Kobieta w oczach kobiet
Książka ukazuje w rozległej perspektywie obraz kobiecości w kulturze europejskiej i światowej. Obraz ten wyłania się z tekstów pochodzących zarówno z początków ruchu kobiecego, jak i najnowszych, opisujących aktualne doświadczenie egzystencjalne kobiet w wymiarze globalnym i lokalnym.
Publikacja naświetla problemy odległych kultur i bliskich, choć często nieznanych „małych” narodów naszego kontynentu, zwłaszcza obszaru Europy Środkowej. Z przedstawionych ujęć – mimo zróżnicowania historycznego i geograficznego – wyłania się obraz uderzającej symetrii losu kobiet żyjących w kręgu kultury zachodniej, bliskowschodniej, afrykańskiej i azjatyckiej.
The book shows the the picture of feminity in
European and world culture, which emerges from the texts concerning the beginnings of women’s movement as well as in the recent publications, describing existential experience of women in local and global dimension. The publication explores the problems of distant cultures and close nations of our continent, especially Central Europe. The provided perspectives show a visible symmetry of fates of women living in Western, Middle East,
African and Asian cultures.
- Kategorie:
- Redakcja: Joanna Frużyńska
- ISBN: 978-83-235-4190-5
- ISBN druku: 978-83-235-4182-0
- EAN: 9788323541905
- Liczba stron: 418
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WPROWADZENIE 9 OBRAZY KOBIECEJ EGZYSTENCJI Gabriela Matuszek O MARII KOMORNICKIEJ JĘZYKIEM NAUKOWYM I LITERACKIM (BRYGIDY HELBIG I IZABELI FILIPIAK) 15 Joanna Warońska GRANICE KOBIECOŚCI W MIĘDZYWOJNIU. KILKA UWAG O POSTACIACH DRAMATÓW SIÓSTR KOSSAKÓWIEN 27 Dana Radler WOMANHOOD: IDENTITY, TRAUMA AND LEARNING IN TERRACOTTA OVENS OF MY CHILDHOOD BY ELITE OLSHTAIN 44 Dana Radler KOBIECOŚĆ: TOŻSAMOŚĆ, TRAUMA I POZNANIE W TERRACOTTA OVENS OF MY CHILDHOOD ELITE OLSHTAIN 57 Beatrice Collina GIRLS’ IDENTITY AND FRIENDSHIP IN ELENA FERRANTE’S MY BRILLIANT FRIEND: WOMEN THROUGH TWO WOMEN’S EYES 71 Beatrice Collina TOŻSAMOŚĆ I PRZYJAŹŃ DZIEWCZĄT W GENIALNEJ PRZYJACIÓŁCE ELENY FERRANTE. KOBIETY W OCZACH DWÓCH KOBIET 81 Magdalena Szkwarek KOBIETY W POEZJI CRISTINY PERI ROSSI 91 Martyna Kowalska W POSZUKIWANIU SIEBIE. AUTOBIOGRAFICZNA TWÓRCZOŚĆ MARII ARBATOWEJ 101 Anna Chudzińska-Parkosadze OBRAZY KOBIET W POWIEŚCI OLGI TOKARCZUK PRAWIEK I INNE CZASY 111 Miłosz Kłobukowski NIECH ŻYJE BOGINI! MITOLOGICZNA ANTROPOLOGIA KOBIECOŚCI NA PRZYKŁADZIE POWIEŚCI OLGI TOKARCZUK ANNA IN W GROBOWCACH ŚWIATA 128 Anna Michalak CZY DOROTA MASŁOWSKA TO FEMINISTKA? 