Finanse w niestabilnym otoczeniu - dylematy i wyzwania. Finanse publiczne. SE 108
Problemy sfery finansów oddziałują na współczesne procesy gospodarcze na niespotykaną dotychczas skalę. Zarówno wcześniejszy kryzys zaufania do rynków finansowych, zapoczątkowany na rynku kredytów hipotecznych, jak i późniejszy kryzys finansów publicznych w krajach strefy euro, są powodem obarczania za niestabilność gospodarki szeroko rozumianych finansów.
Autorzy niniejszych opracowań przyjęli, iż niestabilność otoczenia powinno rozpatrywać się w szerokim zakresie, wykraczającym poza zjawiska ekonomiczne, związane z obserwowanym spowolnieniem gospodarczym oraz finansowe, odzwierciedlające się w kryzysie instytucji finansowych. Źródłami zakłócającymi stabilność finansów publicznych są również rozwiązania instytucjonalne, dotyczące organizacji i funkcjonowania sektora finansów publicznych oraz procesy społeczne, determinujące równowagę finansów publicznych, w szczególności zjawiska demograficzne. Przedmiot przedstawionych opracowań przyporządkować można czterem głównym obszarom rozważań, dotyczącym w szczególności:
- ogólnych zagadnień finansów publicznych,
- finansowej aktywności władz samorządowych,
- problematyki podatkowej w aspektach teoretycznych i praktycznych,
- międzynarodowych aspektów finansów publicznych.
„Studia Ekonomiczne” nr 108 – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Kategorie:
- Redakcja: Artur Walasik, Teresa Famulska
- Język wydania: polski
- ISSN: 2083-8611
- Liczba stron: 580
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 13 I Problematyka ogólna finansów publicznych 15 Grażyna Ancyparowicz, Miłosz Stanisławski: KURS WALUTOWY I KREDYT A FENOMEN WZROSTU POLSKIEJ GOSPODARKI W LATACH 2009-2011 17 Summary 28 Tomasz M. Budzyński: REALIZACJA FUNKCJI STABILIZACYJNEJ FINANSÓW PUBLICZNYCH W WARUNKACH KRYZYSU FINANSOWEGO 29 Summary 39 Jolanta Ciak: ZARZĄDZANIE DŁUGIEM PUBLICZNYM W POLSCE – PRZEGLĄD DOTYCHCZAS STOSOWANYCH STRATEGII ZARZĄDZANIA 40 Summary 51 Sławomir Franek: KRYTERIA OCENY WIELOLETNIEGO PLANOWANIA BUDŻETOWEGO 52 Summary 62 Jolanta Gałuszka: KONSOLIDACJA FINANSÓW PUBLICZNYCH 63 Summary 73 Barbara Grabińska: POZIOM FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ SZKÓŁ WYŻSZYCH W POLSCE 74 Summary 81 Krystyna Kietlińska: AKTYWNOŚĆ DOBROCZYNNA POLAKÓW W BADANIACH 82 Summary 92 Krzysztof Kocurek: ISTOTA RYZYKA NIERÓWNOWAGI BUDŻETOWEJ W POLSCE 93 Summary 102 Paweł Kowalik: PODZIAŁ ZADAŃ I ŚRODKÓW FINANSOWYCH MIĘDZY RÓŻNYMI SZCZEBLAMI WŁADZY – ANALIZA PORÓWNAWCZA W DWÓCH ODMIENNYCH USTROJACH PAŃSTWA NA PRZYKŁADZIE POLSKI I NIEMIEC 103 Summary 113 Agnieszka Krzemińska: ZMIANY W POZIOMIE I STRUKTURZE PAŃSTWOWEGO DŁUGU PUBLICZNEGO W POLSCE W LATACH 2000-2010 114 Summary 122 Magdalena Ligus: ANALIZA PORÓWNAWCZA KOSZTÓW SPOŁECZNYCH PRODUKCJI ENERGII PRZEZ MORSKĄ ENERGETYKĘ WIATROWĄ ORAZ ENERGETYKĘ JĄDROWĄ W POLSCE 123 Summary 132 Joanna Marczakowska-Proczka: PROBLEM DŁUGU PUBLICZNEGO W STABILIZOWANIU FINANSÓW PUBLICZNYCH W POLSCE 133 Summary 