MENU

Liberackość dzieła literackiego

(eBook)
0.00  [ 0 ocen ]
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
  • Druk: Łódź, 2015

  • Autor: Agnieszka Przybyszewska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF
    (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Liberackość dzieła literackiego

Można spróbować ująć liberaturę jako taki rodzaj literatury, w którym jej medialność jest świadomie eksplorowana przez artystę, używana do kreowania sensów dzieła. Wyznaczniki liberatury dają się sprowadzić do jednej cechy, (potencjalnie) realizowanej na poszczególnych poziomach dzieła (od typografii po całą książkę), co sprawnie pozwoliła też ująć kategoria interfejsu, która okazuje się coraz bardziej użyteczna. Sam termin zmusza do spoglądania na świat literatury jako czarno-biały, jakby nie było w nim odcieni szarości. Można mówić o liberackości jako cesze, którą potencjalnie mają dzieła z obszaru sztuki słowa, co pozwalałoby zauważyć gradacyjność tego aspektu, porównywać ze sobą różne utwory, nie wyłącznie zaś opatrywać je etykietkami. Choć liberackie bywają dzieła od antyku po współczesność, to właśnie przełom XX i XXI w., aktualny kształt kultury (z jej uwikłaniem w nowomedialność) wykreowały nad wyraz podatny grunt, na którym liberackie ziarno mogło zostać zasiane: był to idealny moment na narodziny takiej teorii. Książka jest próbą przyjrzenia się, czym jest liberatura, zastanowienia się, kto pierwszy podejmował tematy i rozważania teoretyczne odnośnie aspektów dzieł literackich, takich jak forma, tworzywo literatury czy książka. Poszukuje się w niej odpowiedzi na pytanie: dlaczego liberacki, niedominujący sposób traktowania materialności, fizyczności literackich artefaktów, namysłu nie tylko nad kwestią języka, lecz i kształtem tekstu, powrócił w 1999 r.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Podziękowania  11
Wstęp  13
Nowa teoria?  13
Struktura relacji z poszukiwań liberackości  16
Zaledwie otwarta dyskusja i liberacka przyjemność tekstu  19

CZĘŚĆ I: DEFINIOWANIE LIBERATURY. OD LIBERATURY DO LIBERACKOŚCI  21
1.	W poszukiwaniu teorii i definicji  23
1.1.	LiBeratura – antidotum na śmierć literatury?  23
1.2.	(Dziś już zdystansowany) ojciec, czyli liberatura według Zenona Fajfera  25
1.3.	(Niepoważny) „przyszywany” wujek, czyli liberatura według Radosława Nowakowskiego  35
1.4.	(Uczona) matka, czyli liberatura według Katarzyny Bazarnik  45
1.5.	Raczej „liberackość” albo o medialnie uwikłanej sztuce słowa i książkowych interfejsach (hipoteza badawcza)  57
2.	O szerzeniu (i odbiorze) teorii i praktyki  65
2.1.	Dyskurs in progress  65
2.2.	Naukowe rozmowy nie tylko w kuluarach  67
2.3.	Liberatura w Polsce i na świecie  69

CZĘŚĆ II: SZUKANIE LIBERATURY. LIBERACKOŚĆ MIĘDZY MEDIAMI  75

I. LIBERATURA A LITERATURA WIZUALNA  77
1.	Liberatura a poezja wizualna  77
1.1.	O oczywiście (?) wizualnej liberaturze i twórczości spod znaku Mallarmégoi Apollinaire’a  77
1.2.	Liberat Stéphane Mallarmé  80
1.3.	Literatura wizualna i literatura uksiążkowiona  84
1.4.	Dlaczego nie Apollinaire, czyli czemu liberaci nie lubią kaligramów  86
1.5.	O liberaturze i konwencji z innej perspektywy, czyli o totalnej sztuce słowa w kontekście dawnej poezji wizualnej  91
1.6.	Adam Nieradzki – siedemnastowieczny liberat  95
1.7.	Liberatura – poezja wizualna – literatura wizualna – literatura intermedialna  99
2.	Liberatura a poezja konkretna  101
2.1.	Nie-konkretna kawiarnia liberacka, czyli szkic sytuacyjny zamiast wstępu  101
2.2.	O tym, co kluczowe w (problematycznej) definicji poezji konkretnej  108
2.3.	Redukcja contra rozszerzenie, czyli co liberat zrobiłby z jabłkiem  110
2.4.	Znów żywe: uwolnione i uprzestrzennione słowa liberatów i konkretystów  117
2.5.	Liberackie play-activity i konkretna interaktywna ergodyczność – ciąg dalszy podobieństw teoretycznych  120
2.6.	W walce o teorię sztuki słowa zdolną opisać zastaną rzeczywistość literacką  122
2.7.	Znacząc konkretne formy (nie)książki i totalne tomy liberackie  124
2.8.	Idealna liberatura konkretna  126
3.	Liberatura a komiks  131
3.1.	Podobieństwa widoczne gołym okiem  131
3.2.	O opowiadaniu słowem i/czy obrazem, czyli o narracyjnych powinowactwach  133
3.3.	Kolejne kwestie sporne: nobilitująca(?) pansemantyczność i (nie)szablonowy bohater elitarnej(?) liberatury  135
3.4.	„Myślenie stroną” i „myślenie książką”, czyli kilka słów o metakadrze  137
3.5.	Na manowcach autopromocji lub o zamkniętych kręgach wtajemniczonych  138
3.6.	Właściwy początek: jedność ikono-lingwistyczna versus pansemantyczność  140
3.7.	Konwencja jedności ikono-lingwistycznej versus dowolność jedności pansemantycznej, czyli o poetykach normatywnych i postulatywnych lub czytelniczych przechadzkach po (innym) lesie  146
3.8.	Komiks liberacki? Liberatura komiksowa? A jednak…  151
3.9.	Różnice niewidoczne gołym okiem  155
4.	Coda. „Garderoba” współczesnych opowieści  157

