Le Surnaturel en littérature et au cinéma. The Supernatural in literature and cinema - Olga Glebova : The Supernatural and the Monstrous-Feminine in Susan Hill’s The Woman in Black
Nadnaturalność (le surnaturel),
niesamowitość (l’étrange),
cudowność (le merveilleux) oraz
fantastyka i horror… Pozornie wszystkie te pojęcia mogą zostać uznane za bliskie czy wręcz pokrewne. Różnice między nimi uwidaczniają się dopiero podczas wnikliwej analizy poetyki, struktury czy też logiki nimi rządzącej. Bez wątpienia jednak kategoria nadnaturalności, przekraczając granice literatury, mieści w sobie nie tylko fantastykę, niesamowitość czy cudowność, ale także
science fiction i fantasy, gatunki, które w XX wieku czerpią z nich inspiracje.
Niniejsza publikacja, skierowana zarówno do literaturoznawców, jak i do miłośników tego typu literatury, jest próbą zbadania kategorii nadnaturalności we wspomnianych gatunkach, wciąż budzących zainteresowanie wielu krytyków, teoretyków oraz czytelników. Zawiera ona 27 artykułów (w językach angielskim, francuskim oraz włoskim), w których autorzy poruszają zagadnienie nadnaturalności w odniesieniu do literatury i kinematografii, ukazując z różnych perspektyw jej niezwykłą heterogeniczność.
Katarzyna Gadomska, dr hab., adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego, badaczka paraliteratur francusko- i anglojęzycznych. Autorka dwóch monografii: Science-fiction et fantasy comme merveilleux contemporain (2002) oraz La prose néofantastique d’expression francaise aux XXe et XXIe siècles (2012), a także licznych artykułów, w periodykach krajowych i zagranicznych, na temat fantastyki, horroru, fantasy i science-fiction. [19.10.2012][R]
Agnieszka Loska, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Interesuje się literaturą (neo)fantastyczną francusko- i anglojęzyczną.
Autorka artykułów, w periodykach krajowych i zagranicznych, na temat (neo)fantastyki, fantasy i grozy.
Współredaktorka dwóch monografii wieloautorskich: Poe, Grabiński, Ray, Lovecraft. Visions, Correspondences, Transitions (Katowice 2017, wraz z K. Gadomską, współudz. A. Swoboda) oraz Le Surnaturel en littérature et au cinéma. The Supernatural in literature and cinema (Katowice 2018, wraz z K. Gadomską i A. Swobodą). [07.10.2018]
Anna Swoboda, mgr, doktorantka w Instytucie Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytetu Śląskiego.
Interesuje się frankofońską literaturą afrykańską. Autorka artykułów w periodykach zagranicznych na temat twórczości senegalskich pisarek Ken Bugul i Fatou Diome. [09.2017]
- Kategorie:
- Redakcja: Agnieszka Loska, Anna Swoboda, Katarzyna Gadomska
- Język wydania: włoski,angielski,francuski
- ISBN: 978-83-226-3496-7
- ISBN druku: 978-83-226-3495-0
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Sommaire Préface (Katarzyna Gadomska, Agnieszka Loska, Anna Swoboda) | 11 Preface (Katarzyna Gadomska, Agnieszka Loska, Anna Swoboda) | 17 Maria Cristina Batalha : Le fantastique : origines et parcours théoriques | 23 Marilyn Bueno : Réel, surnaturel et fiction : réflexions sur un certain fantastique | 40 Katarzyna Gadomska : Le surnaturel et le corps. Le néofantastique du corps dans les récits contemporains francophones | 53 Denis Moreau : Le surnaturel dans l’oeuvre de Thomas Ligotti : Cette absolue ténèbre derrière la semblance des choses | 68 Elena Vetere : Elementi lovecraftiani nel ciclo fantasy Cronache del Ghiaccio e del Fuoco di G.R.R. Martin | 82 Eric Auriacombe : Le surnaturel dans le Jeu des Trônes : À propos de Jon Snow | 93 Ewa Drab : The Fantastic Variations of Neil Gaiman’s American Gods | 107 Olga Glebova : The Supernatural and the Monstrous-Feminine in Susan Hill’s The Woman in Black | 116 Aleksandra Bogusławska : L’espace anxiogène dans La Meute de Serge Brussolo sur l’exemple de la figure de la demeure noire | 131 Fabrizio Foni : Magic is the New Black: Gothic Tradition, Cross-Dressing, and Pulp Fiction | 144 Mathieu Pierre : L’ambiguïté du surnaturel dans la série télévisée fantastique | 160 Isabelle Rachel Casta : « Celui qui inquiète le voir… ». Un dispositif de l’ombre : autour des Revenants | 171 Florence Fix : Le surnaturel : une esthétique du regard impliqué (Dracula à la scène et à l’écran) | 185 Agnieszka Loska : La figure de l’enfant monstrueux et le surnaturel dans le romanesque d’Anne Duguël | 198 Java Singh : El Espinazo del Diablo and Pa Negre: Childhood Resilience through the Gothic and the Monstrous in Spanish Civil War Cinema | 210 Tiago Monteiro : Ghosts in the Machine: Supernatural Dread vs. Technology in the Brazilian Erotic Horror Thriller Excitação (1976) | 225 Pierre-Emmanuel Moog : L’usage du surnaturel chez Perrault et chez les Grimm | 238 Sonia Dosoruth : La problématique identitaire au prisme du fantastique dans Alice au pays des merveilles | 253 Paul Faggianelli Brocart : Territoires du surnaturel : l’espace de l’aventure à la fin du XIXe siècle | 272 Vicky Montambault : Il était une fois au pays (dés)enchanté : le merveilleux inquiétant chez Gaétan Soucy | 286 Zineb Ouled Ali : L’Olympe des Infortunes, au-delà de la Fable | 299 Francesco Corigliano : The Supernatural and Folklore in the Short Tales by Giovanni Magherini-Graziani and Eraldo Baldini | 307 Vânia Rego : Des univers et des créatures étranges : le surnaturel chez José Luís Peixoto | 320 Jessica Tindira : “Cette nature fragile :” Conflict and the Fantastic in the Novels of Maryse Condé | 334 Fétigué Coulibaly : Le pouvoir surnaturel dans la dramaturgie postcoloniale. L’exemple de La Tignasse et La Termitière | 347 Anna Swoboda : Le personnage face au surnaturel dans La Folie et la Mort et De l’autre côté du regard de Ken Bugul | 359 Joseph Ahimann Preira : Mystique et mysticisme dans Le Soleil, la folle et le taureau de Mamadou Samb | 372