MENU

Geneza i ewolucja Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: WARSZAWA, 2022

  • Seria / cykl: Studia i Monografie

  • Autor: Anna Godlewska, Dariusz Śledziewski, Jan Gajewski, Jerzy Nowocień, Krzysztof W. Jankowski

  • Wydawca: AWF Warszawa

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 10,00 zł
8,00
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Geneza i ewolucja Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie

Generalnym celem opracowania było ukazanie drogi rozwoju jaką prze-szedł Wydział od jego oficjalnego powołania czyli 27 lipca 1949 roku przez dziesięciolecia do 2020 roku. Jest więc Wydział Jubilatem, ukończył 70 lat. Jako Jubilat będzie pisany w niniejszym opracowaniu dużą literą ,,W”. Działalność Wydziału staramy się pokazać równolegle z rozwojem nauk o kulturze fizycznej, gdyż te nauki stanowią przedmiot badań pracowników i studentów Wy-działu. Celem jest więc ukazanie i utrwalenie faktów, wydarzeń, zjawisk, które obrazowały funkcjonowanie Wydziału w jego kolejnych fazach rozwoju. Patrząc na nasz Wydział przez pryzmat rozwoju nauk o kulturze fizycznej, pokazujemy działalność ludzi kierujących Wydziałem oraz ich współpracowników i studentów, którzy utrwalali dorobek i doświadczenia Wydziału.
Podjęliśmy próbę niemalże kronikarskiego opracowania monografii. Przytaczamy ważne fakty i wydarzenia, niekiedy wspomnienia i krótkie biografie osób zasłużonych dla Wydziału. Zamierzeniem naszym było ukazanie podstawowych funkcji akademickich: kształcenia studentów, nauki – prowadzenia badań, aktywności sportowej i kulturalnej studentów, wychowania, przemian strukturalnych i organizacyjnych. W miarę możliwości staraliśmy się ważne dla Wydziału wydarzenia ilustrować zdjęciami i kopiami dokumentów. Korzystaliśmy również z materiałów dostarczonych bądź uzyskanych z rozmów, wywiadów z pracownikami Wydziału. Za wsparcie naszych działań serdecznie dziękujemy wszystkim oso-bom, które zechciały i znalazły czas na pomoc w opracowaniu. Wymieniam w ko-lejności alfabetycznej: dr hab. Jakub Adamczyk prof. AWF, Waldemar Dorcz – konsultacja plastyczna, udostępnienie materiałów archiwalnych, doc. dr Kajetan Hądzelek, mgr Wiesław Januć, Paulina Kaftanowicz przewodnicząca Wydziałowego Samorządu Studentów, mgr Monika Kowalik, prof. dr hab. Tadeusz Maszczak, dr hab. Mirosław Mikicin, doc. dr Sławomir Neuhorn, dr Elżbieta Olszewska, dr hab. Krzysztof Perkowski prof. AWF, mgr Violetta Perzyńska, prof. dr hab. Ryszard Przewęda, dr Edyta Sienkiewicz-Dianzenza, mgr Marta Szczypińska, prof. dr hab. Czesław Urbanik, prof. dr hab. Andrzej Wit, dr Ryszard Wysoczański, doc. dr Krzysztof Zuchora.
Wydział Wychowania Fizycznego był zawsze kojarzony przez środowisko akademickie z całością uczelni. Jej powstanie w 1929 roku pod nazwą Centralnego Instytutu Wychowania Fizycznego było skierowane na kształcenie instruktorów wychowania fizycznego na potrzeby polskiego wojska, a także nauczycieli wychowania fizycznego do szkolnictwa powszechnego. Była wyższą szkołą zawodową o dwuletnim kursie kształcenia. Takie były oficjalne cele i zadania CIWF wyrażone przez jego twórców. Jednak środowisko warszawskich Bielan widziało Instytut jako placówkę naukową, akademicką, uniwersytecką. Wyrażał je, m.in. tytuł artykułu zamieszczonego w ,,Przeglądzie Sportowym” (1929) informującym o otwarciu Instytutu: ,,Uniwersytet Kultury Fizycznej na Bielanach w Warszawie”. Uniwersyteckie aspiracje części środowiska warszawskiej uczelni powracały wielokrotnie, a szczególnie w okresach wyborczych władz uczelni. Parokrotnie kandydaci na stanowisko rektora uczelni zapowiadali w swoich programach mniej lub bardziej wyraźnie podjęcie działań na rzecz zorganizowania uniwersytetu kultury fizycznej bądź uniwersytetu sportu. Jednak albo nie udawało im się wy-grać wyborów, albo jeśli się udało, to w trakcie kadencji urzędujący rektor nie podejmował stosownych działań.
