Formy muzyczne
Nowe, uzupełnione i rozszerzone wydanie książki Formy muzyczne autorstwa prof. Marka Podhajskiego – cenionego i poszukiwanego podręcznika dla wszystkich, których interesują studia z teorii muzyki. Publikacja przygotowuje studentów do świadomej percepcji dzieła muzycznego oraz jego samodzielnej analizy. Pozwala zdobyć wiedzę na temat kształtu formalnego utworów charakterystycznych dla poszczególnych epok i stylów muzycznych, elementów dzieła muzycznego i jego oddziaływania na wyraz artystyczny utworu. Poszerza wiedzę na temat zapisu nutowego, muzycznej terminologii oraz repertuaru różnych stylów muzycznych na przestrzeni wieków.
W poszczególnych wykładach autor objaśnia pojęcia formy dzieła sztuki i dzieła muzycznego, pojęcie analizy dzieła muzycznego i pojęcia pomocne przy rozważaniach analitycznych na temat środków techniki kompozytorskiej. Omawia zasady kształtowania i własności ustrojów formalnych oraz kształtowania okresowego. Osobne wykłady poświęca problematyce ronda, form wariacyjnych, fugi, muzyki wokalnej oraz sonaty klasycznej i sonat fortepianowych Ludwika van Beethovena.
W konstrukcji rozdziałów autor uwzględnia uwagi o historycznym rozwoju danej formy, jej charakterystykę, zasady jej analizy, przykłady analiz, sprawdziany. Uzupełnienie podjętych w pracy rozważań stanowi wykaz dzieł z literatury muzycznej, które wykorzystano przy prezentowaniu treści wykładów i ćwiczeń.
Książka, odzwierciedlająca autorską wizję autora w zakresie nauczania form muzycznych, a także jego doświadczenia i przemyślenia jako pedagoga, jest ważnym podręcznikiem z dziedziny teorii muzyki. Została pomyślana jako cykl wykładów adresowanych przede wszystkim do studentów wydziałów dyrygentury, kompozycji i teorii muzyki, jak również do studentów wychowania muzycznego i wydziałów instrumentalnych przy nauczaniu analizy dzieł muzycznych. Wiele wykładów, w całości lub w części, może być także z powodzeniem wykorzystywanych w nauczaniu form muzycznych w szkołach muzycznych II stopnia.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19970-8
- ISBN druku: 978-83-01-19880-0
- Liczba stron: 280
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp do wydania trzeciego IX Wstęp 3 Wykład 1. Forma dzieła muzycznego i jej analiza 7 1. Znaczenia terminu „forma” według Władysława Tatarkiewicza 7 2. Pojęcie formy muzycznej 8 3. Pojęcie analizy muzycznej 10 4. Związki analizy z estetyką, historią muzyki, teorią kompozycji i krytyką 11 5. Charakterystyka przyjętej metody analizy 12 Wykład 2. Zasady organizacji materiału, faktura 14 1. Elementy muzyczne a zasady organizacji materiału 14 2. Materiał dźwiękowy muzyki 16 3. Podstawowe zasady organizacji materiału 19 4. Nadrzędne zasady organizacji materiału 22 5. Podsumowanie 24 6. Faktura 24 Wykład 3. Ustroje formalne 29 1. Motyw 29 2. Fraza 32 3. Zdanie 34 4. Podsumowanie 37 Wykład 4. Zasady kształtowania 38 1. Zasady kształtowania a mechanizm formy 38 2. Szeregowanie na poziomie mikroformy 39 3. Szeregowanie na poziomie makroformy 41 4. Rozwijanie na poziomie mikroformy 43 5. Rozwijanie na poziomie makroformy 45 Wykład 5. Okres, budowa okresowa, budowa okresowa w mazurkach Chopina 47 1. Okres i jego cechy 47 2. Klasyfikacja okresów 48 3. Budowa okresowa 49 4. Budowa okresowa w mazurkach Chopina 50 Wykład 6. Analiza mazurków Chopina 57 1. Przykłady