Krzywe przejściowe w trasowaniu dróg
Niniejsza publikacja to kompleksowe ujęcie teoretycznych i praktycznych aspektów stosowania krzywych przejściowych w geometrycznym kształtowaniu tras drogowych. Podsumowuje stan wiedzy projektowej w różnych obszarach zastosowań krzywych przejściowych. Ponadto zawiera sugestie i propozycje nowego spojrzenia na szereg rozpatrywanych zagadnień, wskazując zarazem ewentualne kierunki dalszych badań na tym polu. Czytelnik znajdzie tu informacje na temat zasad kształtowania poziomego i pionowego przebiegu tras drogowych, łącznie z opisem szerokiej gamy rozwiązań stosowanych w praktyce projektowej.
- Kategorie:
- ISBN: 978-83-01-22580-3
- ISBN druku: 978-83-01-22300-7
- Liczba stron: 388
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 1. Ogólne zasady trasowania dróg 15 1.1. Układy geometryczne stosowane w trasowaniu dróg 20 1.1.1. Podstawowe elementy geometryczne 25 1.1.2. Kombinacje elementów podstawowych 28 1.2. Trasowanie osi drogi w planie sytuacyjnym 38 1.3. Trasowanie osi drogi w profilu podłużnym 43 1.4. Kształtowanie przekrojów poprzecznych 50 1.5. Koordynacja elementów trasy w planie sytuacyjnym i przekroju podłużnym 54 2. Wyznaczanie podstawowych elementów krzywoliniowych w tradycyjnym podejściu do trasowania łuków poziomych 63 2.1. Łuki kołowe 63 2.1.1. Wyznaczanie punktów głównych łuku kołowego 63 2.1.2. Wyznaczanie punktów pośrednich łuku kołowego 65 2.2. Klotoida jako krzywa przejściowa 71 2.2.1. Równania klotoidy 71 2.2.2. Współrzędne prostokątne klotoidy 76 2.2.3. Współrzędne biegunowe klotoidy 82 2.2.4. Przesunięcie stycznej 83 2.2.5. Klotoida jednostkowa 85 2.2.6. Elementy konstrukcyjne klotoidy 87 2.2.7. Dobór parametru klotoidy 89 3. Wyznaczanie różnych układów geometrycznych w tradycyjnym podejściu do trasowania łuków poziomych 95 3.1. Wyznaczanie łuku koszowego 95 3.2. Wyznaczanie układów geometrycznych w postaci łuku kołowego z klotoidami 100 3.2.1. Łuk kołowy z symetrycznymi łukami klotoidy 100 3.2.2. Łuk kołowy z niesymetrycznymi łukami klotoidy 102 3.3. Wyznaczanie krzywych esowych 105 3.3.1. Krzywe esowe w postaci odwrotnych łuków kołowych 106 3.3.2. Krzywe esowe w postaci odwrotnych łuków kołowych połączonych łukami klotoidy 107 3.4. Wyznaczanie krzywych owalnych 111 3.5. Wyznaczanie biklotoidy 115 3.5.1. Biklotoida symetryczna 116 3.5.2. Biklotoida niesymetryczna 118 3.6. Wyznaczanie klotoidy koszowej 120 3.7. Uwagi końcowe 123 4. Tradycyjne podejście do trasowania łuków pionowych 125 4.1. Równanie krzywej pionowej 125 4.2. Właściwości parabolicznej krzywej pionowej 127 4.3. Uwagi projektowe dotyczące parabolicznych łuków pionowych 131 4.3.1. Długość pionowej krzywej parabolicznej określona przez dopuszczalne wartości przyspieszenia dośrodkowego na łuku pionowym 131 4.3.2. Odległość widoczności na zatrzymanie 132 4.3.3. Długość pionowego łuku wypukłego a odległość widoczności na zatrzymanie 134 4.3.4. Długość pionowego łuku wklęsłego a odległość widoczności na zatrzymanie 138 4.3.5. Długość pionowego łuku wklęsłego a zasięg oświetlenia jezdni reflektorami pojazdu 141 5. Niekonwencjonalne podejście do trasowania dróg 143 6. Krzywe przejściowe i ich rola w trasowaniu dróg 151 6.1. Przesłanki stosowania krzywych przejściowych 151 6.2. Ruch po torze krzywoliniowym i warunki brzegowe krzywych przejściowych 155 6.3. Krzywe przejściowe na łukach pionowych w świetle warunków dynamiki ruchu 158 6.4. Alternatywny punkt widzenia na potencjał aplikacyjny krzywych przejściowych 164 7. Możliwe sposoby definiowania i matematyczny opis krzywych przejściowych 167 8. Krzywe przejściowe określone funkcją ich krzywizny 175 8.1. Krzywa spiralna (klotoida) 175 8.2. Krzywa Blossa 178 8.3. Krzywa Grabowskiego 181 8.4. Krzywe Auberlena i Kleina 183 8.5. Porównanie geometrii krzywych przejściowych określonych funkcją krzywizny 184 8.6. Krzywe hamowania i przyspieszania 188 8.7. Inne krzywe przejściowe określone funkcją krzywizny 191 9. Krzywe przejściowe określone przy użyciu funkcji jawnej 195 9.1. Paraboliczne krzywe przejściowe 196 9.2. Wielomianowe krzywe przejściowe 199 9.2.1. Wielomianowe krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny 200 9.2.2. Wielomianowe krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny 202 9.3. Sinusoidalna krzywa przejściowa 208 9.4. Inne krzywe przejściowe opisane za pomocą funkcji jawnej 210 10. Krzywe przejściowe opisane za pomocą współrzędnych biegunowych 213 10.1. Lemniskata Bernoulliego 216 10.2. Lemniskata jako krzywa przejściowa 220 11. Niekonwencjonalne rozwiązania krzywych przejściowych 225 11.1. Ogólne krzywe przejściowe 226 11.1.1. Ogólne krzywe przejściowe określone funkcją ich krzywizny 227 11.1.1.1. Ogólne krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny 227 11.1.1.2. Ogólne krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny 228 11.1.2. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe i ich warunki brzegowe 233 11.1.3. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe przedstawione przez Grabowskiego 234 11.1.4. Zmodyfikowane wielomianowe ogólne krzywe przejściowe 238 11.1.4.1. Zmodyfikowane krzywe o niegładkim wykresie krzywizny 238 11.1.4.2. Zmodyfikowane krzywe o niegładkim wykresie krzywizny 239 11.1.4.3. Zmodyfikowane krzywe o gładkim wykresie krzywizny 242 11.1.5. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe przedstawione przez Kobrynia 245 11.1.5.1. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe o niegładkim wykresie krzywizny 245 11.1.5.2. Wielomianowe ogólne krzywe przejściowe o gładkim wykresie krzywizny 247 11.1.6. Sinusoida jako ogólna krzywa przejściowa 249 11.2. Esowate krzywe przejściowe jako szczególny przypadek ogólnych krzywych przejściowych 251 11.3. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe 252 11.3.1. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe o zadanym położeniu punktu końcowego 256 11.3.2. Uniwersalne i owalne krzywe przejściowe o swobodnym położeniu punktu końcowego 261 12. Niekonwencjonalne rozwiązania krzywych przejściowych w trasowaniu łuków poziomych 267 12.1. Sinusoida jako krzywa przejściowa między prostą a łukiem kołowym 267 12.2. Wielomianowe krzywe przejściowe jako element łączący prostą z łukiem kołowym 272 12.3. Ogólne krzywe przejściowe jako przejście między dwoma kierunkami prostoliniowymi 275 12.4. Esowate krzywe przejściowe jako alternatywa dla krzywych esowych 278 12.5. Projektowanie przejść krzywoliniowych za pomocą uniwersalnych i owalnych krzywych przejściowych 288 12.5.1. Postępowanie w przypadku krzywych o zadanym położeniu punktu końcowego 289 12.5.2. Postępowanie w przypadku krzywych o swobodnym położeniu punktu końcowego 293 13. Trasowanie polinomialne z użyciem ogólnych krzywych przejściowych 297 13.1. Zasady ogólne 298 13.2. Przypadki specjalne 302 13.2.1. Procedura obliczeniowa w przypadku zmodyfikowanych ogólnych krzywych przejściowych 303 13.2.2. Procedura obliczeniowa w przypadku ogólnych krzywych przejściowych o swobodnym położeniu punktu końcowego 305 13.3. Dopasowywanie krzywych do położenia punktów kierunkowych 306 13.3.1. Dopasowywanie zmodyfikowanych ogólnych krzywych przejściowych 307 13.3.2. Dopasowywanie ogólnych krzywych przejściowych o swobodnym położeniu punktu końcowego 310 13.4. Uwagi uzupełniające 310 14. Przesłanki praktyczne i zasady kształtowania łuków pionowych z użyciem krzywych przejściowych 313 14.1. Wpływ pochylenia podłużnego na zużycie paliwa w świetle norm i przepisów 314 14.2. Zużycie paliwa na łukach pionowych utworzonych przez wybrane krzywe 319 14.3. Wyokrąglanie załamań niwelety z użyciem wielomianowych krzywych przejściowych 324 15. Optymalizacja przebiegu niwelety krzywoliniowej w postaci ciągu krzywych przejściowych 333 15.1. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem parabolicznych krzywych przejściowych 334 15.2. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem wielomianowych krzywych przejściowych 338 15.3. Tworzenie równań aproksymacyjnych z użyciem ogólnych krzywych przejściowych 342 15.4. Odcinki prostoliniowe jako ewentualne dodatkowe elementy niwelety 348 15.5. Układ równań aproksymacyjnych i jego rozwiązanie 350 15.6. Przykłady liczbowe 351 16. Krzywe przejściowe w projektowaniu niwelety łącznic w obrębie węzłów drogowych 357 Literatura 373 Wykaz rysunków 381 Wykaz tabel 387