Interpretować dalej
KRYTYKA XX i XXI WIEKU. Tom 13
Koncepcja tomu, który proponujemy czytelnikom, […] opiera się na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne, ale również nieustanne przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. […] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, różnych koncepcji poezji przez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, zachwyt, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów, ale również osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo […].
Tom Interpretować dalej… jest wynikiem pewnego eksperymentu – na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy „interpretować dalej” […], podjąć próbę czytania „znanych” rzeczy „inaczej” i sprawdzenia, na ile to „inaczej” modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 1945–1989. (Ze Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Alina Świeściak, Anna Kałuża
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-1539-3
- ISBN druku: 978-83-242-1668-0
- Liczba stron: 540
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Grzegorz Jankowicz „Bunt roślin”? Ekopoetyka w Drzewie rozpaczającym Władysława Broniewskiego . . . . 9 Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter Ballada o smutnym kataryniarzu. O Zaczarowanej dorożce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego . . . . . . .23 Jacek Łukasiewicz Na przedwiośniu. O Wiklinie Leopolda Staffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Igor Stokfiszewski „Nieobecne zgromadzenie kamieniarzy”. O tomie Najmniej słów Juliana Przybosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 Jakub Momro „Tak pulsująca obecność”. O Tłach Stanisława Czycza . . . . . . . . . . . . .65 Andrzej Skrendo Uwagi z oddali. O tomie Hermes, pies i gwiazda Zbigniewa Herberta . . . 81 Krzysztof Siwczyk Julia myśli, że mówi „ja”. O Hymnie bałwochwalczym Haliny Poświatowskiej . . . . . . . . . . . . . . . 97 Krzysztof Kłosiński „Pyrrusowe usta”. O Trzech poematach Zbigniewa Bieńkowskiego . . . 105 Kacper Bartczak Podmiot i polszczyzna w ekstremalnych i pośrednich stanach „siulpetu”. O Mylnych wzruszeniach Mirona Białoszewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Jerzy Franczak Mise en abyme. O Labiryncie Adama Ważyka . . . . . . . . . . . . . . . . . .135 Paweł Próchniak Wat: serce kamienia. Notatki o Wierszach śródziemnomorskich . . . . . . 149 Dariusz Pawelec Antropologia fotografii. Witolda Wirpszy Komentarze do fotografii . . . . . 171 Agata Stankowska „Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu . . . . . . . .183 Danuta Opacka-Walasek Kobieca sygnatura pod Listą obecności Urszuli Kozioł . . . . . . . . . . . . .197 Anna Legeżyńska Po co nam Czarny polonez Kazimierza Wierzyńskiego? . . . . . . . . . . . 211 Alina Świeściak Pomiędzy „wiecznym niepokojem” a zgodą. O Twarzy trzeciej Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229 Tadeusz Komendant Ziąb. O zbiorze Nie było lata Stanisława Grochowiaka . . . . . . . . . . . . 249 Iwona Gralewicz-Wolny „Świat w wolnych chwilach jest różowy”. O Drugim zbiorze wierszy Ewy Lipskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259 Paweł Majerski Concept album. O Odwróconym świetle Tymoteusza Karpowicza . . . . . 271 Tomasz Kunz Więcej niż słowa. O Nie skończonej krucjacie Rafała Wojaczka . . . . . . . 285 Michał Larek Retoryka i etyka. O Komunikacie Adama Zagajewskiego . . . . . . . . . . .295 Grzegorz Olszański Taka sama w środku. O tomie Jestem baba Anny Świrszczyńskiej . . . . 309 Grażyna Borkowska Na progu Nowego. O Kropce nad ypsylonem Edwarda Stachury . . . . . . .329 Dorota Wojda Poezja niemożliwego powrotu. O Organizmie zbiorowym Ryszarda Krynickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Julia Fiedorczuk Życie nie do pojęcia. O Wielkiej liczbie Wisławy Szymborskiej . . . . . . . .361 Jerzy Jarniewicz Wyjście z Luwru. Przygodność w Małych muzeach Bohdana Zadury . . . . 371 Anna Kałuża Wyjść z pola piorunów. O Mapie pogody Jarosława Iwaszkiewicza . . . . . 385 Joanna Kisiel Śmierć w horyzoncie ciała. O Thema regium Jarosława Marka Rymkiewicza . . . . . . . . . . . . . . . . .403 Stanisław Balbus Nieśmiertelna choroba. O Psalmach Tadeusza Nowaka . . . . . . . . . . . . 421 Piotr Bogalecki Odpis treści: „żywa czerń”. O Wykazie treści Krystyny Miłobędzkiej . . . 443 Joanna Orska Obywatel Poeta. Estetyka i polityka w Czynniku lirycznym Piotra Sommera . . . . . . . . 461 Tomasz Mizerkiewicz Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka . . . . . . . . . . . . . . . 479 Konrad C. Kęder Martwa perspektywa. O wyprojektowanym tomie „Kat bez maski” Andrzeja Bursy . . . . . . . 491 Piotr Zawojski Słowo – litera – cyfra lub/i obraz. O twórczości Stanisława Dróżdża . . 505 Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519 Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523