MENU

Komputery, powieści i kino nieme

(eBook)

Procesy remediacji w perspektywie historycznej

0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Warszawa, 2018

  • Seria / cykl: Communicare - historia i kultura

  • Autor: Jerzy Stachowicz

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    mobi
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Cena katalogowa: 12,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 8,40 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

10,32
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Komputery, powieści i kino nieme

Tematem książki jest zjawisko remediacji – przekształcania dzieł filmowych w wyniku ich transpozycji medialnej. Autor bada przemiany towarzyszące procesowi transformacji kina niemego w kino cyfrowe, jego relacje z książką i przenikanie się tych mediów. Korzysta przy tym z narzędzi medioznawczych, filmoznawczych i kulturoznawczych. Swoje analizy przeprowadza na przykładzie dwóch filmów: Mocnego człowieka i Metropolis, przedstawiających drogę tekstu kultury od książki przez film niemy po zdigitalizowane i obecne w sieci dzieło filmowe. Proces ten osadzony jest w szeroko zarysowanej perspektywie antropologicznej i kulturowej.

Kategoria remediacji najczęściej używana jest do badania zjawisk kultury współczesnej, ma jednak, zdaniem autora, znacznie większy potencjał. Jednym z podstawowych założeń książki jest poszerzenie zakresu zjawisk, do których odnosi się remediacja, dowiedzenie, że podobne relacje są podstawowymi cechami nie tylko medium cyfrowego, lecz zachodziły również między medium druku i kinem w początkach XX wieku. Centralnym punktem refleksji jest medium kina w początkowym stadium – film niemy, który ulegał i ulega przekształceniom, wchodząc w relacje z literaturą i siecią komputerową.

Wprowadzenie koncepcji remediacji pozwala wyjść poza niewątpliwe – zwłaszcza w polskich badaniach – ograniczenia w refleksji nad adaptacją filmową oraz osadza relację powieść – film fabularny w szerszym kontekście kulturowym. Umożliwia zastosowanie bardziej uniwersalnych narzędzi badawczych, nienależących jedynie do filmoznawstwa lub literaturoznawstwa. Pozwala również na pokazanie przemian – przez apologetów „cyfrowego świata” uznawanych za rewolucyjne i niepowtarzalne – w perspektywie historycznej, która, ujmując być może wiele z niepowtarzalności i niezwykłości, pozwala jednocześnie pokazać głęboki wpływ tych zmian na kulturę.

Książka adresowana jest do badaczy akademickich oraz studentów, przede wszystkim kulturoznawców, literaturoznawców, filmoznawców, teoretyków mediów, historyków kultury.

[…] książka Jerzego Stachowicza […] to doniosłe osiągnięcie badawcze, nowatorskie teoretycznie i odkrywcze interpretacyjnie, o niewątpliwych walorach naukowych, ale również edukacyjnych […]. (Z recenzji Grzegorza Godlewskiego)

[…] książka Jerzego Stachowicza wzbogaca stan wiedzy zarówno o mediach starych, jak i nowych, a także o przemianach, jakim one podlegają. Autor pokazał kluczowe etapy rozwoju kina z punktów widzenia dotychczas w refleksji filmoznawczej na gruncie polski pomijanych. (Z recenzji Alicji Kisielewskiej)

*********

Computers, Novels and Silent Cinema. Remediation Processes from a Historical Perspective

Remediation is the transformation of cinematic works as a result of their media transposition. Utilizing tools offered by media studies, film studies and culture studies, the author examines the changes which accompanied the transformation of silent cinema into digital cinema, as well as cinema’s relationship with the book and the ways in which these two mediums mix and influence each other. The analyses are based on two films: Strong Man and Metropolis, presenting the path of cultural texts starting with the book, continuing through silent cinema, and up to digitized cinema and film work currently found in the web.

*********

Jerzy Stachowicz – kulturoznawca, bada internet, przemiany medialne oraz historię kultury popularnej przed II wojną światową. Autor książki "Technogadżet w magicznym świecie konsumpcji" (wyd. 2, 2016). Interesuje się nowymi technologiami i science fiction. Publikuje na łamach „Nowej Fantastyki”. Wraz z dr Agnieszką Haską stworzył projekt „Fantastyka z lamusa”, którego częścią jest książka "Śniąc o potędze" (NCK 2012) – antologia zapomnianych przedwojennych tekstów fantastycznych. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7

Rozdział I. Medium i remediacja 15
   Medium u McLuhana, czyli przejrzystość utracona 
   15
   Nowe media czy nowe medium 27
   Interludium: Medium u niemieckich historyków 
   sztuki, czyli medium obrazowe 28
   Medium jako środowisko komunikacji 42
   Remediacja 47
   Konwergencja a remediacja 51
   Kino i cyfrowa sieć 55

Rozdział II. Kino i literatura sensacyjna – remediacja i narodziny kultury masowej 59
   W kierunku remediacji – powieść filmowa 59
   Powieść filmowalna 66
   Mocny człowiek jako powieść filmowalna 68

