Język w telewizji - 10 "Dziennik telewizyjny" — tekst i działanie komunikacyjne. Rekonesans
Antologia niniejsza jest uszczegółowieniem poprzedniego wydawnictwa redaktorek pt. "
Język w mediach. Antologia". W dwu wydaniach, których doczekała się publikacja (2012, 2014), zamieściłyśmy działy poświęcone poszczególnym mediom masowym, przypisując im kilka reprezentatywnych wedle nas artykułów. Każdy redaktor i autor projektuje pewnego czytelnika. Tymi dla wybranych do tej antologii tekstów są odbiorcy zainteresowani w jakimkolwiek stopniu (adept, badacz, słuchacz, student) poglądami językoznawców, mediolingwistów, komunikologów, medioznawców, kulturoznawców.
Małgorzata Kita, Iwona Loewe
***
W latach 80. XX wieku w europejskiej telewizji zaszły zmiany, które w Polsce można obserwować dopiero na przełomie wieków. Pięćdziesiąt pierwszych lat telewizji określono mianem "paleotelewizji", potem zaczął się czas "neotelewizji".
Telewizja dziś upublicznia za zgodą swojego odbiorcy to, co było dotąd prywatne. Kultura mediów informujących i edukujących uległa transformacji do kultury współuczestnictwa w tych czynnościach – kultury reakcji.
- Kategorie:
- Redakcja: Iwona Loewe, Małgorzata Kita
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-696-1
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wstęp (Małgorzata Kita, Iwona Loewe) / 7 Iwona Loewe Język w telewizji / 9 Zagadnienia ogólne Artur Rejter Komunikacja medialna w perspektywie historycznojęzykowej. Wybór problemów / 17 Alicja Wosik Czy globalizacja języka mediów jest nieunikniona? — analiza telewizyjnych serwisów informacyjnych różnych krajów / 28 Iwona Loewe Twarze polskiej telewizji / 53 Maciej Mrozowski Spectator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN i Polsat / 66 Zagadnienia szczegółowe Anna Jupowicz-Ginalska Syndrom „wirującego bąka”, czyli rzecz o autopromocji medialnej / 93 Katarzyna Sujkowska-Sobisz, Katarzyna Wyrwas Nadawca wszechwiedzący w reklamie TV / 114 Jerzy Świątek Obraz jako element struktury argumentacyjnej — kilka uwag na temat funkcji warstwy wizualnej przekazów reklamowych / 127 Adam Ropa O języku pisanym w telewizji / 134 Andrzej Gwoźdź Dziennik telewizyjny — tekst i działanie komunikacyjne. Rekonesans / 151 Agnieszka Mac Kontrastywna analiza formatu i tematyki wiadomości telewizyjnych w Polsce i Niemczech / 168 Joanna Szylko-Kwas Wywiad czy talk‑show — polskie rozmowy na ekranie / 184 Olga Dąbrowska-Cendrowska Telewizja śniadaniowa. Celebryci, porady i audiotele — przynęty na kobiecą publiczność? / 195 Iwona Loewe Konstrukcje analityczne w polskiej telewizji na progu drugiej dekady XXI wieku / 206 Mariusz Koper Peryfrazy w języku komentatorów sportowych / 217 Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz Wyrażanie emocji w telewizyjnych komentarzach sportowych / 227 Beata Grochala Sposoby nobilitowania i deprecjonowania zawodników i ich zachowań w komentarzach sportowych / 239