Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników
Książka jest piątym wydaniem klasycznej już pracy Małgorzaty Sidor-Rządkowskiej na temat systemów ocen okresowych. Publikacja ta łączy solidne podstawy teoretyczne z przeglądem rozwiązań stosowanych w praktyce. Kompleksowo omówiono w niej zagadnienia, z którymi należy się zapoznać przed wprowadzeniem systemu ocen sprzyjającego otwartej polityce informacyjnej i wzmacniającego motywację pracowników, takie jak:
powiązanie sposobów oceny z typem działalności i celami strategicznymi organizacji,
planowanie systemów oraz szkolenia osób oceniających,
wybór odpowiednich metod oceny i ustalanie kryteriów,
zasady prowadzenia rozmów oceniających,
ocena oddolna jako uzupełnienie systemu,
unikanie błędów oceniania,
system ocen okresowych na tle głównych aspektów polityki personalnej organizacji.
Autorka przytacza również liczne przykłady i studia przypadków oraz zamieszcza bardzo przydatny zestaw formularzy ocen pracowników.Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona nie tylko dla przedstawicieli sektora przedsiębiorstw, ale także administracji publicznej. Zawarte tu metody i wskazówki znajdą zastosowanie zarówno w organizacjach biznesowych, jak i pozakomercyjnych. Stanowi cenne źródło wiedzy dla menedżerów wszystkich szczebli, dyrektorów i pracowników działów personalnych, a także osób zajmujących się naukowo problematyką zarządzania zasobami ludzkimi.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-9986-9
- ISBN druku: 978-83-264-9693-6
- EAN: 9788326499869
- Liczba stron: 256
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
O autorce | str. 11 Wstęp | str. 13 Rozdział 1. Miejsce systemu ocen okresowych w polityce personalnej przedsiębiorstwa | str. 15 1.1. Najważniejsze cele oceny | str. 15 1.2. Formy oceny | str. 17 1.3. Kontrowersje wokół systemów ocen | str. 17 1.4. Wymagania stawiane systemom ocen | str. 20 1.5. Oczekiwania pracowników wobec systemu ocen okresowych | str. 22 Studium przypadku I | str. 23 Rozdział 2. Uwarunkowania systemu ocen | str. 26 2.1. Rodzaj działalności i wielkość organizacji | str. 26 2.2. Cele strategiczne firmy | str. 27 2.3. Metoda zarządzania | str. 30 2.4. Styl kierowania | str. 31 2.5. Poziom kierowania | str. 34 2.6. Poziom wymagań | str. 36 2.7. Autorytet oceniających | str. 36 2.8. Wiek pracowników | str. 37 Studium przypadku II | str. 44 Rozdział 3. Wprowadzanie systemu ocen okresowych | str. 49 3.1. Planowanie działania | str. 49 3.2. Szkolenie osób oceniających | str. 49 3.2.1. Wybór rodzaju szkolenia | str. 50 3.2.2. Wybór miejsca szkolenia | str. 53 3.2.3. Problem wspólnego udziału w szkoleniu przełożonych i podwładnych | str. 53 3.2.4. Ćwiczenia z użyciem kamery wideo | str. 56 3.3. Przygotowanie osób ocenianych | str. 59 Studium przypadku III | str. 63 Rozdział 4. Przegląd najważniejszych zagadnień związanych z tworzeniem systemów ocen | str. 66 4.1. Wybór osób oceniających | str. 66 4.2. 360-stopniowa ocena pracownika | str. 66 4.3. Przygotowanie 360-stopniowej oceny pracowników | str. 71 4.4. Podział osób ocenianych | str. 74 4.5. Ustalanie częstotliwości oceny | str. 77 Studium przypadku IV | str. 78 Rozdział 5. Metody oceny pracowników | str. 80 5.1. Metody relatywne | str. 80 5.1.1. Ranking | str. 80 5.1.2. System porównywania parami | str. 82 5.1.3. Metoda rozkładu normalnego | str. 83 5.2. Metody absolutne | str. 86 5.2.1. Ocena opisowa | str. 86 5.2.2. Punktowa skala ocen | str. 89 5.2.3. Skale ważone | str. 90 5.2.4. Testowa metoda oceny | str. 91 5.2.5. Metoda zdarzeń krytycznych | str. 92 5.2.6. Skale behawioralne (BARS - behavioral anchored rating scale | str. 94 5.2.7. Zarządzanie przez cele - ZPC (management by objectives - MBO | str. 97 5.2.8. Assessment Center ("centrum oceny") | str. 104 Rozdział 6. Ustalanie kryteriów oceny | str. 110 6.1. Kryteria dotyczące efektywności | str. 110 6.2. Kryteria dotyczące kwalifikacji | str. 113 6.3. Kryteria dotyczące zachowań (behawioralne) | str. 114 6.4. Kryteria osobowościowe | str. 115 6.5. Zasady opracowywania kryteriów oceny | str. 117 Studium przypadku VI | str. 124 Rozdział 7. Zasady prowadzenia rozmów z ocenianymi pracownikami | str. 126 7.1. Istota rozmowy oceniającej | str. 126 7.2. Jak prowadzić rozmowę? | str. 129 7.2.1. Wyrażanie szacunku i uznania | str. 130 7.2.2. Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych | str. 134 7.3. Najczęstsze przyczyny złej pracy | str. 136 7.4. Dialog przełożony - podwładny a przyszłe zadania pracownika | str. 137 Studium przypadku VII | str. 138 Rozdział 8. Błędy w procesie oceniania | str. 142 8.1. Błędy "techniczne" | str. 142 8.2. Błędy w sztuce oceniania | str. 142 8.3. Jak unikać błędów oceny? | str. 148 Studium przypadku VIII | str. 151 Rozdział 9. Ocena przełożonych przez podwładnych | str. 154 9.1. "Odwrócenie ról" jako niezbędne uzupełnienie systemu ocen | str. 154 9.2. Doświadczenia niektórych przedsiębiorstw | str. 157 9.3. Zasady wprowadzania oceny przełożonych przez podwładnych | str. 162 Studium przypadku IXa | str. 163 Studium przypadku IXb | str. 165 Rozdział 10. System ocen okresowych a pozostałe aspekty polityki personalnej firmy | str. 167 10.1. System ocen okresowych a polityka płacowa przedsiębiorstwa | str. 167 10.2. System ocen okresowych a polityka szkoleniowa firmy | str. 169 10.3. System ocen okresowych a kształtowanie ścieżek kariery zawodowej pracowników | str. 172 10.4. System ocen okresowych a zwalnianie pracowników | str. 182 Studium przypadku X | str. 186 Zakończenie | str. 189 Aneks. Przykładowe formularze oceny pracowników | str. 191 Bibliografia | str. 247 Indeks | str. 253