MENU

Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: 2015

  • Autor: Inga Kawka

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług

W monografii przeanalizowano funkcjonowanie rynku wewnętrznego w dziedzinie usług w świetle polskiego i unijnego porządku prawnego.




Książka umożliwia Czytelnikom zapoznanie się z:

unijnym prawem pierwotnym i wtórnym (m.in. z dyrektywą usługową, dyrektywą o uznawaniu kwalifikacji i sektorowymi aktami prawnymi) oraz orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o swobodach przedsiębiorczości i świadczeniu usług,
polskimi aktami prawnymi (m.in. z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej i ustawą o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz orzecznictwem sądów polskich o prowadzeniu gospodarczej działalności usługowej i tymczasowym świadczeniu usług.





Adresaci:

Publikacja przeznaczona jest dla pracowników administracji publicznej, sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych zajmujących się prawem Unii Europejskiej, prawem publicznym gospodarczym oraz administracyjnym, a także dla nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 21

Rozdział 1
Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 33

1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich | str. 33

1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich | str. 33

1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej | str. 34

1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej | str. 39

1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej | str. 42

1.2. Pojęcie europeizacji prawa | str. 43

1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa | str. 48

1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego | str. 55

1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 59

1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny | str. 76

1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce | str. 84

1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich | str. 89

2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 93

2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze? | str. 93

2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne | str. 95

2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej | str. 103

2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę | str. 104

2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze | str. 106

3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej | str. 110

3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego | str. 110

3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 114

3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych | str. 114

3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich | str. 116

4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 118

4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich | str. 118

4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności) | str. 119

4.1.2. Wymóg efektywności | str. 120

4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami | str. 124

4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej | str. 129

4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna | str. 133

5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich | str. 136

5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej | str. 136

5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej | str. 137

5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej | str. 143

5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej | str. 146

6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług | str. 149

6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej | str. 149

6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej | str. 150

6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej | str. 157

6.4. Rodzaje działalności usługowej | str. 160

6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim | str. 164

6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej | str. 168

6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 174

7. Zakończenie | str. 180

 Rozdział 2
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze | str. 185

1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 185

1.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 186

1.2. Swoboda świadczenia usług | str. 190

2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej | str. 192

2.1. Swoboda przedsiębiorczości | str. 192

2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych | str. 195

2.2. Swoboda świadczenia usług | str. 203

3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 205

4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 209

5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym | str. 214

5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych | str. 214

5.1.1. Jednolita licencja | str. 214

5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym | str. 223

5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia | str. 227

5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej | str. 228

5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej | str. 237

5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej | str. 254

5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych | str. 258

6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 261

6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce | str. 261

6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej | str. 266

6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce | str. 270

6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług | str. 275

6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług | str. 281

6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej | str. 288

6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 294

6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną | str. 294

6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych | str. 297

6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji | str. 299

7. Zasada wzajemnego uznawania standardów | str. 300

7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym | str. 306

7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia | str. 313

7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego | str. 317

7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich | str. 317

7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu | str. 322

7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim | str. 324

7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych | str. 328

8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym | str. 331

8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE | str. 336

8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym | str. 336

8.3. Usługi powszechne | str. 337

8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na realizację interesu publicznego | str. 340

8.5. Realizacja interesu publicznego a unijne prawo wtórne w zakresie działalności usługowej | str. 348

8.6. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym a polskie administracyjne prawo gospodarcze | str. 355

8.6.1. Przekształcenia regulacji dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej wynikające ze swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 358

8.6.2. Interes publiczny w prawie polskim a prawo Unii Europejskiej | str. 365

9. Zakończenie | str. 374

 Rozdział 3
Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie ustrojowe i proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 379

1. Zasady ustrojowe w dziedzinie prowadzenia działalności usługowej i świadczenia usług | str. 379

1.1. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych | str. 380

1.2. Europejskie sieci administracyjne | str. 387

1.3. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 389

1.4. Współpraca wertykalna a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze | str. 393

1.5. Współpraca horyzontalna a ustrojowe administracyjne prawo gospodarcze | str. 395

2. Zasady proceduralne wynikające ze swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług | str. 397

2.1. Zasada współpracy administracyjnej | str. 397

2.1.1. Przyczyny wprowadzenia współpracy administracyjnej między krajowymi organami administracji w dziedzinie usług | str. 397