Funkcjonowanie Centralnego Instytutu Wychowania Fizycznego cechowało nowatorstwo i poszukiwanie najkorzystniejszych dróg rozwoju. Instytut traktowany był całościowo jako uczelnia, a jednostkami organizacyjnymi w jej strukturze były zakłady, a następnie katedry. Okres funkcjonowania CIWF ma liczne opracowania i obfitą dokumentację. Dlatego w niniejszej monografii tylko sygnalizujemy jego powstanie, aby odnotować fakty historyczne, a także ukazać warunki, które poprzedziły realne powołanie Wydziału Wychowania Fizycznego, ro-zumianego jako jednostka administracyjna uczelni reprezentująca zbliżoną do siebie grupę nauk będących przedmiotem studiów i badań naukowych. W pełni naukowy charakter Wydziału praktycznie zaczął się kształtować wraz ze wznowieniem zajęć dydaktycznych po zakończeniu II wojny światowej. Był to 1946 rok.
Wydział rozwijał się etapowo. Droga prowadziła przez ważne wydarzenia naukowe, społeczne, a także polityczne. Niektóre okresy rozwoju miały dynamiczny przebieg w dużym stopniu uwarunkowany ambicjami osób kierujących Wydziałem. Taki też kierunek narracji przyjęliśmy w niniejszej monografii. Uznaliśmy, że w ten sposób tworzymy obraz Wydziału ilustrujący osiągnięcia organizacyjne i naukowe władz, absolwentów uczelni i obecnych pracowników pozwoli połączyć historię i współczesność uczelni jako szkoły pedagogicznej żywo reagującej na zmiany społeczne w zakresie edukacji zdrowotnej, sportowej i olimpijskiej. Przy-jęty kierunek narracji i prezentowanie osiągnięć w poszczególnych kadencjach nie do końca był możliwy do zrealizowania. Szczególnie, że np. w pierwszych latach po II wojnie światowej kadencje nie były równe, władze zmieniały się, np. po roku. Rektor był mianowany na trzy lata, a dziekan na dwa. Dlatego niektóre lata pogrupowano mając na uwadze przede wszystkim charakter Wydziału jako instytucji, w której odbywa się proces kształtowania i dojrzewania nauczycieli i trenerów jako liderów edukacji humanistycznej i przewodników kultury fizycznej w globalnym świecie.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SŁOWO REKTORA 
SŁOWO WSTĘPNE DZIEKANA WYDZIAŁU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 
WPROWADZENIE 
1.CENTRALNY INSTYTUT WYCHOWANIA FIZYCZNEGO PREKURSOREM     WYDZIAŁU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 
2.DROGA DO AKADEMICKOŚCI 
2.1.Odradzanie się uczelni, formowanie się Wydziału Wychowania Fizycznego 1946-1950 
2.2.Oficjalne powołanie Wydziału 27. lipca 1949 roku  
2.3.Galeria dziekanów Wydziału Wychowania Fizycznego 
w latach 1948-2020  
3.SYSTEMATYZOWANIE NAUK WYCHOWANIA FIZYCZNEGO  
3.1.Utrwalanie akademickości w latach 1950-1956
3.2.Demokratyzacja uczelni - kadencyjność władz Wydziału z wyboru (1956-1959) 
3.3.Od doktora wychowania fizycznego do doktora nauk wychowania fizycznego i doktora habilitowanego nauk wychowania fizycznego (1960-1970) 
3.4.Kadencje w latach 70. XX wieku (1971-1980)
3.5.Kadencje w latach 1981-1990 – uznanie obszaru badań zorientowanych na zdrowie i wychowanie jako nauka o kulturze fizycznej 
4.WYDZIAŁ W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ PAŃSTWA  
4.1.Kadencje w latach 90. XX i początku XXI wieku, wprowadzenie w obszar edukacji europejskiej 
4.2.Kadencja 1990-1993 
4.3.Kadencja 1993-1996  
4.4.Kadencja 1996-1999 
4.5.Kadencja 1999-2002 
4.6.Kadencja 2002-2005  
5.WYDZIAŁ W REFORMOWANEJ AKADEMICKOŚCI  
5.1.Kadencja 2005-2008, wdrażanie zasad Ustawy ,,Prawo o szkolnictwie wyższym” (2005)  
5.2.Kadencja 2008-2012  
5.3.Kadencja 2012-2016 
5.4.Kadencja 2016-2020, reformy Wydziału w myśl Ustawy                            ,,Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce” (2018) 
5.5.Początek kadencji 2020-2024  
ZAKOŃCZENIE 
PIŚMIENNICTWO 
A.Ustawy, rozporządzenia, raporty, sprawozdania i inne dokumenty  
B.Opracowania, prace zwarte, artykuły 
C.Netografia … 
NOTY O AUTORACH
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

