Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Podręczniki akademickie »
MENU

Formy muzyczne(eBook)

5.00  [ 1 ocena ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Warszawa, 3, 2018

  • Autor: Marek Podhajski

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Mobi
    Epub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 39,00 zł
27,30
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 11,70 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Formy muzyczne

Nowe, uzupełnione i rozszerzone wydanie książki Formy muzyczne autorstwa prof. Marka Podhajskiego – cenionego i poszukiwanego podręcznika dla wszystkich, których interesują studia z teorii muzyki. Publikacja przygotowuje studentów do świadomej percepcji dzieła muzycznego oraz jego samodzielnej analizy. Pozwala zdobyć wiedzę na temat kształtu formalnego utworów charakterystycznych dla poszczególnych epok i stylów muzycznych, elementów dzieła muzycznego i jego oddziaływania na wyraz artystyczny utworu. Poszerza wiedzę na temat zapisu nutowego, muzycznej terminologii oraz repertuaru różnych stylów muzycznych na przestrzeni wieków. W poszczególnych wykładach autor objaśnia pojęcia formy dzieła sztuki i dzieła muzycznego, pojęcie analizy dzieła muzycznego i pojęcia pomocne przy rozważaniach analitycznych na temat środków techniki kompozytorskiej. Omawia zasady kształtowania i własności ustrojów formalnych oraz kształtowania okresowego. Osobne wykłady poświęca problematyce ronda, form wariacyjnych, fugi, muzyki wokalnej oraz sonaty klasycznej i sonat fortepianowych Ludwika van Beethovena. W konstrukcji rozdziałów autor uwzględnia uwagi o historycznym rozwoju danej formy, jej charakterystykę, zasady jej analizy, przykłady analiz, sprawdziany. Uzupełnienie podjętych w pracy rozważań stanowi wykaz dzieł z literatury muzycznej, które wykorzystano przy prezentowaniu treści wykładów i ćwiczeń. Książka, odzwierciedlająca autorską wizję autora w zakresie nauczania form muzycznych, a także jego doświadczenia i przemyślenia jako pedagoga, jest ważnym podręcznikiem z dziedziny teorii muzyki. Została pomyślana jako cykl wykładów adresowanych przede wszystkim do studentów wydziałów dyrygentury, kompozycji i teorii muzyki, jak również do studentów wychowania muzycznego i wydziałów instrumentalnych przy nauczaniu analizy dzieł muzycznych. Wiele wykładów, w całości lub w części, może być także z powodzeniem wykorzystywanych w nauczaniu form muzycznych w szkołach muzycznych II stopnia.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp do wydania trzeciego IX

Wstęp 3

Wykład 1. Forma dzieła muzycznego i jej analiza 7
1. Znaczenia terminu „forma” według Władysława Tatarkiewicza 7
2. Pojęcie formy muzycznej 8
3. Pojęcie analizy muzycznej 10
4. Związki analizy z estetyką, historią muzyki, teorią kompozycji i krytyką 11
5. Charakterystyka przyjętej metody analizy 12

Wykład 2. Zasady organizacji materiału, faktura 14
1. Elementy muzyczne a zasady organizacji materiału 14
2. Materiał dźwiękowy muzyki 16
3. Podstawowe zasady organizacji materiału 19
4. Nadrzędne zasady organizacji materiału 22
5. Podsumowanie 24
6. Faktura 24

Wykład 3. Ustroje formalne 29
1. Motyw 29
2. Fraza 32
3. Zdanie 34
4. Podsumowanie 37

Wykład 4. Zasady kształtowania 38
1. Zasady kształtowania a mechanizm formy 38
2. Szeregowanie na poziomie mikroformy 39
3. Szeregowanie na poziomie makroformy 41
4. Rozwijanie na poziomie mikroformy 43
5. Rozwijanie na poziomie makroformy 45

Wykład 5. Okres, budowa okresowa, budowa okresowa w mazurkach Chopina 47
1. Okres i jego cechy 47
2. Klasyfikacja okresów 48
3. Budowa okresowa 49
4. Budowa okresowa w mazurkach Chopina 50

Wykład 6. Analiza mazurków Chopina 57
1. Przykłady ukształtowań okresowych w mazurkach Chopina 57
2. Przykłady analiz 58
– Mazurek a-moll op. 7 nr 2 59
– Mazurek B-dur op. 17 nr 1 60
– Mazurek a-moll op. 17 nr 4 61
– Mazurek cis-moll op. 30 nr 4 61
– Mazurek h-moll op. 33 nr 4 62
– Mazurek cis-moll op. 41 nr 1 63
– Mazurek cis-moll op. 50 nr 3 64
3. Analizy dokonywane samodzielnie przez studentów 65
Sprawdzian I. Zagadnienia terminologiczne, okresowość 67

