Ku poetyckiej mistyce. Wczesna twórczość Friedricha Hölderlina wobec Nieuwarunkowanego
Poezja Hölderlina (1770-1843), nazywanego „najbardziej niemieckim poetą”, stanowi nawet w jego rodzimej literaturze niewątpliwy wyjątek. Mimo istniejących przekładów także w Polsce jest znana tylko częściowo, jej wczesną fazę polski czytelnik poznawał dotąd w niewielu przekładach Andrzeja Lama. Twórczość poety, powstała w latach 1784-1795, była dotąd w badaniach literaturoznawczych omijana lub traktowana jako faza wstępna, mniej wartościowa niż wielkie hymny i elegie powstałe w latach późniejszych. Niniejsza książka przybliża wczesną twórczość Hölderlina i proponuje jej interpretację opartą na źródłach inspiracji, z których czerpał młody poeta. Jego wczesne dzieło wpisuje się w szeroki kontekst literacki, teologiczny i filozoficzny, stanowi syntezę wątków, odzwierciedlenie refleksji filozoficznej oraz religijnej. Myśl ujęta w wyszukaną formę literacką, wybieraną i modyfikowaną przez poetę od początku świadomie i systematycznie rozwijaną, zaskakuje swoją głębią i powinowactwem z twórczością późniejszą.
Ukazując obrazy jedności świata i wędrówki ku boskiej Jedni, Hölderlin dąży do skonstruowania typu mimesis, który przypominałby imitatio dei, naśladowanie Boga i procesu stwarzania przezeń świata. Czerpie z religii i filozofii, w sposobie ukazywania rzeczywistości, człowieka i transcendencji przybliżając się pod wieloma względami do mistyki. Na związek z nią wskazują także liczne źródła inspiracji poety – pisma Heraklita, Platona, neoplatonizm, Biblia i chrześcijaństwo, pietyzm, filozofia Spinozy, Jacobiego i Herdera. Nie bez znaczenia w procesie formowania się poetyckiej postawy Hölderlina były filozoficzne systemy Fichtego i Schellinga, literatura antyczna oraz mu współczesna. Poeta w swych młodzieńczych utworach zajął się ważnymi tematami, aktualizowanymi także w literaturze niemieckiej końca XVIII wieku: sposobem pojmowania Boga, człowieka i natury, poszukiwaniem Jedności w rozmaitości kosmosu i w ludzkiej jaźni. Wyrażał tęsknotę za utraconą Jednią, traktował poezję jako apokatastazę, poszukiwał przejawów transcendencji w naturze i człowieku. Idea świata jako jedności, odkrywanie szyfrów boskości w naturze, kosmosie i duszy stanowią centrum zainteresowań młodego Hölderlina, których mimo swego tragicznego losu nigdy nie porzucił.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7865-105-5
- ISBN druku: 978-83-7865-105-5
- Liczba stron: 516
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 Rozdział I. Od poetyckiej biografii do interpretacji 23 1. Hölderlin – biografia, konteksty, powinowactwa 23 2. Wybrane zagadnienia poruszane w badaniach historycznoliterackich nad twórczością Hölderlina. Czy teologiczno‑filozoficzna debata w poezji jest możliwa? 