczenia długu publicznego? 676 442. Jaką definicję kredytów i pożyczek należy stosować, sporządzając sprawozdanie Rb-Z, i co mówi o tym instrukcja do sporządzania sprawozdań? 677 443. Czym muszą się charakteryzować umowy, w wyniku realizacji których powstały zobowiązania, aby móc je wykazać w danych uzupełniających sprawozdania Rb-Z? 678 444. Co oznaczają pojęcia pierwotnego terminu zapadalności i pozostałego terminu zapadalności dla potrzeb sporządzania sprawozdania Rb-UZ uzupełniającego o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych i jaki mają one wpływ na sposób wykazywania danych w tym sprawozdaniu? 679 445. Dlaczego j.s.t. sporządzają sprawozdania Rb-ZN o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez j.s.t. zadań zleconych? 680 3. Absolutorium budżetowe i jego skutki prawne 681 446. Co to jest absolutorium budżetowe i jakie jest jego znaczenie? 681 447. Jaka jest rola komisji rewizyjnej organu stanowiącego j.s.t. w procesie absolutoryjnym? 682 448. Jak przebiega proces zatwierdzania sprawozdania z wykonania budżetu j.s.t. i sprawozdania finansowego j.s.t. przez organ stanowiący j.s.t.? 682 449. Czym powinien się kierować organ stanowiący j.s.t., podejmując decyzję w przedmiocie absolutorium? 684 450. Jakie są zadania RIO w procesie absolutorium budżetowego j.s.t.? 684 451. Czy brak bezwzględnej większości w głosowaniu nad udzieleniem absolutorium jest równoznaczny z nieudzieleniem absolutorium? 685 452. Co się dzieje w razie nieudzielenia absolutorium organowi wykonawczemu j.s.t.? 686 Rozdział 17 Nadzór i kontrola gospodarki finansowej j.s.t. 687 1. Nadzór i kontrola sprawowana przez RIO (Agnieszka Gerasimiuk) 687 453. Jaka jest różnica pomiędzy nadzorem a kontrolą sprawowaną przez RIO? 687 454. Na podstawie jakiego kryterium sprawowany jest nadzór nad aktami finansowymi j.s.t. i co ono oznacza w praktyce? 688 455. Na podstawie jakich kryteriów RIO przeprowadza kontrolę gospodarki finansowej j.s.t.? 689 456. W jakich przypadkach kolegium RIO decyduje o sporządzeniu raportu o stanie gospodarki finansowej j.s.t. i jaką pełni on funkcję? 690 457. Co może stanowić podstawę zastrzeżeń do wniosków pokontrolnych i jak w prawidłowy sposób sporządzić takie zastrzeżenia? 692 458. Jaki charakter prawny mają wyniki kontroli RIO i czy przysługuje na nie środek zaskarżenia do sądu administracyjnego? 694 459. Jakiego rodzaju opinie wydają składy orzekające RIO? 694 460. W jakim terminie RIO zobligowana jest do wydania opinii? 695 461. W jakim trybie i do kogo składane jest odwołanie od opinii wydanej przez skład orzekający RIO? 695 462. Jakie typy uchwał i zarządzeń podlegają nadzorowi RIO? 696 463. Kto i w jakim terminie przedkłada RIO uchwały (zarządzenia) j.s.t.? 697 464. Jakie skutki wywołuje zaniechanie przedłożenia RIO uchwały (zarządzenia)? 698 465. Kto, w jakim czasie i trybie podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania nadzorczego wobec uchwały (zarządzenia) j.s.t.? 698 466. Jak oblicza się termin, w którym RIO może wydać rozstrzygnięcie nadzorcze? 699 467. W jakich przypadkach RIO może zaskarżyć uchwałę (zarządzenie) j.s.t. do sądu administracyjnego? 700 468. Kiedy kolegium RIO orzeka o istotnym, a kiedy o nieistotnym naruszeniu prawa? 700 469. Jakiego rodzaju błędy występują najczęściej w praktyce sprawowania przez RIO nadzoru nad aktami j.s.t.? 702 470. Jakie skutki prawne i faktyczne wywołuje rozstrzygnięcie nadzorcze zawarte w uchwale kolegium RIO (w zależności od rodzaju rozstrzygnięcia)? 705 471. Co dla j.s.t. oznacza wstrzymanie wykonania uchwały budżetowej, w stosunku do której stwierdzono istotne naruszenie prawa? 706 2. Kontrola skarbowa (Wojciech Stachurski) 707 472. Czym jest kontrola skarbowa? 707 473. Jakich obszarów działalności j.s.t. może dotyczyć kontrola skarbowa? 708 474. W jakim zakresie kontrola skarbowa może obejmować gospodarowanie przez j.s.t. środkami publicznymi? 