MENU

Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata

(eBook)

Diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej

2.00  [ 4 oceny ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Kraków, 2013

  • Autor: Joanna Głodkowska

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF
    ePub
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena katalogowa: 40,00 zł
31,20
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata

Pedagogika specjalna w swoich poszukiwaniach ma szacunek dla dorobku poprzedników. Poczucie ciągłości ważnych zadań przejawia się w uznawaniu roli tradycji w teraźniejszości i docenianiu znaczenia przeszłości dla przyszłości. Ponadczasowe idee w starciu z nowymi myślami, wynikami badań i procesami społecznymi dają nową jakość edukacji, rehabilitacji i terapii.

Autorka, wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, podejmuje próbę rozpoznania możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną. Buduje tym samym modele diagnostyczne i terapeutyczne, by na podstawie dotychczasowych koncepcji i wyników ba- dań własnych opracować pewien konstrukt łączący wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.


[...] W wyniku wzajemnych relacji i działań pomocowych świat dziecięcy i świat dorosłego przenikają się w realnych sytuacjach edukacyjnych. Proces przenikania się tych dwóch światów może być wzmocniony istotnym przekaźnikiem, jakim są treści wyobrażone, nierealne, baśniowe – tak bliskie dziecku, nasycające jego umysł i uczucia oraz dające poczucie bezpiecznego uczestniczenia w wypełnianiu zadań edukacyjnych.
Wychodząc naprzeciw tak nakreślonym zadaniom współczesnej pedagogiki specjalnej, rozpoznanie możliwości i ograniczeń uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających naukę szkolną, uczyniłam wyzwaniem do opracowania własnego modelu diagnostycznego i terapeutycznego.
Zaprezentowana autorska metoda baśniowych spotkań jest więc nie tylko próbą wykorzystania naturalnych warunków rozwojowych dziecka, ale także swoistym kostruktem łączącym wybrane aspekty tego, co stałe i zmienne w pedagogice specjalnej.

Joanna Głodkowska

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 15

Rozdział 1
Reprezentacje umysłowe świata a edukacja dzieci –
koncepcje psychologiczne implikacjami dla pedagogiki 23
Dzieci doświadczają świata i nad nim panują
Wybrane poglądy konstruktywistów 27
Rozwój dzieci wpisuje się w ekologiczny model rzeczywistości
Rozpoznawanie kontekstów rozwoju człowieka 36
Dzieci tworzą skrypty i plany
Schematy poznawcze jako typowa struktura
znanego doświadczenia 41
Dzieci spełniają zadania rozwojowe
Warunki i wskaźniki doświadczania przez dziecko otoczenia 46
Dzieci skupiają uwagę i przejawiają aktywność
Źródła motywacji dziecka do uczenia się 49
Wybrane teorie psychologiczne inspirują
pedagoga specjalnego
Piramida konstruowania przez dziecko
umysłowej reprezentacji świata 52

Rozdział 2
Pedagogika i psychologia –
wzajemne relacje, rozpoznawanie stałości i zmienności 59
Pedagogika czerpie z psychologicznych koncepcji
rozwoju umysłowego dzieci
W poszukiwaniu implikacji 60
Pedagogika odczytuje stałości i zmienności
U źródeł tendencji rozwoju nauk 73
Rozdział 3
Stałość i zmienność w pedagogice specjalnej –
edukacja wczesnoszkolna dziecka
z lekką niepełnosprawnością intelektualną ???79
Budowanie uogólnień w pedagogice specjalnej –
tworzenie społecznego wizerunku osoby
z niepełnosprawnością intelektualną ???84
Nazywanie, definiowanie, metodologia badań –
niepełnosprawność intelektualna w teorii
i interpretacjach empirycznych ???92
Niektóre koncepcje rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną – rozwój jako sztuka pokonywania przeszkód 108
Konstruowanie umysłowego obrazu siebie i świata
przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną
w wieku wczesnoszkolnym – ciekawość poznawcza, komunikacja, eksploracja i spełnianie zadań rozwojowych 112
Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną
spełnia zadania rozwojowe – uczenie się „na sposób szkolny” 122
Kształcenie specjalne uczniów z lekką niepełnosprawnością
intelektualną – rzeczywistość edukacyjna 127

Rozdział 4
Umysłowe konstruowanie obrazu świata przez dziecko
z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
założenia diagnostyczne 139
Nazywanie, definiowanie sytuacji dzieci
z lekką niepełnosprawnością intelektualną rozpoczynających
naukę szkolną – dojrzałość szkolna czy wrażliwość edukacyjna 142
Rozpoznawanie sytuacji dzieci z lekką niepełnosprawnością
intelektualną rozpoczynających naukę szkolną –
założenia modelowe 155
Diagnozowanie osiągnięć ucznia z lekką niepełnosprawnością
intelektualną w budowaniu umysłowego obrazu świata –
konstrukt diagnostyczny 163


