Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny
Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia, uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy, uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencję.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-8088-459-5
- ISBN druku: 978-83-8088-458-8
- Liczba stron: 214
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Podziękowania 11 Rozdział 1. Jakość życia – perspektywa ogólna 13 1.1. Geneza i rozwój 13 1.2. Problemy definicyjne 20 1.3. Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia 22 1.3.1. Podejście obiektywne i subiektywne 23 1.3.2. Ujęcia globalne i cząstkowe 25 1.3.3. Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia 26 1.3.4. Podejście integrujące 27 1.4. Koncepcja having, loving, being E. Allardta 28 Rozdział 2. Jakość życia dzieci 31 2.1. Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo 32 2.2. Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza 35 2.2.1. Kwestie definicyjne 35 2.2.2. Ruch wskaźników społecznych dotyczących sytuacji dzieci 37 2.2.3. Podstawy teoretyczne 41 2.2.4. Zagadnienia metodologiczne 46 2.2.5. Aspekty aplikacyjne 49 2.2.6. Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa subdyscyplina naukowa 51 2.2.7. Modele badania jakości życia dzieci 52 2.3. Podsumowanie 57 Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań 59 3.1. Problematyka 59 3.1.1. Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy 59 3.1.2. Model jakości życia dzieci 60 3.1.3. Cel badań, pytania problemowe, hipotezy 62 3.2. Empiryczne podstawy badań 64 3.2.1. Technika badawcza 64 3.2.2. Przygotowanie narzędzia 65 3.2.3. Dobór próby 66 3.2.4. Realizacja badania 68 3.3. Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi 70 3.4. Dylematy etyczne 77 Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci 87 4.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badań 87 4.2. Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym 89 4.3. Okolica zamieszkania 99 4.4. Podsumowanie 100 Rozdział 5. Jakość życia łódzkich szóstoklasistów 101 5.1. Dziedzinowa jakość życia 102 5.1.1. Warunki życia dziecka 102 5.1.2. Relacje z rodzicami 108 5.1.3. Relacje rówieśnicze 112 5.1.4. Funkcjonowanie w szkole 115 5.1.5. Zdrowie 132 5.1.6. Dobrostan psychiczny 138 5.1.7. Wymiary jakości życia dzieci – podsumowanie 151 5.2. Globalna jakość życia 156 5.3. Wzory jakości życia dzieci 158 5.3.1. Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie 162 5.4. Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being 166 5.4.1. Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka 169 5.4.2. Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta 172 5.5. Podsumowanie 173 Zakończenie 177 Bibliografia 183 Spis tabel 195 Spis diagramów 197 Spis wykresów 198 Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej 201