II.	LIBERATURA A EKSPERYMENTY TYPOGRAFICZNE  161
1.	Liberackie znaki, chwyty i struktury  161
1.1.	Platon, Derrida (?) i Nowakowski – zamiast wstępu  161
1.2.	Liberatura a kategoria znaku  164
1.3.	Liberatura, lingwistyka i formalizm albo o lit/beraturze wskrzeszonej  171
1.4.	Chwyty lit/berackie – ciąg dalszy formalistycznego wybijania z automatyzmu lektury  174
1.5.	Lit/beracka narracja mówiona/zapisana  178
1.6.	Lit/beracka odczuwalność formy  179
1.7.	Lit/berackie miejsca wspólne, czyli o powracających reinterpretacjach  181
1.8.	Strukturalizm, czyli o liberackim czytaniu de Saussure’a raz jeszcze  183
1.9.	Nowe nośniki znaczeń i struktura lit/beracka  188
1.10.	O płynnym przechodzeniu między funkcjami, czyli walka dominanty estetycznej z komunikacyjnością  191
1.11.	Tworzywo lit/beratury: słowo zmysłowe  193
2.	Liberatura i awangardowa typografia na tle historii druku  195
2.1.	Dwie drogi typografii  195
2.2.	Przełom czy chwilowy oddech?  203
3.	Liberatura a koncepcja druku funkcjonalnego  209
3.1.	Liberatura funkcjonalna albo o równoległym projektowaniu znaczeń (czyli o nie tak prostym związku liberatury z teorią druku funkcjonalnego)  209
3.2.	Analogie werbalnej i wizualnej kompozycji czy drażniący czytelnika happening typograficzny?  213
3.3.	Typograficzna interpretacja contra dzieło totalne  216
3.4.	To samo?... A jednak zupełnie inaczej…  221
4.	Liberatura a typografia futurystyczna  223
4.1.	Kilka wstępnych zastrzeżeń  223
4.2.	Futurystyczna literackość i rewolucja typograficzna  229
4.3.	Futurystyczna liberackość?  234
4.4.	Bliżej futurystyczno-liberackiej praktyki: tablice synoptyczne i symultaniczność liberacka  240
4.5.	Zniewolone słowa na wolności  244
4.6.	Ku nowym – liberackim i futurystycznym – sposobom komunikacji  247
4.7.	Zamiast zakończenia: liberacko-futurystyczne nic wcielone  255
5.	Liberatura a typografia nowomedialna  259
5.1.	„Nowa”(?) typografia „nowej”(?) literatury  259
5.2.	Bliżej praktyki: nowomedialna opowieść słowa  267

III.	LIBERATURA A KSIĄŻKA  273
1.	Literatura totalna w perspektywie sztuki książki, czyli o liberaturze i (nie tylko) książce artystycznej  273
1.1.	Podwójna opozycja  273
1.2.	Zgodny głos sprzeciwu i dwa różne rozwiązania  274
1.3.	O artystycznym i liberackim „robieniu książek”  280
1.4.	Odnaleziona przestrzeń wspólna  283
1.5.	Od książki artystycznej do sztuki książki  286
1.6.	Od Clive’a Phillpota do Richarda Kostelanetza  288
1.7.	Między sztuką, książką i literaturą  290
1.8.	Redefiniujący walor liberatury  294
2.	Literatura totalna w perspektywie bibliologii (i nie tylko), czyli o liberaturze i „zwykłej” książce  297
2.1.	Nowe (?) kompleksowe spojrzenie na książkę  297
2.2.	Redefinicja książki czy komunikacji?  300
2.3.	Książkowa komunikacja  301
2.4.	Propozycja Janusza Lalewicza  303
2.5.	Propozycja Teodora Zbierskiego  307
2.6.	Komunikacja liberacka  309
2.7.	Bratnie nauki albo o noszeniu i prze-noszeniu tekstów  312
2.8.	Bookishness, technotext i liberackość  316

