Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji
Prezentowane opracowanie powstało na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej pod naukowym kierunkiem prof. dr hab. Henryki Kwiatkowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego.
Książka składa się z dwóch części praktycznej (badawczej ) i teoretycznej.
Opracowane praktyczne wyniki badań znajdują się w drugiej części książki (rozdziały IV–VII). W rozdziałach IV, V i VI autorka rozpatruje kolejno proporcje mówienia i słuchania przez nauczyciela i ucznia na lekcji, specyfikę słuchania ucznia przez nauczyciela oraz zakres, w jakim pedagodzy są świadomi swojego sposobu porozumiewania się z młodzieżą. Analizy tej dokonuje, porównując obie badane grupy: nauczycielską i uczniowską na podstawie wyników uzyskanych z badań ankietowych. Natomiast rozdział VII w całości jest poświęcony analizie jakościowej nagranych lekcji, gdzie zostały zestawione uzyskane wyniki z danymi z badań ankietowych. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, by poznać opinię nauczycieli na temat ich sposobu mówienia i słuchania uczniów. Zebrane dane porównano z opinią uczniów o komunikacji nauczycieli z młodzieżą na lekcji.
Odniesieniem teoretycznym do uzyskanych wyników badań jest pierwsza część książki (rozdziały I, II i III), w której zostaje zarysowana ogólnie problematyka komunikacji werbalnej nauczyciela i ucznia. Autorka podejmuje tu rozważania nad rolą i znaczeniem języka, zastanawia się również nad cechami warunkującymi efektywne mówienie i słuchanie w relacji nauczyciela i ucznia na lekcji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-872-1
- ISBN druku: 978-83-7587-872-1
- Liczba stron: 164
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp .......... 9 Rozdział I Język – jego status i znaczenie .......... 11 1. Próba określenia języka – przyjęcie definicji ......... 11 2. Funkcje języka ........... 15 3. Kompetencje komunikacyjne ........ 19 4. Język w świetle teorii J. Lacana a konsekwencje dla pedagogiki ............ 22 Rozdział II Mówienie nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ............ 25 1. Cechy warunkujące mówienie nauczyciela i ucznia ........ 25 2. Samoświadomość nauczyciela warunkiem dobrych relacji z uczniem ......... 27 3. Dopuszczenie ucznia do głosu a mowa eksploracyjna ......... 30 4. Mówienie środkiem wypowiedzenia ............ 33 Rozdział III Słuchanie nauczyciela warunkiem dialogu z uczniem ......... 37 1. Analizujące słuchanie mowy ucznia ............ 37 2. Słuchanie nauczyciela jako otwarcie i wpływ na mowę ucznia .......... 41 3. Co się zmienia w człowieku, który słucha? ........... 44 4. Poczucie odrębności nauczyciela a empatia w słuchaniu ......... 46 Rozdział IV Opis badań i interpretacja wyników ............ 49 1. Organizacja badań .......... 49 2. Charakterystyka badanych ............ 49 3. Proporcje mówienia i słuchania nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ........... 50 4. Czas przeznaczony na mówienie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ 52 4.1. Postawa nauczyciela w procesie komunikowania się z uczniem .......... 56 4.2. Częstość zadawanych pytań na lekcji przez nauczycieli i uczniów ........... 58 5. Czas przeznaczony na słuchanie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ 61 Rozdział V Analizujące słuchanie nauczyciela szansą na zrozumienie ucznia ............ 65 1. Czynniki aktywnego słuchania najczęściej stosowane przez nauczycieli ........... 65 2. Aspekty wypowiedzi, na jakie zwracają uwagę nauczyciele, słuchając uczniów ......... 68 2.1. Treść wypowiedzi ............ 69 2.2. Forma wypowiedzi .......... 72 2.3. Sens wypowiedzi ........ 73 3. Rozumienie wieloznaczności mowy ucznia przez nauczycieli ......... 75 Rozdział VI Świadomość nauczycieli dotycząca sposobu mówienia i słuchania ucznia ......... 81 1. Formy wypowiedzi najczęściej stosowane przez nauczycieli i uczniów ........ 82 2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ............ 85 3. Rodzaje komunikatów wypowiadanych przez nauczycieli do uczniów – w opinii badanych ........... 88 3.1. Wypowiedzi nauczyciela wywierające wpływ na ucznia ............ 88 3.2. Wypowiedzi nauczyciela w tłumaczeniu złożoności zjawisk ......... 95 3.3. Werbalne sposoby zachęcania uczniów do mówienia .......... 99 3.3.1. Starania o zainteresowanie ucznia zagadnieniem ........... 100 3.3.2. Nieprzerywanie wypowiedzi ucznia ........ 101 3.3.3. Chwalenie ucznia przez nauczyciela ........ 102 3.3.4. Uważne słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... 104 3.3.5. Wzmacnianie i niekrytykowanie przez nauczyciela wypowiedzi ucznia .......... 105 3.3.6. Niezajmowanie się zachęcaniem uczniów do mówienia ...... 106 4. Czynniki ułatwiające i utrudniające mówienie w relacji wychowawczej .......... 108 4.1. Czynniki ułatwiające mówienie w relacji wychowawczej .......... 108 4.2. Czynniki utrudniające mówienie w relacji wychowawczej ........ 111 5. Czynniki ułatwiające i utrudniające słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... 114 5.1. Czynniki ułatwiające słuchanie .......... 114 5.2. Czynniki utrudniające słuchanie ........ 116 6. Informacje zwrotne od uczniów o sposobie komunikowania się nauczyciela .......... 118 Rozdział VII Mówienie i słuchanie w relacji wychowawczej – analiza lekcji ........ 123 1. Nauczyciel jako monologujący czy dialogujący partner ucznia? ........... 124 2. Nauczyciel słuchający wypowiedzi ucznia ........... 132 3. Najważniejsze czynniki utrudniające nauczycielowi słuchanie ........ 136 4. Samoświadomość nauczyciela dotycząca mówienia w relacji wychowawczej .......... 138 4.1. Formy wypowiedzi nauczycieli i uczniów ......... 139 4.2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ......... 141 4.3. Wypowiedzi wywierające wpływ na ucznia ............ 143 4.4. Wypowiedzi nauczyciela tłumaczące uczniom zawiłą problematykę ............ 145 4.5. Wypowiedzi pedagoga zachęcające uczniów do mówienia ............ 146 Wnioski .......... 149 Zakończenie ............ 153 Bibliografia ......... 155 Spis tabel ........ 163 Spis wykresów ......... 164