Informacja o cookies
Strona ksiegarnia.pwn.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych. Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach. Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrazasz zgode na uzycie tych ciasteczek. Wiecej informacji, w tym o mozliwosci zmiany ustawien cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatnosci.
MENU

Kultura jako źródło cierpień(Miękka)

0.00  [ 0 ocen ]
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły »
Produkt niedostępny
Zarezerwuj i odbierz w księgarni stacjonarnej PWN
Dodaj do schowka
Słowa kluczowe: książka Psychologia

Kultura jako źródło cierpień

Sigmund Freud (1856–1939), jeden z filarów XX-wiecznej myśli europejskiej, bez których nie byłaby ona tym, czym była, swoją psychoanalizę odnosił też – na zasadzie analogii – do rozległych rozważań o kulturze i religii. Niniejszy tom zawiera dwa słynne i charakterystyczne eseje temu poświęcone. Są to: Dyskomfort w kulturze (1930) i Przyszłość pewnego złudzenia (1927). Freud uważa, że kultura z samej swojej istoty służy do łączenia ludzi w większe całości, do jednoczenia ich. Odbywa się to na drodze represji, tłumienia indywidualności, narzucania powszechnych reguł. Opiera się jednak na popędzie miłości walczącym z popędem śmierci, z agresją. Kultura, choć tak opresyjna, toczy na śmierć i życie walkę o człowieka. Religia jest częścią kultury, ale szczególnie dotkliwą, gdyż swoje cele przeprowadza, oferując złudzenia. Rozpatrywana psychiatrycznie, jest „nerwicą natręctw”. Choć Freud mówi rzeczy dziś dla ateisty i krytyka kultury dość oczywiste, to na krytyce (lub: diagnozie) nie poprzestaje. Nie domaga się odrzucenia kultury jak później kontrkulturowi radykałowie. Bez niej bylibyśmy zdani na brutalność natury. Złudzenia trzeba demaskować, kulturowe represje łagodzić. Freud wierzy w pracę duchową nad tym. Nie mamy wyboru, musimy być kulturalni.

  • Sposób dostarczenia produktu fizycznego
    Sposoby i terminy dostawy:
    • Paczka w RUCHu - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w urzędzie Poczty Polskiej - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa Pocztą Polską - dostawa 2 dni robocze
    • Odbiór paczki w Paczkomacie InPost - dostawa 2 dni robocze
    • Dostawa kurierem - dostawa 1 dzień roboczy
    • Odbiór własny w księgarni PWN - dostawa 3 dni robocze
    Ważne informacje o wysyłce:
    • Nie wysyłamy paczek poza granice Polski.
    • Dostawa do części Paczkomatów InPost oraz opcja odbioru osobistego w księgarniach PWN jest realizowana po uprzednim opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem.
    • Całkowity czas oczekiwania na paczkę = termin wysyłki + dostawa wybranym przewoźnikiem.
    • Podane terminy dotyczą wyłącznie dni roboczych (od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy).
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Sigmund Freud

(1856–1939), austriacki neurolog i psychiatra, twórca psychoanalizy.

Początkowo zajmował się neuropatologią, później leczeniem nerwic, zwłaszcza histerii. W latach 1885–86 pracował w paryskiej klinice psychiatrycznej Salpêtrière pod kierunkiem J.M. Charcota. Po powrocie do Wiednia prowadził prywatną praktykę lekarską. Wspólnie z J. Breuerem rozpoczął badania nad histerią stosując opracowaną przez niego metodę leczenia za pomocą ujawniania i odreagowywania w stanie hipnozy nieświadomych przeżyć pacjenta. Po 1895 roku zaczął stosować własną metodę terapeutyczną, opartą głównie na analizie swobodnych skojarzeń, snów i wspomnień. W tym też okresie ogłosił swoją teorię nerwic. Stanowiła ona podsumowanie dotychczasowych obserwacji klinicznych Freuda i zapoczątkowała rozwój teoretycznego systemu psychoanalizy. W 1902 roku został mianowany profesorem uniwersytetu w Wiedniu, gdzie rozwijał i popularyzował psychoanalizę, która wkrótce zyskała światowy rozgłos. W 1938 roku, po zagarnięciu Austrii przez hitlerowskie Niemcy, wyemigrował do Wielkiej Brytanii.

Poglądy Freuda ulegały stałej ewolucji. W rozwoju jego teorii można wyróżnić 3 główne fazy: w pierwszej (do ok. 1900) freudyzm był głównie teorią powstawania zaburzeń psychicznych, ich diagnozy i leczenia. W drugiej (do ok. 1920) — wykroczył poza granice psychiatrii i stał się ogólną teorią struktury i funkcjonowania psychiki ludzkiej, przypisującą podstawową rolę w regulacji życia psychicznego nieświadomym mechanizmom popędowym, zwłaszcza popędowi seksualnemu, utożsamianemu z popędem życia, pozostającemu w stałym konflikcie z systemem zakazów, nakazów, norm i wzorów kulturowych „wbudowanym” w psychikę jednostki w toku wychowania. W trzeciej fazie (po 1920) Freud rozszerzył i uogólnił swoją doktrynę w swoistą filozoficzno-socjologiczną koncepcję człowieka i kultury.