Wykład 7. Formy ronda 71
l. Wstępne formy ronda 71
2. Cechy formy ronda 72
3. Współczynniki formy ronda 75
4. Typy formalne ronda z punktu widzenia historycznego 75
5. Charakterystyka typów formalnych 76
– rondo starofrancuskie 76
– małe rondo klasyczne 77
– wielkie rondo klasyczne 77
– rondo sonatowe 77
– typ mieszany ronda klasycznego 80
– rondo epoki romantyzmu 81
– rondo nowsze 81

Wykład 8. Analiza form ronda 83
l. Zasady analizy 83
2. Przykłady analiz: 84
– rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. II, L. van Beethovena 84
– rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. III, L. van Beethovena 86
– Rondo c-moll op. 1 F. Chopina 92
Sprawdzian II. Rondo 95

Wykład 9. Formy wariacyjne 97
l. Pojęcie i cechy form wariacyjnych 97
2. Typy wariacji 98
3. Charakterystyka typów wariacji 99
4. Uwagi o historycznym rozwoju form wariacyjnych 103

Wykład 10. Analiza form wariacyjnych 105
l. Zasady analizy 105
2. Przykłady analiz: 106
– W.A. Mozart Sonata fortepianowa A-dur KV 331, cz. I 106
– M. Reger Wariacje i fuga na temat Mozarta op. 132 110
– N. Paganini Kaprys nr 24 op. 1 118
– W. Lutosławski Wariacje na temat Paganiniego 123
– D. Buxtehude Passacaglia organowa d-moll 132
– J.S. Bach Passacaglia organowa c-moll 135
– W. Lutosławski Passacaglia z Koncertu na orkiestrę 138
Sprawdzian III. Formy wariacyjne 143

Wykład 11. Fuga 146
l. Rozwój fugi przed J.S. Bachem 146
2. Fugi J.S. Bacha 148
3. Fuga, jej rodzaje, elementy budowy 150
4. Charakterystyka jednotematowej fugi Bachowskiej 150
– temat 150
– odpowiedź 157
– kontrapunkt 160
– łączniki 163
– przekształcenia tematyczne 165
– ekspozycja 172
– formy fugi jednotematowej 173

Wykład 12. Analiza fug jednotematowych 176
1. Zasady analizy 176
2. Przykłady analiz: 178
– Fuga E-dur (z I t. Das wohltemperierte Klavier) 178
– Fuga F-dur 179
– Fuga g-moll 180
– Fuga d-moll 180
– Fuga dis-moll 181
Sprawdzian IV. Fuga 184

Wykład 13. Rozwój pieśni chóralnej – rys historyczny 189
1. Wprowadzenie 189
2. Pieśń chóralna XVIII wieku 190
3. Pieśń chóralna w okresie romantyzmu 191
4. Pieśń chóralna XX wieku 193
5. Rozwój pieśni chóralnej w Polsce 195

Wykład 14. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego i pieśni chóralnej a cappella 203
1. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego 203
2. Zasady analizy pieśni chóralnej a cappella 206

Wykład 15. Analiza wybranych pieśni chóralnych a cappella 208
– J.A. Maklakiewicz Kołysanka 208
– T. Szeligowski Pod okapem śniegu 216
– S. Wiechowicz Na glinianym wazoniku 225
Sprawdzian V. Pieśń chóralna 237

Wykład 16. Forma sonatowa 240
1. Cechy formy sonatowej 240
– Uwagi wstępne 240
– Omówienie cech formy sonatowej 242
– Rekapitulacja rozważań 251
2. Sonaty fortepianowe Beethovena 254
3. Zasady analizy formy sonatowej 255
4. Analiza wybranych sonat fortepianowych Beethovena 256
Sprawdzian VI. Forma sonatowa 335

Pozycje literatury muzycznej wykorzystane w wykładach i ćwiczeniach 337
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Marek Podhajski

Profesor doktor habilitowany Marek Podhajski - muzykolog i teoretyk muzyki, wykładowca akademicki, pedagog i kompozytor. Założyciel i wieloletni Dyrektor Instytutu Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Organizator pierwszego Festiwalu Islandzkiej Muzyki Fortepianowej (Akureyri 1992). Członek Związku Kompozytorów Polskich, International Musicological Society, Gdańskiego Towarzystwa Naukowego, International Biographical Centre Advisory Council w Cambridge, a także American Biographical Institute Association. Autor wielu artykułów naukowych oraz książek, w tym pierwszego w historii muzyki słownika kompozytorów islandzkich Dictionary of Icelandic Composers (Warszawa 1997), a także pracy Kompozytorzy polscy 1918–2000 (Gdańsk 2005). Redaktor leksykonu Polish Music. Polish Composers 1918–2010 (Gdańsk–Lublin 2013), przyjętego do zbiorów Biblioteki Kongresu USA.

