KRONOS 3/2015 Odbudowa nowoczesności
Kolejny numer kwartalnika „Kronos”, zatytułowany Odbudowa nowoczesności, a przygotowany we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, pokazuje, do jakiego stopnia spór o sztukę nowoczesną stał się ośrodkowym sporem o sens naszych czasów.
Czy wypowiadając nerwicę urazową nowoczesnej abstrakcji, sztuka dzisiejsza – idąc śladem mistrzów modernizmu, takich jak Lukács, Adorno i Benjamin (ale też Heidegger, rewolucyjni konserwatyści niemieccy albo Gómez Dávila) – głosić powinna tęsknotę za utopijnym i paradoksalnym stanem człowieczeństwa przedabstrakcyjnego? Prostować ścieżki człowiekowi, który znowu wiedzieć będzie, kim jest i skąd pochodzi, a zatem zdobyć może kontrolę nad tym, dokąd zmierza? Czy da się zachować modernistyczną wiarę w to, że nad abstrakcją można zapanować, albo chociaż – wypowiadając jej prawdę – zakwestionować jej konieczność? Jest to wiara w możliwość spoczywania lwa obok jagnięcia, rynkowej indywidualności obok zakorzenienia w kontekście; abstrakcyjnego języka obok jednostkowego cielesnego bytu. A może przeciwnie, należy pozbyć się złudzeń i zahamowań i w pełni utożsamić z pracą abstrakcji, jak doradza Nick Land? Jednak praca ta – współczesny kapitalizm – nie jest już niczym ludzkim, ale raczej rozpętaną, niszczącą potęgą twórczości, technologicznym Dionizosem. Nie pozwala ona na istnienie żadnych miar wobec niej zewnętrznych, z jej perspektywy niewytłumaczalne okazują się nie tyle Szoah, Gułag i nowoczesne wojny, ile raczej to, dlaczego należałoby się nimi w ogóle przejmować. Niemożliwy anachronizm człowieczeństwa czy technologiczny Dionizos abstrakcyjnego kapitalizmu? Oto Scylla i Charybda nowej sztuki.
- Kategorie:
- Redakcja: Wawrzyniec Rymkiewicz
- Język wydania: polski
- ISSN: 1899-9484
- Liczba stron: 320
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
PREZENTACJE • Jarosław Suchan, Atlas nowoczesności • Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku LEKCJA INTERPRETACJI • Piotr Graczyk, Sala Neoplastyczna w Łodzi • Jakub Woynarowski, Taksydermia • Marek Chlanda, Uwagi na temat Sali Neoplastycznej • Piotr Bosacki, Krótko o unizmie Władysława Strzemińskiego • Marek Sobczyk, Trzy do pięciu do ośmiu… ESEJE • Robin Mackay, Nick Land – antyhumanistyczny eksperyment • Nick Land, Sztuka jako rebelia. Zagadnienie estetyki u Kanta, Schopenhauera i Nietzschego • Nick Land, Ze śmiercią w aliansach. Uwagi o Tanatosie i produkcji pragnień • Piotr Graczyk, Nick Land i hiperprawica deleuzjańska • Alphonso Lingis, Społeczeństwo rozczłonkowane • Suhail Malik, Powód, by zniszczyć sztukę współczesną • Boris Groys, Poza różnorodnością: kulturoznawstwo i jego postkomunistyczny Inny • Boris Groys, Sztuka w epoce biopolityki: od dzieła sztuki do dokumentacji sztuki • Boris Groys, Towarzysze czasu • Svetlana Boym, Anioł historii. Nostalgia i nowoczesność • Barbara Markowska, Sztuka jako pole walki • Daniel Muzyczuk, Torpeda i jej ogon • Alberto Toscano, Jeff Kinkle, Granice znanego świata, czyli propozycja nowego spojrzenia na mapowanie poznawcze • Peter Osborne, Gdziekolwiek albo wcale ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ • Mateusz Werner, Sześć własności awangardy • Stefan Morawski, O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy ANTYKWARIAT • Georges Didi-Huberman, Tragedia kultury: Warburg i Nietzsche RECENZJE I POLEMIKI • Henryk Izydor Rogacki, Prelekcje nowojorskie, czyli Wykłady o Shakespearze W.H. Audena • Irena Księżopolska, Bostończycy: kuszenie ofiarą