Informacja w internecie
W roku 1995 Clifford Stoll obserwując niezwykły wzrost popularności Internetu, wieszczył, że ludzkość wkrótce zatonie w śmietnisku informacji. Nikt nie przewidział tylko skali tego zjawiska. Dziś bowiem możemy mówić nie tylko o śmietnisku informacji, ale o śmietnisku komunikacji w ogóle.
Ta książka ma być „kołem ratunkowym”, a jednocześnie „kursem pływania” dla ludzi, którzy nie chcą utonąć w potopie internetowych treści, ale ujarzmić je i efektywnie wykorzystać. Jak rzekł Jacob Nielsen jedyną stałą cechą Internetu jest jego zmienność (dodajmy: zmienność treści, ale i formy). Dlatego efektywne korzystanie z jego zasobów zależy od znajomości źródeł i umiejętności strategicznego poruszania się w dynamicznej sieci informacji. Tę wiedzę dostarcza niniejsza publikacja.
(Maciej Dutko, Magdalena Karciarz)
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-20491-4
- ISBN druku: 978-83-01-16476-8
- Liczba stron: 142
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O autorach 7 Wstęp 9 Część I (Maciej Dutko) 11 Rozdział 1. Wikipedia – zagłada autorytetów? 11 1.1. Informacja w serwisach społecznościowych 11 1.2. Spór o web 2.0 17 1.3. Główny oskarżony: Wikipedia i próby ekspiacji 20 Rozdział 2. O akredytację informacji 32 2.1. Dyktatura autorytetów – media monologu 32 2.2. Informacja w czasach potopu, czyli komu wierzyć? 34 2.3. Rekomendacja medialna vs konsumencka 40 2.4. Test na wiarygodność strony WWW 43 Rozdział 3. Informacja a prawo 48 3.1. Kiedy informacja jest utworem? 48 3.2. Prawa autora a dozwolony użytek 52 3.3. Oryginał, kompilacja, plagiat – śliska granica 53 3.4. Domena publiczna – bierzcie z tego wszyscy 55 3.5. Informacja bez kajdan: open access i spółka 56 Część II (Magdalena Karciarz) 60 Rozdział 4. Informacja – waluta XXI wieku 60 4.1. Jak rozmnaża się informacja? 60 4.2. E-źródła i ich typy 63 4.3. Dla Ciebie – informacja dedykowana 66 4.4. RSS – wiadomości z dostawą do domu 69 Rozdział 5. Google – wierzchołek góry lodowej 73 5.1. Wyszukiwarki 74 5.2. Katalogi internetowe 80 5.3. Portale i wortale 84 5.4. Encyklopedie i słowniki 86 5.5. Bazy danych 90 5.6. E-czasopisma 103 Rozdział 6. Strategie wyszukiwawcze 106 6.1. Ukryte możliwości Google’a 108 6.2. Wieża Babel informacji 113 6.3. Nie wiesz? Zapytaj bibliotekarza! 117 6.4. Infobrokering – informacja nie tylko dla biznesu 123 Zakończenie 125 Dodatek: E-źródła – przybornik 127 Warto poczytać 133 Skorowidz 134