32,00 zł
40,00 zł

Myśl pedagogiczna i psychologiczna o wychowaniu fizycznym i sporcie w warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego

W historii, tradycji i funkcjonowaniu warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego rok 2019 jest szczególnie ważny. Jest to bowiem rok Jubileuszu 90-lecia uczelni. Stanowi okazję do wspomnień i refleksji z przeszłości, ale także do planów,...
43,20 zł
54,00 zł

Psychologia sportu i aktywności fizycznej

Książka zawiera najnowszą wiedzę z zakresu psychologii sportu i aktywności fizycznej w kontekście praktycznym, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych ze zdrowiem psychicznym. Zagadnienia kliniczne w psychologii sportu dotyczą ...
17,96 zł
19,95 zł

Wychowanie fizyczne online

Opracowanie w obliczu pandemii SARS-COV-2 zinstytucjonalizowany system kształcenia i wychowania w Polsce został poddany szczególnej próbie, nowym doświadczeniom i wyzwaniom, które do tej pory nigdy w historii rozwoju edukacji nie m...
41,93 zł
59,90 zł

My i Inni – ewolucja wyobrażeń. Polski dyskurs prasowy w świetle imagologii i pamięci zbiorowej

[…] w praktyce psychoanalitycznej mówienie pacjenta o przeszłości własnej przynosi ujawnienie i wyleczenie kompleksów. Chyba to samo można powiedzieć o zbiorowościach. Z chęci zrozumienia siebie i własnej wspólnoty, z duchow...
22,33 zł
29,00 zł

Foucault w Warszawie

Teczki SB, które nie miały ujrzeć światła dziennego. Pamięć ludzi, którzy go znali i dla których wiele znaczył. Wspomnienia, fakty, dokumenty. Nieznana historia Michela Foucault, wielkiego francuskiego filozofa, który przez ...
35,91 zł
39,90 zł

100 scenariuszy zajęć na 100 lekcji wychowania fizycznego

Powstanie tej publikacji poprzedziła głęboka refleksja autora w kierunku opracowania większej ilości scenariuszy zajęć, zgodnych z tematyką lekcji, zamieszczoną w programie nauczania dla klas IV–VIII szkoły podstawowej „Ruch – zdrowie...
31,04 zł
39,80 zł

Akademia umiejętności interpersonalnych

Książka Katarzyny Bocheńskiej zasługuje na uwagę, gdyż umiejętnie łączy walory popularnonaukowe z poradnikowymi. Znajdziemy tu zatem treści odwołujące się do uznanych wyników badań naukowych z obszaru szeroko rozumianej komunikacji interpersonalnej,...
14,36 zł
16,70 zł

Archiwum Ringelbluma. Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy. Tom 20, Prasa getta warszawskiego: ugru

Niniejszy tom zawiera materiały prasowe powstałe zasadniczo w Warszawie w latach 1940–1943. Obejmuje: niewielkie pisemko „A kol in der midbar” o charakterze ściśle religijnym, wydane przez Agudat Izrael; czasopisma syjonistyczne &bdqu...
44,72 zł
52,00 zł

Przekształcenia małych miast w Polsce. Studium wybranych miast w strefie podmiejskiej Warszawy

Konflikty przestrzenne i specyficzne problemy rozwojowe małych miast w Polsce, zwłaszcza położonych w strefach podmiejskich, skłoniły autorkę do podjęcia badań. Wiodącym celem naukowym jest analiza kierunków przekształceń, jakie nastąpiły w tych...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!