709 475. W jakich formach procesowych kontrola skarbowa może być wykonywana wobec j.s.t.? 710 476. Jak ustalić właściwość organów kontroli skarbowej wobec j.s.t.? 712 477. Jak przebiega postępowanie kontrolne wobec j.s.t.? 715 478. Jakie akty kończą postępowanie kontrolne i jakie przysługują od nich środki zaskarżenia? 716 479. Jak wygląda procedura audytu wykonywanego przez kontrolę skarbową? 719 480. Na czym polega kontrola skarbowa oświadczeń majątkowych składanych przez pracowników j.s.t.? 721 481. Jakie pozaprocesowe obowiązki ciążą na j.s.t. wobec kontroli skarbowej? 723 3. Kontrola sądowa oraz quasi-sądowa aktów finansowych j.s.t. (sądy administracyjne, samorządowe kolegia odwoławcze) (Piotr Pietrasz) 724 482. Jakie są zadania SKO w systemie kontroli indywidualnych aktów finansowych j.s.t.? 724 483. Jakie są zasady poddawania kontroli SKO indywidualnych aktów finansowych j.s.t. z zastosowaniem zwyczajnych środków prawnych? 725 484. Jakie są zasady poddawania kontroli SKO indywidualnych aktów finansowych j.s.t. w przypadku wznowienia postępowania? 728 485. Jakie są zasady poddawania kontroli SKO indywidualnych aktów finansowych j.s.t. w przypadku stwierdzenia nieważności decyzji (postanowienia)? 731 486. Na czym polega zasada sądowej ochrony samodzielności j.s.t.? 733 487. Jakie formy działania organów administracji publicznej związane ze sferą finansów publicznych j.s.t. podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego? 735 488. Jakie wyroki może wydawać wojewódzki sąd administracyjny? 739 489. Czy j.s.t. może zaskarżyć wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego do NSA? 742 490. Jakie są skutki orzeczeń sądów administracyjnych w odniesieniu do prowadzonych przez j.s.t. postępowań, w których są wydawane indywidualne akty finansowe? 744 Rozdział 18 Odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t. oraz z tytułu dyscypliny finansowej 749 1. Odpowiedzialność organów j.s.t. za gospodarkę finansową j.s.t. (Joanna M. Salachna, Rafał Trykozko) 749 491. Czy organ stanowiący j.s.t. odpowiada za podjęcie uchwały niezgodnej z prawem? 749 492. Za co jest odpowiedzialny organ wykonawczy j.s.t. w zakresie wykonywania ogólnego nadzoru nad realizacją budżetu j.s.t.? 749 493. Czy można pociągnąć do odpowiedzialności karnej organy j.s.t. z tytułu prowadzenia gospodarki finansowej j.s.t. w sposób niezgodny z prawem? 750 494. Czy organy j.s.t. mogą ponosić odpowiedzialność cywilną z tytułu skutków niezgodnego z prawem prowadzenia gospodarki finansowej j.s.t.? 750 495. Na jakich przesłankach oparta jest odpowiedzialność z tytułu naruszenia zasad lub trybu udzielania dotacji, a także zasad rozliczania przekazanych dotacji? 753 496. Jakie skutki wywołuje niezłożenie oświadczeń majątkowych przez osoby wchodzące w skład organu wykonawczego j.s.t. oraz przez radnego? 756 497. Czy przekroczenie limitu zadłużenia j.s.t. jest przesłanką odpowiedzialności? 757 498. Czy nieuchwalenie w roku budżetowym stawek podatków i opłat lokalnych jest podstawą odpowiedzialności organów j.s.t.? 759 499. Czy zaniżenie ceny sprzedawanej nieruchomości stanowi przesłankę odpowiedzialności organu wykonawczego j.s.t.? 759 500. Jaki rodzaj odpowiedzialności może powodować nieprawidłowy wybór wykonawcy zamówienia publicznego? 760 501. Kto odpowiada za nieprawidłowości przy udzieleniu zamówienia publicznego - zawierający umowę czy komisja przetargowa? 761 502. Kto odpowiada za wydatkowanie funduszu sołeckiego na zadania uchwalone przez zebranie wiejskie? 762 503. Czy przesłankę odpowiedzialności stanowi wypłacenie wynagrodzeń pracownikom mimo braku środków w planie finansowym? 763 504. Co stanowi przesłankę odpowiedzialności kierownika jednostki za nieprawidłowości w zorganizowaniu kontroli zarządczej w jednostce? 764 505. Czy niewykonywanie zaleceń pokontrolnych (np. RIO) powoduje odpowiedzialność, a jeśli tak, to jaką i czyją? 766 2. Odpowiedzialność pracowników urzędu j.s.t. w zakresie gospodarki finansowej j.s.t. (Joanna M. Salachna, Rafał Trykozko) 767 506. Czy pracownik urzędu j.s.t. ponosi odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t.? 767 507. W jakim zakresie odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t. ponosi skarbnik (główny księgowy)? 