2.1.2. Podstawy prawne współpracy administracyjnej | str. 398

2.1.3. Rodzaje współpracy administracyjnej przewidziane w sektorze usług | str. 402

2.1.4. Instrumenty współpracy administracyjnej | str. 408

2.1.5. Współpraca administracyjna a ochrona praw jednostek | str. 411

2.2. Zasada współpracy administracyjnej w zakresie swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie proceduralne administracyjne prawo gospodarcze | str. 414

2.2.1. Polskie organy administracji zobowiązane do współpracy | str. 419

2.2.2. Uprawnienia proceduralne przedsiębiorców a współpraca administracyjna | str. 423

2.3. Pozostałe zasady proceduralne | str. 425

2.3.1. Uproszczenie procedur administracyjnych | str. 425

2.4. Europeizacja polskiego proceduralnego administracyjnego prawa gospodarczego w dziedzinie usług | str. 428

2.4.1. Pojedynczy punkt kontaktowy w prawie polskim | str. 428

2.4.2. Procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności gospodarczej | str. 439

2.4.3. Potwierdzenie przyjęcia wniosku i wydłużenie terminu | str. 441

2.4.4. Milcząca zgoda administracji | str. 442

3. Zakończenie | str. 461

 Podsumowanie | str. 465

Wykaz aktów prawnych | str. 477

Orzecznictwo | str. 497

Bibliografia | str. 515
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

153,00 zł
170,00 zł

Prawo prasowe. Komentarz

Komentarz zawiera omówienie przepisów Prawa prasowego z uwzględnieniem najnowszych zmian dotyczących m.in.:treści prawa do autoryzacji,procedury jej dokonywania,sankcji za naruszenie przepisów o autoryzacji,...
73,61 zł
81,79 zł

Religijność sarmacka w przekazie pismiennictwa polskiego XVII i XVIII wieku

WSTĘPOpis zjawiska nazwanego we współczesnych opracowaniach naukowych sarmatyzmemrozpocząć należy od jego definicji. Wśród najczęściej powtarzanych określeń,które znaleźć można literaturze przedmiotu, znajdą się m...
80,10 zł
89,00 zł

Dotacje w prawie podatkowym. Dokumentacja i rozliczanie

Prezentowana publikacja jest jedną z niewielu na rynku pozycji dotyczących rozliczeń podatkowych i księgowych otrzymanych dotacji. Z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej liczba pozyskiwanych dotacji znacznie wzrasta, a o problemach związanych z i...
225,96 zł
269,00 zł

Prawo farmaceutyczne. The Pharmaceutical Law

Prawo farmaceutyczne The Pharmaceutical Law. Wydanie dwujęzyczne: polsko - angielskie.II wydanie zbioru zawiera angielskie tłumaczenie:Prawa farmaceutycznego,Ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalne...
22,62 zł
26,00 zł

Patriotyzm gospodarczy

Czym naprawdę są korporacje? Czy Polska potrzebuje euro? Jaką rolę w gospodarce odgrywa rodzina? To zaledwie kilka z wielu pytań nurtujących współczesnych ekonomistów. Patrio...
83,16 zł
99,00 zł

Prawo karne. Wydanie 4

Prawo karne jest podręcznikiem akademickim zawierającym kompleksowe opracowanie zagadnień z zakresu obowiązującego prawa karnego materialnego.Podręcznik ten jest napisany przystępnym językiem i odbiega w tym zakresie od innych tego typu opr...
36,12 zł
42,00 zł

Biblia w literaturze polskiej. Romantyzm - Pozytywizm - Młoda Polska

Niniejsza książka jest owocem konferencji naukowej, zorganizowanej na Uniwersytecie Gdańskim (Pracownia Badań nad Biblia i Religią w Literaturze Polskiej XIX i Początku XX w). Zamieszczone w niej prace dotyczą zarówno literatury romantycznej, po...
7,11 zł
7,90 zł

Euro Truck Simulator 2: Going East! Ekspansja Polska - poradnik do gry

Poradnik do gry Euro Truck Simulator 2: Ekspansja Polska zawiera szczegółowy opis wszystkich nowości wprowadzanych w dodatku. Znajdziesz w nim mapę nowych lokacji, spis dodanych salonów samochodowych czy informacje na temat agencji pracy....
14,18 zł
18,90 zł

Zanim pojawił się Always. Reklama w Telewizji Polskiej w latach 1957–1989

Celem publikacji jest ukazanie działalności reklamowej Telewizji Polskiej w latach PRL. Politycznie były to czasy trudne dla reklamy, ponieważ socjalizm wykluczał konkurencję we wszystkich sektorach gospodarki (przemysł, usługi, handel), a konkurencja ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!