Kicz w języku i komunikacji
Kicz to zjawisko trudne do zdefiniowania, nieostre i przede wszystkim – monosubiektywne. Jest więc czysto intuicyjną normą estetyczną (efektem estetyzacji) czy szerzej − aksjologiczną. Jeszcze w XIX w. pojęcie to dotyczyło malarstwa, obecnie zostało rozszerzone na wszelkie sfery życia. Kicz nabrał charakteru zjawiska ponadstylowego. Co więcej – stał się jednym z kanałów komunikowania, ukierunkowuje indywidualne i zbiorowe aksjologie, emocje, postawy, zachowania. Transformacja zjawiska w różnych dziedzinach ludzkiej działalności spowodowała, że dzisiaj istotą kiczu stała się nie tylko dewaluacja, ale przede wszystkim dezintegracja i dehieratyzacja wartości estetycznych, etycznych, poznawczych. Kicz to nie tylko „piękny efekt”, przesada, tandeta, „proste przeżycia duchowe”, by nie powiedzieć prymitywne, to nie tylko popkultura, stereotypowość, szablonowość, seryjność, sentymentalizm itp., lecz kicz to także „terapia kompleksów” – indywidualnych i zbiorowych. Terapia potrzebna, a niekiedy wręcz konieczna dla emocjonalnego zdrowia, samopoczucia, także znalezienia równowagi w zrelatywizowanej rzeczywistości (nie realności!). Rzeczywistości zazwyczaj brzydkiej i złej. Kicz to realizacja tęsknoty za rzeczywistością taką, jaką chcielibyśmy, by była.
- Kategorie:
- Redakcja: Barbara Kudra, Katarzyna Szkudlarek-Śmiechowicz
- ISBN: 978-83-8088-033-7
- ISBN druku: 978-83-8088-032-0
- Liczba stron: 418
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 I. KICZ – ZAGADNIENIA OGÓLNE 11 Jarosław Płuciennik (Uniwersytet Łódzki), Kicz, empatia, sprawiedliwość. Kognitywistyczne studium anachronizmu na przekładach biblijnych 13 Grzegorz Sztabiński (Uniwersytet Łódzki), Kicz a etos sztuki 27 Zuzana Stanislavová (Prešovská Univerzita v Prešove), Gỳč v súčasnom dievčenskom románe 37 Edyta Pałuszyńska (Uniwersytet Łódzki), Kicz w ujęciu leksykologicznym (w aspekcie semantycznym i pragmatycznym) 47 Barbara Kudra (Uniwersytet Łódzki), Komunikacja językowa kiczem podszyta. Rzecz o strategiach 57 II. KICZ W JĘZYKU, LITERATURZE I SZTUCE 65 Dorota Samborska-Kukuć (Uniwersytet Łódzki), Z tajników Sienkiewiczowskiego koniunkturalizmu. Botano- i zoomorfizacja w ornamentyce erotycznej 67 Ewa Górecka (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), Kicz w przekładzie intersemiotycznym dzieła literackiego jako trop aksjologii. O pocztówkowych przedstawieniach jednej sceny z „Quo vadis” H. Sienkiewicza 81 Tomasz Fisiak (Uniwersytet Łódzki), 50 odcieni kiczu – notatki o współczesnej literaturze erotycznej 95 Magdalena Nowakowska (Uniwersytet Łódzki), „Madame” Antoniego Libery – kicz czy zabawa kiczem? 103 Adela Mitrová (Prešovská Univerzita v Prešove), Ideologickỳ gỳč v dramatickej tvorbe pre deti a mládež 111 Radoslav Rusňák (Prešovská Univerzita v Prešove), Variácie gyča v prekladowej literatúre pre deti po roku 1990 121 Lujza Urbancová (Univerzita M. Bela v Banskej Bystrici), Gyč v hovorovej slovenčine 127 Beata Burska-Ratajczyk (Uniwersytet Łódzki), Kicz językowy w świadomości studentów łódzkiej polonistyki 133 Mateusz Gaze, Magdalena Karasek (Uniwersytet Łódzki), Kicz niejedno ma imię, czyli o językowym obrazie kiczu (na podstawie analizy słownikowej oraz stron www) 143 Mateusz Gaze, Magdalena Karasek (Uniwersytet Łódzki), Kicz niejedno ma imię, czyli o językowym obrazie kiczu (na podstawie badań ankietowych) 153 Maria