Kapitał społeczny i edukacja
Publikacja jest odpowiedzią na pewne uwiedzenie nauk społecznych pojęciem „kapitału społecznego”, jednym z najczęściej używanych narzędzi teoretycznych we współczesnej socjologii. Książka Piotra Mikiewicza to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia kapitału społecznego i wykorzystywania tej kategorii w analizach edukacji i systemu szkolnictwa. Cel, który stawia sobie autor, to odpowiedź na pytanie, czy pojęcie to może być przydatne w badaniu wpływu edukacji na zajmowaną pozycję społeczną. Wielką zaletą książki jest przyjrzenie się różnym ujęciom kapitału społecznego. Okazuje się, że w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej termin „kapitał społeczny” zmienia swoje znaczenie i swoją funkcję w badaniu związku między systemem szkolnictwa a społeczeństwem. Jeśli to pojęcie ma być przydatne w analizach edukacyjnych, niezbędne jest zrozumienie jego całego zaplecza teoretycznego, a także konsekwencji analitycznych wynikających z różnorodności koncepcji posługujących się tą kategorią.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19122-1
- ISBN druku: 978-83-01-17989-2
- Liczba stron: 356
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania 9 Wstęp 11 Teoria, metafora, problem społeczny – o znaczeniu konstrukcji teoretycznych w poznawaniu rzeczywistości. Nota metodologiczna 17 Teoria i metafora 17 Problem społeczny 26 CZĘŚĆ PIERWSZA. EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI 31 Rozdział 1. Edukacja i struktura społeczna 33 Rozdział 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje 38 Rozdział 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los – mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji 51 CZĘŚĆ DRUGA. METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH 63 Rozdział 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora – o „modzie” na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych 65 4.1. Kapitał społeczny – próba ogólnego zdefiniowania 66 4.2. Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości? 75 Rozdział 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego 90 5.1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu – teoria Pierre’a Bourdieu 93 5.1.1. Pole, habitus i klasa społeczna 95 5.1.2. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny) 98 5.1.3. Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu 103 5.2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany – teoria Jamesa S. Colemana 107 5.2.1. Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola 112 5.2.2. Struktury działania 113 5.2.3. Wymiana społeczna 116 5.2.4. Proste i złożone relacje 118 5.2.5. Potrzeba norm 119 5.2.6. Kapitał społeczny – jego formy i funkcje 124 5.2.7. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego 129 5.3. Demokracja i kapitał społeczny – podejście Roberta D. Putnama 135 5.3.1. Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji – wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii 136 5.3.2. Bonding i bridging – defnicja i wymiary kapitału społecznego 141 5.3.3. Dopełnienie i rozwinięcie teorii – kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna 151 5.4. Sieci i dziury strukturalne – kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina 158 5.4.1. Trzy teorie kapitału 159 5.4.2. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej 163 5.4.3. Osiąganie statusu i kapitał społeczny 174 5.4.4. Kapitał społeczny i kreowanie się struktury społecznej – dążenie do zdobycia większych zasobów jako mechanizm generowania porządku społecznego 176 Rozdział 6. Cztery teorie – cztery kapitały? 183 CZĘŚĆ TRZECIA. KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH 189 Rozdział 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły – edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana 191 7.1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym 195 7.2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne 200 7.3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą 209 7.4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny kapitał społeczny 212 7.5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana 216 Rozdział 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek – kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre’a Bourdieu 222 8.1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym 224 8.2. Przykład II: „Obcość” i „swojskość” kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych 232 8.3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe różnice w wykorzystaniu kapitału społecznego 240 8.4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu 245 8.5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw 249 8.6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą spodziewanych efektów 254 8.7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorią Pierre’a Bourdieu 258 Rozdział 9. Edukacja i społeczność lokalna – kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama 261 9.1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego 262 9.2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej 267 9.3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie 274 9.4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej 277 9.5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perspektywie biograficznej 281 9.6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorią Roberta D. Putnama 286 Rozdział 10. Teoria sieci Nana Lina – sieci dla edukacji 288 10.1. Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym 288 10.2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych 296 10.3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim 305 10.4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci 310 10.5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni 321 10.6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina 323 Rozdział 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli? 325 Zakończenie 336 Bibliografia 339 Indeks nazwisk 353