Liryka Mickiewicza
Praca powstała z okazji 220. rocznicy urodzin Adama Mickiewicza. Tom zawiera prace poszukujące w liryce Mickiewicza nowych interpretacji oraz kontekstów egzystencjalnych, aksjologicznych i podmiotowych. Artykuły stanowią świadectwo współczesnych tendencji interpretacyjnych i metodologicznych, preferowanych przez dzisiejszych badaczy. Autorzy starają się opowiedzieć na pytanie, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji oraz czym jest poezja twórcy Dziadów dla współczesnego odbiorcy.
Adam Mickiewicz w świadomości kolejnych pokoleń odbiorców jest przede wszystkim autorem wierszy, "wzorem poety doskonałego". Paradoksalnie trudno jednak, o czym wie każdy badacz romantycznej twórczości, pisać o jego wierszach, już choćby ze względu na nieostrość kategorii liryki w odniesieniu do tekstów romantycznych. Mimo to w niniejszym tomie pragniemy poddać namysłowi badawczemu i czytelniczej refleksji utwory klasyfikowane potocznie jako wiersze - i te pisane jako samodzielne teksty, i te wprowadzane przez poetę w obręb innych utworów. Jeśli uznamy za nadal aktualne słowa Czesława Zgorzelskiego o tym, że "liryka stanowi najczulszy sejsmograf przemian, zarówno w widzeniu świata, jak i w poszukiwaniu nowego wyrazu poetyckiego", to chcemy dziś pytać, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji? Czym są wiersze Mickiewicza dla współczesnego odbiorcy? Które teksty uznać można za liryczne, które zaś nie? Okazuje się bowiem, że utwory, które weszły w krwiobieg polskiej kultury, utwory dobrze znane, wielokrotnie cytowane, owe – użyjmy sformułowania Ernesta Renana – "niewyczerpane źródła zmartwychwstań", mają zadziwiającą właściwość, którą określić można jako permanentną otwartość interpretacyjną. (Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska)
*********
Mickiewicz’s Lyric Poetry. Feelings. Testimonies. Expressions
The volume includes the works seeking new interpretations and existential, axiological and subjective contexts in Mickiewicz’s lyric poetry. The articles are testimony to contemporary interpretive and methodological tendencies. The authors attempt to answer the question of how Mickiewicz’s poems codified the dynamics of various transformations and different understanding of transgressions.
*********
Prof. dr hab. Andrzej Fabianowski – językoznawca i polonista. Rodowity warszawiak. Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Instytutu Literatury na tymże Wydziale. Specjalista z zakresu historii idei oraz interakcji, jakie zachodziły między literaturą i polityką romantyczną.
Dr hab. Ewa Hoffmann-Piotrowska – językoznawca, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół dojrzałej twórczości polskich romantyków, historii romantycznych idei, religijności w literaturze i kulturze romantycznej. Redaktor naczelna czasopisma „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”. Członek Komisji Kadrowej Wydziału Polonistyki.
Autorka książek: "Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli" (2004), "W ustach jest otwór duszy… Szkice o romantykach i mistykach" (2012), "„Święte awantury”. Orto- i heterodoksje Adama Mickiewicza" (2014) oraz współredaktorka monografii poświęconych Mickiewiczowi i Słowackiemu (wraz z Andrzejem Fabianowskim): "Mickiewicz – wieszcz i przewodnik" (2019), "Liryka Mickiewicza. Uczucia. Świadectwa. Ekspresje" (2019), "Pan Tadeusz. Poemat – Postacie – Recepcja" (2017), "Słowacki mistyczny. Rewizje po latach" (2012). Opublikowała także korespondencję księdza Jana Twardowskiego "Otulona dobrocią" – 99 listów księdza do „wnuczki” Maryli i jej zapiski w "Sztuka Edycji" 1/2019: Informacje o Autorach z dziennika (2007). Autorka artykułów poświęconych twórczości Adama Mickiewicza i kulturze romantyzmu.
- Kategorie:
- Redakcja: Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska
- ISBN: 978-83-235-3215-6
- ISBN druku: 978-83-235-3207-1
- EAN: 9788323532156
- Liczba stron: 440
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska Wprowadzenie 7 Magdalena Saganiak Ekspresja romantyczna jako formowanie 11 Jarosław Ławski O Mickiewiczowskim „ja”. Szkic 30 Olaf Krysowski O człowieczeństwie Boga i bóstwie człowieka. Paralele kreacjonistyczne w liryce Mickiewicza 50 Bernadetta Kuczera-Chachulska Liryka Mickiewicza: co wiemy, co wiedzieć powinniśmy (o stanie badań nad poezją romantyka) 70 W WILNIE I KOWNIE Tomasz Jędrzejewski "Zima miejska". Mickiewicz w „czadzie uciech miejskich” 83 Maria Kalinowska Mickiewiczowska "Świteź" we współczesnej recepcji – zagadnienie tożsamości romantycznej Litwy 92 Jerzy Fiećko Mowa Starca w I części "Dziadów": krótka nota o dwu powiązanych kontekstach 101 Jerzy Borowczyk „Pamiątki kochanka”. Próby utrwalania uczuć w kilku wierszach wileńsko-kowieńskich 112 Zbigniew Majchrowski Resztka liryczna 127 W ROSJI Michał Masłowski "Przyjaźń" i "kochanie" w wierszach Mickiewicza 149 Jacek Brzozowski Mickiewiczowskie wariacje sonetowe 161 Wiesław Rzońca Natura „metafory unaoczniającej” – "Sonety krymskie" Adama Mickiewicza 170 Dariusz Seweryn Symetria i entropia. Zarys antropologii "Sonetów krymskich" 187 W SAKSONII, SZWAJCARII, FRANCJI Andrzej Fabianowski "Reduta Ordona". Rzeczywistość – historiozofia – mit 219 Marek Piechota Czy w inwokacji "Pana Tadeusza" Mickiewicz użył rymów częstochowskich? Kilka dopowiedzeń z klamrą liryczną w tle 250 Jan Tomkowski Gwiazdozbiór "Pana Tadeusza". O lirykach wokół poematu 265 Ewa Hoffmann-Piotrowska "Zdania i uwagi" – dzieło nieoczywiste 278 Katarzyna Fedorowicz Mickiewiczowskie pragnienia mocy. Mistyczne wykładnie "imitatio Christi (Zdania i uwagi, Broń mnie przed sobą samym…, Widzenie)" 304 Maria Cieśla-Korytowska …w domku Jego ducha. Paradoks Mickiewicza 330 Anita Całek "Broń mnie przed sobą samym…" jako modlitwa i kontemplacja Boga 338 Ewa Szczeglacka-Pawłowska O liryku Adama Mickiewicza "Drzewo" w nawiązaniu do romantycznego owadoznawstwa 373 Leszek Zwierzyński „Ja” i projekty egzystencji w Lirykach lozańskich Mickiewicza 388 Karol Samsel Cykle poetyckie Adama Mickiewicza i Cypriana Norwida. Cykliczność, asocjacyjność, kołowość – różnice w realizacjach 407 Indeks osób 428 Spis ilustracji 439