Hip-hop w Polsce
W niniejszej publikacji ukazano znaczenie kultury hip-hopowej dla kultury popularnej w Polsce oraz opisano reguły i konteksty hip-hopu oraz sposoby ich badania naukowego. Autorzy, reprezentujący różne dyscypliny naukowe (socjologia, antropologia kulturowa, językoznawstwo, literaturoznawstwo) podejmują się interpretacji wybranych fragmentów kultury hip-hopowej, używając specyficznych dla swoich dyscyplin aparatów teoretycznych i metodologicznych.
Publikacja daje tym samym różnorodny obraz zjawiska, które od połowy lat 90. XX wieku ugruntowuje swoją rolę w polskiej kulturze. Większość tekstów w tym tomie powstała przy intensywnej współpracy ze środowiskiem hip-hopowym, przy czym sami artyści stanowili nie tylko przedmiot badań, ale także występowali jako eksperci, krytycy czy doradcy. Odpowiedź na pytanie o zakres wpływu hip-hopu na język czy kulturę popularną i o to, jakie funkcje spełnia on w konstrukcji współczesnej tożsamości, redaktor tomu pozostawia otwarte, zachęcając przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych do dalszych badań.
Nie ulega wątpliwości, że mamy w tym wypadku do czynienia z pracą interdyscyplinarną, przełamującą ograniczenia (ale także dobrodziejstwa) funkcjonowania w ramach pojedynczej dyscypliny. Sąsiadują ze sobą ujęcia socjologiczne, kulturoznawcze, filologiczne, etnografizujące i politologizujące. Wielość perspektyw to z pewnością walor tej książki. Połączenie rzetelnego warsztatu naukowego z autentyczną fascynacją zaowocowało w rezultacie tym, że "Hip-hop w Polsce" jawi się jako pierwsza, tak przemyślana, konsekwentna, wielopoziomowa akademicka praca poświęcona tytułowemu zjawisku. Jest to praca prezentująca wysokie walory merytoryczne, przynosząca wiele oryginalnych ujęć i wyników samodzielnych badań. Wypełnia dotkliwą lukę nie tylko na rynku książki naukowej, ale także lukę w rozpowszechnionym myśleniu o hip-hopie. Powinna znaleźć czytelników wśród studentów kierunków humanistycznych i społecznych, ale także w środowiskach fanów hip-hopu – a tych, jak wskazuje praca, nie tylko jest bardzo wielu, ale i są oni na odbiór takiej książki przygotowani.
Dr hab. Waldemar Kuligowski, prof. UAM, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
*********
Hip-hop in Poland. From the inner city to the
popular culture
The book shows the importance of hip-hop culture for popular culture in Poland and describes the rules and contexts of hip-hop, as well as the methods of their scientific research. Authors representing various scientific disciplines (sociology, cultural anthropology, linguistics, literary studies) try to interpret selected fragments of hip-hop culture, using theoretical and methodological devices specific to their disciplines. Most of the texts were written in intensive cooperation with the hip-hop community.
- Kategorie:
- Redakcja: Miłosz Miszczyński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1769-6
- ISBN druku: 978-83-235-1761-0
- Liczba stron: 224
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp: Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej (Miłosz Miszczyński) 7 I. Reguły kultury hip-hopowej 19 1. Pętle, sample i podbicia: techniki kompozycji i struktura utworu hip-hopowego (Tomasz Kukołowicz) 21 2. Obelga jako rytuał w rap bitwie (Sabina Deditius) 39 3. Disowanie: socjologiczna analiza konfliktów w hip-hopie (Krzysztof Krakowski) 58 4. Buty Nike w służbie tożsamości: marki w polskim hip-hopie (Miłosz Miszczyński, Przemysław Tomaszewski) 84 II. Konteksty kultury hip-hopowej 103 5. Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji (Arkadiusz S. Mastalski) 105 6. Rapowe teologie: poszukiwania sacrum w polskim hip-hopie (Ewa Drygalska) 124 7. „Dziś w moim mieście”. Społeczna i polityczna przestrzeń codzienna w hip-hopie (Karol Kurnicki) 144 8. Seks i kapitalizm. Polski przypadek kultury hip-hopowej (Justyna Struzik) 165 III. Badania nad hip-hopem 181 9. O kierunkach w polskich badaniach literaturoznawczych nad hip-hopem (Stanisław Wójtowicz) 183 10. Hip-hop jako przedmiot badań: przegląd inspiracji teoretycznych i metodologicznych (Miłosz Miszczyński) 199 Indeks 211 Autorzy 221