Teorie Freuda od początku budziły zarówno entuzjazm, jak i ostrą krytykę. Zarzucano im przede wszystkim skrajny biologizm, przesadne eksponowanie popędowych składników natury ludzkiej, a zwłaszcza wyolbrzymianie roli popędu seksualnego i niedocenianie czynników społecznych w kształtowaniu się i funkcjonowaniu osobowości człowieka. Mimo słuszności tych zarzutów, a także braków metodologicznych teorii Freuda, zasługą jego jest ukształtowanie nowego spojrzenia na psychikę człowieka, spojrzenia, które okazało się ważne także dla dalszego rozwoju psychologii. Freud był pierwszym, który wskazał, że nieświadome i irracjonalne procesy mogą odgrywać istotną rolę w motywowaniu zachowania człowieka. Pierwszy także zajął się problemem rozwoju osobowości i zwrócił uwagę, że doświadczenia wczesnego dzieciństwa mogą mieć decydujący wpływ na właściwości psychiczne dorosłego człowieka. Stworzył podstawy współczesnej psychologicznej teorii motywacji (wprowadzając m.in. takie pojęcia, jak frustracja, fiksacja i regresja). Powszechnie też uważa się go za twórcę nowoczesnej psychoterapii. Wiele jego obserwacji (np. dotyczących działania tzw. mechanizmów obronnych osobowości) zyskało potwierdzenie we współczesnych badaniach psychologicznych.

Oddziaływanie idei Freuda wykracza poza sferę nauki. Ich głęboki wpływ na różne dziedziny życia społecznego, kulturę, sztukę, a także świadomość przeciętnego człowieka każą spojrzeć na psychoanalizę także jako na jeden z ważniejszych fenomenów społecznych i kulturowych XX wieku.

Główne prace Freuda: Studien über Hysterie (1895, z J. Breuerem), Traumdeutung (1900), Psychopatologia życia codziennego (1901, wydanie polskie 1912, wydanie 2 1987), Totem i tabu (1913, wydanie polskie 1993), Wstęp do psychoanalizy (1917, wydanie polskie 1935, wydanie 3 1982), Poza zasadą przyjemności (1920, wydanie polskie 1975), Kultura jako źródło cierpień (1930, wydanie polskie nowe w zbiorze: Człowiek, religia, kultura 1967), Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna (1939, wydanie polskie 1994); autobiografia Wizerunek własny (1925, wydanie polskie 1936, wydanie 2 1990).

Jak długo żyją Muffinki?

Dlaczego Beta musi czekać do 9. urodzin aby przejechać się kolejka górską?Jak przeliczyć wiek starego wilczura na odpowiednik ludzkich lat?Jak zważyć wieloryba nie mocząc przy tym spodni?,,Jak długo żyją Muffinki?'' to zb...

W koronie 1 Nie ma miejsca jak dąb

Tudo to żółw, młody, wyluzowany i niezależny. A do tego bez skorupy. Ale o tym, dlaczego ją stracił i jak sobie poradzi, musicie już dowiedzieć się sami. A do tego bez skorupy.Ale o tym, dlaczego ją stracił i jak sobie poradzi, musicie już ...

Kultura i komunikowanie

Niewielki esej napisany przez wybitnego, ale też i konstrowersyjnego brytyjskiego antropologa Edmunda Leacha, z pewnością może służyć jako wprowadzenie do strukturalnej analizy kultury w ramach antropologii. Główna teza autora brzmi: kultura komunik...

Jak społeczeństwa pamiętają

Publikacja znanego amerykańskiego socjologa Paula Connertona została napisana w bardzo przejrzysty sposób, jest krótka lecz niezwykle bogata w treści. Porusza wiele zagadnień oraz odwołuje się do co najmniej kilkunastu nurtów w bad...

Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej

W niniejszym studium rozważa się potrzebę oraz możliwość wzbogacenia ogółu dotychczasowych terminów desygnujących całość zjawisk edukacyjnych w społeczeństwie przez pojęcie edusfery. W ramach ...
23,10 zł

Tekst jako kultura Kultura jako tekst Tom 3

Dążąc do uniezależnienia się od ideologii „wewnętrznej” nauka o tekście zwróciła się w stronę funkcjonalizmu, komunikatywizmu, analizy pragmatycznej i – ostatecznie – w stronę determinizmu kulturowego. Ta pozycja metodolo...

Jak wynaleźć wszystko

Najzabawniejszy poradnik dla zagubionych podróżników! Jak można zmieścić całą wiedzę ludzkości w jednej książce? Z pozoru wydaje się to niemożliwe, jednak wszystko stanie się jasne, jeśli dodamy, że tą książką jest poradnik dla podróżujących w czasie,...
27,30 zł

Dialogi o kulturze Kultury dialogu

Tom poświęcono profesorowi Hieronimowi Chojnackiemu. Zainteresowania naukowe Jubilata w ostatnich dekadach ogniskują się wokół szeroko definiowanej kultury państw nordyckich, natomiast postawą bliską mu jako człowiekowi i badaczowi jest spotkani...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!