Historiografia i mitologia kobiecości. Powieściopisarstwo Teodora Parnickiego
Prezentowana książka stanowi próbę odczytania alternatywnych historii kobiet w pięciu najwybitniejszych powieściach Teodora Parnickiego. Zawarte w niej interpretacje zostały przeprowadzone z wykorzystaniem narzędzi wypracowanych na gruncie literaturoznawstwa, teorii historiografii, szczególnie zaś z antropologii i feministycznej krytyki literackiej. Studium m na celu odsłonięcie innego wymiaru powieściopisarstwa Teodora Parnickiego, ukazanie Genderowej wrażliwości autora „Nowej Baśni”, niejednokrotnie antycypującego w swej twórczości przemiany zachodzące w ponowoczesnej teorii historiografii. Przedstawione analizy koncentrują się między innymi wokół zagadnień mitologii kobiecości, genealogii matrylineralnej, cielesności w historii oraz problemy płci, traktowanej jako istotny komponent kreowania narracji historycznej. Książka podejmuje również namysł nad relacją łączącą historię, mit i literaturę w powieściach Teodora Parnickiego oraz proponuje spojrzenie na jego twórczość z innej perspektywy, uwzględniając płeć doświadczenia historycznego, stawiającej w centrum zainteresowania postaci kobiet będących aktywnymi kreatorkami rzeczywistości oraz innych kulturowo i etnicznie, sytuujących się na marginesie Wielkiej Historii.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3723-8
- ISBN druku: 978-83-231-3723-8
- Liczba stron: 490
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
wstęp. dlaczego kobiety w powieściopisarstwie teodora parnickiego? 9 rozdział i. matriarchalny pępek mitu 43 Przestrzeń metonimiczna 46 Mitologie petryfikalne 58 „Obcość” – „żydowskość” – „kobiecość” 71 Próba palimpsestu kobiecego 92 Semantyka nagości i stroju. Cielesna sygnatura różnicy kulturowej 97 Przestrzeń metonimiczna, przestrzeń transgresji 120 rozdział ii. w sieci historii i fikcji. o pisaniu kobiecej tożsamości w powieści słowo i ciało 125 Podwójny trop lektury. Trop I. Nieczytelność sygnatury 125 Pismo/głos kobiety w Słowie i ciele. Wstępne rozpoznania i założenia 131 Poza pociechą logosu? 137 Trop II. Melancholia 185 „Bo też to wielka pociecha: pisać, pisać, pisać…” O melancholii w Słowie i ciele 191 Maska słowa 191 Maska ciała 207 Dodatek. Dwie twarze Markii 219 rozdział iii. historia palimpsestowa 229 Historia palimpsestowa, lektura palimpsestowa 234 Herstoria w Twarzy księżyca 262 Majaczenia chorobowe Mitroanii Chorezmijki – próba interpretacji 291 rozdział iv. srebrne orły – dwie kobiety, dwie historie 309 Między powieścią historyczną a mikrohistorią 309 Cielesność (w) historii 316 Między Karnawałem a Wielkim Postem 316 W okowach polityki 351 Cielesne inskrypcje obcości 363 Dwie tradycje 378 rozdział v. między męskim brakiem a kobiecą (nie)obecnością 397 Próba lektury pryzmatycznej Tylko Beatrycze 397 Beatrycze i Dante 401 Viviana i Merlin 409 „… a Graalem nad Graalami iście – kobiecość moja” – analiza motywów arturiańskich w powieści Tylko Beatrycze 419 I właśnie JEJ nie ma? 430 zakończenie 437 bibliografia 447 summary 461 indeks osobowy 463