Kreatywna plastykostymulacja w świetle twórczego funkcjonowania umysłu
Nie jest to podręcznik dający tylko gotowe przepisy na przeprowadzenie zajęć. To zbiór wiedzy na temat wpływu zajęć arteterapeutycznych, a w szczególności plastykoterapeutycznych i plastykostymulacyjnych, dający twórczą inspirację do własnej pracy.
Autorka przedstawia w tej książce swoje doświadczenia i pokazuje jak można połączyć je ze sobą i wykorzystywać plastykę do terapii i badań. Ukazuje jak sztuka może stać się prostym narzędziem o ogromnych możliwościach, wcale niekoniecznie w rękach artystów.
Plastykostymulacja przedstawiona w książce nie ma nic wspólnego z edukacją plastyczną. Nie jest zadaniem zajęć plastykoterapeutycznych ani plastykostymulacyjnych zmienić podopiecznego w wielkiego artystę, ani nawet nauczyć go jakiś specyficznych technik plastycznych, ale pokazać mu jak może się rozwijać i wychodzić poza własne możliwości i ograniczenia oraz bawić się sztuką plastyczną i korzystać z niej dla poprawy własnego życia.
Joanna Wajdenfeld - psycholog, plastyk i terapeuta zajęciowy, ukończyła Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie, specjalizację z Psychologii Twórczości oraz Socjoterapii i Pomocy Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży. Posiada certyfikat Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, dyplom Terapeuty Zajęciowego i Instruktora Rekreacji Ruchowej. Pracuje w Wyższej Szkole Nauk Społecznych „Pedagogium” i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
Jest autorką książki „Kreatywna plastykostymulacja w rozwoju dziecka” oraz wielu publikacji, w tym:
„Warsztaty plastyczne dla studentów pedagogiki i resocjalizacji”,
„Wpływ oddziaływań poznawczych na twórczość dzieci w wieku szkolnym”,
„Arteterapia, jako forma leczenia i wspierania rozwoju. Wybrane aspekty plastykoterapii i choreoterapii”,
„Porównanie w badaniach neuroobrazowania pracy mózgu po oddziaływaniach plastykoterapeutycznych”.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7900-017-3
- Liczba stron: 595
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści (pełnej wersji publikacji) Wprowadzenie Rozdział I Kreatywność czyli twórczość przez małe „t” 1. Jak możemy rozumieć twórczość 2.Twórczość w różnym ujęciu teoretycznym 3. Twórcze, czyli kreatywne myślenie 3.1. Metody twórczego myślenia 3.1.1. Sześć kapeluszy Edwarda de Bono 3.1.2. Burza mózgów 3.1.3. Metoda SCAMPER 3.1.4. Synektyka 3.1.5. Analiza morfologiczna 3.1.6. Morfologia Funkcjonalna 3.1.7. Gra ze słowami 3.1.8. Metoda Polaya 4. Twórczość dzieci 5. Środowisko szkolne i czynniki mające wpływ na twórczość w szkole Rozdział II Sztuka 1. Historia pojęcia sztuka 2. Funkcje sztuki kulturze i pracy pedagogicznej Rozdział III Arteterapia i artestymulacja 1. Czym jest arteterapia i artestymulacja? 2. Historia arteterapii 3. Funkcje i oddziaływanie 4. Formy 4.1. Muzykoterapia 4.2. Choreoterapia 4.3. Biblioterapia, bajkoterapia 4.4. Plastykoterpia (terapia za pomocą sztuk plastycznych) 4.5. Teatroterapia, dramatoterapia, psychodrama 4.6. Estetoterapia 4.7. Silwoterapia 4.8. Talasoterapia 4.9. Ludoterapia, zabawoterapia 4.10. Chromoterapia – terapia barwą 5. Arteterapia punktu widzenia psychologii i pedagogiki 6. Wykorzystanie arteterapii w szpitalach i ośrodkach psychiatrycznych Rozdział IV Plastykoterapia i plastykostymulacja 1. Czym plastykoterapia i plastykostymulacja różni się od edukacyjnych zajęć plastycznych? 