MENU

L'impact des nouvelles technologies sur les pratiques évaluatives en langues vivantes - 02 Apport des nouvelles technologies de l'information et de la communication

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2015

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Językoznawstwo Neofilologiczne

  • Autor: Ewa Półtorak

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

L'impact des nouvelles technologies sur les pratiques évaluatives en langues vivantes - 02 Apport des nouvelles technologies de l'information et de la communication

Przedmiotem refleksji Autorki jest ocena możliwości, jakich dostarcza wykorzystanie nowych technologii w procesie ewaluacji postępów ucznia w nauce języka obcego. W centrum zainteresowania znalazła się analiza procesu pozyskiwania/przekazywania informacji zwrotnych (tzw. feedbacku), stanowiącego jeden z kluczowych elementów oceniania kształtującego, nazywanego także formatywnym. Głównym celem zaproponowanych w książce badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy w procesie oceniania przekazywanie/pozyskiwanie informacji zwrotnych drogą elektroniczną przynosi takie same korzyści, zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia, jak stosowanie tradycyjnych technik? Zaplanowane badania dotyczyły przede wszystkim procesu nauczania/uczenia się języka obcego na poziomie podstawowym, odpowiadającym poziomom A1 i A2 (według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego) i zostały przeprowadzone na osobach rozpoczynających naukę języka francuskiego jako co najmniej drugiego języka obcego po języku polskim (ojczystym) i języku angielskim.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Table des matières

Liste des sigles, acronymes et abréviations utilisés / 9

Introduction / 11

Première partie
Évaluer en langues vivantes : questions théoriques

1. Délimitation des concepts de base / 19
1.1. Question de l’évaluation / 19 
1.2. Principales caractéristiques du processus évaluatif / 20
1.3. Concept de feedback / 27
1.4. Conception du feedback en didactique des langues vivantes / 30

2. Traitement des productions des apprenants / 35 
2.1. Remarques préliminaires / 35
2.2. Question de la norme / 36
2.2.1. Perception de la norme — principaux repères linguistiques / 36
2.2.2. Perception de la norme — perspective didactique / 40 
2.3. Question de l’erreur / 46
2.3.1. Statut de l’erreur dans les principales méthodes et approches de 
l’enseignement/apprentissage des langues étrangères / 49
2.3.2. Influences des recherches en linguistique et en psycholinguistique / 52
2.3.2.1. Analyse contrastive / 52
2.3.2.2. Analyse des erreurs / 53
2.3.2.3. Héritage de l’AE et recherches sur l’interlangue / 55
2.3.3. Influences des recherches en psychologie cognitive / 60
2.3.4. Traitement des productions erronées en classe de langue / 64
2.3.4.1. Types d’écarts / 64
2.3.4.2. Causes d’écarts / 66
2.3.4.3. Gravité d’écarts / 70
2.3.5. Statut de l’erreur dans l’approche actionnelle / 71
2.4. Choix du feedback / 72
2.4.1. Classification du feedback selon ses fonctions / 73
2.4.2. Classifications du feedback selon ses formes de transmission/réception
possibles / 75
2.4.3. Premières tentatives de recherches sur l’efficacité du feedback électronique / 80

3. Apport des nouvelles technologies de l’information et de la communication / 85
3.1. Quelques précisions terminologiques / 85
3.2. Classements généraux des TICE et leurs rôles dans le processus didactique / 87
3.3. Principales caractéristiques des TICE / 94
3.3.1. Notion d’interactivité / 96
3.3.2. Types d’interactivité / 97
3.3.3. Degrés d’interactivité / 99
3.4. TICE et le processus d’enseignement/apprentissage des langues étrangères / 100
3.5. Principaux types de supports multimédias employés en DLCE / 104
3.6. Outils d’élaboration de contenu didactique / 108
3.6.1. Question de la langue / 110
3.6.2. Question de la nature d’activités langagières possibles à générer / 112
3.6.2.1. Systèmes fermés / 112
3.6.2.1.1. Exemples de systèmes-auteurs « mono-activité » / 115
3.6.2.1.1.1. Exemples de générateurs de quiz / 115
3.6.2.1.1.2. Exemples de générateurs de tâches fermées / 117
3.6.2.1.1.3. Exemples de générateurs de jeux éducatifs / 119
3.6.2.1.2. Exemples de systèmes-auteurs « multi-activités » / 120
3.6.2.2. Systèmes ouverts / 124
3.6.3. Question du feedback / 129
3.6.3.1. Caractéristique du feedback électronique offert aux apprenants / 130
3.6.3.2. Caractéristique du feedback électronique offert à l’enseignant / 136

Deuxième partie
Impact des nouvelles technologies sur les pratiques évaluatives en langues vivantes : résultats des recherches empiriques

