Finansowanie dłużne w jednostkach samorządu terytorialnego
.. Nieodlacznym elementem warunkujacym spójnosc prowadzonych dzialan w samorzadach jest uwzglednienie w planowaniu fi nansowym i wieloletnich zamierzeniach inwestycyjnych poza aspektem zarzadzania plynnoscia budzetu wizji zadluzenia. Takie ujecie pozwala na kompleksowe podejscie do utrzymania równowagi fi nansowej, w tym równowagi biezacej budzetu. Poradnik przedstawia zbiór zagadnien dotyczacych wyboru zródel fi nansowania potrzeb pozyczkowych jednostek samorzadu terytorialnego. Szczególny nacisk zostal polozony na kwes.. e aktywnego ksztaltowania zadluzenia, zarówno w aspekcie podsektora samorzadowego, jak i calego sektora fi nansów publicznych. .. Publikacja jest przeznaczona dla pracowników jednostek fi nansowych sektora publicznego, w tym banków oraz instytucji nabywajacych skarbowe i municypalne papiery wartosciowe.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-5245-1
- ISBN druku: 978-83-264-3953-7
- Liczba stron: 236
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 9 Wstęp 11 Rozdział 1. Sektor finansów publicznych i jego przemiany 15 1. Uwagi ogólne 15 2. Zakres sektora publicznego i obecne przemiany 16 3. Rozwój i znaczenie podsektora samorządowego finansów publicznych 18 4. Podział sektora publicznego i zasilanie podsektora samorządowego 22 Rozdział 2. Zasady budżetowania a zasady finansowania 35 1. Zasady budżetowania w ramach sektora publicznego 35 2. Potencjał finansowania dłużnego w sektorze publicznym 37 3. Zdolność do finansowania dłużnego przez jednostki samorządu terytorialnego 40 4. Pojęcie potrzeb pożyczkowych i charakter ich zaspokojenia 45 5. Zasady finansowania dłużnego - odmienności i podobieństwa na szczeblu rządowym i samorządowym 48 Rozdział 3. Planowanie finansowe 53 1. Założenia planu finansowania wieloletniego 53 2. Planowanie finansowania dłużnego a finansowanie inwestycji 57 3. Założenia budowania strategii finansowania na szczeblu rządowym i samorządowym - strategia sektora 60 4. Planowanie finansowe na szczeblu samorządowym 64 5. Forma zabezpieczenia środków pod projekty unijne 68 6. Planowanie finansowania dłużnego jednostek samorządu terytorialnego - doświadczenia wybranych krajów europejskich 71 7. Strategia finansowania dłużnego (zadłużenia sektora finansów publicznych) - dylematy 72 Rozdział 4. Zarządzanie płynnością finansową w jednostkach samorządu terytorialnego 76 1. Podejście do płynności w sektorze publicznym 76 2. Kryteria płynności i mierniki 80 3. Zdolność planowania i kontrolowania strumieni finansowych - zarys problemu 85 4. Modele płynności budżetu w różnych strategiach finansowania i zarządzania długiem 89 5. Płynność jako funkcja finansowania. Polityka lokowania nadwyżek w ciągu roku 91 Rozdział 5. Ocena ratingowa jako miara efektywności jednostek samorządu terytorialnego 96 1. Uwagi ogólne 96 2. Założenia wyboru firm ratingowych 96 3. Metodologia ocen ratingowych - wybrane problemy 97 4. Kryteria oceny i ryzyka 107 5. Rating a efektywność finansowania 108 6. Oceny ratingowe a kryteria zadłużenia 109 7. Ocena zdolności kredytowej poza ratingiem agencji ratingowych 113 Rozdział 6. Uwarunkowania wyboru instrumentów finansowania dłużnego 118 1. Uwagi ogólne 118 2. Kryteria wyboru rynku 121 3. Zapadalność instrumentów 122 4. Koszt a ryzyko 124 5. Efektywność finansowania dłużnego, wzory i założenia 126 6. Strategia finansowania dłużnego a efektywność 129 7. Zmienność parametrów obligacji a analiza płynności budżetu 132 8. Kryteria wyboru firm wspomagających, kancelarii prawnych, agentów emisji 134 8.1. Wybór kancelarii prawnej 136 8.2. Wybór kierownika konsorcjum emisyjnego - banku 142 9. Procedury i procesowanie zadań w finansowaniu dłużnym 147 10. Zabezpieczenia i poręczenia związane z emisją obligacji 154 Rozdział 7. Finansowanie kredytami bankowymi 158 1. Profil kredytu, pożyczki 158 2. Dodatkowe czynniki określające warunki kredytowe 163 3. Zakres współpracy jednostek samorządu terytorialnego z bankiem kredytującym 166 4. Kryteria wyboru banków komercyjnych 168 5. Rodzaje zabezpieczeń 169 6. Pozyskiwanie kredytów z międzynarodowych instytucji finansowych 170 Rozdział 8. Zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych 174 1. Finansowanie sektora a zarządzanie długiem 174 2. Planowanie finansowe a zarządzanie aktywami i pasywami 178 3. Ujęcie makroekonomiczne a mikroekonomiczne zarządzania długiem w sektorze publicznym 182 3.1. Ujęcie makroekonomiczne 182 3.2. Ujęcie mikroekonomiczne 184 4. Aktywne a pasywne zarządzanie długiem w sektorze finansów publicznych 186 5. Określenie celów zarządzania długiem 188 6. Proces zarządzania długiem w jednostkach samorządu terytorialnego 191 6.1. Wybrane metody zarządzania długiem 192 6.2. Portfel odniesienia (benchmarkowy) długu jednostek samorządu terytorialnego 194 7. Zarządzanie ryzykiem 198 7.1. Ryzyko stopy procentowej 199 7.2. I nne ryzyka związane z zarządzaniem długiem 201 7.3. Równowaga między ryzykiem i kosztem obsługi długu 207 8. Sterowanie kosztami 209 9. Dobre praktyki w zarządzaniu długiem publicznym 212 10. Zarządzanie długiem potencjalnym 216 Rozdział 9. Mechanizm synchronizacji finansowania dłużnego podmiotów sektora finansów publicznych 219 Bibliografia 223 Słowniczek pojęć 227