ukształtowań okresowych w mazurkach Chopina 57 2. Przykłady analiz 58 – Mazurek a-moll op. 7 nr 2 59 – Mazurek B-dur op. 17 nr 1 60 – Mazurek a-moll op. 17 nr 4 61 – Mazurek cis-moll op. 30 nr 4 61 – Mazurek h-moll op. 33 nr 4 62 – Mazurek cis-moll op. 41 nr 1 63 – Mazurek cis-moll op. 50 nr 3 64 3. Analizy dokonywane samodzielnie przez studentów 65 Sprawdzian I. Zagadnienia terminologiczne, okresowość 67 Wykład 7. Formy ronda 71 l. Wstępne formy ronda 71 2. Cechy formy ronda 72 3. Współczynniki formy ronda 75 4. Typy formalne ronda z punktu widzenia historycznego 75 5. Charakterystyka typów formalnych 76 – rondo starofrancuskie 76 – małe rondo klasyczne 77 – wielkie rondo klasyczne 77 – rondo sonatowe 77 – typ mieszany ronda klasycznego 80 – rondo epoki romantyzmu 81 – rondo nowsze 81 Wykład 8. Analiza form ronda 83 l. Zasady analizy 83 2. Przykłady analiz: 84 – rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. II, L. van Beethovena 84 – rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. III, L. van Beethovena 86 – Rondo c-moll op. 1 F. Chopina 92 Sprawdzian II. Rondo 95 Wykład 9. Formy wariacyjne 97 l. Pojęcie i cechy form wariacyjnych 97 2. Typy wariacji 98 3. Charakterystyka typów wariacji 99 4. Uwagi o historycznym rozwoju form wariacyjnych 103 Wykład 10. Analiza form wariacyjnych 105 l. Zasady analizy 105 2. Przykłady analiz: 106 – W.A. Mozart Sonata fortepianowa A-dur KV 331, cz. I 106 – M. Reger Wariacje i fuga na temat Mozarta op. 132 110 – N. Paganini Kaprys nr 24 op. 1 118 – W. Lutosławski Wariacje na temat Paganiniego 123 – D. Buxtehude Passacaglia organowa d-moll 132 – J.S. Bach Passacaglia organowa c-moll 135 – W. Lutosławski Passacaglia z Koncertu na orkiestrę 138 Sprawdzian III. Formy wariacyjne 143 Wykład 11. Fuga 146 l. Rozwój fugi przed J.S. Bachem 146 2. Fugi J.S. Bacha 148 3. Fuga, jej rodzaje, elementy budowy 150 4. Charakterystyka jednotematowej fugi Bachowskiej 150 – temat 150 – odpowiedź 157 – kontrapunkt 160 – łączniki 163 – przekształcenia tematyczne 165 – ekspozycja 172 – formy fugi jednotematowej 173 Wykład 12. Analiza fug jednotematowych 176 1. Zasady analizy 176 2. Przykłady analiz: 178 – Fuga E-dur (z I t. Das wohltemperierte Klavier) 178 – Fuga F-dur 179 – Fuga g-moll 180 – Fuga d-moll 180 – Fuga dis-moll 181 Sprawdzian IV. Fuga 184 Wykład 13. Rozwój pieśni chóralnej – rys historyczny 189 1. Wprowadzenie 189 2. Pieśń chóralna XVIII wieku 190 3. Pieśń chóralna w okresie romantyzmu 191 4. Pieśń chóralna XX wieku 193 5. Rozwój pieśni chóralnej w Polsce 195 Wykład 14. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego i pieśni chóralnej a cappella 203 1. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego 203 2. Zasady analizy pieśni chóralnej a cappella 206 Wykład 15. Analiza wybranych pieśni chóralnych a cappella 208 – J.A. Maklakiewicz Kołysanka 208 – T. Szeligowski Pod okapem śniegu 216 – S. Wiechowicz Na glinianym wazoniku 225 Sprawdzian V. Pieśń chóralna 237 Wykład 16. Forma sonatowa 240 1. Cechy formy sonatowej 240 – Uwagi wstępne 240 – Omówienie cech formy sonatowej 242 – Rekapitulacja rozważań 251 2. Sonaty fortepianowe Beethovena 254 3. Zasady analizy formy sonatowej 255 4. Analiza wybranych sonat fortepianowych Beethovena 256 Sprawdzian VI. Forma sonatowa 335 Pozycje literatury muzycznej wykorzystane w wykładach i ćwiczeniach 337