Gospodarka doświadczeń
Gospodarka doświadczeń – koncepcja, która powstała w Stanach Zjednoczonych pod koniec XX wieku – powoli wkracza także do Polski. Przedstawia ona nowy sposób patrzenia na nowoczesnego konsumenta oraz ofertę rynkową przedsiębiorstw. Współczesny człowiek, funkcjonujący w świecie przepełnionym różnorodnymi informacjami, coraz częściej podejmuje decyzje zakupowe bazując na emocjach, a nie racjonalnych przesłankach. Oferowanie konsumentowi niezapomnianych doświadczeń powiązanych z produktem czy usługą jest doskonałym sposobem na wyróżnienie się i stworzenie trwałej relacji z marką. Niniejsza książka stanowi istotny wkład do zrozumienia warunków i perspektyw rozwoju gospodarki doświadczeń w Polsce. Bazując na wynikach szeroko zakrojonych badań ilościowych i jakościowych, Autorki starają się udzielić odpowiedzi na pytanie, czy polscy konsumenci są gotowi do udziału w gospodarce doświadczeń oraz na ile koncepcja ta możliwa jest do zastosowania w Internecie. Lektura prezentowanej publikacji może stanowić inspirację zarówno dla badaczy zajmujących się tą tematyką, jak i dla przedsiębiorców oraz menedżerów, pragnących zaoferować swoim klientom niezapomniane doświadczenia. „Recenzowana książka stanowi pierwszą kompleksową, zawierającą zarówno rozważania teoretyczne i badania empiryczne, pozycję literaturową na rynku polskim, wpisaną w nurt teoretyczny – gospodarka doświadczeń (…) Wyznacza kierunki dalszych badań naukowych w obszarze gospodarki i marketingu doświadczeń.” Z recenzji prof. dr. hab. Grzegorza Karasiewicza „Książka stanowi oryginalne, dojrzałe studium nad sposobami kształtowania doświadczeń polskiego konsumenta. Czyta się ją z dużym zainteresowaniem, zawiera liczne, interesujące wyniki badan naukowych jak również ustalenia natury teoretycznej. Oceniana książka w moim przekonaniu stanowi jedno z nielicznych na krajowym rynku wydawniczym a jednocześnie wartościowe opracowanie z tego zakresu.” Z recenzji dr. hab. Edyty Rudawskiej, prof. US dr Agnieszka Kacprzak, dr Katarzyna Dziewanowska, dr Monika Skorek – wykładają na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, są związane z Katedrą Marketingu oraz Katedrą Psychologii i Socjologii Zarządzania.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19040-8
- ISBN druku: 978-83-01-18235-9
- Liczba stron: 268
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Część I. Podstawy teoretyczne 15 1. Zachowania nabywcze a zarządzanie doświadczeniem konsumenta 16 1.1. Zachowania zakupowe konsumentów – ujęcie definicyjne 16 1.2. Modele zachowań konsumenckich 17 1.3. Zarządzanie doświadczeniem klienta w procesie zakupu w placówce handlowej 24 1.3.1. Cele, schemat i przetwarzanie informacji 25 1.3.2. Pamięć 25 1.3.3. Zaangażowanie 26 1.3.4. Postawy 26 1.3.5. Przetwarzanie afektywne 27 1.3.6. Atmosfera 28 1.3.7. Atrybucja i wybory konsumenta 28 2. Gospodarka doświadczeń – podstawowe zagadnienia 30 2.1. Czym jest gospodarka doświadczeń? 