Czempka-Wewióra (Uniwersytet Śląski), Tekst uproszczony w procesie nauczania języka polskiego jako obcego 161 Katarzyna Sikorska-Bujnowicz (Uniwersytet Łódzki), Życie tekstu kabaretowego poza sceną i rola kanału YouTube. Na przykładzie kabaretu PARANIENORMALNI 171 Małgorzata Miławska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), „Kocham cię najbardziej na świecie”, czyli o tym, jak dialog wpływa na kiczowatość filmu (na wybranych przykładach) 181 Paweł Sporek (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), Rozbrajanie filmowego kiczu. Mit o Herkulesie na kinowym ekranie (refleksje dydaktyka) 191 Sylwia Zasada (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Majteczki w kropeczki, Szalona ruda, Nektar z banana – kicz czy kultura popularna? Słowo o tekstach piosenek disco polo 203 Ilona Kachniarz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kicz jako rodzaj brzydoty. O wartości „złej sztuki” 209 Michał Wójciak (Uniwersytet Jagielloński), Od Elsy Schiaparelli do Jeremy’ego Scotta – ubiór w kategoriach kiczu i kampu 219 Lidia Kopania-Przebindowska (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), Kicz i kamp w konkursie Eurowizji. Konkurs piosenki, kreowanie tożsamości europejskiej czy cyniczna gra? 229 Paweł Maciąg (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Kicz w języku plastycznym sztuki religijnej – kryzys czy świadome działanie? 239 Karolina Feder (Uniwersytet Łódzki), Kicz religijny a promocja obiektów sakralnych 249 Roman Specht (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Kicz jako maska zbrodni 259 III. KICZ W MEDIACH 265 Monika Worsowicz (Uniwersytet Łódzki), Czym jest kicz prasowy? W kręgu polskich czasopism „true stories” 267 Julia Legomska (Uniwersytet Śląski), O pięknym dzieciństwie – kicz w komunikacyjnej strategii zespolonej przekazu prasowego (na przykładzie magazynu lifestylowego dla rodziców kidultów) 279 Monika Kaczor (Uniwersytet Zielonogórski), Między etyką a kiczem. Językowa analiza dyskusji na temat instrumentalnego traktowania wartości w przestrzeni publicznej (na przykładzie „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego”) 291 Anna Łucarz (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), „Must have sezonu”. Refleksje na temat języka w czasopismach shoppingowych 301 Katarzyna Jachimowska (Uniwersytet Łódzki), Nauka w okowach kiczu (na przykładzie czasopism popularnonaukowych) 315 Wioletta Stefaniak (Uniwersytet Warszawski), Wybrane elementy kiczu językowego w reklamie na przykładzie dziennika „Metro” – analiza tekstu 323 Beata Grochala (Uniwersytet Łódzki), Kicz jako sposób wyrażania emocji (metaforyka radiowych relacji sportowych) 335 Katarzyna Burska, Bartłomiej Cieśla (Uniwersytet Łódzki), Dowcip językowy a kicz (na podstawie audycji „Okruszymki” w Radiu Zet) 343 Maciej Bojda (Uniwersytet Śląski), Masłowska kontra jedenasta muza, czyli entropia i destrukcja jako strategie oporu względem telewizyjnego kiczu 369 Anna Gumkowska (Uniwersytet Warszawski), Mem i mikroblog jako nowa forma gatunkowo-komunikacyjna. Czy kicz może zdefiniować gatunek? 377 Dominik Chomik (Uniwersytet Gdański), Kicz zdiagnozowany i estetyczne krucjaty portalu Fakt.pl 387 Rafał Maćkowiak (Uniwersytet Łódzki), Kicz na portalu YouTube 397 Paweł Wiater (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), Political kitsch, czyli jak nie powinno się tworzyć kampanii 409