Komedia według Terencjusza
Terencjusz – podstawowa lektura szkolna całej starożytności, średniowiecza, odrodzenia; źródło inspiracji dla komedii chrześcijańskiej, teatrów konwiktowych, dramy mieszczańskiej; wzór eleganckiej łaciny jej kolokwialnym rejestrze; skarbnica sentencji…
Terencjusz stał się tak popularny, że przestał interesować badaczy, wydawało się bowiem, że nie można już nic powiedzieć, co nie zostałoby powiedziane wcześniej
A jednak ostatnie dwie dekady przyniosły prawdziwy renesans w badaniach nad tym poetą, a w konsekwencji nowe, niekiedy zaskakujące odczytanie jego komedii. Nawet skąpe informacje o życiu i walce o scenę zyskały w tym świetle odmienne niż dotąd oblicze. Oddawana do rąk czytelnika monografia stara się zaprezentować całe to spektrum interpretacji wraz z propozycjami autorki.
Terencjusza najbardziej interesuje człowiek, jego osobowość, charakter, zalety i przywary, ale także reakcje na uwikłanie w codzienne i niecodzienne problemy. Nie bez powodu mówi się, że każda ze sztuk to wnikliwe studium psychologiczne. Dlatego monografia najwięcej miejsca poświęca temu właśnie zagadnieniu.
Stara się także pokazać, że Terencjusz nawet nie próbuje konkurować ze swoim poprzednikiem – Plautem, nie pociąga go powielanie schematów fabularnych, a jedynie ich przetwarzanie. Wyraźnie widać, że nie chce naśladować, przeciwnie – ucieka od ustanowionego przez Plauta wzorca, szukając dla siebie nowych, bo zmodyfikowanych, form zgranych już motywów.
Monografia weryfikuje także dotychczasowe ustalenia w dziedzinie języka i metryki. Podkreśla, że sztuki Terencjusza pełne są barwnej metaforyki, nie stronią od obscenicznych skojarzeń, postaci nie mówią tak samo, a wykorzystane metra w specyficzny sposób wspierają fabułę oraz wzmacniają wizerunki bohaterów.
Nowa monografia to nowe oblicze Terencjusza.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-941-6661-8
- ISBN druku: 978-83-941-6661-8
- Liczba stron: 572
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz autorów, dzieł i skrótów/ 9 Przedmowa / 19 Część I. Wokół Terencjusza Rozdział 1. Terencjusz – enigmatyczny poeta / 27 Vita Terentii (Żywot Terencjusza) / 28 Datacje / 29 Personalia / 32 Wpływowi przyjaciele / 35 Nieżyczliwy stary poeta i polemika w prologach / 40 Sześć komedii i ich didaskalia / 50 Rozdział 2. Od oryginału do przekładu / 57 Manuskrypty / 58 Podział na akty i sceny / 62 Świadectwa starożytnych, komentarze, scholia / 65 Wydawcy / 74 Terencjusz w Polsce / 75 Część II. Fabuła Rozdział 1. Dziewczyna z andros (andria) / 87 Akt I–V / 88–106 Nic nie jest takie, jak się wydaje / 107 Rozdział 2. Za karę (heauton timorumenos) / 111 Akt I–V / 114–128 „Ludzie lepiej widzą cudze sprawy niż swoje własne” / 129 Rozdział 3. Eunuch (eunuchus) / 131 Akt I–V / 133–148 Zabawa ponad wszystko / 148 Rozdział 4. Pasożyt formion (phormio) / 155 Akt I–V / 156–170 Pomocny przyjaciel i pieniądze / 171 Rozdział 5. Teściowa (hecyra) / 175 Akt I–V / 178–190 Komedia na krzywdzie zbudowana / 190 Między amor a pietas / 192 Suspens i gra z odbiorcą / 194 Rozdział 6. Bracia (adelphoe) / 197 Akt I–V / 199–213 Rusticitas kontra urbanitas albo Katon i filhellenowie / 214 Część III. Bohaterowie Rozdział 1. Starzec (senex) / 225 Dziewczyna z Andros (Simon, Chremes, Kriton, Faniasz) / 226 Za karę (Chremes, Menedem, Faniasz, Simus, Kriton, Fanokrates, Archonides) / 234 Eunuch (Ojciec, Archidemides) / 240 Pasożyt Formion (Demifon, Chremes vel Stilpon, Kratinus, Hegion, Kriton) / 241 Teściowa (Laches, Fidyp, Faniasz) / 245 Bracia (Micjon, Demeasz, Hegion, Simul, Kratinus) / 249 Podsumowanie / 256 Rozdział 2. Młodzieniec (adulescens) / 259 Dziewczyna z Andros (Pamfil, Charinus, Fedriasz, Kliniasz, Nikeratus) / 260 Za karę (Klitifon, Kliniasz) / 264\ Eunuch (Fedriasz, Chereasz, Chremes, Antifon) / 267 Pasożyt Formion (Antifon, Fedriasz) / 275 Teściowa (Pamfil, Kallidemides) / 278 Bracia (Eschinus, Ktezyfon) / 282 Podsumowanie / 285 Rozdział 3. Niewolnik (servus) / 287 Dziewczyna z Andros (Dawus, Birriasz, Dromon, Sozjasz) / 289 Za karę (Syrus, Dromon) / 295 Eunuch (Parmenon, Sangasz, Dorus, Symalion, Syriskus, Donaks, Sannion, Diskus) / 297 Pasożyt Formion (Dawus, Getas, Chłopiec, Midas, Niewolnik) / 302 Teściowa (Parmenon, Sozjasz, Scirtus) / 306 Bracia (Syrus, Getas, Parmenon, Dromon, Stefanion, Storaks) / 309 Podsumowanie / 313 Rozdział 4. Żona i matka (matrona) / 317 Za karę (Sostrata) / 318 Pasożyt Formion (Nauzystrata) / 320 Teściowa (Sostrata, Myrrina) / 321 Bracia (Sostrata) / 324 Podsumowanie / 325 Rozdział 5. Niewolnica (ancilla, anus, nutrix) / 327 Dziewczyna z Andros (Myzja, Archylida, Lesbia, Kantara) / 328 Za karę (Frygia, Piastunka) / 330 Eunuch (Pytia, Doria, Sofrona) / 331 Pasożyt Formion (Sofrona, Dorcja) / 334 Teściowa (Syra, Niewolnice, Piastunka) / 336 Bracia (Kantara, Frygia) / 337 Podsumowanie / 338 Rozdział 6. Ukochana, czyli panna (virgo) lub hetera (meretrix) / 341 Dziewczyna z Andros (Glykerka, Chryzyda, Filumena) / 342 Za karę (Antifila, Bakchida) / 345 Eunuch (Pamfila, Taida) / 349 Pasożyt Formion (Fania, Pamfila) / 353 Teściowa (Filumena, Bakchida, Filota) / 354 Bracia (Pamfila, Bakchida) / 358 Podsumowanie / 359 Rozdział 7. Typy zawodowe: żołnierz (miles), pasożyt (parasitus), stręczyciel (leno) / 363 Eunuch (Trazon, Gnaton) / 364 Pasożyt Formion (Formion, Dorion) / 371 Bracia (Sannion) / 377 Podsumowanie / 378 Część IV. Motywy Rozdział 1. Gwałt i rodzące się z niego dzieci / 383 Rozdział 2. Rozpoznanie / 393 Rozdział 3. Przebranie / 401 Rozdział 4. Teatr w teatrze / 407 Rozdział 5. Qui pro quo / 417 Część V. Język i metryka Rozdział 1. Elegancja i emocje / 425 Formuły konwencjonalne / 425 Kurtuazja / 428 Zaklęcia / 429 Emocje w języku / 434 Rozdział 2. Figury retoryczne / 437 Aliteracja / 438 Paronomazja i inne współbrzmienia / 438 Powtórzenia: anafora, epifora, chiazm / 444 Zestawienia: gradatio, oksymoron, antyteza / 446 Neologizmy / 449 Rozdział 3. Świat w metaforach / 453 Rozdział 4. Język a postać / 465 Język a charakter postaci / 465 Język a status społeczny, wiek i płeć / 467 Onomastyka i żarty z imion / 473 Rozdział 5. „Spoza palliaty” – greka, żargon prawny, parodia / 477 Greka / 477 Żargon prawny / 480 Parodia / 482 Rozdział 6. Brzydkie słowo / 489 Inwektywa, groźba, przekleństwo / 489 Eufemizmy, niedopowiedzenia i rożne obscena / 493 Rozdział 7. Zagadnienia metryczne / 497 Partie z muzyką i bez niej – senar jambiczny i reszta / 498 Muzycznie między jambem a trochejem / 499 Metrum znaczące – jambiczny septenar / 501 Wers i jego możliwości / 503 Rozdział 8. Sentencje / 511 Wykaz tabel i ilustracji / 519 Bibliografia / 521 Summary / 539 Indeks osobowy / 543