30 2.2. Geneza gospodarki doświadczeń 32 2.3. Doświadczenie w różnych naukach 37 2.4. Doświadczenie w naukach o zarządzaniu: doświadczenie konsumpcji i konsumpcja doświadczeń 39 2.5. Wymiary i typologie doświadczeń 46 2.6. Zarządzanie doświadczeniem konsumenta 49 2.7. Doświadczenie a wartość 56 2.8. Podsumowanie 60 Część II. Uwarunkowania rozwoju gospodarki doświadczeń w Polsce 63 3. Analiza specyfiki polskiego konsumenta na tle konsumenta zachodniego 64 3.1. Gospodarka doświadczeń a etap rozwoju kapitalizmu 64 3.2. Konsument na rynku krajów rozwijających się 65 3.3. Polska jako rynek rozwijający się 70 4. Poziom gotowości polskich konsumentów do udziału w gospodarce doświadczeń 73 4.1. Wyniki badań jakościowych 73 4.1.1. Metodyka badania 73 4.1.2. Uczucia wobec zakupów 77 4.1.3. Wyjątkowe wspomnienie o zakupach 81 4.1.4. Postawy wobec rzeczywistych przykładów zastosowania marketingu doświadczeń 85 4.1.5. Wartości i transformacje 88 4.1.6. Perspektywy rozwoju gospodarki doświadczeń 94 4.1.7. Wnioski 96 4.2. Wyniki badania ilościowego 99 4.2.1. Metodyka badania 99 4.2.2. Poziom gotowości konsumentów w Polsce do udziału w gospodarce doświadczeń 101 5. Rodzaje doświadczeń preferowanych przez polskich konsumentów 105 5.1. Koncepcja wymiarów doświadczeń 105 5.2. Metodyka badania 106 5.3. Segmentacja według rodzaju preferowanych doświadczeń 107 5.4. Podsumowanie 110 Część III. Porównanie doświadczeń konsumenta w sklepach realnych i wirtualnych 111 6. Wirtualizacja zachowań konsumenckich 112 6.1. Rozwój wirtualizacji 112 6.2. Poziom wirtualizacji w Polsce 114 6.3. Wirtualizacja zakupów (e-konsumpcja) 116 6.4. Największe e-sklepy w Polsce a gospodarka doświadczeń 119 7. Pomiar doświadczeń realnych i wirtualnych 124 7.1. Przedmiot pomiaru 124 7.2. Ogólne modele kreowania doświadczeń 125 7.3. Wskaźnik do pomiaru doświadczenia 133 7.4. Doświadczenie w sytuacji zakupowej 135 7.4.1. Doświadczenia w sklepach realnych 136 7.4.2. Doświadczenia w sklepach wirtualnych 143 7.5. Proponowane narzędzie pomiaru doświadczeń 149 8. Porównanie doświadczeń polskich konsumentów w sklepach realnych i wirtualnych 156 8.1. Wyniki badania jakościowego 156 8.1.1. Metodyka badania 156 8.1.2. Ulubione rzeczywiste i wirtualne sklepy uczestników badania 157 8.1.3. Rodzaje doświadczeń w ulubionym rzeczywistym i wirtualnym sklepie 161 8.1.4. Typy doświadczeń dostarczanych przez ulubione sklepy a satysfakcja konsumenta 178 8.1.5. Zjawisko „flow” oraz konsumpcja impulsywna 179 8.1.6. Ocena zakupów realnych w porównaniu z internetowymi 184 8.1.7. Podsumowanie 186 8.2. Wyniki badań ilościowych na podstawie sklepu Centrum Biegowe ERGO 188 8.2.1. Wprowadzenie 188 8.2.2. Prezentacja sklepu Centrum Biegowe ERGO 190 8.2.3. Metodyka badania 197 8.2.4. Analiza wyników 198 8.2.5. Wnioski: porównanie doświadczeń realnych i wirtualnych 206 Podsumowanie 211 Aneks statystyczny 216 1. Konstrukcja narzędzia do pomiaru gotowości do udziału w gospodarce doświadczeń 216 1.1. Test Alfa Cronbacha 216 1.2. Konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA) 217 2. Analiza zależności między poziomem gotowości uczestnictwa w gospodarce doświadczeń a zmiennymi demograficznymi 219 3. Konstrukcja narzędzi do pomiaru aktywności/pasywności oraz immersji/absorbcji 220 3.1. Test Alfa Cronbacha 220 3.2. Konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA) 221 4. Analiza skupień – segmentacja konsumentów 223 Bibliografia 224 Załącznik 1. Scenariusz wywiadu do badania metodą FGI 250 Załącznik 2. Lista stwierdzeń do badania ilościowego metodą CATI 255 Załącznik 3. Scenariusz wywiadu do badania metodą IDI 256 Załącznik 4. Lista stwierdzeń do pomiaru doświadczeń realnych i wirtualnych 262