Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej - wystawy, muzea i centra nauki
Dynamicznie i różnorodnie rozwijające się formy dydaktyki interaktywnej wymagają porównań, systematyzacji opisu oraz analizy pedagogicznej. Czynimy to w niniejszym opracowaniu. Książka jest z jednej strony reportażem z eksploratoriów i centrów nauki w Europie i na świecie, z drugiej – omawia ewolucję form i treści interaktywnego przekazu wiedzy w naszym kraju. Opisujemy nie tylko wystawy fizyczne, ale i muzea paleontologii, geologii, techniki. Objazdowe wystawy autora z „Fiat Lux” stają się pretekstem do prezentacji specyfiki regionalnych muzeów w Polsce, a wykłady dla dzieci i młodzieży – do analizy kognitywnej. Niniejsza praca zawiera 640 ilustracji (w tym blisko 500 zdjęć, głównie autorstwa Marii Karwasz i Łukasza Kruka) i prawdopodobnie jest pierwszą monografią o muzach nauki na świecie i w Polsce.
Książka jest swego rodzaju przewodnikiem zarówno dla zwiedzających wystawy interaktywne, jak i szukających materiałów edukacyjnych w świecie wirtualnym. Twórcom wystaw i centrów nauki przybliża treści pedagogiczne, dla edukatorów i nauczycieli jest pomocą w organizacji własnej narracji w niezwykle ciekawej przygodzie poznawania świata wiedzy, a dla zwiedzających jest zaproszeniem do nauki przez zabawę.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2957-8
- Liczba stron: 206
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 5 Rozdział I. Współczesny kształt edukacji muzealnej. Badanie i działanie w środowisku uczącym / 9 1.1. Doświadczenie muzealne jako doświadczenie uczące / 9 1.2. Muzea jako instytucje badawcze i kulturowe. Strategie muzealne / 10 Rozdział II. Źródła dydaktyki interaktywnej / 15 2.1. Od dydaktyki tradycyjnej ku aktywnej i interaktywnej: od odzwierciedlenia do konstruowania wiedzy / 15 2.2. Dydaktyka interaktywna a idea wspomagania rozwoju w dydaktyce XXI wieku / 17 2.3. Wystawa interaktywna jako miejsce eksploracji / 22 Rozdział III. Paradygmaty dydaktyki interaktywnej / 23 3.1. Nowe wyzwania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych / 23 3.2. Funkcje poznawcze w interaktywnym przekazie wiedzy / 26 3.3. Dydaktyka interaktywna jako nowa realizacja zasady poglądowości / 30 3.4. Konstruowanie dydaktyki poza szkołą / 32 3.5. Nowe oblicze konstruktywizmu / 34 3.6. Aspekty pedagogiczne / 37 3.7. Kompetencje społeczne / 39 3.8. Zagrożenia w interaktywnym przekazie wiedzy / 41 3.9. Ludoteki − edukacja poprzez zabawę / 43 Rozdział IV. Eksponaty i metodologie / 45 4.1. Komplementarne funkcje poznawcze eksponatu / 45 4.2. Współzależności między funkcjami poznawczymi eksponatu interaktywnego / 50 4.3. Proste jest dydaktyczne! / 54 4.4. Poglądowość wielkości abstrakcyjnych / 58 4.5. Wykład interaktywny / 60 4.6. Tunel dydaktyczny / 63 4.7. Interaktywny teatr i konkurs / 65 4.8. Sposoby rozbudzenia ciekawości widzów / 69 4.9. Wybór właściwej formy / 71 4.10. Trudności w definiowaniu funkcji poznawczych / 72 4.11. Konstruowanie wystawy kulturotwórczej – filozofia i realizacja / 73 4.12. Multimedia w dydaktyce interaktywnej / 76 4.13. Zasady dydaktyki interaktywnej – podsumowanie / 77 Rozdział V. Zadania strategiczne i dydaktyczne wybranych muzeów na świecie / 79 5.1. Realizacja celów strategicznych i dydaktycznych w muzeach – Luwr / 79 5.2. Innowacyjne strategie w centrach nauki – Exploratorium w San Francisco / 81 5.3. Questacon – Narodowe Centrum Nauki i Technologii (Canberra) / 83 5.4. Muzeum paleontologii – Bolca (Werona) / 87 5.5. Geologia – Royal Museum w Toronto / 89 5.6. Królewskie muzeum przyrodnicze – Bruksela / 90 5.7. Funkcje narodowe i regionalne − Muzeum Nauk Przyrodniczych w Trydencie / 93 5.8. Regionalne ogniska kultury naukowej – od Chicago do Kalamazoo / 95 5.9. Standaryzacja a regionalizacja wystaw − San Sebastian / 97 5.10. Narodowe muzeum nauki, Daejeon, Korea / 100 5.11. Różnorodność rozwiązań, jasność celów / 109 Rozdział VI. Kolekcje i strategie edukacyjne w wybranych centrach nauki w Europie / 111 6.1. Strategie edukacyjne i ich typologia / 111 6.2. Museo nazionale della scienza e della tecnologia „Leonardo da Vinci” / 114 6.3. Museo tridentino di scienze naturali / 119 6.4. Cité des Sciences & de l’industrie, „La villette”, Paryż / 122 6.5. Science Museum w Londynie / 124 6.6. Deutsches Museum w Monachium / 130 6.7. Muzeum nauki „Spectrum” Berlin / 138 6.8. Podsumowanie specyfiki muzeów nauki w Europie / 140 Rozdział VII. Wystawy interaktywne z fizyki – cele, miejsca, aranżacje / 143 7.1. Zabawki i fizyka − Warszawa, Słupsk 1998 / 143 7.2. „Zabawki” dla naukowców, Białystok 1999 / 144 7.3. Szkolne laboratoria fizyczne, Gdańsk 2003 / 146 7.4. „W czasie deszczu dzieci się nudzą” – Sopot 2004 / 148 7.5. „Z górki na pazurki” − Toruń 2007 / 149 7.6. „Fiat lux!” − Toruń 2008 / 151 7.7. „Fiat lux!” − edycje regionalne / 156 7.8. Ścieżki dydaktyczne fizyki współczesnej / 163 7.9. „On the track of modern physics” – Gdańsk, Warszawa, Paryż, Trydent / 168 7.10. Propozycja (wirtualnego) muzeum Marii Skłodowskiej-Curie / 171 Rozdział VIII. Muzea, planetaria, centra nauki w Polsce / 173 8.1. Muzeum techniki w Warszawie / 173 8.2. Muzeum ziemi w Warszawie / 176 8.3. Planetarium, orbitarium i geodium w Toruniu / 178 8.4. Centrum „Hewelianum” w Gdańsku / 182 8.5. Wystawa interaktywna „Eureka” w Szczecinie / 184 8.6. „Nauki dawne i niedawne” i „Świat zmysłów” w Krakowie / 185 8.7. Centrum nauki „Kopernik” w Warszawie / 187 8.8. Perspektywy rozwoju / 195 Zakończenie – czy możliwa jest realizacja idei dydaktyki interaktywnej w praktyce edukacyjnej? / 197