Gimnazja w Polsce: efekty edukacyjne, finanse, organizacja
Publikacja jest wynikiem prac Autora w zakresie ekonomiki oświaty oraz wykorzystania jej metod i narzędzi badawczych do opisu polskiego systemu oświatowego, stosowanych z powodzeniem w pedagogice do pomiaru dydaktycznego. W warstwie badawczej analizuje stan polskich gimnazjów w latach 20092015. Na podstawie danych o wynikach finansowych gmin i danych edukacyjnych (gimnazjów w tych gminach) w zakresie finansowania procesu kształcenia Autor próbuje zmierzyć się z poglądem, że wyniki nauczania byłyby lepsze, gdyby państwo przeznaczało na ten cel większe środki publiczne. Proponuje także podjęcie nowych badań efektywności na wspólnej płaszczyźnie ekonomiczno-edukacyjnej, a nie, jak dotychczas, dwubiegunowo i często rozłącznie.
Książka wpisuje się w aktualną dyskusję na temat likwidacji gimnazjów. Koncentruje się na wynikach edukacyjnych jako funkcji nakładów finansowych i przyjętych rozwiązań strukturalnych w oświacie oraz szerzej na zagadnieniach finansowania usług publicznych w Polsce. Jest adresowana do pracowników wydziałów oświaty, dyrektorów szkół i placówek oświatowych, pedagogów, ekonomistów w zakresie usług publicznych. Powinna także zainteresować naukowców zajmujących się problematyką szkoły w jej wielorakich uwarunkowaniach, studentów pedagogiki i ekonomii, szczególnie kierunków menedżerskich oraz słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie zarządzania szkołami.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-582-4
- ISBN druku: 978-83-8107-381-3
- EAN: 9788381075824
- Liczba stron: 242
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne (PL) | str. 7 Preface (EN) | str. 9 Podziękowania | str. 11 Rozdział 1 Wprowadzenie w problematykę | str. 13 Rozdział 2 Badania nad wybranymi elementami polskiego systemu szkolnego | str. 24 2.1. Uwagi ogólne | str. 25 2.2. Gimnazjum jako szczególny etap kształcenia | str. 34 Rozdział 3 Mierniki i wskaźniki w ekonomice edukacji - wybrane zagadnienia | str. 52 3.1. Badane obszary | str. 77 3.2. Mierniki oraz ich wskaźniki ilościowe i jakościowe | str. 87 3.2.1. Demografia | str. 88 3.2.2. Finansowanie ze środków publicznych | str. 93 3.2.3. Organizacja gimnazjów publicznych | str. 106 3.2.4. Uczniowie | str. 116 3.2.5. Edukacyjna Wartość Dodana | str. 118 3.3. Efektywność edukacyjna | str. 134 3.3.1. Publiczne wydatki na edukację w szkołach średnich | str. 136 3.3.2. Organizacja szkół i liczebność oddziałów szkolnych | str. 140 3.3.3. Zewnętrzny pomiar wyników edukacyjnych | str. 143 Rozdział 4 Metodyka badań | str. 149 4.1. Dostęp do danych | str. 150 4.1.1. Finanse | str. 150 4.1.2. Organizacja systemu szkolnego | str. 151 4.1.3. Efektywność nauczania | str. 152 Rozdział 5 Wyniki analizy | str. 155 5.1. Wyniki edukacyjne a liczebność oddziałów szkolnych | str. 155 5.2. Nakłady finansowe na edukację w cyklu kształcenia w podziale na szkoły oraz wyniki uzyskane przez uczniów | str. 168 5.3. Uwagi końcowe | str. 184 Rozdział 6 Wnioski i zalecenia dla przyszłych badań | str. 189 Abstrakt (PL) | str. 203 Abstract (EN) | str. 207 Posłowie | str. 209 Literatura | str. 215 Spisy ilustracji, tabel, wykresów i kartogramów | str. 237