MENU

Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2015

  • Autor: Inga Kawka

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 85,00 zł
76,50
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług

W monografii przeanalizowano funkcjonowanie rynku wewnętrznego w dziedzinie usług w świetle polskiego i unijnego porządku prawnego.




Książka umożliwia Czytelnikom zapoznanie się z:

unijnym prawem pierwotnym i wtórnym (m.in. z dyrektywą usługową, dyrektywą o uznawaniu kwalifikacji i sektorowymi aktami prawnymi) oraz orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o swobodach przedsiębiorczości i świadczeniu usług,
polskimi aktami prawnymi (m.in. z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej i ustawą o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz orzecznictwem sądów polskich o prowadzeniu gospodarczej działalności usługowej i tymczasowym świadczeniu usług.





Adresaci:

Publikacja przeznaczona jest dla pracowników administracji publicznej, sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych zajmujących się prawem Unii Europejskiej, prawem publicznym gospodarczym oraz administracyjnym, a także dla nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 21

Rozdział 1
Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 33

1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich | str. 33

1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich | str. 33

1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej | str. 34

1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej | str. 39

1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej | str. 42

1.2. Pojęcie europeizacji prawa | str. 43

1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa | str. 48

1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego | str. 55

1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 59

1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny | str. 76

1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce | str. 84

1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich | str. 89

2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 93

2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze? | str. 93

2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne | str. 95

2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej | str. 103

2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę | str. 104

2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze | str. 106

3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 110

3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego | str. 110

3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 114

3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych | str. 114

3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich | str. 116

4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 118

4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich | str. 118

4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności) | str. 119

4.1.2. Wymóg efektywności | str. 120

4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami | str. 124

4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej | str. 129

4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna | str. 133

5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 136

5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej | str. 136

5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej | str. 137

5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej | str. 143

5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej | str. 146

6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług | str. 149

6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej | str. 149

6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej | str. 150

6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej | str. 157

6.4. Rodzaje działalności usługowej | str. 160

6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim | str. 164

6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej | str. 168

6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 174

7. Zakończenie | str. 180

 Rozdział 2
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze | str. 185

1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 185

1.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 186

1.2. Swoboda świadczenia usług | str. 190

2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 192

2.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 192

2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych | str. 195

2.2. Swoboda świadczenia usług | str. 203

3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 205

4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 209

5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym | str. 214

5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych | str. 214

5.1.1. Jednolita licencja | str. 214

5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym | str. 223

5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia | str. 227

5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej | str. 228

5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej | str. 237

5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej | str. 254

5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych | str. 258

6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 261

6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce | str. 261

6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej | str. 266

6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce | str. 270

6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług | str. 275

6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług | str. 281

6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej | str. 288

6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 294

6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną | str. 294

6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych | str. 297

6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji | str. 299

7. Zasada wzajemnego uznawania standardów | str. 300

7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym | str. 306

7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia | str. 313

7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 317

7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich | str. 317

7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu | str. 322

7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim | str. 324

7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych | str. 328

8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym | str. 331

8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE | str. 336

8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym | str. 336

8.3. Usługi powszechne | str. 337

8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na realizację interesu publicznego | str. 340

8.5. Realizacja interesu publicznego a unijne prawo wtórne w zakresie działalności usługowej | str. 348

8.6. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 355

8.6.1. Przekształcenia regulacji dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej wynikające ze swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 358

8.6.2. Interes publiczny w prawie polskim a prawo Unii Europejskiej | str. 365

9. Zakończenie | str. 374

 Rozdział 3
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie ustrojowe i proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 379

1. Zasady ustrojowe w dziedzinie prowadzenia działalności usługowej i świadczenia usług | str. 379

1.1. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych | str. 380

1.2. Europejskie sieci administracyjne | str. 387

1.3. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 389

1.4. Współpraca wertykalna a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 393

1.5. Współpraca horyzontalna a ustrojowe administracyjne prawo gospodarcze | str. 395

2. Zasady proceduralne wynikające ze swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 397

2.1. Zasada współpracy administracyjnej | str. 397

2.1.1. Przyczyny wprowadzenia współpracy administracyjnej między krajowymi organami administracji w dziedzinie usług | str. 397