37 3. Polskie czytanie Hölderlina 60 4. Odbiorca przyszłości – próba nowego spojrzenia 66 Rozdział II. Mistyka i filozofia wobec Nieuwarunkowanego 73 1. Definicje mistyki 73 2. Hölderlina idea „Kościoła walczącego”, wizje przyszłości i powrotu 78 2.1. Apokatastaza – w stronę pierwotnego ładu 87 2.2. Idea Jedna – między antykiem a chrześcijaństwem 90 2.3. Idea Jedna: Heraklit i Wechselwirkung Hölderlina 92 2.4. Idea Jedna – Wilhelm Heinse 96 2.5. „Jedno ze wszystkim, co żyje” – Hyperiona wizja Jedna 98 2.6. Bóg ukryty i unio mystica 100 3. Mistyka i mistycyzm na przełomie XVIII i XIX w 102 3.1. Mistyka Natury 109 3.2. Gerhard Tersteegen – teologiczna dyskusja z ideą Jedna 112 3.3. Imanuel Kant: krytyka mistycyzmu 114 3.4. Idealizm niemiecki wobec mistycyzmu 115 3.5. Johann Ludwig Ewald – Listy o mistyce: „fantazja poetów” a mistyka 117 4. Nieuwarunkowane a cel mistycznego poznania 121 5. Mistyka wobec problemu kreacji literackiej 123 6. Nieuwarunkowane – próba definicji 124 6.1. Poza granicą doświadczenia – definicja Nieuwarunkowanego według Kanta 129 6.2. Nieuwarunkowane według Friedricha Heinricha Jacobiego 131 6.3. „Coś do pomyślenia przez siebie” – Nieuwarunkowane według Friedricha Schellinga 135 6.4. Dynamiczna harmonia dysonansów – Friedrich Hölderlin 141 6.4.1. Kant: konfrontacja z dowodami na istnienie Boga 142 6.4.2. Recepcja pism Jacobiego 143 6.4.3. Krytyka Fichtego: „jako absolutne Ja nie mam żadnej świadomości” 144 6.4.4. Friedrich Schelling: „nie zawsze zgadzaliśmy się ze sobą” 145 7. Pisma teoretyczne Hölderlina 146 7.1. Sąd i byt 146 7.2. Wechselwirkung 149 7.3. Próba podsumowania 151 7.4. Nieskończone w skończoności – Nieuwarunkowane i dowody istnienia Boga 152 Rozdział III. Przekaz szyfrów transcendencji: natura, historia, jaźń wobec Nieskończonego 157 1. Od filozofii do poezji i z powrotem 157 2. Znaki Transcendencji 160 2.1. Natura, historia i Chrystus a kwestia nieskończoności 161 2.2. Chrystus – mit a objawienie Absolutu w historii 163 2.3. Jaźń i zjednoczenie natury z historią 165 3. Mit jako przekaz najwyższej idei 168 3.1. Historia i poezja a potrzeba „Nowej Mitologii” 170 3.2. Projekt (Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus) 173 4. Obraz, wizja i metafora wobec transcendencji i doświadczenia religijnego 176 4.1. Od mówienia o rzeczywistości transcendentnej do obrazu i metafory mistycznej 178 5. Przekaz transcendencji: poezja i permanentny stan nietrwałości 181 6. Metafora mistyczna i obrazy Nieuwarunkowanego 185 Rozdział IV. W cieniu pietyzmu: Bóg osobowy i nieśmiertelna dusza – szkolne wiersze Hölderlina 189 1. Tradycja rodzinna i szkoły klasztorne: kryzys ortodoksyjnej teologii protestanckiej 190 1.2. Pietyzm 194 2. Bóg‑Ojciec i Stwórca: wzorce i innowacje 198 2.1. M.G. – Meinem Gott, czyli Memu Bogu 202 2.2. Das Erinnern (Przypominanie) 206 3. „Jestem i widzę blask Najwyższego” – nadzieje i ograniczenia 209 4. Wzniosła dusza – bliżej boskości 218 4.1. Dusza: spotkanie z numinosum 218 4.1.1. Nieśmiertelność duszy a dowód na istnienie Boga 220 4.1.2. Przemijalność i wieczność 221 4.1.3. Postulat aktywnego działania 222 4.1.4. Ani robak, ani proch 225 4.1.5. W obliczu rzeczy ostatecznych 226 4.2. Ku transcendencji: metafizyczny