4. Présentation de la démarche méthodologique retenue / 143
4.1. Analyses des recherches pilotes / 143
4.1.1. Identification des principaux types de difficultés d’apprentissage / 145
4.1.2. Analyse des principales causes d’écarts observés / 152
4.1.3. Bilan des recherches pilotes / 155
4.2. Position du problème de recherche principal et caractéristique de l’approche méthodologique adoptée / 157
4.3. Déroulement de la recherche / 164
4.4. Présentation des participants / 166

5. Analyse des résultats obtenus / 175
5.1. Présentation des résultats / 175
5.1.1. Présentation des résultats obtenus dans les tests d’entraînement / 176
5.1.1.1. Analyse qualitative des réponses recueillies / 176
5.1.1.2. Analyse quantitative des résultats obtenus dans les tests d’entraînement / 187
5.1.1.3. Caractéristique générale des feedbacks proposés / 192
5.1.2. Comparaison des résultats obtenus dans les tests d’entraînement et dans les tests de contrôle / 201
5.1.2.1. Analyse des résultats obtenus dans le premier test de contrôle / 202
5.1.2.1.1. Comparaison des résultats du TE1 et du TC1 / 202
5.1.2.1.2. Comparaison des résultats du TE2 et du TC1 / 205
5.1.2.2. Analyse des résultats obtenus dans le second test de contrôle / 207
5.1.2.2.1. Comparaison des résultats du TE1 et du TC2 / 208
5.1.2.2.2. Comparaison des résultats du TE2 et du TC2 / 211
5.1.3. Comparaison de l’efficacité des deux types de feedback employés / 213
5.1.4. Comparaison de la nature des informations reçues par l’enseignant / 218
5.2. Discussion des résultats / 225

En guise de conclusion / 231

Annexes
Annexe 1. Exemples de générateurs de quiz analysés / 237
Annexe 2. Exemples de générateurs d’activités (ou de tâches fermées) analysés / 241
Annexe 3. Exemples de générateurs de jeux et d’activités ludiques analysés / 243
Annexe 4. Exemples de systèmes-auteurs « multi-activités » analysés / 249
Annexe 5. Exemples de plateformes d’apprentissage analysées / 252

Références bibliographiques / 257

Streszczenie / 269
Summary / 271
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

26,66 zł
31,00 zł

Internet Communication Management. International Week

New technologies, including management information systems, the Internet and mobile communication technologies, have transformed many aspects of modern business and marketing. It seems only natural that recent studies have begun to address the role of ...
65,80 zł
94,00 zł

New media in the marketing communication of enterprises in the international market

The book addresses the use of new media in communication in foreign markets. It describes the latest marketing strategies which were created due to the widespread access to the Internet, the development of technology and new media, such as social media...
10,32 zł
12,00 zł

Relevance Studies in Poland essays on language and communication. Volume 4

Kolejny tom z serii Relevance Studies in Poland zawiera artykuły, w których autorzy podejmują tematy z dziedziny pragmatyki kognitywnej. Proponują rozwiązania problemów teoretycznych dotyczących pojęć umysłowych, struktury informacji, kom...
10,32 zł
12,00 zł

Legal Communication : A Cross-Cultural Perspective

Praca stanowi pierwszą w polskiej literaturze próbę integralnego powiązania ze sobą zagadnień lingwistyki o zabarwieniu kulturowym z zagadnieniami prawoznawstwa. Można ją traktować jako jeden z podstawowych tekstów w zakresie kształcenia ...
55,30 zł
79,00 zł

Innovations and Emerging Technologies for the Prosperity and Quality of Life

Książka ma na celu zdefiniowanie wpływu nowych technologii i innowacji technologicznych na rozwój społeczno-gospodarczy i jakość życia w Polsce i UE oraz wskazanie głównych, obecnych i przyszłych wyzwań związanych z tymi technologiami na ...
28,35 zł
31,50 zł

Communication design, czyli projektowanie komunikacji

To już drugie wydanie cieszącego się niesłabnącą popularnością podręcznika profesora Michela Fleischera, w którym autor niezwykle kompleksowo i w szerokich kontekstach przybliża Czytelnikom problematykę designu. W książce omówiono sam pro...
44,91 zł
49,90 zł

Arsène Lupin. 12 romans et recueils de nouvelles

Arsène Lupin est un personnage de fiction français créé par Maurice Leblanc. Ce gentleman cambrioleur est particulièrement connu pour son talent à user de déguisements et changer d’identité ...
21,07 zł
24,50 zł

Między językami, między kulturami/Entre langues, entre cultures

Tom podejmuje szeroko rozumianą problematykę kontaktu językowego i kulturowego z różnych perspektyw badawczych: językoznawczej, socjolingwistycznej, glottodydaktycznej, przekładowej i kulturoznawczej. Autorzy analizują związki zachodzące m...
33,54 zł
39,00 zł

Economics and Business Communication Challenges. International Week

Celem pracy jest przedstawienie rozważań teoretycznych i wniosków z badań empirycznych w obszarze komunikacji biznesowej i zarządzania. Monografia zawiera rozdziały napisane przez wykładowców uczestniczących w Programie Erasmus+, kt&oacut...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!