Ha!art 41. Gonzo
Gonzo, mówiąc w skrócie, jest stylem subiektywnego zapisu realnych wydarzeń, balansowaniem na granicy relacji faktograficznej oraz osobistej impresji. [...] Z chęcią wpuszczenia w zastaną rzeczywistość świeżego powiewu sprzed lat, zjawiska, które umknęło uwadze polskich autorów i badaczy, stworzyliśmy roboczy system kwalifikacji na podstawie kilku współrzędnych. • • • Nie mogąc wytyczyć precyzyjnych granic, do gonzo zaliczamy teksty: Odwołujące się do dziedzictwa kontrkultury. Dziennikarstwo gonzo zrodziło się bowiem w określonych warunkach społecznych. Było pokłosiem kompromitującej się amerykańskiej rewolucji obyczajowej, łabędzim śpiewem kontrkultury, reakcją na konserwatywny kurs amerykańskiej polityki. Eksponujące „ja” autorskie i subiektywny wymiar opisywanych wydarzeń. Uciekające przed prasową konwencją, „formatem”. Tekst taki porzuca klasyczne prawidła dziennikarstwa, oferuje dalekie dygresje, pozwala zajrzeć za kulisy, poznać tło wydarzeń, masę ważnych i mniej ważnych, ale zajmujących detali. Napisane kolokwialnym językiem, nierzadko złośliwe i niepoprawne politycznie. Odnoszące się, choćby symbolicznie, do psychodelików lub szerzej, do niecodziennych doświadczeń duchowych. • • • Gonzo powstało po to, by zagrać na nosie koncernom medialnym i zniszczyć grzeczne dziennikarstwo. I prawie się udało! Naszym zdaniem przydałoby się wymierzyć policzek także polskiej prasie. Niniejszy numer „Ha!artu” to nasza wariacja na temat tego, czym mogłyby być tygodniki, gdyby zdjąć z nich brzemię bycia dodatkami do reklam. Mogłyby być, ale nie będą, bo wcześniej upadną z powodu spadającego czytelnictwa i naporu jakościowych (i darmowych) treści w internecie. Uważamy, że to przede wszystkim wina wydawców. I wcale nam nie jest przykro. Zaprosiliśmy autorów z różnych środowisk i o różnych zainteresowaniach do udziału w okołoprasowym numerze „Ha!artu”. Zleciliśmy im przygotowanie tekstów na temat dziennikarstwa gonzo lub stworzenie reportaży w tym stylu. Poprosiliśmy też tłumaczy o przybliżenie tekstów z kanonu i z peryferii. Chcielibyśmy, by sprawa nie skończyła się na jednym numerze. Zachęcamy do nadsyłania tekstów. Ten numer można potraktować jako podręcznik. – ze wstępu do numeru
- Kategorie:
- Redakcja: Aleksandra Małecka, Kaja Puto, Ziemowit Szczerek
- Język wydania: polski
- ISSN: 1641-7453
- Liczba stron: 152
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
TEMAT NUMERU Gonzo (fragment), Anthony Hope-Smith, Will Bingley Gonzo bez lęku i odrazy, Bartosz Stopel Upadek i demoralizacja na Derby Kentucky, Hunter S. Thompson Klątwa Lono (fragment), Hunter S. Thompson Umarł z falafelem w ręku (fragment), John Birmingham Autobiografia śniadego bizona (fragment), Oscar Zeta Acosta Con safos, Adam Ladziński Gdzie byliście, kiedy umarł Elvis, Lester Bangs Lester Bangs miał wąsy, Ziemowit Szczerek Mainstream po gonzo: przypadek dziennikarstwa amerykańskiego, Adam Ladziński Paliwo z ludzi przyszłością energetyki, czyli nowy dokument gonzoidalny, Sebastian Rerak Zestaw składników mielonki z Huntera S. Thompsona, doktora nauk dziennikarskich, Ziemowit Szczerek POLSKA Kiszone frukta z miodem, Grzegorz Kopeć Sporysz zamiast pejotlu, Jan Bińczycki Podróże z kuzynem, Łukasz Grzymalski Radom kontra Polska, Ziemowit Szczerek Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian (fragment), Ziemowit Szczerek Granice to tylko layout – Z Ziemowitem Szczerkiem rozmawia Jan Bińczycki ŚWIAT Gonzo-Journalismus, czyli antypody niemieckiego dziennikarstwa, Kaja Puto Obława na solenizantów, Helge Timmerberg Bitwa na gardła, Helge Timmerberg Gonzamente. Gonzo we Włoszech, Aneta Wielgosz Ci przypadkowi męczennicy wojen Gomorry, Roberto Saviano Zmarł Gerard Damiano, reżyser Głębokiego gardła, Damiano Laterza „Przede wszystkim nie istnieje obiektywne dziennikarstwo”. Gonzo jako przepis na wolne media, Mateusz Bieńkowski Tekst przeciwko Triestowi pisany na zlecenie, Boris Kotur Diaspora biegnie rundę honorową, Zoran Teofilović Niezidentyfikowany obiekt latający, czyli torebka na śmieci, Grzegorz Kopeć Czarny kwadrat na białym tle, czyli gonzo w Runecie, Kinga Raab Rosyjski żywot: czyściec (quiz), Autor nieznany Mityng dziesiątego grudnia w Magnitogorsku, Daniła Bljuz HISTORIA Opisywanie świata (fragment), Marco Polo Jak Łazarz zgodził się na służbę do mercedariusza i co go tam spotkało, Autor nieznany Londyński szpieg (fragment), Ned Ward Listy z Rosji (fragment), Markiz de Custine Szlak oregoński: szkice z życia na prerii i w Górach Skalistych (fragment), Francis Parkman Z pół-Azji, Karl Emil Franzos Chiński obłęd, Albert Londres Jakie to uczucie być karmioną siłą, Djuna Barnes Najpierw była Djuna, Aleksandra Małecka ZDROWIE I URODA Gonzo znaczy brud, Jakub Baran digital.praha 2.1.2, Arkadiusz Wierzba Noc w operze, Maciej i Lucjan z Make Life Harder LUDZIE I STYLE Kawałki z Mongolii, Maciej Rączka Zanim zaczniesz przewracać tratwę, pomyśl chwilę, Kaja Puto Okiem krakowskiego taksówkarza, Tomasz Janik KOMIKS Wywiad z Markiem Millerem, Z Markiem Millerem rozmawia Michał Chudoliński Dziad (komiks), Anna Krztoń Komiks bez kompleksów, Jan Bińczycki Gonzo na okrągło, czyli poczta literacka bez tajemnic, M. • • •