Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne
W książce kompleksowo omówiono problematykę kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne. Celem pracy jest ustalenie, czy w polskim systemie prawnym zdarzają się przypadki sprawowania takiej kontroli przez sądy powszechne, a tym samym, czy sądy te wkraczają w zakres kompetencji przypisany konstytucyjnie sądom administracyjnym.
Publikacja przedstawia istniejący w polskim systemie prawnym mieszany model sądowej kontroli administracji publicznej, z uwzględnieniem zarówno Konstytucji RP, jak i ustaw szczególnych.
Autorka analizuje m.in. zagadnienia, takie jak:
delimitacja właściwości sądów powszechnych i administracyjnych,
kompetencje sądów powszechnych i administracyjnych,
sprawy, w których kontrolę administracji publicznej sprawują sądy powszechne zamiast sądów administracyjnych,
związki między prawem materialnym i procesowym oraz ich wpływ na zakres kognicji sądów powszechnych i administracyjnych.
Adresaci:
Opracowanie jest przeznaczone dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników administracji publicznej, a także dydaktyków i studentów na kierunkach prawo i administracja.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8187-194-5
- ISBN druku: 978-83-8160-859-6
- EAN: 9788381871945
- Liczba stron: 672
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 9 Wstęp | str. 15 Rozdział 1 Administracja publiczna we współczesnej nauce prawa | str. 27 1.1. Uwagi wprowadzające | str. 27 1.2. Administracja publiczna i znaczenie przypisane temu pojęciu w nauce prawa | str. 28 1.3. Prawne formy działania administracji publicznej i ich systematyka | str. 60 1.4. Podsumowanie | str. 70 Rozdział 2 Sądowa kontrola działalności administracji publicznej – jej cele oraz systemy na tle porównawczym | str. 72 Rozdział 3 Konstytucyjnoprawne podstawy kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str. 94 3.1. Uwagi wprowadzające | str. 94 3.2. Rys historyczny | str. 97 3.3. Delimitacja zakresu właściwości sądów administracyjnych i sądów powszechnych na gruncie Konstytucji RP | str. 116 3.3.1. Prawo do sądu | str. 116 3.3.2. Konstytucyjne podstawy istnienia sądownictwa powszechnego i administracyjnego | str. 136 3.3.2.1. Zasada sądowego wymiaru sprawiedliwości | str. 136 3.3.2.2. Konstytucyjne zasady rozgraniczenia właściwości sądów powszechnych i sądów administracyjnych | str. 140 3.3.3. Istota kontroli działalności administracji publicznej w polskim porządku prawnym | str. 160 3.3.3.1. Uwagi ogólne | str. 160 3.3.3.2. Sądowa kontrola działalności administracji publicznej na gruncie Konstytucji RP | str. 163 3.3.4. Sprawowanie kontroli działalności administracji publicznej przez sądy powszechne – czy w ogóle jest możliwe? | str. 176 Rozdział 4 Kompetencje sądów powszechnych a kompetencje sądów administracyjnych i organów administracji publicznej | str. 187 4.1. Sprawa cywilna a sprawa administracyjna i sądowoadministracyjna | str. 187 4.1.1. Uwagi wstępne | str. 187 4.1.2. Koncepcja sprawy cywilnej, administracyjnej i sądowoadministracyjnej | str. 189 4.1.2.1. Sprawa administracyjna | str. 189 4.1.2.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 201 4.1.2.3. Sprawa cywilna | str. 213 4.2. Formy wykonywania działalności orzeczniczej przez władzę sądowniczą i władzę wykonawczą – analiza porównawcza | str. 226 4.2.1. Uwagi wstępne | str. 226 4.2.2. Wyrok cywilny a wyrok sądu administracyjnego | str. 228 4.2.3. Wyrok cywilny a decyzja administracyjna | str. 245 4.2.4. Postanowienie w nieprocesie cywilnym | str. 253 4.3. Podsumowanie | str. 257 Rozdział 5 Kontrola działalności administracji publicznej – znaczenie pojęcia ustalone na potrzeby dalszych rozważań | str. 261 5.1. Pojęcie kontroli działalności administracji publicznej | str. 261 5.2. Pojęcia sporu i stosunku publicznoprawnego | str. 275 5.3. Podsumowanie | str. 304 Rozdział 6 Kontrola działalności administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne w polskim porządku prawnym – próba klasyfikacji | str. 306 6.1. Uwagi wprowadzające | str. 306 6.2. Klasyfikacja przypadków kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy powszechne | str. 307 6.3. Część szczegółowa | str. 356 6.3.1. Kontrola jednostronnych aktów administracyjnych | str. 356 6.3.1.1. Sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych | str. 356 6.3.1.2. Sprawy dotyczące rozstrzygnięć regulatorów rynku | str. 377 6.3.1.3. Sprawy z zakresu udzielania ochrony cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | str. 405 6.3.1.4. Sprawy z zakresu prawa wyborczego | str. 409 6.3.1.5. Sprawy o odszkodowania | str. 414 6.3.1.6. Sprawy z zakresu rozgraniczenia nieruchomości | str. 437 6.3.2. Kontrola bezczynności administracji publicznej | str. 451 6.3.3. Kontrola działań faktycznych | str. 457 6.3.4. Porozumienia administracyjne | str. 462 6.4. Podsumowanie | str. 477 Zakończenie | str. 491 Wykaz orzecznictwa | str. 505 Bibliografia | str. 513