MENU

Finansowanie oświaty w Polsce. Diagnoza, dylematy, możliwości

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2009

  • Autor: Anthony Levitas, Jan Herczyński, Mikołaj Herbst

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 37,80 zł
Najniższa cena z 30 dni: 28,35 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

26,46
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Scholar - oficjalny sklep

Finansowanie oświaty w Polsce. Diagnoza, dylematy, możliwości

Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości to pierwsza kompleksowa monografia przedstawiająca system finansowania szkolnictwa w naszym kraju. Daleko posunięta decentralizacja zarządzania polską oświatą oraz rozwiązania przyjęte w innych krajach są tłem dla pogłębionych analiz, obejmujących między innymi strukturę i rozkład terytorialny wydatków oświatowych, wysokość i zróżnicowanie wynagrodzeń nauczycielskich oraz politykę oświatową samorządów. Szczegółowo omówiono ewolucję, a także mocne i słabe strony głównego instrumentu finansowania oświaty w Polsce, jakim jest część oświatowa subwencji ogólnej dla samorządów terytorialnych. Autorzy rekomendują zmiany zarówno systemowych rozwiązań, jak i poszczególnych instrumentów finansowania oświaty.

Jan Herczyński jest matematykiem, pracownikiem Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim

Anthony Levitas jest politologiem, pracownikiem Urban Institute w Waszyngtonie

Mikołaj Herbst jest ekonomistą, adiunktem w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) na Uniwersytecie Warszawskim.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podstawowe problemy i rekomendacje	17
Podział kompetencji oraz instrumenty finansowania oświaty	19
Standardy oświatowe	22
Bon oświatowy	23
Algorytm podziału subwencji oświatowej	24
Awans zawodowy nauczycieli, wysokość i struktura wynagradzania	26
Regulacje wynagrodzeń i czasu pracy nauczycieli zawarte w Karcie Nauczyciela	27
Nadzór pedagogiczny i inne zadania kuratoriów oświaty	29
Rozdział 1. Jakość oświaty i standardy oświatowe	32
	1.1. Wstęp	32
	1.2. Instrumenty monitorowania jakości oświaty	33
		1.2.1. Standardy nakładów	33
		1.2.2. Standardy procesu	35
		1.2.3. Standardy wynikowe	36
		1.2.4. Decentralizacja i urynkowienie	38
	1.3. Napięcia związane z reformą polskiego systemu oświaty	40
		1.3.1. Edukacja jako zadanie własne JST	41
		1.3.2. Problem podziału ról między rządem i JST	46
		1.3.3. Bony oświatowe w dzisiejszej Polsce	51
	1.4. Nowa definicja standardów oświatowych	54
	1.5. Nowe spojrzenie na nadzór pedagogiczny	63
Rozdział 2. Finansowanie oświaty w wybranych krajach Europy	67
	2.1. Zróżnicowanie europejskich systemów finansowania oświaty	67
	2.2. Studia przypadków – systemy finansowania edukacji	76
		2.2.1. Anglia – aktywne zarządzanie na wszystkich szczeblach administracji	76
		2.2.2. Szwecja – zasada pomocniczości w działaniu	80
		2.2.3. Holandia – prywatne szkoły, państwowe pieniądze	84
		2.2.4. Finlandia – wspólna odpowiedzialność gmin i rządu centralnego	87
		2.2.5. Litwa – podział zadań oświatowych między rząd i samorządy	90
	2.3. Podsumowanie	94
Rozdział 3. Dochody i wydatki oświatowe jednostek samorządu terytorialnego w Polsce	96
	3.1. Wstęp	96
	3.2. Dochody JST	97
	3.3. Zadania oświatowe JST	105
	3.4. Wydatki JST na zadania oświatowe	106
	3.5. Finansowanie zadań oświatowych gmin i powiatów ze źródeł innych niż subwencja oświatowa	110
	3.6. Wydatki na ucznia w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym	115
	3.7. Wydatki na wynagrodzenia w obszarze oświaty	118
	3.8. Submetropolitalne gminy wiejskie	120
	3.9. Determinanty wydatków oświatowych	124
	3.10. Podsumowanie	129
Rozdział 4. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej	131
	4.1. Wstęp	131
	4.2. Ogólne zasady podziału subwencji oświatowej	131
		4.2.1. Regulacja ustawowa	131
		4.2.2. Struktura algorytmu podziału subwencji oświatowej	133
