Inni, Obcy – ale Swoi. O edukacji międzykulturowej i wspólnocie w szkole integracyjnej
W książce zostały przedstawione w przystępnej formie ideowe i historyczne podstawy edukacji międzykulturowej oraz wypowiedzi uczniów, rodziców i nauczycieli na co dzień uczestniczących w jej procesie w środowisku szkoły integracyjnej. Opracowanie może służyć jako minipodręcznik edukacji międzykulturowej. Ma charakter poglądowy i kronikarski, zawiera bowiem teksty będące wyrazem idei, postaw i opinii o edukacji na kulturowych pograniczach oraz okolicznościach budowania wspólnoty ponad podziałami. Pierwszą część stanowi esej popularnonaukowy, w którym zostały przedstawione podstawowe pojęcia oraz informacje historyczne dotyczące edukacji w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Część druga to zbiór wypowiedzi uczniów, rodziców i nauczycieli związanych z jedną z bydgoskich szkół integracyjnych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8018-206-6
- ISBN druku: 978-83-8018-206-6
- Liczba stron: 170
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 11 Część 1. O MULTIKULTI, EDUKACJI I WSPÓLNOCIE NAJPROŚCIEJ. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY PEDAGOGA (P. P. GRZYBOWSKI) 15 Swoi, Inni, Obcy 20 Wielokulturowość i międzykulturowość 27 Edukacja w warunkach zróżnicowania kulturowego 35 Indywidualizm i wspólnota w szkole 48 Część 2. JAK WIELOBARWNA MOZAIKA. ZRÓŻNICOWANIE KULTUROWE Z PERSPEKTYWY UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI (G. IDZIKOWSKI) 57 Wypowiedzi uczniów 62 Oskar: Są bardziej interesujący niż niejeden z twoich przyjaciół 62 Wiktoria: Inność to rzecz normalna 63 Supy Monrodgewell: W kontakcie z „inną” nie ma się czego bać 65 Julia: Nasza rodzina nie jest zwyczajna 66 Helena: Najważniejszy jest charakter 67 Aleksandra: Inność nie jest niczym złym 68 Daria: Gdyby nie Inność świat stałby się nudny 69 Julia: Atrakcją był dla mnie dzwonek 70 Martyna: Warto poznawać nowe osoby 70 Miłosz: Nie mam kłopotów z nauką 71 Kunegunda: Zapominają, że jestem Hiszpanką 72 Amira: Wiem, że świat jest różnorodny 73 Hassan: Polecam każdemu, żeby poznawali inne narodowości 73 Inna: Lubię spotykać się z nowymi ludźmi 74 Ąrzej: Warto jest poznawać osoby Inne 74 Laura i Olivia: Osoby Inne również żyją na tym świecie 75 Martyna (Gąbka, Cyganka): Inność nie robi różnicy w przyjaźni 76 Rafał (Werlog 14, Foksers 28): Inność jest wyjątkowa 76 Agnieszka: Czuję się tutaj raczej bezpiecznie 77 Eligiusz (Young Aghan): Nie mam kłopotów z Innością 77 Julia: Wyróżnia mnie tolerancja 78 Oskar: Te osoby są takie same jak my 78 Mikołaj: Nie ma się czego obawiać 79 Zoe, Alex (Kruszyna, Smerf): Lepiej nie oceniać książki po okładce 79 Grzegorz: Mój przodek pochodził z Ukrainy 80 Mikołaj (Tofencjusz): Nauczyciele są o niebo milsi 80 Mane: Nie należy się obawiać osób Innych 81 Boris: Najważniejsza jest rodzina 81 Adrian: Przeżyłem tu wesołe przygody 82 Wypowiedzi rodziców 83 Anita: Mam duszę artysty 83 Izabela: Wielki światowy supermarket 85 milia: Bardzo lubię poznawać Innych 86 Ali: Nie czuję się gorszy, ani lepszy 88 Monika: Każdy napotyka na swojej drodze Inność 89 Kasia: Trzeba poznać człowieka 90 Marlena Odważna: Inność nie jest niczym strasznym 91 Paulina: Odmienność uczy 91 Magdalena: Inność powoduje, że świat jest piękny 92 Katarzyna: To ciekawe spotkanie kultur 93 Ewa: Nie należy się bać Innych 93 Mama: Każdy może być Inny 94 Izabela: Nie należy obawiać się Inności 94 Agnieszka: Inność jest ciekawa 95 Alicja: Warto poznawać osoby Inne 95 Aliona i Slavik: Żeby wszystko było dobrze 96 Magdalena: Inności nie należy się bać 96 Barbara: Chciałabym, żeby moje dzieci nauczyły się tolerancji 96 Gugo: Nie należy się obawiać osób Innych 97 Wypowiedzi nauczycieli 98 Izabela: Każdy z nas jest innym kolorem 98 Grzegorz: Moja Inność ukształtowała moją osobowość 100 Dagmara: Najpiękniejsze w nas jest to, że jesteśmy różni 102 Aleksandra: Najważniejsze, by być otwartym na nieznane 103 Hania: Wychodzę poza stereotyp 104 Agnieszka: Marzę, by znaleźli swoją drogę 106 Marlena: Smucimy się, gdy nam coś nie wychodzi 106 Ania: Na bieżąco rozwiązujemy problemy 107 Agnieszka: Wielokulturowość wzbogaca 108 Liliana: Kocham moją rodzinę i uczniów 109 Małgosia: Pracuję tu z dziewczynką z Armenii 110 Beata: Zawsze próbuję poznać ucznia 110 ZAKOŃCZENIE (P. P. GRZYBOWSKI, G. IDZIKOWSKI) 113 BIBLIOGRAFIA 123 Część 3. CO JESZCZE WARTO PRZECZYTAĆ? (P. P. GRZYBOWSKI) 129 Lektury dla dorosłych 132 Swoi, Inni, Obcy w kontekstach teoretycznym, historycznym, społeczno-kulturowym 132 Szkoła i oświata w warunkach zróżnicowania kulturowego 133 Migranci i uchodźcy w szkole 136 Raporty i doniesienia z badań edukacji antydyskryminacyjnej i międzykulturowej w polskich szkołach 137 Nauczyciele w środowiskach zróżnicowanych kulturowo 138 Opracowania dydaktyczne i metodyczne do edukacji międzykulturowej 139 Polityczne i prawne aspekty edukacji międzykulturowej 143 Lektury dla dzieci i młodzieży 144 Swoi, Inni i Obcy 144 Nietolerancja, rasizm, antysemityzm, ludobójstwo 145 Obce kultury 146 Wiek 146 Chorowanie i cierpienie 147 Prawa człowieka 149 Umieranie, śmierć i żałoba 150 Religia 151 Bajki, baśnie i legendy z różnych stron świata 151 SUPLEMENT 155 Prace plastyczne uczniów uczestniczących w konkursie „Każdy Inny – każdy fajny” 155 O AUTORACH 170