142 Natalia Marska-Dzioba: OCENA SKUTECZNOŚCI GOSPODAROWANIA ZASOBAMI PUBLICZNYMI W PAŃSTWOWYM FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH 143 Summary 153 Jarosław Mielcarek: STABILNOŚĆ POLSKIEGO DŁUGU PUBLICZNEGO 154 Summary 164 Anna Szelągowska: ROLA PAŃSTWA W ZASPOKAJANIU POTRZEB MIESZKANIOWYCH W NIESTABILNYM OTOCZENIU – WSPÓŁCZESNE DYLEMATY I WYZWANIA 165 Summary 174 Tomasz Uryszek: WYDATKI RZĄDOWE JAKO STYMULATOR ROZWOJU GOSPODARCZEGO – PRZYKŁAD TAJLANDII 175 Summary 184 II Finanse samorządowe 185 Adam Adamczyk, Kamila Trojanowska: ROLA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W KSZTAŁTOWANIU PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ SPÓŁEK KOMUNALNYCH 186 Summary 195 Krystyna Brzozowska: IDENTYFIKACJA PRZYCZYN SŁABEGO ROZWOJU PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO W POLSCE NA TLE TENDENCJI EUROPEJSKICH 196 Summary 206 Paweł Galiński: SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE 207 Summary 216 Beata Guziejewska: WERYFIKACJA SYSTEMU DOCHODÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W NIESTABILNYM OTOCZENIU – DYLEMATY I WYZWANIA 217 Summary 227 Dagmara Hajdys: ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W PROJEKTACH PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO 228 Summary 234 Katarzyna Owsiak: O KONTROWERSJACH MIĘDZY RZĄDEM A SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM W POLSCE W OKRESIE KRYZYSU FINANSOWEGO 235 Summary 241 Krzysztof Surówka: O POTRZEBIE ZMIAN W SYSTEMIE FINANSOWANIA POWIATÓW 242 Summary 252 Joanna Śmiechowicz: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA JAKO NARZĘDZIE SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (NA PRZYKŁADZIE MIASTA LUBLINA) 253 Summary 261 Marcin Wiśniewski: ZADŁUŻENIE MIAST I ICH ZDOLNOŚĆ DO FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDOWYCH – PRZYPADEK MIAST-GOSPODARZY MISTRZOSTW UEFA EURO 2012 262 Summary 269 Katarzyna Wójtowicz: O NOWE PODEJŚCIE DO FINANSÓW SAMORZĄDOWYCH 270 Summary 278 Magdalena Zioło: RODZAJE ANALIZ I ICH FUNKCJE W PROCESIE DECYZYJNYM NA POZIOMIE JEDNOSTEK SEKTORA PUBLICZNEGO (ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM ANALIZ PRZEDSIĘWZIĘĆ INWESTYCYJNYCH) 279 Summary 288 III Zagadnienia podatkowe w teorii i praktyce 289 Arkadiusz Bernal: NEGATYWNE KONSEKWENCJE WYBORU PRZEZ MAŁYCH PODATNIKÓW METODY KASOWEJ ROZLICZANIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG 291 Summary 301 Tomasz Bojkowski: ZWOLNIENIE USŁUG KSZTAŁCENIA ORAZ PRZEKWALIFIKOWANIA ZAWODOWEGO Z PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG 303 Summary 311 Ryta Dziemianowicz: ULGI I ZWOLNIENIA PODATKOWE JAKO FORMA POMOCY PUBLICZNEJ 312 Summary 321 Małgorzata Magdalena Hybka: SYSTEM ODWROTNEGO POBORU VAT W UNII EUROPEJSKIEJ – MOTYWY ZASTOSOWANIA I PODSTAWY FUNKCJONOWANIA 322 Summary 330 Anna Moździerz: BŁĘDNA POLITYKA PODATKOWA PRZYCZYNĄ WZRASTAJĄCYCH NIERÓWNOŚCI 331 Summary 340 Jakub Pachecka: INTERPRETACJE PODATKOWE W KONTEKŚCIE PEWNOŚCI SYSTEMU PODATKOWEGO 341 Summary 352 