Informatyka w ogólnym zarysie
Informatyka w ogólnym zarysie to kultowy podręcznik przeznaczony dla studentów informatyki. Autorzy przedstawiają w nim najważniejsze zagadnienia z dziedziny informatyki. Omawiają:
• architekturę komputerów,
• oprogramowanie (
systemy operacyjne, algorytmy, języki,
paradygmaty programowania,
problemy związane z inżynierią oprogramowania) i
• organizację danych (
struktury danych,
struktury plikowe,
bazy danych).
• możliwości dzisiejszych komputerów.
W książce znalazły się też takie tematy jak:
sztuczna inteligencja,
sieci neuronowe,
algorytmy genetyczne,
złożoność obliczeniowa i
kryptografia.
Bardzo atrakcyjnym elementem książki są wyróżnione bloki, zawierające ciekawe informacje uzupełniające. Autorzy wskazują w nich, czym żyje dzisiejsza społeczność informatyczna, przedstawiają różne nowinki i poruszają zagadnienia dotyczące etyki współczesnego informatyka i prywatności informacji w kontekście rozwoju sieci komputerowych. W książce znajdują się liczne zadania i problemy do samodzielnego rozwiązania.
Publikacja jest przeznaczona dla studentów pierwszych lat studiów informatycznych, a także dla studentów innych kierunków, którzy powinni poznać podstawy informatyki, by móc w życiu zawodowym korzystać z opisanych w niej narzędzi.
Nowe, 13. wydanie zostało w całości zaktualizowane i wzbogacone o ponad tysiąc nowych problemów do rozwiązania.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-01-22296-3
- ISBN druku: 978-83-01-22193-5
- Liczba stron: 782
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Rozdział 0 Wprowadzenie 2 0.1 Rola algorytmów 4 0.2 Historia informatyki 6 0.3 Zawartość książki 12 0.4 Nadrzędne zagadnienia informatyki 14 Rozdział 1 Przechowywanie danych 24 1.1 Bity i ich przechowywanie 26 1.2 Pamięć główna 34 1.3 Pamięć masowa 38 1.4 Przedstawianie informacji w postaci bitów 44 *1.5 System binarny 53 *1.6 Przechowywanie liczb całkowitych 58 *1.7 Przechowywanie ułamków 66 *1.8 Dane i programowanie 72 *1.9 Kompresja danych 80 *1.10 Błędy komunikacji 87 Rozdział 2 Operowanie danymi 100 2.1 Architektura komputera 102 2.2 Język maszynowy 105 2.3 Wykonywanie programu 113 *2.4 Instrukcje arytmetyczno-logiczne 121 *2.5 Komunikacja z innymi urządzeniami 126 *2.6 Programowanie operacji na danych 133 *2.7 Inne architektury 143 Rozdział 3 Systemy operacyjne 156 3.1 Historia systemów operacyjnych 158 3.2 Architektura systemu operacyjnego 163 3.3 Koordynowanie działań maszyny 172 *3.4 Obsługa konkurencji wśród procesów 176 3.5 Bezpieczeństwo 182 Rozdział 4 Sieć i Internet 194 4.1 Podstawy działania sieci 196 4.2 Internet 207 4.3 World Wide Web 220 *4.4 Protokoły internetowe 230 *4.5 Prosta komunikacja klient serwer 238 4.6 Cyberbezpieczeństwo 243 Rozdział 5 Algorytmy 262 5.1 Koncepcja algorytmu 264 5.2 Reprezentacja algorytmu 268 5.3 Odkrywanie algorytmów 277 5.4 Struktury iteracyjne 284 5.5 Struktury rekurencyjne 297 5.6 Wydajność i poprawność 306 Rozdział 6 Języki programowania 326 6.1 Perspektywa historyczna 328 6.2 Tradycyjne koncepcje programowania 339 6.3 Jednostki proceduralne 355 6.4 Implementacja języka 365 6.5 Programowanie obiektowe 375 *6.6 Programowanie równoległych działań 382 *6.7 Programowanie deklaratywne 385 Rozdział 7 Inżynieria oprogramowania 400 7.1 Dyscyplina inżynierii oprogramowania 402 7.2 Cykl życia oprogramowania 406 7.3 Metodologie inżynierii oprogramowania 411 7.4 Modułowość 414 7.5 Narzędzia do pracy 423 7.6 Zapewnienie jakości 432 7.7 Dokumentacja 436 7.8 Interfejs człowiek–maszyna 438 7.9 Własność i odpowiedzialność za oprogramowanie 442 Rozdział 8 Abstrakcje danych 452 8.1 Podstawowe struktury danych 454 8.2 Powiązane pojęcia 459 8.3 Implementowanie struktur danych 462 8.4 Krótkie studium przypadku 479 8.5 Niestandardowe typy danych 485 8.6 Klasy i obiekty 490 *8.7 Wskaźniki w języku maszynowym 491 Rozdział 9 Systemy baz danych 504 9.1 Podstawy baz danych 506 9.2 Model relacyjny 513 *9.3 Bazy obiektowe 526 *9.4 Utrzymywanie integralności bazy danych 529 *9.5 Tradycyjne struktury plików 533 9.6 Eksploracja danych 543 9.7 Społeczny wpływ technologii bazodanowych 546 Rozdział 10 Grafika komputerowa 556 10.1 Zakres grafiki komputerowej 558 10.2 Przegląd grafiki 3D 561 10.3 Modelowanie 563 10.4 Renderowanie 573 *10.5 Sposoby na oświetlenie globalne 586 10.6 Animacje 589 Rozdział 11 Sztuczna inteligencja 600 11.1 Inteligencja i maszyny 602 11.2 Postrzeganie 608 11.3 Rozumowanie 615 11.4 Dodatkowe obszary badań 629 11.5 Sztuczne sieci neuronowe 636 11.6 Robotyka 642 11.7 Myśląc o konsekwencjach 645 Rozdział 12 Teoria obliczalności 658 12.1 Funkcje i ich obliczanie 660 12.2 Maszyna Turinga 663 12.3 Uniwersalne języki programowania 668 12.4 Funkcje nieobliczalne 674 12.5 Złożoność problemów 680 *12.6 Kryptografia z kluczem publicznym 692 Dodatki 703 Indeks 765