Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Repetytoria do egzaminów szkolnych »
MENU

Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945-2001(eBook)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
  • Wydanie: Toruń, 1, 2009

  • Autor: Beata Bilicka

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Dostępne formaty i edycje
Rok wydania
Cena
Cena detaliczna: 78,00 zł
54,60
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 23,40 zł
Dodaj do schowka
Wysyłka: online

Kościół w polskich katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1945-2001

Słowa włoskiego pisarza G. Papiniego (1881–1956), zamieszczone w jednym z pierwszych polskich powojennych podręczników do nauki religii, z jednej strony wskazują na wrogość do Kościoła katolickiego, a z drugiej na ogromne jego umiłowanie. Zjawisko pejoratywnego stosunku do Kościoła, o którym wspomina cytowany autor, a także negacji potrzeby i sensowności jego istnienia, występuje także w XXI wieku z równie dużym, a może nawet i większym nasileniem niż w czasach Papiniego. Charakterystycznym jego przejawem jest postawa, także części samych chrześcijan, wyrażona w skrajnym sformułowaniu: „Jezus – tak, Kościół – nie”. J. Ratzinger, obecny papież Benedykt XVI mówi, że wydaje się ona czymś typowym dla sposobu myślenia całej generacji dzisiejszych Europejczyków, w znacznej mierze „zmęczonych” Kościołem. Antyeklezjalne nastawienie dostrzec można także wśród polskich katolików. Wskazuje na nie M. Rusecki w refleksji nad problemami współczesnego Kościoła: „W Kościele katolickim zaczyna powstawać moda na postawy antyeklezjalne. Szerzy się ona zwłaszcza wśród młodzieży, ale nie tylko. Zjawisko to występuje głównie na Zachodzie, ale zaczyna przenikać i do nas. Wprawdzie – jak dotąd – dotyczy niezbyt wielkiej liczby w skali całej populacji wierzących, ale lekceważyć go nie można. Dlaczego tak się dzieje, że część chrześcijan wierzy w Chrystusa, a odrzuca Kościół?”. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, gdyż złożone jest zjawisko, którego dotyczy. M. Rusecki wskazuje tylko na niektóre z przyczyn: oświeceniowe dziedzictwo, które ciąży na współczesnej mentalności; kryzys instytucjonalizmu, który dostrzega dzisiaj wielu socjologów i historyków; protestantyzacja mentalności katolików i idea Kościoła niewidzialnego rozwijana przez teologię liberalną; błędy ludzi Kościoła popełnione zwłaszcza w przeszłości; fałszywe rozumienie Kościoła wynikające z niepełnej, a nawet znikomej świadomości eklezjalnej (Rusecki mówi o świadomości eklezjologicznej) wielu katolików.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów	11
Wstęp	13
Rozdział I. Pojęcie Kościoła w nauczaniu Kościoła katolickiego	23
	1. Rozumienie Kościoła do Soboru Trydenckiego	24
		1.1. Okres apostolski (I wiek)	24
		1.2. Tradycja patrystyczna (do VII wieku)	29
		1.3. Średniowiecze (VIII-XV wiek)	38
	2. Rozumienie Kościoła od Soboru Trydenckiego do Watykańskiego I	44
		2.1. Sobór Trydencki i zagadnienie Kościoła w Katechizmie Rzymskim (1566)	44
		2.2. Potrydencka idea Kościoła - definicja Kościoła według Roberta Bellarmina	48
		2.3. Idea Kościoła w okresie oświecenia	51
	3. Eklezjologia XIX i XX wieku do Soboru Watykańskiego II	53
		3.1. Nowe próby ujęcia idei Kościoła na początku XIX wieku	53
		3.2. Perspektywa eklezjologiczna Soboru Watykańskiego I	55
		3.3. Kościół jako Mistyczne Ciało Chrystusa w świetle Satis cognitum Leona XIII (1896) i Mystici Corporis Christi Piusa XII (1943)	58
	4. Idea Kościoła w nauczania Soboru Watykańskiego II	63
		4.1. Ecclesia, quid dicis de te ipsa jako podstawowa perspektywa Vaticanum II	63
		4.2. Myśli przewodnie i struktura Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium	66
		4.3. Kościół jako misterium i sakrament zbawienia	73
		4.4. Kościół Chrystusa nowotestamentalnym Ludem Bożym	78
		4.5. Mistyczne Ciało Chrystusa	83
		4.6. Communio	85
	5. Istotne elementy katolickiej eklezjologii po Soborze Watykańskim II	90
		5.1. Interpretacja soborowych idei Kościoła w dokumentach Kongregacji Nauki Wiary i dokumentach Międzynarodowej Komisji Teologicznej	91
		5.2. Kościół w posoborowych dokumentach katechetycznych	99
			5.2.1. Ogólna instrukcja katechetyczna Directorium Catechisticum Generale (1971)	100
			5.2.2. Adhortacja Jana Pawła II Catechesi tradendae (1979)	103
			5.2.3. Katechizm Kościoła Katolickiego (1992)	106
			5.2.4. Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997)	116
Rozdział II. Idea Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii w latach 1945-1971	121
	1. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii okresu międzywojennego i ich wpływ na publikacje powojenne	122
		1.1. Programy nauczania religii w okresie międzywojennym	122
		1.2. Kościół w wybranych katechizmach i podręcznikach do nauki religii	124
			1.2.1. Katechizmy W. Gadowskiego i podręczniki Z. Bielawskiego	125
