Koncepcje i modele kompetencji pracowniczych w zarządzaniu
Kompetencje pracownicze to jedno z kluczowych zagadnień nauk o zarządzaniu. Teoretycy i praktycy, jak również klasycy i współcześni badacze zgodnie przyjmują, iż wiodącym czynnikiem rozwoju przedsiębiorstw oraz podnoszenia sprawności zespołowych form organizacji pracy są kompetencje pracownicze, na bazie których członkowie organizacji podejmują decyzje i działania oraz osiągają zamierzone cele.
Książka zawiera prezentację najważniejszych klasycznych oraz współczesnych koncepcji i modeli kompetencji pracowniczych w zarządzaniu oraz metodyczne podstawy badania kompetencji pracowniczych. Klasyczna interpretacja kompetencji pracowniczych odpowiada normatywom prekursorów nauk o zarządzaniu, natomiast współczesna ściśle koresponduje z rozwojem nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania. W świetle przeprowadzonych rozważań ukazano kapitał intelektualny i samoorganizację, jako odniesienie do zasobów i organizacji pracy współczesnego przedsiębiorstwa. W książce dokonano prezentacji ewolucji roli czynnika ludzkiego organizacji oraz charakterystyki kluczowych obszarów problemowych dotyczących kierowania pracownikami we współczesnej organizacji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7941-381-2
- ISBN druku: 978-83-7556-391-7
- EAN: 9788375563917
- Liczba stron: 218
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp
Rozdział 1
Ewolucja roli czynnika ludzkiego organizacji
1.1. Czynnik ludzki a postęp techniczno-organizacyjny
1.2. Organizacja przedtaylorowska
1.3. Organizacja taylorowska
1.4. Organizacja "human relations"
1.5. Organizacja zhumanizowana
1.6. Organizacja współczesna
1.7. Umiejętności pracownicze a typy organizacjiRozdział 2
Klasyczne ujęcia kompetencji pracowniczych
2.1. Kompetencje pracownicze w naukach o zarządzaniu
2.2. Rola menedżerów w rozwoju organizacji
2.3. Przedtaylorowskie ujęcia kompetencji menedżerskich
2.4. Czynniki organizacji pracy w szkole klasycznej
2.4.1. Hierarchiczny podział pracy
2.4.2. Poziomy podział pracy
2.5. Wyróżniki klasycznych ujęć uzdolnień kierowniczych
2.5.1. Profil idealnego kierownika
2.5.2. Zadania kierownika klasycznej organizacji
2.6. Strategie w identyfikacji kompetencji wykonawców
2.6.1. Psychofizjologiczna
2.6.2. Strukturalna
2.6.3. Behawioralna
2.7. Talenty pracownicze
2.7.1. Klasyczna interpretacja talentów pracowniczych
2.7.2. Struktura talentu
2.7.3. Funkcje talentów pracowniczychRozdział 3
Podstawy metodyczne badania kompetencji
3.1. Źródła współczesnego podejście do badania kompetencji.
3.2. Nurty badawcze w identyfikacji kompetencji
3.2.1. Strukturalizm
3.2.2. Fenomenologia
3.2.3. Behawioryzm
3.2.4. Synteza nurtów badawczych
3.3. Dominujące podejścia do kompetencji pracowniczych
3.3.1. Podejście twarde
3.3.2. Podejście miękkie
3.4. Wybrane modele kompetencji pracowniczych
3.4.1. Modele amerykańskie
3.4.2. Modele brytyjskieRozdział 4
Samoorganizacja
4.1. Istota, cechy i pojęcia pokrewne
4.2. Autonomia i zespołowość jako atrybuty samoorganizacji
4.3. Autonomia i zespołowość w wybranych typach organizacji
4.3.1. Organizacja klasyczna - praca indywidualna
4.3.2. Organizacja human relations - nieformalne grupy pracownicze
4.3.3. Organizacja zhumanizowana - zespoły problemowe
i samokierujące
4.3.4. Organizacja współczesna - zespoły interfunkcjonalne
i samokierujące
4.4. Zespoły samokierujące - przegląd wyników badań
4.5. Nauka o złożoności jako perspektywa interpretacji samoorganizacji
4.6. Techniczne uwarunkowania samoorganizacji
4.7. Samoorganizacja a współczesne koncepcje zarządzaniaRozdział 5
Współczesne ujęcia kompetencji pracowniczych
5.1. Istota i komponenty kompetencji pracowniczych
5.1.1. Kompetencje pracownicze w ujęciu statycznym
5.1.2. Dynamiczne ujęcie kompetencji pracowniczych
5.2. Funkcje kompetencji pracowniczych
5.2.1. Systemowe ujęcie funkcji kompetencji pracowniczych
5.2.2. Funkcje kompetencji pracowniczych na tle podejścia 9sytuacyjnego
113
5.2.3. Funkcje kompetencji a kategorie pracy
5.3. Metodologiczna architektura rozwoju kompetencji pracowniczych
w samoorganizacji
5.3.1. Benchmarking - imitacja
5.3.2. Zarządzanie wiedzą - wzmacnianie
5.3.3. Reengineering - modelowanie
5.4. Talenty pracownicze z perspektywy nowej ekonomii
5.5. Sposoby rozwoju kompetencji pracowniczych i tworzenia innowacjiRozdział 6
Kompetencje pracownicze a kapitał intelektualny
6.1. Istota i struktura kapitału intelektualnego
6.2. Kapitał intelektualny a wartość rynkowa spółek
6.3. Wybrane metody pomiaru kapitału intelektualnego
6.3.1. Metody ilościowe
6.3.2. Metody jakościowe
6.4. Kompetencje pracownicze podstawą analizy kapitału intelektualnego
organizacji
6.5. Założenia i wytyczne analizy kapitału intelektualnegoRozdział 7
Kierowanie pracownikami we współczesnej organizacji
7.1. Strategia i struktura organizacji
7.1.1. Istota i rodzaje strategii współczesnej organizacji
7.1.2. Strategia organizacji połączeniem strategii świadomych i emergentnych
7.1.3. Struktura procesowo-macierzowa
7.2. Kultura organizacyjna
7.2.1. Interpretacja kultury organizacji
7.2.2. Kultura wysokiej tolerancji niepewności
7.2.3. Wartości stymulujące kształtowanie kultury
współczesnej organizacji
7.3.Funkcje kierownicze
7.3.1. Funkcja identyfikacji
7.3.2. Funkcja organizowania
7.3.3. Funkcja komunikowania
7.3.4. Wytyczne realizacji funkcji kierowniczych
7.4. Funkcja motywacyjna
7.4.1. Teorie motywacji i ich implikacje praktyczne
7.4.2. Motywowanie przez inwigilację
7.4.3. Zasady kształtowania zachowań pracowniczych
7.5. Komunikowanie się
7.5.1. Komunikowanie się czynnikiem racjonalności działań
7.5.2. Komunikowanie się oparte na poszukiwaniu sprzężeń zwrotnych.
7.5.3. Komunikowanie się na styku "obszarów swobodnej działalności".
7.5.4. Kierowanie oparte na mediacjiZakończenie
Bibliografia