Generalny akt administracyjny
W monografii podjęty został problem wydawania przez organy administracji publicznej aktów administracyjnych o charakterze generalnym, dotyczących nie podmiotów indywidualnych, ale niezindywidualizowanych grup adresatów znajdujących się w konkretnej sytuacji. Taki charakter maja m.in.:
decyzje o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego,
decyzje o przerwaniu imprezy masowej,
decyzje o wycofaniu z obrotu jakiegoś produktu leczniczego albo innego produktu, np. "dopalaczy" czy czeskiego alkoholu,
akty zakazujące wprowadzania do obrotu produktów finansowych przez banki i inne instytucje finansowe,
akty o zawieszeniu organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych,
akty o ewakuacji ludności, wprowadzające czasowe zakazy wstępu do lasów czy określające wykazy kąpielisk w każdym sezonie.
Autorzy dokonują analizy istoty generalnego aktu administracyjnego, jak również przedstawiają propozycje wyodrębnienia jego rodzajów, bazując na przeglądzie aktualnych uregulowań prawnych, stanowisku judykatury oraz doktryny.
\n
\n
Adresaci: \n
Omawiana problematyka powinna zainteresować nie tylko pracowników organów administracji rządowej i samorządowej wydających generalne akty administracyjne, ale także wszystkich tych, których akty te mogą dotyczyć, oraz prawników i pracowników naukowych.
\n
\n
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-7276-3
- ISBN druku: 978-83-264-3216-3
- EAN: 9788326472763
- Liczba stron: 252
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 17 Rozdział 1 Zagadnienia wprowadzające | str. 19 Rozdział 2 Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny oraz judykatury | str. 27 1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. 27 2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. 31 3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. 37 Rozdział 3 Stan uregulowań prawnych oraz stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. 40 1. W Niemczech | str. 40 1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. 43 1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. 44 1.3. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. 46 1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. 47 1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. 48 1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego użytku | str. 51 1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od indywidualnych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. 54 1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. 54 1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. 56 1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy indywidualnymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. 57 2. W Austrii | str. 58 3. W Szwajcarii | str. 59 3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. 61 3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. 63 3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. 63 3.4. Problematyka proceduralna | str. 65 3.4.1. Czynny udział stron | str. 65 3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. 66 3.4.3. Zaskarżalność | str. 66 4. We Francji | str. 67 4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. 68 4.2. Kryteria odgraniczenia | str. 68 4.3. Różnice formalne | str. 70 4.3.1. Ogłaszanie | str. 70 4.3.2. Wymogi odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. 70 4.4. Rodzaje | str. 70 5. W Stanach Zjednoczonych | str. 70 5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach indywidualnych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. 71 5.2. Cechy charakterystyczne aktów regulacyjnych | str. 72 5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. 73 5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. 74 6. W Norwegii | str. 75 6.1. Definicje | str. 75 6.2. Procedura wydawania regulacji | str. 76 6.3. Wymagania co do formy | str. 77 6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. 77 6.5. Moc obowiązywania | str. 78 7. W Australii | str. 78 8. W Hiszpanii | str. 78 8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. 78 8.2. Aktualne unormowanie | str. 79 8.3. Ustalenia doktryny | str. 79 8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. 79 9. W Grecji | str. 80 9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. 80 9.2. Charakterystyka | str. 81 9.3. Obowiązek publikacji | str. 81 9.4. Korekta | str. 82 9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. 82 9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. 82 10. W Portugalii | str. 82 10.1. Legitymacja procesowa | str. 83 10.2. Uzasadnienie projektu | str. 83 10.3. Zasada wysłuchania | str. 83 10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. 83 10.5. Przykład regulacji | str. 84 11. We Włoszech | str. 84 11.1. Uzasadnienie | str. 84 11.2. Czynny udział zainteresowanych w postępowaniu | str. 85 11.3. Stanowisko doktryny | str. 85 12. W Estonii | str. 86 12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. 86 12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. 86 12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. 87 13. Wnioski częściowe | str. 87 Rozdział 4 Istota generalnego aktu administracyjnego | str. 91 1. Generalny akt administracyjny jako akt stosowania prawa | str. 92 2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. 100 3. Odgraniczenie od indywidualnego aktu administracyjnego | str. 104 4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. 108 5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. 109 Rozdział 5 Przegląd unormowań szczególnych. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. 114 1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. 114 1.1. Prawo farmaceutyczne | str. 114 1.2. Przepisy sanitarne | str. 119 1.3. Prawo stanów i sytuacji nadzwyczajnych | str. 125 1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. 129 1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. 134 1.6. Prawo wodne | str. 139 1.7. Prawo ochrony przyrody | str. 141 1.8. Prawo o lasach | str. 141 1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. 143 1.10. Prawo drogowe | str. 145 1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. 146 2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. 147 2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. 147 2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości oraz oznaczone co do gatunku | str. 148 2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status sprawny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. 150 2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania oraz wprowadzania ich do obrotu | str. 151 2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na konstytutywne i deklaratoryjne | str. 151 Rozdział 6 Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. 157 1. Wprowadzenie | str. 157 2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. 159 3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. 165 3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. 166 3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. 171 4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. 176 5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. 182 Rozdział 7 Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 187 1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 187 1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. 187 1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 188 1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 189 1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. 192 2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. 193 2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych serii produktów leczniczych | str. 193 2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. 198 2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. 202 3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. 203 3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. 203 3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. 204 3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. 205 4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres niezbędnych zmian | str. 206 4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 208 4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. 209 4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 211 4.4. Modyfikacja wszczęcia postępowania | str. 211 4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących postępowania dowodowo-wyjaśniającego | str. 212 4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron postępowań administracyjnych w odniesieniu do postępowań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 213 4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach nadzwyczajnych | str. 219 4.8. "Terminy" w postępowaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. 221 4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. 222 4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. 226 5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. 227 6. Generalny akt administracyjny a postępowania masowe | str. 228 7. Problem nazwy | str. 230 Konkluzje | str. 233 Bibliografia | str. 241 Orzecznictwo | str. 249