lot duszy 227 4.2.1. Lot ku źródłu 233 4.2.1.1. Lot duszy a pytanie o kwestie moralności 236 Rozdział V. Idea Jedna w młodzieńczych utworach Hölderlina 243 1. Jedno a jedność i wielość świata 245 2. Wspólna idea, różne nazwy: Jedno w rozumieniu chrześcijańskim 248 3. Topos wędrowca i powrotu 250 4. Powrót duszy do boskiego źródła 252 5. Spotkania z bliskimi w zaświatach 255 6. Jedność natury – zwierciadło deitatis 258 6.1. Nieskończoność w skończoności – jedność natury a problem panteizmu. 265 7. „I w głąb zstępuje, i działa, otwiera, rozświetla”: wertykalne kontakty z boskością 269 8. Tradycja „złotego łańcucha” 274 9. Niebo i ziemia – wertykalna relacja skończoności z Nieskończonym 279 Rozdział VI. Harmonia mundi oraz immanencja transcendencji. Kosmos i jaźń 285 1. Muzyka natury a jej związek ze Stwórcą 286 2. Muzyka sfer niebieskich 290 3. Współgranie duszy z uniwersum 293 4. Miłość a muzyka duszy 298 5. Jedność i harmonia: Hölderlina wizja miłości 300 6. Miłość – praźródło jedności 303 7. Harmonia w świecie i w jaźni 308 7.1. Jednocząca moc spojrzenia 309 7.2. Wertykalna dynamika rzeczywistości 310 7.3. Wszechobecność i ład 311 7.4. Powinowactwo z boskością 312 7.4.1. Obraz – wobec ograniczeń poznania 314 7.4.2. Piękno zwierciadłem bóstwa 317 7.4.3. Poznanie Boga przez samopoznanie 318 7.5. Prawda i harmonia 319 7.6. Bóg w człowieku a dowód teleologiczny 321 7.7. Niebezpieczna idolatria 324 7.8. Próba przybliżenia do nieosiągalnej Prawdy 326 7.8.1. Ograniczenie poznania i potrzeba oczyszczenia 327 7.9. Wymiar horyzontalny 328 7.10. Powrót do jedności 329 7.11. Zmienność relacji 330 8. Anamneza jedności: Do Natury 331 9. Złudzenie świata i jego obraz w świadomości 335 9.1. Złudzenie i wędrowanie ku światu idei 338 9.2. Anima mundi 339 9.3. Miejsce w świecie idei 346 Rozdział VII. Nieskończone dążenie – przestrzenie spotkania z Niewidzialnym 349 1. Błędy idiolatrii 356 2. Słuchanie i milczenie 362 3. Znaczenie samotności 366 4. Cisza i świętość poezji 369 5. Cisza: przedsmak świętości 371 6. Boska obecność w ciszy 372 7. Przejście i początek 378 8. Miłość i dostąpienie spełnienia 380 9. Od śmierci do miłości 383 Rozdział VIII. Horyzontalne przejawy istnienia Nieuwarunkowanego 387 1. Spotkanie z obcością 388 2. „I dla innych żyję” – Hölderlina myślenie o wspólnocie i moralności 391 3. Postulat porządku moralnego: Kant i Fichte 397 4. Eschatologia historii 400 4.1. W cieniu myśli Friedricha Oetingera 402 4.2. Polityka i historia versus teologia 403 5. Hymn do ludzkości 410 Rozdział IX. Piękno – „imię tego, co jednym jest i wszystkim” 417 1. Znaczenie światła w oglądzie transcendentnego Piękna 419 2. Pochodzenie i miejsce przebywania Piękna 424 3. Dobro i piękno 426 4. Przywracanie pierwotnej jedności 430 5. Obcowanie z ziemskim pięknem 433 6. Poeta‑wizjoner – w drodze ku boskiej Prawdzie 435 6.1. Poetycka asceza 441 6.2. Poezja i miłość 443 Podsumowanie 453 Podziękowanie 462 Aneks. Z wierszy młodzieńczych 483 Bibliografia 499 Indeks utworów Hölderlina 513