140 Monika Skrzeszewska WHEN A WOMAN IS A WHORE… VEDRANA RUDAN’S IRONIC GAME WITH VULGARITY 149 Monika Skrzeszewska KIEDY KOBIETA JEST DZIWKĄ... IRONICZNA GRA VEDRANY RUDAN Z WULGARNOŚCIĄ 157 Beata Rynkiewicz FURIA MAĆ I INNE OPOWIEŚCI WSPÓŁCZESNE (COKOLWIEK) NIEZADOWOLONYCH DUŻYCH DZIEWCZYNEK 166 PROJEKTY EMANCYPACJI. LITERATURA KOBIECA NA BLISKIM WSCHODZIE, W AFRYCE I W AZJI Hala Kamal TOWARDS ARAB FEMINIST LITERARY CRITICISM: WESTERN FRAMEWORKS AND ARAB PARADIGMS 183 Hala Kamal W STRONĘ ARABSKIEJ KRYTYKI FEMINISTYCZNEJ: ZACHODNIE RAMY I ARABSKIE WZORCE 202 Izabela Romańczuk KONSTRUKCJE TOŻSAMOŚCI KOBIECYCH W TWÓRCZOŚCI PROZATORSKIEJ PISAREK Z TANZANII 222 Kamila Junik-Łuniewska W POSZUKIWANIU WŁASNEGO GŁOSU: POETKI AZJI POŁUDNIOWEJ 233 Justyna Jaguścik INTERSECTIONS OF GENDER, CLASS AND ENVIRONMENTAL CONCERN IN CONTEMPORARY CHINESE POETRY: ZHENG XIAOQIONG AND HER WRITING FROM BELOW 244 Justyna Jaguścik SPLOT PŁCI KULTUROWEJ, KLASY SPOŁECZNEJ I PROBLEMÓW EKOLOGICZNYCH WE WSPÓŁCZESNEJ POEZJI CHIŃSKIEJ: ZHENG XIAOQIONG I JEJ PISARSTWO Z NIZIN 255 KOBIECA KULTURA, KOBIETA W KULTURZE Agata Chałupnik EFEKT OBCOŚCI. CIOTUNIA WERONIKI SZCZAWIŃSKIEJ JAKO PROPOZYCJA FEMINISTYCZNEJ STRATEGII W TEATRZE 269 Adriana Brenda-Mańkowska MATRIX, CZYLI MACIERZ – OBRAZ KOBIETY W TRYLOGII SIÓSTR WACHOWSKI 281 Beata Walęciuk-Dejneka „KOBIETY INSPIRUJĄ KOBIETY”: PARYŻ W KOBIECEJ WYOBRAŹNI TURYSTYCZNEJ 295 Marcin Pliszka KOBIETA W DRODZE. PAMIĘTNIK REGINY SALOMEI Z RUSIECKICH PILSZTYNOWEJ 304 Agata Rybińska KAPŁANKI DOMOWEGO OGNISKA. IDEAŁ POBOŻNEJ ŻYDÓWKI W ŚWIETLE MODLITEWNIKÓW XIX–WIECZNYCH ŻYDÓWEK: FANNY NEUDY, ROZALII SAULSONOWEJ, FANNY G…R 318 Małgorzata Karpińska XIXWIECZNE DYSKUSJE O „CHARAKTERZE KOBIET”. GŁOS KLEMENTYNY Z TAŃSKICH HOFFMANOWEJ 330 Daria Chudoba PRZEZ MŁODĄ DAMĘ DLA MŁODYCH DAM. KREACJA KOBIECOŚCI W PAMIĄTCE PO DOBREJ MATCE KLEMENTYNY HOFFMANOWEJ 341 Joanna Frużyńska ODMIANY KOBIECOŚCI W LITERATURZE DLA DZIECI. PIĘĆ POSTACI Z TEKSTÓW ZOFII ROGOSZÓWNY 353 Alicja Fidowicz (NIE)PEŁNOSPRAWNE SPOJRZENIA: BOHATERKA NAJNOWSZEJ POLSKIEJ PROZY DLA MŁODZIEŻY 368 TWÓRCZOŚĆ KOBIET W PERSPEKTYWIE PSYCHOLOGICZNEJ Kamila Żukowska CZY KRYTYKA PSYCHOANALITYCZNA MA PŁEĆ? INTERPRETACJA BAŚNI O ŚPIĄCEJ KRÓLEWNIE STEFANIE BORNSTEIN W ODNIESIENIU DO ANALIZY BRUNONA BETTELHEIMA 379 Jan Zdunik ZAMKNIĘTA WE WŁASNYM „JA”. NARCYZA ZOFII NAŁKOWSKIEJ JAKO STUDIUM KOBIECEGO NARCYZMU 394 INDEKS NAZWISK 409