IV.	LIBERATURA A LITERATURA ELEKTRONICZNA  321
1.	Od galaktyki Gutenberga ku galaktyce Turinga  321
1.1.	Dziwny przypadek Mallarmégo i Joyce’a  321
1.2.	Hipertekstowa dygitalna e-cyber-literatura 2.0 w dobie remediacji  325
2.	Daleko czy jednak blisko? O tym, co łączy liberatów i e-literatów  333
2.1.	Niemieszczące się w biblioteczkach literackie dziwolągi, które trzeba czytać inaczej  333
2.2.	Espen Aarseth i liberatura  335
2.3.	Medialnie niema literatura czy medialnie niedowidzące analizy?  340
3.	Czy (i jak) można mówić o e-liberaturze?  347
3.1.	Rozgryzanie definicji – geneza problemu  347
3.2.	W poszukiwaniu wirtualnych kodeksów i elektronicznej lit/berackości  350
3.3.	Wątpliwość, która podważa wszystko?  352
3.4.	(Jednak obecna) konkluzja  355

CZĘŚĆ III: CZYTANIE LIBERATURY. KONKLUZJE  357
1.	Liberatura – przekaz grafemiczny w postmedialnym świecie konwergencji  359
1.1.	W dialogu z Seweryną Wysłouch i Marylą Hopfinger  359
1.2.	Intermedium na tle współczesności  362
1.3.	Książkowe interfejsy?  366
1.4.	Inne czytanie  370
1.5.	Ocalić literaturę?  374
1.6.	Liberackość nasza współczesna albo o zwrocie interfejsologicznym w literaturoznawstwie  378
2.	Konkluzje  383

Bibliografia  391
Nota bibliograficzna  407
Spis ilustracji, wykresów i tabel  409
Indeks  411
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

61,01 zł
87,15 zł

Feministyczna krytyka literacka

Książka Feministyczna krytyka literacka prezentuje mapę anglo-amerykańskich i francuskich tekstów krytyczek spod znaku écriture féminine (obierając za punkt wyjściowy wydaną w 1970 roku rozprawę Kate Millett Sexual/Politics, za cen...
30,96 zł
36,00 zł

Język modernizmu. Prologomena historyczno-literackie

"Język modernizmu" to pierwsza w Polsce próba całościowego opisu nowoczesnej polskiej literatury jako odrębnej a rozległej (czasowo i przestrzennie) formacji artysty no-kulturowej. Tego rodzaju ujęcie zbliża polski modernizm do rozumie...
14,70 zł
21,00 zł

Słowo i tekst. T. 2: Język i proces literacki

Tom poświęcony jest zagadnieniom podejścia lingwistycznego do słowa artystycznego. Zawiera prace o różnym profilu, zarówno lingwistyczne, jak i literaturoznawcze, a także – częściowo – kulturologiczne, psychologiczne i socjolo...
22,05 zł
31,50 zł

Republiki literackiej nowoczesności

Tematem książki jest kształtowanie się idei nowoczesnej literatury w Polsce dokumentowane tekstami literackiej eseistyki i krytyki. W przedstawionym przeglądzie na zasadach wyboru uwzględnione zostały projekty nie tylko ściśle literackie, ale także str...
14,36 zł
16,70 zł

Literackie obrazy kultury

Teksty zawarte w tomie dotyczą wykorzystywania utworów literackich, zawierających ważne treści kulturowe, w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Publikacja stanowi małą antologię tekstów-portretów polskiej kultury i sprawdzonych...
14,36 zł
16,70 zł

Dzieła. Tom 4

Książka, po raz pierwszy wydana w 1982 roku przez Państwowy Instytut Wydawniczy, jest prezentacją projektu filozoficznego Marka J. Siemka z lat siedemdziesiątych. Składa się z dziesięciu niezależnych artykułów poświęconych istotnym zagadnieniom ...
14,04 zł
18,00 zł

Regionalizm literacki w Polsce

Kolejny tom serii literaturoznawczych studiówregionalistycznych przynosi całościowe spojrzenie na obecność idei regionalistycznej w polskiej refleksji o literaturze. Profesorowie Małgorzata Mikołajczak i Zbigniew Chojnowski, znakomici filolodzy ...
9,89 zł
10,99 zł

Gdy dzielą kontynenty

Angielka Becky Aldridge zaopiekowała się zabłąkanymi psami, lecz przez to straciła wakacyjną pracę w barze. Właściciel psów, argentyński mistrz gry w polo Emiliano Delgado jest wdzięczny Becky za pomoc i zatrudnia ją jako opiekunkę do swoich ulu...
11,53 zł
12,81 zł

Nauki Jezusa. Wersja literacka

„...Jedną z form nauczania i utwierdzania wiary były cuda. Jezus dokonywał ich, ponieważ współczuł cierpiącym i potrzebującym. Leczył choroby (Mk 1,41; Łk 4,38:5,13), wyrzucał z ich ciał demony (Mk 9,25; Łk 4,41) i w cudowny sposób ...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!