MENU

Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2011

  • Autor: Małgorzata Mądry-Kupiec

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 29,00 zł
22,62
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji

Prezentowane opracowanie powstało na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej pod naukowym kierunkiem prof. dr hab. Henryki Kwiatkowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego.
Książka składa się z dwóch części praktycznej (badawczej ) i teoretycznej.
Opracowane praktyczne wyniki badań znajdują się w drugiej części książki (rozdziały IV–VII). W rozdziałach IV, V i VI autorka rozpatruje kolejno proporcje mówienia i słuchania przez nauczyciela i ucznia na lekcji, specyfikę słuchania ucznia przez nauczyciela oraz zakres, w jakim pedagodzy są świadomi swojego sposobu porozumiewania się z młodzieżą. Analizy tej dokonuje, porównując obie badane grupy: nauczycielską i uczniowską na podstawie wyników uzyskanych z badań ankietowych. Natomiast rozdział VII w całości jest poświęcony analizie jakościowej nagranych lekcji, gdzie zostały zestawione uzyskane wyniki z danymi z badań ankietowych. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, by poznać opinię nauczycieli na temat ich sposobu mówienia i słuchania uczniów. Zebrane dane porównano z opinią uczniów o komunikacji nauczycieli z młodzieżą na lekcji.
Odniesieniem teoretycznym do uzyskanych wyników badań jest pierwsza część książki (rozdziały I, II i III), w której zostaje zarysowana ogólnie problematyka komunikacji werbalnej nauczyciela i ucznia. Autorka podejmuje tu rozważania nad rolą i znaczeniem języka, zastanawia się również nad cechami warunkującymi efektywne mówienie i słuchanie w relacji nauczyciela i ucznia na lekcji.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp .......... 9
Rozdział I
Język – jego status i znaczenie .......... 11
1. Próba określenia języka – przyjęcie definicji ......... 11
2. Funkcje języka ........... 15
3. Kompetencje komunikacyjne ........ 19
4. Język w świetle teorii J. Lacana a konsekwencje dla pedagogiki ............ 22
Rozdział II
Mówienie nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ............ 25
1. Cechy warunkujące mówienie nauczyciela i ucznia ........ 25
2. Samoświadomość nauczyciela warunkiem dobrych relacji z uczniem ......... 27
3. Dopuszczenie ucznia do głosu a mowa eksploracyjna ......... 30
4. Mówienie środkiem wypowiedzenia ............ 33
Rozdział III
Słuchanie nauczyciela warunkiem dialogu z uczniem ......... 37
1. Analizujące słuchanie mowy ucznia ............ 37
2. Słuchanie nauczyciela jako otwarcie i wpływ na mowę ucznia .......... 41
3. Co się zmienia w człowieku, który słucha? ........... 44
4. Poczucie odrębności nauczyciela a empatia w słuchaniu ......... 46
Rozdział IV
Opis badań i interpretacja wyników ............ 49
1. Organizacja badań .......... 49
2. Charakterystyka badanych ............ 49
3. Proporcje mówienia i słuchania nauczyciela i ucznia w klasie szkolnej ........... 50
4. Czas przeznaczony na mówienie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ 52
4.1. Postawa nauczyciela w procesie komunikowania się z uczniem .......... 56
4.2. Częstość zadawanych pytań na lekcji przez nauczycieli i uczniów ........... 58
5. Czas przeznaczony na słuchanie nauczyciela i ucznia na lekcji ............ 61
Rozdział V
Analizujące słuchanie nauczyciela szansą na zrozumienie ucznia ............ 65
1. Czynniki aktywnego słuchania najczęściej stosowane przez nauczycieli ........... 65
2. Aspekty wypowiedzi, na jakie zwracają uwagę nauczyciele, słuchając uczniów ......... 68
2.1. Treść wypowiedzi ............ 69
2.2. Forma wypowiedzi .......... 72
2.3. Sens wypowiedzi ........ 73
3. Rozumienie wieloznaczności mowy ucznia przez nauczycieli ......... 75
Rozdział VI
Świadomość nauczycieli dotycząca sposobu mówienia i słuchania ucznia ......... 81
1. Formy wypowiedzi najczęściej stosowane przez nauczycieli i uczniów ........ 82
2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ............ 85
3. Rodzaje komunikatów wypowiadanych przez nauczycieli do uczniów – w opinii badanych ........... 88
3.1. Wypowiedzi nauczyciela wywierające wpływ na ucznia ............ 88
3.2. Wypowiedzi nauczyciela w tłumaczeniu złożoności zjawisk ......... 95
3.3. Werbalne sposoby zachęcania uczniów do mówienia .......... 99
3.3.1. Starania o zainteresowanie ucznia zagadnieniem ........... 100
3.3.2. Nieprzerywanie wypowiedzi ucznia ........ 101
3.3.3. Chwalenie ucznia przez nauczyciela ........ 102
3.3.4. Uważne słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... 104
3.3.5. Wzmacnianie i niekrytykowanie przez nauczyciela wypowiedzi ucznia .......... 105
3.3.6. Niezajmowanie się zachęcaniem uczniów do mówienia ...... 106
4. Czynniki ułatwiające i utrudniające mówienie w relacji wychowawczej .......... 108
4.1. Czynniki ułatwiające mówienie w relacji wychowawczej .......... 108
4.2. Czynniki utrudniające mówienie w relacji wychowawczej ........ 111
5. Czynniki ułatwiające i utrudniające słuchanie ucznia przez nauczyciela .......... 114
5.1. Czynniki ułatwiające słuchanie .......... 114
5.2. Czynniki utrudniające słuchanie ........ 116
6. Informacje zwrotne od uczniów o sposobie komunikowania się nauczyciela .......... 118
Rozdział VII
Mówienie i słuchanie w relacji wychowawczej – analiza lekcji ........ 123
1. Nauczyciel jako monologujący czy dialogujący partner ucznia? ........... 124
2. Nauczyciel słuchający wypowiedzi ucznia ........... 132
3. Najważniejsze czynniki utrudniające nauczycielowi słuchanie ........ 136
4. Samoświadomość nauczyciela dotycząca mówienia w relacji wychowawczej .......... 138
4.1. Formy wypowiedzi nauczycieli i uczniów ......... 139
4.2. Znaczące cechy osobowe wyrażane we wzajemnym porozumiewaniu się nauczyciela i ucznia ......... 141
4.3. Wypowiedzi wywierające wpływ na ucznia ............ 143
4.4. Wypowiedzi nauczyciela tłumaczące uczniom zawiłą problematykę ............ 145
4.5. Wypowiedzi pedagoga zachęcające uczniów do mówienia ............ 146
Wnioski .......... 149
Zakończenie ............ 153
Bibliografia ......... 155
Spis tabel ........ 163
Spis wykresów ......... 164
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

