MENU

La méthode d’enseignement à distance dans le développement de la compétence rédactionnelle en langue étrangère - 01 Chapitre 1, 2 - Concepts clés de la recherche; Enseignement à distance

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Katowice, 2017

  • Autor: Beata Gałan

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

La méthode d’enseignement à distance dans le développement de la compétence rédactionnelle en langue étrangère - 01 Chapitre 1, 2 - Concepts clés de la recherche; Enseignement à distance

Przedmiotem pracy jest refleksja nad efektywnością kształcenia na odległość w procesie nauczania/uczenia się języka obcego. W oparciu o możliwości wykorzystania nowych technologii, Autorka postawiła sobie za cel ocenę skuteczności oraz analizę specyfiki metody nauczania na odległość w rozwijaniu kompetencji wypowiedzi pisemnej w języku obcym w stosunku do klasycznego nauczania. Punktem odniesienia dla zaplanowanych badań była analiza właściwości metody zdalnej oraz technik informacyjnych i komunikacyjnych (TIK), refleksja nad procesem redakcyjnym w języku obcym oraz pogłębienie wiedzy na temat dydaktycznych i społecznych aspektów edukacyjnej przestrzeni wirtualnej (klasa wirtualna). Na podstawie zarysowanej tematyki, przeprowadzono badania eksperymentalne z wykorzystaniem przestrzeni wirtualnej. Badaniem objęto osoby rozpoczynające naukę języka francuskiego (poziom A1-A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) jako co najmniej drugiego języka obcego w ramach kształcenia akademickiego. Zebrany materiał badawczy oraz jego analiza dostarczyły istotnych informacji na temat efektywności oraz specyficznych uwarunkowań metody nauczania na odległość.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Table des matieres

Introduction / 5

Chapitre 1 Concepts clés de la recherche / 9
1.1. Apprentissage des langues médiatisé par les technologies (ALMT) / 9
1.2. Développer la compétence rédactionnelle dans l’environnement médiatisé / 10
1.3. De la classe de langue numérique à la classe de langue virtuelle / 12
1.4. Approche interdisciplinaire / 14

Chapitre 2 Enseignement à distance / 17
2.1. Regard rétrospectif sur l’enseignement à distance / 17
2.2. Contexte d’implantation / 18
2.3. Différentes générations de la formation à distance / 21
2.3.1. Enseignement par correspondance / 23
2.3.2. Enseignement radiophonique / 24
2.3.3. Enseignement à distance/télé-enseignement / 25
2.3.4. Enseignement assisté par ordinateur (EAO) / 26
2.3.5. Formation à distance (FAD) / 27
2.4. Enseignement à distance dans l’enseignement supérieur / 28
2.4.1. Vers le concept de la formation ouverte (FO) / 29
2.4.2. Structuration des établissements supérieurs à distance / 30
2.4.3. Enseignement à distance en Pologne / 31
2.5. Enseignement à distance. Nouvelles réalités / 35
2.5.1. De la formation à distance (FAD) à la formation ouverte et à distance (FOAD) / 36
2.5.2. Formation hybride (blended learning) / 38 
2.5.3. E-learning / 39
2.5.4. MOOC. Formation en ligne ouverte à tous / 41
2.6. Bilan provisoire / 43

Chapitre 3 TIC. Vers la pédagogie multimedia / 45
3.1. Premiers pas. Intégration des TIC dans l’enseignement / 45
3.1.1. Intégration de l’informatique dans l’enseignement / 46
3.1.2. Réseau pédagogique / 47
3.1.3. Nouveaux dispositifs techniques au service de l’enseignement / 48
3.2. Internet et médias interactifs / 49
3.3. Web 2.0 : la technologie évolutive / 50
3.3.1. Spécificités des outils Web 2.0 / 51
3.4. Nouveaux outils, tendances actuelles / 54
3.5. Plateforme de formation / 61
3.5.1. Filiation de la plateforme de formation / 61
3.5.2. Classification / 62
3.5.3. Fonctions de la plateforme de formation / 63
3.5.4. Moodle, exemple de la plateforme open source / 65
3.5.5. Moodle, vers une pédagogie socioconstructiviste / 66
3.5.6. Plateforme Moodle : outils et caractéristiques / 67
3.6. Propriété intellectuelle et TIC / 70
3.7. Bilan provisoire / 71