			1.2.2. Inne katechizmy i podręczniki do nauki religii	132
	2. Kontekst historyczny katechizacji w Polsce po 1945 roku	145
		2.1. Nauczanie katechetyczne w pierwszych latach po drugiej wojnie światowej	145
		2.2. Katecheza parafialna w latach 1950-1956	149
		2.3. Szkolne nauczanie religii w latach 1956-1961	151
	3. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do programu nauczania religii z 1946 roku	155
		3.1. Katechizmy oraz podręczniki dla przygotowania dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii św	156
		3.2. Inne katechizmy dla dzieci	172
		3.3. Podręczniki do historii biblijnej	179
		3.4. Podręczniki do nauki wiary i moralności	181
		3.5. Podręczniki dla szkoły średniej	184
		3.6. Katechizmy dla młodzieży	192
	4. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do programu nauczania religii z 1957 roku	198
		4.1. Publikacje E. Materskiego i N. Hekker	199
		4.2. Seria podręczników Życie religijne Z. Baranowskiego i J. Noryśkiewicza	211
		4.3. Inne katechizmy i podręczniki do nauki religii	217
			4.3.1. Katechizmy komunijne i katechizmy dla młodzieży	217
			4.3.2. Podręczniki do historii biblijnej Starego i Nowego Testamentu	225
	5. Podsumowanie i próba oceny pojęcia Kościoła w powojennych katechizmach i podręcznikach do nauki religii	228
Rozdział III. Soborowy obraz Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci w latach 1971-1990	241
	1. Eklezjalne ukierunkowanie katechezy w nowych kierunkach katechetycznych	242
		1.1. Katecheza kerygmatyczna	243
		1.2. Katecheza antropologiczna	247
		1.3. Katecheza integralna	253
	2. Zagadnienie Kościoła w programie katechizacji dzieci szkoły podstawowej z 1971 roku	255
		2.1. Ramowy program katechizacji w zakresie szkoły podstawowej	255
		2.2. Programy szczegółowe: jezuicki i warszawsko-kielecki	263
	3. Kościół w serii podręczników dla uczniów szkoły podstawowej do I wersji programu (jezuickiej)	279
		3.1. Bóg z nami	280
		3.2. Katechizm religii katolickiej	292
	4. Kościół w podręcznikach E. Materskiego i N. Hekker do II wersji programu (warszawsko-kieleckiej)	315
	5. Nauka o Kościele w katechizmach i podręcznikach do nauki religii wykraczających poza ramy programów szczegółowych	322
	6. Podsumowanie i próba oceny recepcji soborowej eklezjologii w podręcznikach dla dzieci szkoły podstawowej	349
Rozdział IV. Soborowy obraz Kościoła w podręcznikach do nauki religii dla młodzieży w latach 1971-1990	355
	1. Zagadnienie Kościoła w programie katechizacji młodzieży z 1971 roku	356
		1.1. Ramowy program katechizacji w zakresie szkoły średniej	356
		1.2. Programy szczegółowe	364
			1.2.1. Pierwsza wersja (poznańska)	365
			1.2.2. Druga wersja (krakowska)	370
			1.2.3. Trzecia wersja (warszawska)	375
			1.2.4. Czwarta wersja (lubelska)	378
	2. Kościół w serii podręczników Wiara i życie chrześcijanina W. Koski (do I wersji programu)	381
	3. Kościół w podręczniku dla klasy I z serii Spotkania z Bogiem (do III wersji programu)	387
	4. Kościół w serii podręczników H. Łuczaka (do IV wersji programu)	390
	5. Nauka o Kościele w katechizmach i podręcznikach dla pojedynczych klas	398
	6. Podsumowanie i próba oceny recepcji soborowej eklezjologii w podręcznikach dla młodzieży	403
Rozdział V. Zagadnienie Kościoła w podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1990-2001	409
	1. Kontekst historyczny katechizacji w Polsce po 1989 r.	410
		1.1. Powrót religii do szkół w 1990 r.	410
		1.2. Nauczanie religii w szkole wobec reformy oświaty w 1999 r.	416
	2. Zagadnienie Kościoła w podstawie programowej i programie nauczania religii z 1999 r.	420
	3. Kościół w podręcznikach dla dzieci szkoły podstawowej	429
		3.1. Nowe wydania podręczników Bóg z nami i Katechizm religii katolickiej	429
		3.2. Seria podręczników W drodze do miłości Ojca pod redakcją T. Śmiecha	437
		3.3. Inne jednostkowe podręczniki dla uczniów klas I-VIII	448
	4. Kościół w podręcznikach dla szkoły średniej	461
		4.1. Seria podręczników Spotkania z Bogiem (kl. II-IV)	462
		4.2. Seria podręczników Żyć prawdą pod redakcją J. Szpeta	471
		4.3. Inne jednostkowe podręczniki dla młodzieży	474
	5. Kościół w pierwszych nowych podręcznikach dla gimnazjum po reformie oświaty	483
		5.1. Podręcznik dla klasy III z serii W drodze do miłości Ojca pod redakcją T. Śmiecha	483
		5.2. Podręczniki z serii Przyjąć blask Bożej prawdy pod redakcją D. Jackowiak i J. Szpeta	485
		5.3. Seria podręczników W drodze do Emaus	490
		5.4. Seria podręczników Jezus Chrystus drogą, prawdą i życiem	508
		5.5. Podręczniki P. Tomasika	520
	6. Podsumowanie i próba oceny recepcji eklezjologii Katechizmu Kościoła Katolickiego w nowych podręcznikach do nauki religii	525
Zakończenie	533
Bibliografia	539
Aneks	569
Wykaz tabel i schematów	583
Summary	585
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Inni Klienci oglądali również