2.1.2. Podstawy prawne współpracy administracyjnej | str. 398

2.1.3. Rodzaje współpracy administracyjnej przewidziane w sektorze usług | str. 402

2.1.4. Instrumenty współpracy administracyjnej | str. 408

2.1.5. Współpraca administracyjna a ochrona praw jednostek | str. 411

2.2. Zasada współpracy administracyjnej w zakresie swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 414

2.2.1. Polskie organy administracji zobowiązane do współpracy | str. 419

2.2.2. Uprawnienia proceduralne przedsiębiorców a współpraca administracyjna | str. 423

2.3. Pozostałe zasady proceduralne | str. 425

2.3.1. Uproszczenie procedur administracyjnych | str. 425

2.4. Europeizacja polskiego proceduralnego administracyjnego prawa gospodarczego w dziedzinie usług | str. 428

2.4.1. Pojedynczy punkt kontaktowy w prawie polskim | str. 428

2.4.2. Procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności gospodarczej | str. 439

2.4.3. Potwierdzenie przyjęcia wniosku i wydłużenie terminu | str. 441

2.4.4. Milcząca zgoda administracji | str. 442

3. Zakończenie | str. 461

 Podsumowanie | str. 465

Wykaz aktów prawnych | str. 477

Orzecznictwo | str. 497

Bibliografia | str. 515
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

37,80 zł
45,00 zł

Wielka historia Polski Tom 4 Dzieje Polski i Litwy (1506-1648)

Prawie półtora stulecia, które dzieli wstąpienie na tron Zygmunta, Starym później nazwanego, od śmierci Władysława IV i katastrofy buntów kozackich, to w dziejach dawnej Rzeczypospolitej Korony Królestwa Polskiego i W...
30,60 zł
34,00 zł

Odpowiedzialność porządkowa a odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach

Publikacja Odpowiedzialność porządkowa a odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli ma na celu praktyczne wyjaśnienie, które z niewłaściwych zachowań nauczycieli kwalifikują się do zastosowania kar porządkowych, a jakie z nich pociągają za sobą ...
20,64 zł
24,00 zł

Uwarunkowania polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej

Polityka zagraniczna Polski po 1989 roku stawała i staje nadal wobec licznych szans i zagrożeń, będących w dużej mierze konsekwencjami przemian geopolitycznych w pozimnowojennej Europie Środkowo-Wschodniej, ale także wynikających z trendów globa...
131,40 zł
146,00 zł

Prawo przedsiębiorców. Komentarz

Komentarz stanowi pogłębioną analizę przepisów Prawa przedsiębiorców – ustawy stanowiącej największą część pakietu ustaw „Konstytucji Biznesu”. Zarówno materia ustawy, jak i zawartość komentarza poświęcona została...
15,75 zł
21,00 zł

Dziedzic Królestwa Polskiego książę głogowski Henryk (1274-1309)

Książka ukazuje się już po raz czwarty w przededniuważnej rocznicy koronacji Łokietka (1320–2020), wydarzenia, które otwierało nowy etap w dziejach naszej państwowości. Warto z tej okazji wracać myśląnie tylko do zwycięskiego w...
35,10 zł
39,00 zł

Dziedzictwo Żydów Polskich

Jaki był wkład polskich Żydów w rozwój polskiej, żydowskiej i światowej cywilizacji? W jakim stopniu żydowsko-polskie korzenie miały wpływ na ich niezwykłe biografie, życiowe wybory i inspiracje? Jakie bariery musieli pokonać? Trzyn...
24,18 zł
31,00 zł

Antykomunizm, czyli upadek Polski

Sowiecki komunizm zniszczył Drugą Rzeczpospolitą. Zniszczenie Trzeciej Rzeczypospolitej było – twierdzi Andrzej Romanowski – rezultatem antykomunizmu. To państwo, najlepsze w polskich dziejach, straciliśmy na własne życzenie – solidar...
19,85 zł
22,05 zł

Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew

Praca dotyczy zjawiska przestępczości osób, które w chwili popełnienia czynu ukończyły 17 lat, ale nie osiągnęły jeszcze 21. roku życia. Autorka stara się je wyjaśnić, wykorzystując ogólną teorię napięcia Roberta Agnew i uwzględnia...
76,93 zł
109,90 zł

Polska prowincja paulinów od XVII wieku do 1864 roku. Dzieje gospodarcze: klasztor na Jasnej Górze w Częstochowie

Głównym celem książki jest wyjaśnienie gospodarczych podstaw funkcjonowania klasztoru i sanktuarium paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie. Dotychczas funkcjonowało przekonanie, że sanktuarium i klasztor mógł działały dzięk...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!