Komparatystyka dzisiaj tom 1
Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne jest refleksją o aktualnej sytuacji polskiej i międzynarodowej komparatystyki. Prezentuje szeroki wachlarz poglądów i stanowisk badawczych. Autorzy wskazują na dynamiczny i dialogowy charakter komparatystyki, która stanowi żywą i konstruktywną odpowiedź na rozterki i kłopoty współczesnej humanistyki. Prezentują ważne dla niej pojęcia, kategorie i metody – oraz dają wgląd w jej dzieje. Ukazują komparatystykę, która bada nie tylko związki między rozmaitymi literaturami, lecz także skomplikowane relacje literatury z rozległą domeną nauki i kultury: z innymi sztukami, dyskursami pozaliterackimi, mediami.
- Kategorie:
- Redakcja: Edward Kasperski, Ewa Szczęsna
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-242-1192-0
- ISBN druku: 9788324212408
- Liczba stron: 260
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie. Komparatystyka dzisiaj: propozycje, zagadnienia teoretyczne, rekonesanse – Ewa Szczęsna............5 Rozdział I Komparatystyka współczesna. Zadania i zakres 1. Teoria i metoda komparatystyki. Status poznawczy – Edward Kasperski................................................................13 1.1. Sytuacja komparatystyki........................................................ 13 1.2. Status poznawczy...................................................................17 1.3. Modele analizy...................................................................... 21 1.4. Tożsamość i profil badawczy komparatystyki........................ 24 2. Komparatystyka w Niemczech – wyzwania i perspektywy – Beathe Sommerfeld..............................................................30 2.1. Miejsce komparatystyki........................................................ 30 2.2. Z kart historii........................................................................32 2.3. Inność i tożsamość. O imagologii komparatystycznej........... 35 2.4. Niemcy, teoria postkolonialna, zadania komparatystyki....... 39 2.5. Współczesna komparatystyka niemiecka............................... 42 3. Komparatystyka a badania interkulturowe – Miloš Zelenka....45 4. Zadania i obszar badań literaturoznawstwa interkulturowego. Zarys problematyki – Norbert Mecklenburg...54 4.1. Tezy o literaturoznawstwie interkulturowym........................ 54 4.2. Komentarz do tez o literaturoznawstwie interkulturowym... 56 5. Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja – Andrzej Hejmej....................................................................67 5.1. Pro et contra .........................................................................67 5.2. Trzy komparatystyki ............................................................ 71 5.3. „Dyscyplina nomadyczna”.....................................................75 6. Kulturoznawstwo a instytucjonalizacja komparatystyki – Adam F. Kola.......................................................................81 6.1. Siła interpretacji – słabość komparatystyki.............................81 6.2. Przedmiot badań – podejście holistyczne i humanistyczne. W stronę Bachtina........................................................................ 84 6.3. Unaukowienie humanistyki „humanistycznej”...................... 86 6.4. Zawodowy fatalizm komparatysty a koncepcja racjonalności intencjonalnej......................................................... 88 6.5. Kompetencje międzykulturowe czytelników......................... 92 6.6. Dyscyplina – mocny program komparatystyki kulturoznawczej........................................................................... 93 Rozdział II Kategorie i zagadnienia komparatystyczne 1. Ontologia i epistemologia porównania – Ewa Szczęsna........97 1.1. Wieloaspektowość porównania............................................. 97 1.2. Porównanie konceptualne. Norwid, Herbert i polisemiotyczna codzienność................................................... 102 1.3. Przestrzenie błądzenia i miejsca obecności.......................... 106 1.4. Retoryczny wymiar porównania. Wobec komparatystyki... 109 2. Dyskurs jako przedmiot komparatystyki – Mieczysław Dąbrowski......................................................................... 114 2.1. Dyskurs i jego miejsce w komparatystyce.............................114 2.2. Dyskurs permanentny (globalny) versus dyskurs momentalny (lokalny).................................................................117 2.3. Dyskurs jako nośnik wartości............................................. 122 2.4. Dyskurs jako opowieść ....................................................... 124 3. Palimpsesty komparatystyki – Michał Kuziak....................127 3.1. Tytułem wstępu................................................................... 127 3.2. Doprecyzowanie................................................................. 128 3.3. Komparatystyka i palimpsest.............................................. 131 3.4. Narodowość........................................................................ 132 3.5. Palimpsest narodowości...................................................... 138 3.6. I co z tego wynika?..............................................................143 4. Recepcja twórcy obcego jako „stare” i „nowe” zagadnienie komparatystyczne – Marta Skwara.................146 5. Literatura i malarstwo w badaniach porównawczych – Olaf Krysowski..................................................................160 5.1. Dziedzictwo antyczne. Emblematyka i ikonologia............... 160 5.2. Krytyka pojęcia artes germanae. Znaczenie Laokoona Lessinga..................................................................................... 164 5.3. Dziedzictwo romantyczne. Nauka o motywach i semiologia.. 167 5.4. Stanowisko praktyczne........................................................ 170 Rozdział III Wczoraj dla dziś. Perspektywa diachroniczna 1. Czym jest literatura europejska? – Eugeniusz Czaplejewicz...173 1.1. Pytania (większe i mniejsze)................................................ 173 1.2. Teza nieskromnie skromna................................................. 178 1.3. Dwie końcowe uwagi (enumeratywne) .............................. 187 2. Theatrum anatomicum: komparatystyka i ciało – Tomasz Bilczewski.............................................................190 2.1. Literacki korpus: od archeologii do morfologii................... 190 2.2. Przestrzeń transgresji: „naturalna machina przekładu”...... 199 3. Absoluty komparatystyczne a wolna wola – Halina Janaszek-Ivaničková...........................................................206 3.1. Wokół wielokulturowości i odrębności literatur.................. 206 3.2. Hybrydyzacja tożsamości. Literatura transkontynentalna. Rola Azji.................................................................................... 207 3.3. Inkluzywność współczesnej komparatystyki....................... 210 3.4. Degradacja idei uniwersalizmu............................................ 212 3.5. Pluralizm przeciw totalizacji rzeczywistości i wiedzy o literaturze ...............................................................................214 3.6. Komparatystyka polska na tle globalnej...............................217 3.7. Polonistyka w przebudowie a komparatystyka literacka ..... 219 Bibliografia. Wybór (od 1980)................................................223 Indeks nazwisk.......................................................................245