		4.2.3. Szkoły publiczne i niepubliczne, dla dorosłych i młodzieży	137
		4.2.4. Progi ograniczające zmiany wielkości subwencji dla JST	138
	4.3. Wagi algorytmu odnoszące się do zadań szkolnych	140
		4.3.1. Szkoły wiejskie i położone w miastach do 5 tys. mieszkańców	140
		4.3.2. Wagi związane z dochodami gminy	142
		4.3.3. Wagi związane z racjonalizacją sieci szkolnej	143
		4.3.4. Waga zależna od stopni awansu zawodowego nauczycieli	144
		4.3.5. Uczniowie niepełnosprawni	146
		4.3.6. Klasy i szkoły sportowe	148
		4.3.7. Szkoły dla mniejszości narodowych	148
		4.3.8. Szkoły ponadgimnazjalne, zawodowe	149
		4.3.9. Szkoły artystyczne	149
		4.3.10. Wpływ wag na podział subwencji oświatowej	150
	4.4. Wagi algorytmu odnoszące się do zadań pozaszkolnych	151
		4.4.1. Internaty i bursy	151
		4.4.2. Ośrodki szkolne i wychowawcze różnych typów	152
		4.4.3. Przedszkola specjalne, dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju	153
		4.4.4. Schroniska młodzieżowe, domy wczasów dziecięcych	153
		4.4.5. Pozostałe pozaszkolne zadania gmin, powiatów i województw	153
		4.4.6. Stabilizacja algorytmu	155
	4.5. Najważniejsze problemy algorytmu podziału subwencji oświatowej	156
		4.5.1. Algorytm a cele polityki finansowania oświaty	156
		4.5.2. Problem wagi dla szkół wiejskich i położonych w małych Miastach	158
		4.5.3. Problem wagi zależnej od stopni awansu zawodowego nauczycieli	160
		4.5.4. Problem wag o charakterze „kosztowym”	161
	4.6. Podsumowanie	162
	Załącznik A: Analiza wagi zależnej od stopni awansu zawodowego	163
	Załącznik B: Analiza wag efektywnych	168
		Określenie wag efektywnych	169
		Wagi efektywne dla JST różnych szczebli	169
		Wagi efektywne dla gmin różnych typów	172
	Załącznik C: Rozkład subwencji oświatowej 2007 według wag	174
Rozdział 5. Wynagrodzenia nauczycieli a finansowanie edukacji w Polsce	178
	5.1. Wstęp	178
	5.2. Zmiany liczebności i struktury kadry nauczycielskiej w latach 2000–2007	178
	5.3. Wynagrodzenia nauczycieli w roku szkolnym 2007/2008	184
		5.3.1. Struktura wynagrodzeń nauczycieli	184
		5.3.2. Przeciętne wynagrodzenie i dochód nauczyciela	186
		5.3.3. Rozkład wynagrodzeń i dochodów nauczycieli	194
		5.3.4. Wynagrodzenia nauczycieli a wymogi Karty Nauczyciela	208
	5.4. Wynagrodzenia nauczycielskie – Polska na tle innych krajów OECD w 2005 roku	217
		5.4.1. Finansowanie i organizacja polskiej oświaty na tle międzynarodowym	217
		5.4.2. Wynagrodzenia nauczycielskie w Polsce i w innych krajach OECD	220
	5.5. Podsumowanie	224
	Załącznik A: Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego	227
	Załącznik B: Uwagi metodologiczne do porównań międzynarodowych	228
Rozdział 6. Przejrzystość zarządzania oświatą na poziomie lokalnym	230
	6.1. Wstęp: Potrzeba lokalnej przejrzystości	230
	6.2. Mechanizmy jawności finansów publicznych w obszarze oświaty	231
		6.2.1. Uwarunkowania prawne	231
		6.2.2. Doświadczenia międzynarodowe	232
		6.2.3. Publikowanie informacji o pracy i finansach szkół	235
	6.3. W stronę lokalnych algorytmów finansowania szkół	237
		6.3.1. Obiektywne trudności w stosowaniu algorytmów	237
		6.3.2. Doświadczenia międzynarodowe	238
		6.3.3. Doświadczenia polskie	240
		6.3.4. Możliwości powszechnego stosowania lokalnych formuł w warunkach polskich	242
	6.4. Podsumowanie	243
Rozdział 7. Profile polityki oświatowej wybranych samorządów	245
	7.1. Wstęp	245
	7.2. Warszawa–Kraków	245
	7.3. Miasta o liczbie mieszkańców między 100 tysięcy a 400 tysięcy	251
	7.4. Gminy o liczbie mieszkańców od 30 tysięcy do 100 tysięcy	255
	7.5. Gminy o liczbie mieszkańców powyżej 15 i poniżej 30 tysięcy	261
	7.6. Gminy o liczbie mieszkańców między 7,5 tysięcy a 15 tysięcy	265
	7.7. Gminy o liczbie mieszkańców poniżej 7,5 tysięcy	271
Literatura	279
Wykorzystane akty prawne (w porządku chronologicznym)	282
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