Rozdział III. „Język filmu” w powieści: Mocny człowiek 101
   Filmowa poetyka powieści 101
   Elementy filmowalne 115

Rozdział IV. Powieść filmowa właściwa 139
   Typy powieści filmowej właściwej 140
   Wydanie filmowe 154
   Transmedialność jako konsekwencja konwergencji 
   163

Rozdział V. Napis filmowy 171
   Okiem współczesnych 172
   Typologia napisów. Napis międzyujęciowy i 
   wewnątrzujęciowy 179
   Napis międzyujęciowy 180
   Napis wewnątrzujęciowy 197
   Napis ruchomy 211
   W stronę filmu cyfrowego 214

Rozdział VI. Film cyfrowy: nieme kino i globalna sieć 225
   Film cyfrowy – remediacja kina 225
   Miejsca odbioru 228
   Nowe funkcje zremediowanego kina – perspektywa
   odbiorcy 242
   Nowe cechy filmu zremediowanego 247

Rozdział VII. Kino nieme – filmy z przeszłości w nowym kontekście 277
   Nowe źródło historii 277
   Nowe edycje starego kina 286
   Making of – dodatek do filmu DVD 297
   Płynny obraz 302

Rozdział VIII. Od maszyny do pisania do cyfrowego studia montażowego 309
   Kolejne powiązania z drukiem 310
   Udomowienie mediów 313
   Remediacja hardware‘u 317

Zakończenie 321
Bibliografia 325
Indeks osób 335
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji
(pdf)
Wstęp
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

4,50 zł
5,00 zł

Kino Szpak

Trzecia w dorobku pisarza powieść mówi o minionym czasie, o młodości, miłości i zagubieniu. To pełen ciepła i nostalgii zbiór zapomnianych historii z podwarszawskiej Falenicy, która młodemu narratorowi potrafiła zastąpić wielki świ...
22,41 zł
24,90 zł

Centuria. Sto krótkich powieści rzek

Książkę tę, napisaną przez nieznanego dotąd w Polsce wybitnego włoskiego prozaika i eseisty, zaludnia tłum dziwnych postaci, panów w średnim wieku, mniej lub bardziej wykształconych, lepiej lub gorzej ubranych, a każda z tych postaci przeżywa...
44,91 zł
49,90 zł

5 najpiękniejszych powieści

Tom zawiera pięć najpiękniejszych powieści Josepha Conrada, angielskiego pisarza i publicysty polskiego pochodzenia. Problematykę jego utworów prozatorskich można określić jako psychologiczną. Conrad stawia rozmaite pytania moralne. Jakie są gra...
20,28 zł
26,00 zł

Kino postradzieckie

Książka Kino postradzieckie jest nie tylko interdyscyplinarnym, syntetycznym i całościowym opracowaniem zagadnienia traumy sowieckiego doświadczenia w kinie rosyjskim po 1991 roku, ale również wszechstronną analizą mechanizmów instrumenta...
6,32 zł
7,02 zł

Kilka sposobów na bezpieczeństwo komputera — w domu i firmie

Bezpieczeństwo może być bardzo wszechstronnie zrozumiane. Bezpieczna droga ucznia do szkoły i do domu, bezpieczeństwo kobiety w domu i poza domem. Bezpieczeństwo na drogach, które regulują przepisy kodeksu drogowego... W tej publikacji autor zaj...
19,50 zł
25,00 zł

Od Hemingwaya do powieści MeToo Gdzie jesteś, wielka prozo amerykańska?

Po drugiej wojnie światowej Stany Zjednoczone odbierają Francji zaszczyt bycia literackim mocarstwem. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych krajobrazy prozy amerykańskiej ulegają widocznej przebudowie, a kolejne dziesięciolecia przynoszą coraz to...
19,11 zł
27,30 zł

Tropy konfliktu. Retoryka pamięci kulturowej we współczesnej powieści północnoirlandzkiej

"Tropy konfliktu" to książka pokazująca, jak współczesna powieść północnoirlandzka mierzy się z trudną przeszłością Ulsteru i całej Irlandii, szczególnie z napięciami lat 1968-1998. Konflikt w Irlandii Północnej pr...
12,48 zł
16,00 zł

Ostatni z Nieczujów. Mąż szalony, tom 5 cyklu powieści

Ostatni z Nieczujów – cykl historycznych powieści i opowiadań autorstwa Zygmunta Kaczkowskiego, których akcja toczy się na przełomie XVIII i XIX wieku. Cykl był publikowany w latach 1851-1858. Głównym bohaterem jest pan Marci...
25,74 zł
33,00 zł

Filmowe zarządzanie pamięcią Kino polskie 2005-2020 o historii najnowszej

Od 2005 roku – wraz z powstaniem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – nastąpił w polskim kinie renesans historii. Rodzime kino o historii stało się podstawą nowej narracji tożsamościowej i jednym z najważniejszych narzędzi odpowiedzialnych...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!