MENU

Kapitał społeczny i edukacja

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2014

  • Autor: dr hab., prof. DSW - Piotr Mikiewicz

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    mobi
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Kapitał społeczny i edukacja

Publikacja jest odpowiedzią na pewne uwiedzenie nauk społecznych pojęciem „kapitału społecznego”, jednym z najczęściej używanych narzędzi teoretycznych we współczesnej socjologii. Książka Piotra Mikiewicza to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia kapitału społecznego i wykorzystywania tej kategorii w analizach edukacji i systemu szkolnictwa. Cel, który stawia sobie autor, to odpowiedź na pytanie, czy pojęcie to może być przydatne w badaniu wpływu edukacji na zajmowaną pozycję społeczną. Wielką zaletą książki jest przyjrzenie się różnym ujęciom kapitału społecznego. Okazuje się, że w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej termin „kapitał społeczny” zmienia swoje znaczenie i swoją funkcję w badaniu związku między systemem szkolnictwa a społeczeństwem. Jeśli to pojęcie ma być przydatne w analizach edukacyjnych, niezbędne jest zrozumienie jego całego zaplecza teoretycznego, a także konsekwencji analitycznych wynikających z różnorodności koncepcji posługujących się tą kategorią.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania         9
Wstęp             11
Teoria, metafora, problem społeczny – o znaczeniu konstrukcji teoretycznych w poznawaniu rzeczywistości. Nota metodologiczna       17
	Teoria i metafora           17
	Problem społeczny       26

CZĘŚĆ PIERWSZA. EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI	31

Rozdział 1. Edukacja i struktura społeczna     33
Rozdział 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje       38
Rozdział 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los – mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji         51

CZĘŚĆ DRUGA. METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH	63

Rozdział 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora – o „modzie” na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych     65

4.1. Kapitał społeczny – próba ogólnego zdefiniowania     66
4.2. Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości?     75

Rozdział 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego     90

5.1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu – teoria Pierre’a Bourdieu       93
5.1.1. Pole, habitus i klasa społeczna         95
5.1.2. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny)   98
5.1.3. Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu     103
5.2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany – teoria Jamesa S. Colemana       107
5.2.1. Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola     112
5.2.2. Struktury działania         113
5.2.3. Wymiana społeczna     116
5.2.4. Proste i złożone relacje         118
5.2.5. Potrzeba norm         119
5.2.6. Kapitał społeczny – jego formy i funkcje       124
5.2.7. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego  129
5.3. Demokracja i kapitał społeczny – podejście Roberta D. Putnama     135
5.3.1. Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji – wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii       136
5.3.2. Bonding i bridging – defnicja i wymiary kapitału społecznego   141
5.3.3. Dopełnienie i rozwinięcie teorii – kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna       151
5.4. Sieci i dziury strukturalne – kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina       158
5.4.1. Trzy teorie kapitału         159
5.4.2. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej       163
5.4.3. Osiąganie statusu i kapitał społeczny      174
5.4.4. Kapitał społeczny i kreowanie się struktury społecznej – dążenie do zdobycia większych zasobów jako mechanizm
generowania porządku społecznego     176

Rozdział 6. Cztery teorie – cztery kapitały?       183

CZĘŚĆ TRZECIA. KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH	189

Rozdział 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły – edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana   191

7.1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym       195
7.2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne         200
7.3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą       209
7.4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny kapitał społeczny    212
7.5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana         216

Rozdział 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek – kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre’a Bourdieu         222

8.1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym     224
8.2. Przykład II: „Obcość” i „swojskość” kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych     232
8.3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe różnice w wykorzystaniu kapitału społecznego       240
8.4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu    245
8.5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw     249
8.6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą  spodziewanych efektów     254
8.7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorią  Pierre’a Bourdieu       258

Rozdział 9. Edukacja i społeczność lokalna – kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama     261

9.1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego    262
9.2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej       267
9.3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie       274
9.4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej       277
9.5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perspektywie biograficznej       281
9.6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorią Roberta D. Putnama     286

Rozdział 10. Teoria sieci Nana Lina – sieci dla edukacji       288

10.1. Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym       288
10.2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych     296
10.3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim     305
10.4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci  310
10.5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni       321
10.6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina     323

Rozdział 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli?     325

Zakończenie           336
Bibliografia         339
Indeks nazwisk         353
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(mobi)
Brak informacji
(epub)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
8,99 zł
9,99 zł

Areopagitica

Traktat Johna Miltona "Areopagitica" ukazał się w 1644 roku i był odpowiedzią na uchwaloną przez angielski parlament Ustawę, która obejmowała kontrolą druk: "ażeby żadna książka, pamflet lub gazeta nie mogły być odtąd wydrukowane,...
9,00 zł
10,00 zł

Bomba w windzie

Akcja powieści dzieje się w Londynie, bohater - Richard Burton - został uwięziony w szybie windy, prawdopodobnie w wyniku wybuchu podłożonej przez terrorystów bomby. Niepewny czy i kiedy nadejdzie pomoc, bez wody i jedzenia, snuje opowieści o sw...
4,50 zł
5,00 zł

Elias Portolu

Grazia Deledda to jedna z najwybitniejszych powieściopisarek, laureatka literackiej nagrody Nobla. Napisała blisko trzydzieści powieści, których akcja w większości rozgrywa się na Sardynii. Po polsku ukazały się m.in.: „Sprawiedliwość"...
48,00 zł
64,00 zł

Edukacja zdrowotna

Im ciekawszy i atrakcyjniejszy sposób prowadzenia zajęć dydaktycznych, tym łatwiej i chętniej podopieczni biorą w nich udział. Niniejsza pozycja może być źródłem teoretycznej i praktycznej wiedzy dla pielęgniarek/położnych, edukator&oacut...
126,75 zł
169,00 zł

Edukacja przedporodowa

Nowa odsłona serii Biblioteka PołożnejKompendium wiedzy dla położnych realizujących edukację przedporodową oraz studentów kierunku położnictwo i uczestników różnych rodzajów kształcenia podyplomowego. To jedyna tego ro...
50,74 zł
59,00 zł

Komisja Edukacji Narodowej 1773-1794. Tom 11. Szkoły w Wydziale Litewskim

Przekazujemy Czytelnikom czternastotomową serię publikacji będących rezultatem badań zespołu historyków wychowania z kilku polskich ośrodków akademickich, prowadzonych w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, na temat Komi...
37,92 zł
49,90 zł

Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej.

W publikacji „Logopedia w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyt ćwiczeń. Dziecko z wadą słuchu, zaburzenie przetwarzania słuchowego, mowa bezdźwięczna” logopedzi – wieloletni praktycy, zamieszczają szereg przemyślanych, przydatnych kart pr...
60,84 zł
78,00 zł

Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej

Książka obejmuje 25 lat współpracy Autorów na rzecz dyskursu krytycznego o publicznej misji edukacji, wieńcząc jubileusz 20-lecia Oficyny Wydawniczej „Impuls” Henry A. Giroux : Jestem ogromnie zobowiązany i wdzięczny za to,...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!