25,20 zł
31,50 zł

Dylematy współczesnego wychowania i kształcenia

Kluczowym problemem współczesnej edukacji są wartości, które wyznaczają system norm naszych poczynań. System wartości jest źródłem inspiracji i dyrektyw, które zmuszają do dokonywania wyborów i podejmowania decyzji. D...
17,20 zł
20,00 zł

Źródła i sposoby finansowania przedsiębiorstw

Książka to syntetyczny podręcznik przeznaczony zwłaszcza dla studentów studiów ekonomicznych i nauk o zarządzaniu zgłębiających wiedzę z zakresu finansowania przedsiębiorstw, w tym także w obszarze handlu zagranicznego i bankowości. Jest ...
23,10 zł
33,00 zł

Partycypacja wyborcza w Polsce

Polska demokracja znalazła się w kryzysie. Wadliwie działają główne instytucje państwa. Nie są w stanie należycie wypełniać swoich podstawowych funkcji, przez co społeczne zaufanie do nich spada do niepokojąco niskiego poziomu. Jednym z elementów kr...
42,14 zł
49,00 zł

Cenzura w Polsce 1944-1960. Organizacja, kadry, metody pracy

W prezentowanej książce przedstawiono system funkcjonowania aparatu cenzury w Polsce w latach 1944–1960, w szczególności takie aspekty organizacji cenzury, jak metodyka pracy cenzorów, sposoby rekrutacji, stopień zaangażowania ideol...
76,50 zł
85,00 zł

Zorganizowana przestępczość podatkowa w Polsce

Książka stanowi pierwsze w polskim piśmiennictwie kompleksowe i interdyscyplinarne opracowanie problemu nadużycia mechanizmów podatkowych w sferze podatku akcyzowego i VAT przez grupy przestępcze. W publ...
32,13 zł
35,70 zł

Grzyby z rodzaju Septoria w Polsce

Książka zawiera opracowanie taksonomiczne rodzaju "Septoria" należącego do grzybów niedoskonałych. Powstała w oparciu o studia zbiorów zielnikowych własnych oraz zgromadzonych w polskich herbariach. Wykorzystano w niej także dan...
48,75 zł
65,00 zł

Pośrednictwo finansowe w Polsce

Jedynymi pośrednikami na rynku finansowym w Polsce po zmianie transformacji gospodarczej były banki komercyjne. Wkrótce po otwarciu Giełdy Papie­rów Wartościowych w Warszawie powstało zapotrzebowanie na usługi domów maklerskich...
45,00 zł
50,00 zł

Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha

Autorka opisuje, jakie zasady i standardy etyczne muszą być przestrzegane, aby proces profesjonalnego coachingu przebiegał prawidłowo, autentycznie wspierając rozwój jednostek i zespołów. W książce omówiono m.in.: • istotę i...
61,20 zł
68,00 zł

Status prawny psa w Polsce. Poradnik praktyka psiarza

Publikacja w sposób kompleksowy przedstawia aspekty prawne dotyczące posiadania psa, związanych z tym praw i obowiązków, takich jak poruszanie się z psem w mieście, w plenerze, w środkach transportu, a także w miejscach użyteczności publi...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!