20,00 zł

Kościół Ewangelicko-Augsburski na Warmii i Mazurach po II wojnie światowej w spojrzeniu historyczno-ekumenicznym

Zakończenie II wojny światowej zmieniło oblicze narodowościowe, wyznaniowe, społeczne i polityczne południowej części dawnych Prus Wschodnich. Część ta w wyniku postanowień międzynarodowych została przyłączona do Polski, natomiast północna do Zw...

Profilaktyka wybranych problemów zdrowotnych (w wymiarze edukacyjnym) - 05 Nadwaga i otyłość dzieci w wieku szkolnym a promocja zdrowia

Punktem wyjścia w prezentowanej monografii są określone problemy zdrowotne, analizowane z perspektywy edukacyjnej. Omawiane treści mają swój wymiar profilaktyczny, ale wpisują się także w obszar charakterystyczny dla promocji zdrowia z uwagi na ...
31,90 zł

Jazda polska

W czasie poślizgu lepiej kręcić kierownicą jak najwięcej, czy jak najmniej? Czy jazda ekologiczna może być ekonomiczna? Kto jest lepszym kierowcą - mężczyzna czy kobieta (i dlaczego tak często mamy na ten temat błędne mniemanie)? Jak zminimalizować ryz...

Homoseksualność i polska nowoczesność - 10 Kawałek tortu "Fedora". Męskocentryczna wyobraźnia Jerzego Andrzejewskiego — rekonesans badawczy

Praca stara się uchwycić zmiany, jakie w polskiej literaturze wywołało „wynalezienie” pod koniec XIX wieku homoseksualności. Autor przedstawia próbę adaptacji koncepcji „narodzin homoseksualisty” (wyrażonej przez Michela ...
62,00 zł

Kościół naród człowiek czyli opowieść optymistyczna o Polakach w XX wieku

Ta praca to zbiór większych i mniejszych tekstów, powstałych w ostatnich latach aktywności naukowej autora, których głównym bohaterem jest Polska w XX wieku. Szkice dotyczą dziejów Kościoła katolickiego w Polsce, oboz...
24,90 zł

Cuda w historii Polski

Historia Polski to splot wielkich trudów i jeszcze większych cudów. A książka ta, to zbiór niesamowitych – acz wyłącznie prawdziwych! – opowieści, które pokrzepią nasze współczesne, polskie serca tak samo,...
29,80 zł

Rozstańmy się na rok

Zakochać się to najłatwiejsza część związku… Przedtem: 11 lat temu Lauren i Ryan zakochali się bez pamięci. 9 lat temu pierwszy raz się pokłócili… 6 lat temu wzięli ślub. A potem? Potem zaczyna być coraz gorzej… Teraz: Dział...
26,90 zł

Lato

Tove Jansson, najbardziej znana jako autorka i ilustratorka niepowtarzalnej serii książek o Muminkach, napisała również wiele znakomitych utworów dla dorosłych. Jednym z nich jest „Lato” – nastrojowa, poruszająca, metafo...
3,00 zł

Szkoła na miarę możliwości dziecka - Teresa Borowska: Edukacyjny program zmierzający do wzbogacenia zasobów emocjonalnych uczniów i jego rezultaty

W listopadzie 2008 roku w Instytucie Pedagogiki Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu została zorganizowana Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: SZKOŁA NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI DZIECKA. Konferencja stanowiła próbę rozważań nad kształceniem...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!