    Polecamy

    Inne autora

    Inni Klienci oglądali również

    Sienkiewicz dzisiaj. Formy (nie)obecności

    Sienkiewicz to pisarz także dzisiaj żywy, choć może tylko w części swego dorobku. Żywy pozostaje dla badaczy jako twórca w wielu składnikach swojego dzieła, myśli i formy artystycznej oraz moralnego przesłania, a także jako fundator osobnego i przem...

    Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów - 23 Umiejętności językowe uczniów klas wczesnoszkolnych w zakresie różnych form wypowiedzi

    Zawartość tomu zainteresuje wszystkich, których troską napawają problemy, jakie rosnąca wciąż grupa uczniów ma z werbalizowaniem swych myśli, uczuć, spostrzeżeń, z posługiwaniem się językiem ogólnopolskim. Opracowania zamieszczone ...

    W cieniu tragedii wołyńskiej 1943 roku - 07 Metody i formy aktów ludobójstwa dokonywanych przez ukraińskich nacjonalistów. Wybrane przykłady oparte na relacjach świadków

    Publikacja W cieniu tragedii wołyńskiej 1943. 70. rocznica mordów Polaków na Kresach Południowo-Wschodnich Rzeczypospolitej jest owocem konferencji naukowej poświęconej tej tragicznej rocznicy, a zorganizowanej przez Instytut Historii Uni...

    Oblicza przeciwnika - 07 Tipołogija form idiejnogo moralizma. Osużdajemyje i osużdajuszczije sowietskogo riegulatiwa

    Monografia stanowi być może pierwsze tego rodzaju ujęcie poruszanej w niej problematyki. Jej nowatorstwo polega na tym, że „obraz przeciwnika” lub – jak to często jest przyjęte w rosyjskiej literaturze przedmiotu – „obraz ...

    Studia z życia muzycznego regionu świętokrzyskiego. Tradycja-współczesność

    Monografia zbiorowa z pogranicza muzyki i historii kultury, stanowi oryginalne i wartościowe uzupełnienie stanu wiedzy na temat dziejów Kielc i regionu świętokrzyskiego w aspekcie kultury muzycznej. Artykuły autorstwa specjalistów z zakre...

    Wartości w muzyce. T. 4: Muzyka w środowisku społecznym - 27 Wybrane aspekty kreatywności podczas interpretacji utworów muzycznych

    Tom czwarty składa się z trzech części. Część I zatytułowana jest: Rozprawy teoretyczne. Artystyczne i społeczne uwarunkowania kultury muzycznej, zawiera dziesięć tekstów, począwszy od rozważań muzykologicznych, przez biografie współczesn...

    Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 4: Gatunek a komunikacja społeczna - 31 Instrukcja jako forma komunikacji (na przykładzie "Informacyi matematycznej" Wojciecha Bystrzonowskiego z 1749 roku)

    Tom IV kontynuuje genologiczną tradycję badań, tym razem ze szczególnym uwzględnieniem związków, jakie istnieją między gatunkowym zróżnicowaniem uniwersum mowy a formami komunikacji społecznej – dziś i w dawnej Polsce. Autorz...
    3,00 zł

    Szkoła na miarę możliwości dziecka - Gabriel Rosocha: Sytuacja przedmiotu muzyka w szkolnictwie powszechnym a możliwości stymulacji zdolności muzycznych dzieci

    W listopadzie 2008 roku w Instytucie Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu została zorganizowana Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: SZKOŁA NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI DZIECKA. Konferencja stanowiła próbę rozważań nad kształceniem...

    Wartości w muzyce. T. 6: Muzyka współczesna - teatr - media - 21 Sukcesy i niepowodzenia w kształceniu muzycznym w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi

    Tom szósty wydawnictwa wielotomowego Wartości w muzyce to cenny zbiór poglądów artystów, muzykologów, pedagogów muzyki, dotyczących wartości estetycznych sztuki muzycznej, która jest atrakcyjnym instrume...

    Recenzje

    Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!