7,16 zł
7,95 zł

O naturze wojny

"Wojna jest tylko kontynuacją polityki innymi środkami" ? pisał Carl von Clausewitz. Jego traktat "O naturze wojny", opublikowany po raz pierwszy w 1832 roku, już po śmierci autora, do dziś pozostaje najważniejszą rozprawą poświęcon...
27,30 zł
35,00 zł

Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej

Oficyna wydawnicza IMPULS prezentuje pierwszy tytuł z nowej serii: "Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki", pod red. Marii Dudzikowej i Henryki Kwiatkowskiej pt. "Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej".Pub...
14,04 zł
18,00 zł

Szkoła na wirażu zmian politycznych

Publikacja Bogusława Śliwerskiego pt. Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, to kolejna po Ped@gog w blogosferze, Kraków 2009 i Klinika akademickiej pedagogiki, Kraków 2011, książka powstała z esejów Autora zamieszczanyc...
46,80 zł
60,00 zł

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

PRZEDMOWANajpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej ...
7,74 zł
9,00 zł

Lekcje matematyki z kalkulatorem graficznym. Wersja dla kalkulatora Casio-9850GB

Praktyczna pomoc dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Książka składa się z kilkunastu scenariuszy lekcji. Zostały opracowane tak, by służyć pomocą zarówno początkującym, jak i tym, którzy mają już doświadczenie w pracy z kalku...
27,14 zł
34,80 zł

Awans zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego

Książka zawiera wyjaśnienia, sugestie i podpowiedzi, w jaki sposób podejść od strony prakseologicznej i praktycznej do realizacji skomplikowanej pedagogicznie procedury awansu zawodowego przez nauczycieli wychowania fizycznego. Awans zawodowy wy...
25,73 zł
34,30 zł

Mądrość Twoich duchowych przewodników. Jak na co dzień uzyskać pomoc i wsparcie od największych nauczycieli

Kim są duchowi przewodnicy? Gdzie przebywają? Jak długo nam towarzyszą? Jak nawiązać z nimi kontakt i uzyskać ich wsparcie? Odpowiedzi na te pytania nie muszą już być dla Ciebie żadną tajemną wiedzą. W tej książce James Van Praagh, wybitne współ...
12,60 zł
15,75 zł

Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli wychowania fizycznego

W wychowaniu fizycznym idea edukacji permanentnej obrazuje proces, który nie ustaje wraz z chwilą ukończenia szkoły, lecz trwa nieustannie i przejawia się w całożyciowej trosce o różne wartości kultury fizycznej. Takie spojrzenie na eduka...
36,00 zł
40,00 zł

Komunikacja miedzykulturowa w biznesie

Umiędzynarodowienie działalności polskich firm powoduje konieczność poznawania odmiennych kultur i zwyczajów panujących w biznesie. Zróżnicowanie kulturowe jest przyczyną trudności w komunikacji. Współpraca z osobami zachowującymi ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!