767 508. Jakie konsekwencje dla skarbnika powoduje odmowa udzielenia kontrasygnaty? 768 509. Czy podpis skarbnika złożony na fakturze lub umowie mimo braku w budżecie środków na ich realizację powoduje powstanie odpowiedzialności? 770 510. Czy pracownik urzędu wykonujący polecenie przełożonego ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w zakresie gospodarki finansowej j.s.t.? 770 511. Czy pracownik urzędu ponosi odpowiedzialność z tytułu wykonania czynności nienależącej do zakresu jego obowiązków? 771 512. Czy pracownik urzędu może być pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów działu V kodeksu pracy za szkodę wyrządzoną dla gospodarki finansowej j.s.t.? 772 513. Jakie skutki prawne wywołuje niezłożenie oświadczenia majątkowego przez zobowiązanego do tego pracownika urzędu? 773 514. Czy pracownik urzędu może odpowiadać własnym majątkiem za spowodowanie nieprawidłowości w gospodarce finansowej j.s.t.? 774 515. Czy pracownik urzędu może odpowiadać z tytułu przekroczenia upoważnienia do dokonywania wydatków? 774 516. Czy pracownik urzędu może być zobowiązany do zwrotu otrzymanego wynagrodzenia za pracę, jeżeli zostało ono ustalone niezgodnie z przepisami? 775 517. Czy pracownik urzędu ponosi odpowiedzialność za czyny popełnione podczas wykonywania zastępstwa za innego pracownika? 776 518. Który z pracowników j.s.t. ponosi odpowiedzialność i jakiego rodzaju za naliczenie należności j.s.t. w kwocie niższej niż należna? 777 519. Czy pracownik, który dokonał inwentaryzacji niezgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości bądź zarządzeniem przełożonego w tym zakresie, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, a jeśli tak - to jakiej? 778 520. Czy kierownik jednostki może uczynić głównego księgowego odpowiedzialnym za wszystkie obowiązki w zakresie rachunkowości? 779 521. Czy pracownik urzędu j.s.t. ma obowiązek zawiadomienia właściwego organu o naruszeniu przez kierownika urzędu dyscypliny finansów publicznych i czy ponosi konsekwencje w razie niezawiadomienia? 780 3. Odpowiedzialność innych podmiotów w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej j.s.t. (Joanna M. Salachna, Rafał Trykozko) 781 522. Jaką odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki budżetowej w zakresie gospodarki finansowej j.s.t.? 781 523. Czy podmioty pobierające środki stanowiące dochody budżetów j.s.t. ponoszą odpowiedzialność za nieterminowe przekazanie lub nieprzekazanie tych środków? 782 524. Czy istnieje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności Skarbu Państwa z tytułu nieprzekazania subwencji i dotacji należnych j.s.t.? 783 525. O czym świadczy akceptacja czynności przez radcę prawnego j.s.t. i czy zwalnia ona inne osoby z odpowiedzialności z tytułu realizacji tej czynności? 783 526. Czy osoba pełniąca społecznie funkcję w j.s.t. może ponosić odpowiedzialność za niezgodne z prawem działania j.s.t., a jeśli tak - to jakiego rodzaju? 784 527. Czy sołtys ponosi odpowiedzialność za nieterminowe przedłożenie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosku w sprawie wykorzystania funduszu sołeckiego? 785 528. Czy kierownik jednostki organizacyjnej j.s.t. odpowiada za wykazanie w sprawozdaniu danych niezgodnych z ewidencją, jeżeli księgi rachunkowe prowadzi osoba niebędąca jego pracownikiem (np. główny księgowy zespołu obsługi szkół)? 785 529. Za co i jak odpowiada inkasent podatków i opłat lokalnych? 786 530. Czy można pociągnąć do odpowiedzialności inspektora nadzoru za odebranie wadliwie wykonanej inwestycji? 787 531. Czy kolegium RIO może ponieść konsekwencje niezgodnego z prawem wykonywania nadzoru nad uchwałami organów j.s.t.? 788 4. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Joanna M. Salachna, Rafał Trykozko) 788 532. Jakie akty prawne i w jakim zakresie regulują odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 788 533. W jakich przypadkach nie stosuje się zasad odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 790 534. Czy i ewentualnie w jakim zakresie odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest zależna od innych rodzajów odpowiedzialności prawnej? 792 535. Kto (jakie kategorie podmiotów) podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 792 536. Jakie ogólne przesłanki powodują możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 794 537. Jak należy rozumieć stwierdzenie, że odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest ponoszona za zachowania zawinione? 794 538. Czy możliwe jest przypisanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zarówno organowi wykonawczemu jednoosobowemu, jak i organowi kolegialnemu (zarządowi) j.s.t.? 796 539. Czy możliwe jest przypisanie radnemu odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych? 797 540. Kto podlega odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako kierownik jednostki i jakie są lub mogą być skutki takiej odpowiedzialności? 797 541. Kiedy kierownik jednostki może wypełnić znamiona czynów związanych z nieprawidłowościami w organizacji kontroli zarządczej? 798 542. Co jest decydujące dla ponoszenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych? 798 543. Czy i w jakich przypadkach odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może być ponoszona za cudze zachowania? 799 544. Na jakich przesłankach oparta jest odpowiedzialność w przypadku wydania polecenia lub upoważnienia do działania? 801 545. Co oznacza zgłoszenie sprzeciwu wobec uchwały zawierającej polecenie lub upoważnienie do popełnienia czynu karalnego i jakie powoduje skutki? 802 546. Czy odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponoszą osoby wstrzymujące się od głosowania za uchwałą zawierającą polecenie lub upoważnienie do popełnienia czynu karalnego? 803 547. Które czyny może popełnić tylko główny księgowy lub osoba przez niego upoważniona? 803 548. Jakie zachowania dotyczące należności j.s.t. lub ich jednostek organizacyjnych stanowią naruszenia dyscypliny finansów publicznych? 805 549. Czy nieustalenie w umowie cywilnoprawnej kar umownych lub odsetek może być traktowane jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 806 550. Co oznacza niedochodzenie należności, które powoduje odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 807 551. Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zostać pociągnięty do odpowiedzialności przed komisją orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu nieprawidłowości w pobieraniu należności podatkowych gminy? 807 552. W jakich przypadkach odpowiedzialnością objęte są rozliczenia pomiędzy j.s.t. a jej jednostkami organizacyjnymi? 808 553. Kiedy (w jakich przypadkach) zaistnieje naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z udzielaniem dotacji przez j.s.t.? 809 554. Kiedy (w jakich przypadkach) powstaje odpowiedzialność w związku z wykorzystywaniem dotacji udzielonej przez j.s.t.? 809 555. Jakie zmiany planów finansowych j.s.t. lub jej jednostek organizacyjnych skutkują odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 811 556. Kiedy i w jakich okolicznościach czynem karalnym będzie dokonanie wydatku przez j.s.t. lub jej jednostkę organizacyjną? 813 557. W jakich przypadkach dysponowanie rezerwą wywoła odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 814 558. Kiedy zaniechanie realizacji zobowiązań wywoła odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i kto ją będzie ponosił? 815 559. Jakie nieprawidłowości w zakresie trybu postępowania o zamówienie publiczne będą powodować odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i kto ją będzie ponosił? 816 560. Jakie nieprawidłowości w związku z zawieraniem umów o zamówienie publiczne będą powodować odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i czyja to będzie odpowiedzialność? 