2. Plastykoterapia i plastykostymulacja w różnych zastosowaniach 2.1. Plastykostymulacja w rozwoju dziecka 2.2. Plastykoterapia w rewalidacji 2.3. Plastykoterapia w oddziaływaniach psychiatrycznych 3. Metody stosowane w plastykostymulacji i plastykoterapii 3.1. Metody indywidualne 3.1.1. Praca indywidualna z dziećmi 3.1.2. Terapia indywidualna w rewalidacji 3.2. Metody grupowe 3.2.1. Praca w grupie z dziećmi 3.2.2. Terapia grupowa w rewalidacji 4. Zasady pracy z podopiecznym 4.1. Ogólne zasady pracy z podopiecznym 4.2. Ogólne zasady heurystyczne 4.3. Jak skutecznie kształcić uczniów ku twórczości? 4.4. Jak skutecznie zabijać twórczość na lekcjach i zajęciach artystycznych i nie tylko? Rozdział V Techniki stosowane w plastykostymulacji 1. Techniki rysunkowe 1.1 Przykładowe techniki rysunkowe 1.2. Specyficzne techniki rysunkowe w plastykoterapii i plastykostymulacji 2. Techniki graficzne 2.1. Specyficzne techniki graficzne w plastykoterapii i plastykostymulacji 3. Techniki malarskie 3.1. Specyficzne techniki malarskie w plastykoterapii i plastykostymulacji 4. Techniki przestrzenne 4.1. Lepienie 4.2. Rzeźba 4.3. Papieroplastyka 5. Techniki mieszane - Collage 5.1. Collage w plastykostymulacji i plastykoterapii 6. Niekonwencjonalne techniki plastyczne w plastykostymulacji i plastykoterapii Rozdział VI Plastykostymulacja ćwiczenia 1. Ćwiczenia integracyjne 2. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik rysunkowych 3. Ćwiczenia wykorzystujące malarstwo 4. Formy przestrzenne w ćwiczeniach -lepienie 5. Papieroplastyka 6. Ćwiczenia wykorzystujące techniki mieszane 6. Materiały naturalne Rozdział VII Biologiczne i neuropsychologiczne uwarunkowania twórczości 1. Ogólna budowa i funkcje mózgu 2. Komórki nerwowe 3. Istota biała mózgu – drogi neuronalne 4. Istota szara mózgu - kora mózgowa 4.1. Funkcjonalna struktura kory mózgowej 4.2. Topograficzna struktura kory mózgowej 4.3. Płaty mózgowe i ich funkcje 4.3.1. Płaty czołowe 4.3.2. Płaty potyliczne 4.3.3. Płaty ciemieniowe 4.3.4. Płaty skroniowe 5. Układ limbiczny 6. Najstarsze części funkcjonalne mózgu 6.1. Wzgórze 6.2. Jądra podstawne 7. Funkcje OUN w badaniach 7.1. Badania porównawcze podstawy twórczego myślenia 7.2. Badania pamięci 7.3. Badania uwagi Rozdział VIII Metody badań neuropsychologicznych 1. Schemat badawczy 2. Badania MRI i fMRI Rozdział IX Badania twórczości, arteterapii artestymulacji i plastykostymulacji 1. Badania twórczości 2. Badania arteterapii 3. Badania plastykostymulacji 3.1. Odbiór sztuki, a twórczość 3.2. Plastykoterapia, a twórczość u osób starszych 4. Badania neuropsychologiczne plastykostymulacji, arteterapii i sztuki 4.1. Badania aktywności neuronalnej u osób z zaburzeniami, uprawiających sztukę 4.2. Odbiór piękna 4.3. Badania odbioru sztuki po treningu plastykostymulacyjnym 5. Badania neuropsychologiczne twórczości Podsumowanie Bibliografia Recenzja pracy Recenzja książki