Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców
Publikacja jest vademecum standardów organizacji kształcenia specjalnego w szkołach publicznych i niepublicznych oraz innych placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Omówiono w niej sposoby realizacji kształcenia różnych grup uczniów niepełnosprawnych oraz możliwe formy spełniania przez nich obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na wszystkich etapach edukacyjnych, w szczególności przez: zagwarantowanie przez władze lokalne edukacji dostosowanej do potrzeb, możliwości i talentów tych uczniów, łączenie zajęć edukacyjnych z organizacją zajęć rewalidacyjnych, kreatywności i sportowo-rekreacyjnych, tworzenie strategii wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z różnymi niepełnosprawnością mi oraz prowadzenie kształcenia specjalnego najbliżej miejsca zamieszkania. Opracowanie pozwól i rodzicom, nauczycielom, dyrektorom placówek oświatowych oraz organom prowadzącym na lepszą organizację nauki dzieci niepełnosprawnych, prawidłowe rozumienie i stosowanie przepisów prawa oraz wypełnianie obowiązków organizatorów oświaty. Kuratorom ułatwi monitorowanie i ocenę realizacji prawa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do działań edukacyjnych, dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych,
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-3575-1
- ISBN druku: 978-83-264-1592-0
- Liczba stron: 400
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 11 Wstęp 13 CZĘŚĆ PIERWSZA Rozdział 1. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego 45 1.1. Istota zmian w zarządzaniu oświatą w gminie i w powiecie w zakresie kształcenia specjalnego 45 1.2. Organizacja systemu oświaty, kompetencje organów prowadzących 63 1.3. Główne zadania jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących szkoły/placówki 77 1.4. Konceptualizacja zadań szkoły i placówki na podstawie statutu 86 1.5. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym 118 1.6. Wykorzystywanie dokumentacji dotyczącej ucznia do podnoszenia jakości edukacji prowadzonej przez szkoły 136 Rozdział 2. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach niepublicznych 149 2.1. Zakładanie szkół i placówek niepublicznych 149 2.2. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły niepublicznej oraz organu prowadzącego 154 Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły publicznej i niepublicznej 162 3.1. Organizacja pracy szkoły integracyjnej 162 3.2. Organizacja pracy szkoły specjalnej 183 3.3. Kształcenie ponadgimnazjalne w szkołach specjalnych 203 3.4. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub w stopniu znacznym 215 3.5. Nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej 219 3.6. Finansowanie kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych 229 Rozdział 4. Nauczyciele w kształceniu specjalnym i integracyjnym 239 4.1. Czas pracy nauczycieli 239 4.2. Obowiązki nauczycieli i innych pracowników 250 4.3. Współpraca z rodzicami 253 Rozdział 5. Organy kontroli i ich uprawnienia 260 5.1. Zadania kontrolne organu prowadzącego 263 5.2. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty 264 Rozdział 6. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze jako forma spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim 278 6.1. Definicja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i główne zadania 278 6.2. Procedury i cele realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 280 6.3. Programowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 286 Podsumowanie 289 CZĘŚĆ DRUGA Rozdział 1. Nowe rozwiązania organizacyjne służące wyrównywaniu szans edukacyjnych 299 Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 306 Rozdział 3. System oświaty a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka 308 Rozdział 4. Proces tworzenia i zatwierdzania projektu pilotażowego programu rządowego WWKSC 318 Rozdział 5. Realizacja pilotażu programu rządowego WWKSC 323 Rozdział 6. Realizacja zadań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku lokalnym 336 Rozdział 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w krajach Unii Europejskiej 341 Słownik używanych terminów 351 Aneks 367 Bibliografia 391 Spis tabel i schematów 397