816 561. W jakich przypadkach odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych mogą ponieść osoby uczestniczące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? 817 562. Jakie nieprawidłowości w związku z zawieraniem umów koncesji będą powodować odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i czyja będzie to odpowiedzialność? 819 563. W jakich okolicznościach i kto będzie ponosił odpowiedzialność za zaniechanie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji? 819 564. Kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nieprawidłowościami w zakresie sprawozdawczości finansowej? 820 565. W jakich przypadkach popełnienie czynu określonego w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie będzie wywoływać odpowiedzialności? 823 566. Kto ocenia znikomość szkodliwości czynu, który skutkuje niedochodzeniem odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 824 567. Jakie organy i w jakim zakresie orzekają o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z funkcjonowaniem j.s.t.? 824 568. Kto pełni funkcje oskarżycielskie w postępowaniu w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i jakie ma w związku z tym kompetencje? 825 569. Czy organy j.s.t. lub kierownicy jednostek organizacyjnych mają obowiązek zawiadamiania właściwego organu o podejrzeniu popełnienia w ich jednostkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych? 826 570. Jakie są strony postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i jakie przysługują im w związku z tym kompetencje? 827 571. Jakie uprawnienia przysługują obwinionemu w trakcie postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 827 572. Jakiego rodzaju dowody są uwzględniane w trakcie postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych i jaką mają moc? 828 573. Jakiego rodzaju orzeczenia wydają komisje orzekające w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 830 574. Jakie kary grożą za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i jakie są zasady ich wymiaru? 831 575. Kiedy można złagodzić karę lub odstąpić od jej wymierzenia? 832 576. Jakie konsekwencje może powodować ukaranie pracownika j.s.t. lub jej jednostki organizacyjnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 833 577. Co oznaczają, kiedy następują i jakie wywołują skutki przedawnienie karalności oraz zatarcie ukarania? 833 578. Do kogo, w jakim terminie i kto może złożyć odwołanie od orzeczenia wydanego przez komisję orzekającą? 834 579. Jakie orzeczenia i w jakich sprawach wydaje GKO? 835 580. Kiedy, komu przysługuje i jakie wywołuje skutki skarga do sądu administracyjnego na orzeczenie wydane w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych? 836 Część VI Wzory uchwał, decyzji, umów i innych dokumentów stosowanych przez j.s.t. 839 1. Wzory dotyczące form organizacyjno-prawnych działalności gospodarczej j.s.t. 841 Wzór 1. Uchwała Rady Gminy (Rady Miejskiej) w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego (Cezary Kosikowski) 841 Wzór 2. Uchwała Rady Miejskiej w sprawie likwidacji komunalnego zakładu budżetowego (Cezary Kosikowski) 844 Wzór 3. Uchwała Rady Miejskiej w sprawie przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w jednoosobową spółkę akcyjną gminy (Cezary Kosikowski) 845 Wzór 4. Uchwała Rady Gminy w sprawie utworzenia jednoosobowej spółki z o.o. dla prowadzenia działalności gminy poza sferą użyteczności publicznej (Cezary Kosikowski) 847 Wzór 5. Uchwała Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia miasta do spółki akcyjnej (Cezary Kosikowski) 849 Wzór 6. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym (Maciej Perkowski) 850 2. Wzory dotyczące współpracy j.s.t. (Małgorzata Ofiarska) 872 Wzór 7. Typowy statut związku międzykomunalnego 872 Wzór 8. Utworzenie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej 892 Wzór 9. Porozumienie o współpracy transgranicznej 894 Wzór 10. Umowa o współpracy przygranicznej 896 3. Wzory uchwał dotyczących danin lokalnych (Leonard Etel, Mariusz Popławski) 899 Wzór 11. Uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości 899 Wzór 12. Uchwała w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości 901 Wzór 13. Uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych 902 Wzór 14. Uchwała w sprawie opłaty od posiadania psów 904 Wzór 15. Uchwała w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku rolnego 906 Wzór 16. Uchwała w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna 907 Wzór 17. Uchwała w sprawie poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso 908 Wzór 18. Uchwała w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych 910 Wzór 19. Uchwała w sprawie stawek opłaty targowej 913 Wzór 20. Uchwała w sprawie ustalenia miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową 915 Wzór 21. Uchwała w sprawie opłaty miejscowej 916 Wzór 22. Uchwała w sprawie opłaty uzdrowiskowej 918 Wzór 23. Uchwała w sprawie opłaty prolongacyjnej 920 Wzór 24. Uchwała w sprawie zwolnienia gruntów, na których zaprzestano produkcji rolnej 921 4. Wzory aktów dotyczących innych dochodów j.s.t. (Marcin Tyniewicki) 923 Wzór 25. Uchwała w sprawie wydzielonego rachunku dochodów w samorządowych oświatowych jednostkach budżetowych 923 Wzór 26. Uchwała w sprawie przekazania nadwyżki środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego 926 Wzór 27. Uchwała w sprawie zasad umarzania, odraczania terminów spłaty i rozkładania na raty należności cywilnoprawnych 927 Wzór 28. Postanowienie w sprawie potrącenia niepodatkowych należności budżetowych 931 Wzór 29. Decyzja w sprawie odmowy potrącenia niepodatkowych należności budżetowych 933 5. Wzory uchwał w sprawie WPF (Ewa Czołpińska) 935 Wzór 30. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej (część tekstowa) 935 Wzór 31. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej (część tekstowa) 938 6. Wzory uchwał w sprawach budżetowych (Cezary Kosikowski) 941 Wzór 32. Uchwała w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej (uchwały o prowizorium budżetowym, uchwały o zmianie uchwały budżetowej) 941 Wzór 33. Uchwała budżetowa 946 Wzór 34. Uchwała o prowizorium budżetowym 951 Wzór 35. Uchwała o zmianie uchwały budżetowej 956 Wzór 36. Uchwała w sprawie absolutorium budżetowego 958 7. Wzory uchwał i decyzji dotyczących dotacji (Anna Ostrowska) 961 Wzór 37. Uchwała w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych 961 Wzór 38. Uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej innej j.s.t. 970 Wzór 39. Umowa o powierzenie realizacji zadania publicznego 971 Wzór 40. Decyzja w sprawie zwrotu dotacji 981 8. Wzory aktów dotyczących funduszu sołeckiego (Rafał Trykozko) 984 Wzór 41. Uchwała w sprawie wyrażenia (lub niewyrażenia) zgody na utworzenie funduszu sołeckiego 984 Wzór 42. Wniosek sołectwa w sprawie przeznaczenia funduszu sołeckiego 985 9. Wzory dokumentów dotyczących finansowania z państwowych funduszy celowych (Jolanta Szołno-Koguc) 986 Wzór 43. Wniosek o pożyczkę (dotację) z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych 986 Wzór 44. Wniosek o przyznanie środków z wojewódzkiego lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 992 10. Wzory dokumentów dotyczących pozyskiwania środków unijnych lub ze źródeł zagranicznych (Hubert Ostapowicz) 995 Wzór 45. Umowa wewnątrzprojektowa o udzielenie pomocy publicznej zawieranej pomiędzy j.s.t. a beneficjentem pomocy publicznej 995 Wzór 46. Deklaracja uczestnictwa w projekcie na przykładzie operacji realizowanej przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego 999 Wzór 47. Przykładowy zakres czynności osób zaangażowanych w zarządzanie projektem w j.s.t. 1000 11. Wzory pism procesowych w sprawach dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Joanna M. Salachna) 1002 Wzór 48. Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych 1002 Wzór 49. Wniosek Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych o ukaranie 1005 Wzór 50. Orzeczenie komisji orzekającej przy regionalnej izbie obrachunkowej 1009 autorzy 1013