Monika Pasternak-Malicka: UCHYLANIE SIĘ OD OPODATKOWANIA JAKO REAKCJA PODATNIKÓW NA NIEPRZESTRZEGANIE ZASAD PODATKOWYCH W POLSKIM SYSTEMIE PODATKOWYM 353 Summary 365 Jacek Połczyński: PODATEK LINIOWY W WARUNKACH KRYZYSU FINANSÓW PUBLICZNYCH W POLSCE I INNYCH PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ 366 Summary 374 Rafał Rosiński: OPODATKOWANIE DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ W POLSCE 375 Summary 383 Jolanta Szołno-Koguc: ISTOTA I CZYNNIKI DETERMINUJĄCE WYDAJNOŚĆ FISKALNĄ PODATKÓW I SYSTEMU PODATKOWEGO 384 Summary 395 Aleksander Werner: LEGISLACJA PODATKOWA W SEKTORZE USŁUG FINANSOWYCH NA PRZYKŁADZIE ZWOLNIENIA Z PODATKU VAT USŁUG BANKOWYCH 396 Summary 405 Adam Wyszkowski: PODEJŚCIA W DEFINIOWANIU TAX EXPENDITURES 406 Summary 416 IV Finanse publiczne – aspekty międzynarodowe 417 Monika Banaszewska: DETERMINANTY ZMIAN DŁUGU PUBLICZNEGO PAŃSTW STREFY EURO W LATACH 2006-2010 419 Summary 427 Kamila Bielawska: EWOLUCJA REGUŁ FISKALNYCH W PREWENCYJNEJ CZĘŚCI PAKTU STABILNOŚCI I WZROSTU 428 Summary 436 Maciej Cieślukowski: WYDAJNOŚĆ FISKALNA NOWYCH ŹRÓDEŁ DOCHODÓW BUDŻETOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ 437 Summary 446 Magdalena Kogut-Jaworska: POMOC PUBLICZNA UDZIELANA PRZEDSIĘBIORCOM W RAMACH REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH A REALIZACJA STRATEGII EUROPA 2020 447 Summary 456 Zofia Łękawa: ABSORPCJA ŚRODKÓW Z UNII EUROPEJSKIEJ W GMINACH WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 457 Summary 466 Grzegorz Matysek: CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE SYSTEM PODATKOWY – UNIJNA KOHERENCJA CZY NARODOWA RÓŻNORODNOŚĆ? 467 Summary 476 Małgorzata Mazurek-Chwiejczak: REALIZACJA FUNKCJI FISKALNEJ PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ W WARUNKACH KRYZYSU FINANSOWEGO – DOŚWIADCZENIA KRAJÓW OECD 477 Summary 485 Magdalena Mosionek-Schweda: WIELOLETNIE RAMY FINANSOWE NA LATA 2014-2020 – ZMIANY W FINANSOWANIU PRIORYTETOWYCH OBSZARÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ NOWE INSTRUMENTY WSPARCIA 486 Summary 494 Ewa Nastarowicz: WYKORZYSTANIE FINANSOWANIA STRUKTURALNEGO PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 495 Summary 503 Piotr Podsiadło: „KRYZYSOWA” POMOC PUBLICZNA DLA REALNEJ GOSPODARKI – PERSPEKTYWA UNII EUROPEJSKIEJ 504 Summary 515 Katarzyna Stabryła-Chudzio: W KIERUNKU HARMONIZACJI PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH – PROPOZYCJE KOMISJI EUROPEJSKIEJ 516 Summary 525 Sławomir Stężewski: ZALECENIA RADY UNII EUROPEJSKIEJ JAKO FORMA ODDZIAŁYWANIA NA RZECZ REFORMY FISKALNEJ W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ 526 Summary 536 Ryszard Wierzba, Juliusz Giżyński: KONSOLIDACJA FISKALNA W STREFIE EURO WARUNKIEM UTRZYMANIA WSPÓLNEGO PIENIĄDZA 537 Summary 551 Iwona Wojciechowska-Toruńska: WYPEŁNIANIE POSTANOWIEŃ PAKTU STABILNOŚCI I WZROSTU W NIESTABILNYM OTOCZENIU GOSPODARCZYM 552 Summary 562 Wiesława Ziółkowska: KRYZYS A SEKTOR GENERAL GOVERNMENT W POLSCE NA TLE UNII EUROPEJSKIEJ 563 Summary 578