Chapitre 4 Développer la compétence rédactionnelle en classe de langue virtuelle / 73
4.1. Notions clés / 74
4.2. Didactique de l’écrit / 76
4.2.1. Réflexions sur le processus rédactionnel / 77
4.3. Écrire en langue étrangère. Concepts clés / 81
4.3.1. Pratiques et spécificités de l’écrit en classe de langue / 82
4.3.2. Travailler la compétence rédactionnelle en langue étrangère : méthodes et outils / 83
4.3.2.1. Genres de texte et de discours / 83
4.3.2.2. Lecture/écriture / 85
4.3.2.3. Écriture créative / 85
4.3.2.4. Activités favorisant l’écriture / 86
4.4. Production écrite et le CECRL / 87
4.4.1. Compétences langagières mobilisées dans la production écrite / 90
4.4.1.1. Compétence linguistique / 90
4.4.1.2. Compétence sociolinguistique / 91
4.4.1.3. Compétence pragmatique / 92
4.5. Évaluation de la production écrite / 93
4.6. Production écrite et nouvelles technologies / 96
4.6.1. Outils informatiques au service de la compétence rédactionnelle / 96
4.6.2. Activité rédactionnelle dans l’environnement médiatisé. Spécificités / 98
4.6.2.1. Écriture numérique / 98
4.6.2.2. Communication écrite en ligne / 99
4.6.2.3. Écriture collaborative / 100
4.6.2.4. Pratiques scripturales dans l’environnement médiatisé / 101
4.6.3. Mise au point : développer la compétence rédactionnelle en distanciel / 102
4.7. Pédagogie de la classe de langue virtuelle. Théories et applications / 106
4.7.1. Regard didactique. Réexamen des théories d’enseignement-apprentissage / 107
4.7.1.1. Behaviorisme. Enseignement programmé et enseignement tutoriel / 107
4.7.1.2. Cognitivisme. Logiciels d’aide à l’apprentissage / 110
4.7.1.3. Constructivisme et socioconstructivisme. Apprentissage collaboratif en ligne et techniques pédagogiques en ligne / 113
4.7.1.4. Approche actionnelle / 118
4.7.1.5. Discussion autour de l’approche actionnelle / 119
4.7.1.6. Approche par tâches et approche interactionnelle / 120
4.7.2. Regard sociologique / 125
4.7.2.1. Méthodologie de Bourdieu / 125
4.7.2.1.1. Espace social et champs / 126
4.7.2.1.2. Agent et habitus /127
4.7.2.1.3. Héritage et reproduction / 127
4.7.2.1.4. Capital culturel / 128
4.7.2.1.5. Théorie de l’habitus / 130
4.7.2.1.6. Habitus dans l’espace virtuel / 132
4.8. Rôles de l’enseignant et de l’apprenant dans l’enseignement à distance / 133
4.9. Bilan provisoire / 136

Chapitre 5 Description de la recherche empirique / 137
5.1. Questions de recherche / 138
5.2. Problématique de la recherche / 139
5.3. Premières hypothèses / 140
5.4. Méthodes et outils d’investigation appliqués / 141
5.4.1. Méthode expérimentale / 142
5.4.2. Enquête par questionnaire et observation / 143
5.5. Notions clés de la démarche scientifique / 144
5.5.1. Mesures de tendance centrale / 147
5.5.2. Mesures de dispersion / 149
5.5.3. Test de comparaison de deux moyennes / 150
5.6. Déroulement de la recherche / 153
5.6.1. Plan expérimental / 154
5.6.2. Plan d’observation / 155
5.6.3. Spécificités de l’expérience / 156
5.6.3.1. Caractéristiques de l’échantillon / 156
5.6.3.2. Action expérimentale / 158
5.6.3.3. Modèle d’enseignement de la production écrite en distanciel / 159
5.6.3.3.1. Informations préliminaires / 160
5.6.3.3.2. Organisation du cours / 161
5.6.3.3.3. Structure du cours / 163
5.6.3.3.4. Types d’activités / 167
5.6.3.3.4.1. Activités de préécriture / 167
5.6.3.3.4.2. Activités de production écrite / 174
5.6.3.4. Instrument de mesure / 181
5.7. Présentation des résultats obtenus. Approche hybride / 184
5.7.1. Analyse des résultats obtenus au cours de la recherche de pilotage. Approche quantitative / 184
5.7.2. Analyse des résultats obtenus au cours de la recherche de deuxième étape. Approche quantitative / 195
5.7.3. Présentation des résultats obtenus. Approche qualitative / 209
5.7.3.1. Bilan de la recherche de pilotage / 210
5.7.3.2. Bilan de la recherche de deuxième étape / 216
5.7.3.3. Bilan de l’observation socio-didactique / 224
5.8. Discussion des résultats / 225

