Laboratory of Reportage
The authors present the theoretical and conceptual foundation of the
Laboratory of Reportage, established by the remarkable
reportage writer
Marek Miller.
The Laboratory of Reportage operates at the Faculty of Journalism, Information and Book Studies of the University of Warsaw. Papers presented in the book give insight in the status of reportage as practice and a form of journalistic and journalistic-literary expression, they describe in detail the
method of reportage writers (documentary novel writers), as well as of participants of creative and research workshops. They define the areas of the Laboratory’s search as: using
oral history sources, collective writing, multimedia storytelling and penetrating the area in between journalism and creative writing, journalism and screenwriting, journalism and stage writing. They express a belief that journalism is a form of art and that the reporter’s work combines the qualities of original writing with belles lettres, film and theatre as well as research from the field of social sciences and humanities: sociology, anthropology, psychology and history.
The founders of the Laboratory of Reportage are particularly interested in analysis and comparison of journalistic methods and sociological interview, psychological interview, anthropological interview and in-depth interview. They also appreciate the value of participant observation and experimental provocation of events in social sciences as well as using elements of acting in journalistic work.
We present this interesting publication to the English-speaking readers in a slightly amended version - not a full translation, but an English edition - with one article removed and one replaced with a newer paper.
*********
Autorzy ukazują podstawy teoretyczne i koncepcyjne założonego przez wybitnego
reportażystę Marka Millera
Laboratorium Reportażu, działającego przy Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Artykuły zawarte w publikacji umożliwiają wgląd w status reportażu jako praktyki i formy dziennikarskiej oraz dziennikarsko-literackiej, opisują szczegółowo metodykę pracy reportażysty (twórcy powieści reportażowej), a także uczestnika warsztatów twórczych i badawczych. Określają obszar poszukiwań Laboratorium jako: zbiorową pracę nad tekstem, multimedialne opowiadanie tematu oraz penetrowanie przestrzeni między dziennikarstwem a pisarstwem, między dziennikarstwem a scenariuszo- a dramatopisarstwem. Wyrażają przekonanie, że dziennikarstwo jest sztuką, zaś praca reportażysty łączy cechy twórczości oryginalnej z literaturą beletrystyczną, filmem i teatrem oraz badaniami z zakresu nauk społecznych i humanistycznych: socjologii, antropologii, psychologii i historii.
Twórców Laboratorium Reportażu w szczególności interesuje analiza i studium porównawcze metod dziennikarskich i wywiadu socjologicznego, psychologicznego, antropologicznego oraz wywiadu pogłębionego. Doceniają też znaczenie obserwacji uczestniczącej i eksperymentalnego wywoływania zdarzeń w naukach społecznych oraz wykorzystywania elementów aktorstwa w pracy dziennikarzy.
- Kategorie:
- Redakcja: Ivan Dimitrijević
- ISBN: 978-83-235-3749-6
- ISBN druku: 978-83-235-2949-1
- Liczba stron: 188
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
IVAN DIMITRIJEVIC, Introduction 7 MAREK MILLER, PIOTR WOJCIECHOWSKI, Laboratory of Reportage: An Outline of Research Issues 17 MAREK MILLER, The Polyphonic Documentary Novel 41 ZYGMUNT ZIATEK, Reportage as Literature. Genealogy of Marek Miller’s Laboratory of Reportage and its Place 59 PAULINA ORŁOWSKA, The Concept of the Polyphonic Documentary Novel of the Laboratory of Reportage and Mikhail Bakhtin’s Theory. The Political Face of Polyphony 79 KRZYSZTOF MUSZYNSKI, The Space of Community in the Projects of the Laboratory of Reportage 93 LESZEK NURZYNSKI, The Last Grenada: The Ró¿ycki Bazaar Myth in the Polyphonic Documentary Novel Dzieje Bazaru Ró¿yckiego (History of the Ró¿ycki Bazaar) 109 PIOTR WOJCIECHOWSKI, School – Community – An Island of Ethos (Reflections of a Teacher about the Laboratory of Reportage) 135 JACEK WASILEWSKI, The Criticism of the Polyphonic Methodology: A Theology of Journalism 153 Authors 177 List of Illustrations 181 Index of Names 183