Health in pedagogical discourses and school practices. Selected perspectives
The issue of health constitutes a crucial element of reflections over both human condition and contemporary world. It significantly embraces the axiological spheres of meanings, with regard to which the individual does not only carry out the process of self identity, but also determines life priorities which accomplishment requires social engagement. In consequence, the category of health manifest itself in various spheres- subjective, social, cultural, civic, economic or last but not least – educational. Hence, the reflections tackling this topic become an interdisciplinary discourse, since exercised in the filed of medicine, sociology, psychology, pedagogy, education as well as economy, political science and even technical disciplines.
It should be also emphasized that in the context of findings established within World Health Declaration and action strategies in the European Region of WHO “Health for everyone in 21st century”, health is perceived as individual value but also as a form of a capital crucially influencing the development dynamics of entire societies. Therefore, in this perspective reaching optimal health condition becomes one of inalienable, individual rights, with the responsibility for individual and social health as one of civic duties, embracing as well the sphere of governmental policies.
Taking the above into consideration, it is impossible not to appreciate the role played by health education, directed at shaping pro-health attitudes, enabling the establishment of social capital of health. Hence, such pedagogical discourse placing health in heart of its attention shall be considered important in the context of priorities of contemporary world.
Presenting the joint publication “Health in pedagogical discourses and school practices. Selected perspectives ” we nurture hope that due to perspectives presented it will become a part of the reflections tackling the issue of health and particularly:
· health in postmodern society,
· educational contexts of health,
· health education in its practical dimension.
Thanks to stands taken by researchers from Poland and Czech Republic it became possible to create discursive examination of:
· health as a value in postmodern society and contemporary culture;
· threats to health in prospective approach;
· education and its role in health promotion;
· quality management in health promotion;
· multidisciplinary - historical, social, cultural and subjective determinants of health education in school environment;
· educational innovations targeting at the health of young generation.
The issue of health, within the above-mentioned range, is considered by us as extremely practical for all those that place in the centre of research interest the humanistic examination of health, health education and health promotion in various kinds of environments. Therefore, we highly recommend it particularly to pedagogists, teachers, therapists and students of such subjects as pedagogy, education, public health or medicine.
Alicja Szerląg
- Kategorie:
- Język wydania: angielski
- ISBN: 978-83-7587-418-1
- Liczba stron: 202
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Introduction 7 Health in postmodernity 10 Monika Wójta-Kempa, Iwona Taranowicz, Andrzej M. Fal Health as a value in postmodern society 11 Anna Sladek Subjective dimension of Heath 23 Edyta Nieduziak Metaphorical presentations of health in modern culture 37 Educational context of health 50 Żanetta Kaczmarek Education in the aspect of health threats. Prospective approach 51 Dariusz Białas Education as a factor determining individual health potential in the community of knowledge. Network mind in the systemic-interactive model of health-oriented education 61 Hana Horká Environmental education as an instrument for health promotion. Environmental aspects of health education 83 Danuta Wiśniewska Quality management in health promotion 93 Health education in practice 114 Jaroslav Vaculík Health and hygienic conditions at schools a hundred years ago 115 František Čapka Position and responsibilities of teachers in applying health principles in Czech schools in the past and now 129 Jan Šťáva, Stanislav Střelec Legislative conditions for health education in the Czech primary school 135 Stanislav Střelec, Jan Šťava The school as the institution promoting the development of social health in pupils 143 Marek Jagusz, Paweł Fryderyk Nowak Health education – in realities of the Polish school 151 Paweł Fryderyk Nowak Catechesis teachers as health educators in school environment 163 Jadwiga Kuciel-Lewandowska & Co-authors The “keep it straight” campaign and health education 175 Agnieszka Blok Doggies and children – learning safe behaviours towards dogs – “Dogolandia” Foundation educational programme 187 Renata Chrzan Influence of mode of active life on health and frame of mind 193 Authors 199