En guise de conclusion / 237
Annexe / 241
Références bibliographiques / 245
Streszczenie / 263
Summary / 265
Inventaire des figures / 267
Inventaire des tableaux / 271
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

14,70 zł
21,00 zł

Itérativité dans la traduction automatique. Analyse orientée objets des verbes de mouvement français traduits en polonais par „jechać / jeździć” (sur la base des formes du présent)

Przedmiotem rozprawy jest zorientowany obiektowo opis złożonego problemu iteratywności czasowników ruchu dla celów przekładu automatycznego z języka francuskiego na język polski.Opierając się na wnikliwej analizie konkretnych ...
52,43 zł
74,90 zł

La figure du Juif errant dans la prose française du XXe siècle

Monografia stanowi semiologiczną oraz semio-pragmatyczną analizę postaci Żyda wiecznego tułacza na podstawie pięciu wybranych francuskich utworów prozatorskich, datujących się na XX wiek. Nadrzędnym przedmiotem badawczym pracy jest określenie st...
36,90 zł
41,00 zł

Écrire et lire la folie. Rencontrer le fou dans ses textes

Tematem rozprawy są relacje pomiędzy szaleństwem, chorobą psychiczną a twórczością literacką rozpatrywaną na różnych poziomach. Praca interdyscyplinarna, na styku literaturoznawstwa i psychoanalizy czy psychiatrii.
19,11 zł
27,30 zł

La méthode d’enseignement à distance dans le développement de la compétence rédactionnelle en langue étrangère

Przedmiotem pracy jest refleksja nad efektywnością kształcenia na odległość w procesie nauczania/uczenia się języka obcego. W oparciu o możliwości wykorzystania nowych technologii, Autorka postawiła sobie za cel ocenę skuteczności oraz analizę specyfik...
8,58 zł
11,00 zł

Atala, czyli Miłość dwojga dzikich na pustyni. Atala, ou Les Amours de deux sauvages dans le désert

Książka w dwóch wersjach językowych: polskiej i francuskiej. Version bilingue: polonaise et française. Akcja utworu rozgrywa się w XVIII wieku w Luizjanie nad brzegami Missisipi. Podczas polowania na bobry stary Indianin Szaktas opowiada ...
13,50 zł
15,00 zł

Marionnettes douloureuses. Analyse qualificative et fonctionnelle des personnages dans les drames d’Eugene lonesco

Wśród francuskich dramatopisarzy drugiej połowy XX wieku Eugène Ionesco uchodzi za czołowego przedstawiciela tzw. antyteatru lub teatru absurdu. Autorka uwagę skupiła głównie na postaciach, które stają się pozbawionymi tożsa...
47,21 zł
54,90 zł

Dynamics of Team Engagement: DISC D3 as the key to effective recruitment, relationship-building and competence development

Compendium of knowledge on engagementTeam's engagement does not just appear out of nowhere. It does not just appear out of thin air, nor does it disappear without any reason. It is the result of our working in the DISC D3 spirit - that requ...
36,98 zł
43,00 zł

Amendes sépulcrales dans les épitaphes de l'époque de l'Empire Romain

La conviction sur l’existence de l’au-delà, répandue dans les civilisations anciennes, est à la base de divers cultes des morts. L’enterrement et la crémation du corps des morts furent insérés...
30,24 zł
33,60 zł

Au-Dela Du Reel Ecritures Du Surnaturel Dans Les Lettres Belges Francophones

Le présent volume porte sur les écritures du surnaturel dans les lettres belges francophones. Il n`a pourtant pas de pretention d`exhaustivité et n`aspire aucunement à recenser la totalité des ɶuvres qui reléve...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!