Ikona nowoczesności. Kolej w literaturze polskiej
Kolej zmieniła świat, tego sądu nie da się dziś ani podważyć, ani osłabić. Kolej przeformowała przestrzeń (świat pod jej wpływem „skurczył się”), czas (który nabrał ekonomicznej wartości i stał się fizycznie odczuwalny), relacje społeczne (przyspieszając formowanie się „ciała zbiorowego”), a także człowieka („modernizując” zmysły i świadomość). Te wszystkie zmiany nie mogły pozostać bez wpływu na literaturę. Choćby dlatego, że w potocznym rozumieniu literatura mówi o świecie czytelnika, pokazuje ludzi działających w jakiejś przestrzeni i doświadczających czasowości. Rewolucja komunikacyjna nie mogła dotknąć literatury, skoro jest ona jednym z kanałów społecznego komunikowania się. Jeśli nowoczesna, wysokonakładowa prasa wpłynęła na kształt powieści (a w jakimś sensie ten gatunek stworzyła), to trudno zakładać, że wpływu takiego nie wywarła kolej z wszystkim, co z sobą przyniosła.Literatura i kolej kontaktują się od połowy XIX w. rozmaicie. W prezentowanej książce usiłuję te sposoby skatalogować i pokazać, że doświadczanie nowoczesności mogła dokonywać się w kolejowej scenerii. Stawiam tezę, że jazda pociągiem była oprócz przechadzki po wielkomiejskiej ulicy jedną z dwu najważniejszych krystalizacji doświadczenia, o jakim mowa.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3397-1
- Liczba stron: 414
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przesłanie / 7 Wprowadzenie / 9 Rozdział 1. Życie jest podróżą (kolejową) / 19 Rozdział 2. Sienkiewicza descensus ad inferos / 35 „Dziwny kraj” / 35 Podróżowanie „pozorami prawdy ozdobne” / 41 W „żółtym domu” / 55 Rozdział 3. Podróże do „ziemi obiecanej”. Reymont wobec Bestii ludzkiej / 69 O „spotkaniu się” pociągów pod Warszawą / 69 Między Warszawą a Paryżem / 83 Bestia ludzka po polsku / 95 Rozdział 4. Railway story. Opowiadanie kolejowe / 113 „Próżnia środkowej przestrzeni” / 113 Grabiński i Demon ruchu / 121 Ginsbert i Kobiety w pociągu / 133 Rozdział 5. Deadline. Jeszcze o opowiadaniu kolejowym / 141 Rozdział 6. Szalona lokomotywa albo witkacy kontra zola / 165 Rozdział 7. Przyboś kolejowy / 191 „Na nawrotnym kole kolei” / 191 Na uskrzydlonych kołach / 196 Widzenie koleją / 205 Rozdział 8. Kolej i nowoczesna tożsamość. Trzy analizy / 213 Diagram becka / 213 Warszawa funkcjonalna / 221 Na dworcu i pod dworcem ... / 226 Rozdział 9. Maszyna na wystawie. Szlakiem tuwimowej Lokomotywy / 235 Lokomotywa – wzór 1936 / 235 Lokomotywa – wzór 1947 / 244 Lokomotywa – wzór 1998 / 252 Rozdział 10. Stacja końcowa: Auschwitz. O pociągach i „śmierci przemysłowej” / 259 Niemcy są ludźmi / 259 „Dym człowieka” / 271 Rozdział 11. Parowóz dziejów / 287 „Słowo jak dzwon” / 287 „Na pełnej parze do stacji marzeń” / 297 „Uwierzyliśmy megafonom” / 314 Rozdział 12. 253 + 1. Zaproszenie do tematu: Kolej i po-nowoczesność / 319Zamknięcie / 339 Aneks fotograficzny / 351 Ważniejsze pozycje bibliograficzne / 385 Spis ilustracji / 397 Summary. The icon of modernity. The railway in polish literature / 401 Indeks osobowy / 405