Rozdział 5
Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata
przez dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną –
diagnoza dziecięcego widzenia siebie i otoczenia 173
Wiara we własne siły i ciekawość świata –
potrzeba rozwojowa dziecka??     ?178
Potrzeba kontaktu z otoczeniem –
komunikacja na poziomie werbalnym i niewerbalnym 213
Kompetencje eksploracyjne – poznawanie i dokonywanie zmian
w otoczeniu 227
Kompetencje zadaniowe – pełnienie roli ucznia szkoły specjalnej 246
Kompetencje uczniów szkoły specjalnej –
analiza możliwości i dynamiki rozwojowej 272

Rozdział 6
Treści wyobrażone w kształtowaniu umysłowej reprezentacji
świata realnego –
zabawa dziecka w świecie baśni, inspiracje pedagogiczne w kolorach 291
Świat baśni jako pokarm dla rozwoju dziecka i odpowiedź
na jego potrzeby 291
Uczestniczenie dziecka w świecie baśni jako propozycja
metodyczna w edukacji początkowej szkoły specjalnej 307
Podstawy teoretyczne i metodyczne zajęć
korekcyjno-usprawniających z wykorzystaniem metody
baśniowych spotkań 309
Skuteczność metody baśniowych spotkań
w świetle wyników eksperymentu 320
Kompetencje pedagoga specjalnego jako łącznika
między światem realnym a wyobrażonym 339

Zakończenie 345

Bibliografia 349


Aneksy 361
Aneks I. Narzędzia diagnostyczne 363
Aneks II. Wykresy 387
Aneks III. Tabele 409
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

49,56 zł
59,00 zł

WIELKA HISTORIA ŚWIATA tom VII Świat w XVII wieku

Pod patronatem Polskiej Akademii UmiejętnościKOMITET REDAKCYJNY:prof. dr hab. Józef Gierowskiprof. dr hab. Stanisław Grodziskiprof. dr hab. Jerzy WyrozumskiSiódmy tom z 12 z serii Wielka Historia Świata...
17,91 zł
19,90 zł

Koniec świata, umyj okna

Alicję zaczynają dręczyć ataki paniki. Wkrótce lęk całkowicie opanowuje jej życie. Nie rozumie, co się z nią dzieje; ma niepijącego męża, wystarczająco dobrą pracę i wspierającą rodzinę. Skąd zatem biorą się te stany? Alicja ukrywa swój k...
11,70 zł
15,00 zł

Drzewo świata. Struktura symboliczna słupa ze Zbrucza

Spoglądając na stojący w krakowskim muzeum kamienny posąg, a w zasadzie - rzeźbioną, czworokątną kolumnę, wyciągniętą w XIX wieku z rzeki Zbrucz - nie sposób oprzeć się pytaniu, kim są wyobrażone na nim postacie? Próbowano już wielokro...
10,92 zł
14,00 zł

Przekładanie obrazu świata

Książka jest propozycją dla tłumaczy tekstów artystycznych, ich badaczy, dydaktyków i studentów. Podpowiada spojrzenie na przekład tekstu artystycznego jako na rekonstrukcję zawartego w nim niestandardowego językowego obrazu świata...
6,39 zł
7,10 zł

Nie jesteś z mojego świata

Zasadniczym tematem książki jest chorobliwa zazdrość, niedojrzała miłość, lęk przed odpowiedzialnością i układ spotkań osób, które do siebie nie przystają. Akcja umieszczona jest w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, ukazuje warunki...
15,12 zł
18,90 zł

Koniec świata i poziomki

Znakomita lektura dla całej rodziny! Można podziwiać pomysłowość autorki w mnożeniu niezwykłych, zaskakujących przygód i sytuacji nieprawdopodobnych, szaleńczych. Opowieść rozwija fantazję młodych czytelników, zachęca do szuka...
27,93 zł
39,90 zł

Literackie reprezentacje historii: świadectwa – mediatyzacje – eksploracje

Niniejsza książka powstała z zamiarem dopisania kolejnego rozdziału do budzącej coraz szersze zainteresowanie w kręgach literaturoznawców problematyki przedstawiania historii w literaturze współczesnej. Nie jest to próba chronologi...
24,36 zł
29,00 zł

Dom na skraju świata

Książka ta opowiada o pewnej słynnej ucieczce. Opisana w niej przygoda wydarzyła się naprawdę, a jej wspomnienie jest wciąż żywe……Nagle las jakby się rozchylił, góry zmieniły się na naszych oczach. Rozpostarł się przed ...
50,74 zł
59,00 zł

Podróże naokoło świata

Otto von Kotzebue (1788-1846) to rosyjski oficer marynarki, ale przede wszystkim podróżnik i odkrywca. Swoją pierwszą wyprawę dookoła świata odbył w latach 1803-1806 na statku „Nadieżda” pod dowództwem I. Kruzenszterna. Kolejn...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!