„Logopedia Silesiana”. T. 4 - 22 Sposób postrzegania osób z wadą wymowy przez społeczeństwo – badania własne
"Logopedia Silesiana" po raz kolejny otwiera możliwość prezentacji dokonań i przemyśleń wszystkim osobom zainteresowanym logopedią jako nauką o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, a także opisem relacji między mową, myśleniem a rzeczywistością wyrażaną językiem. Wraz ze specjalizacją mózgu i rozwojem funkcji językowych doskonaleniu podlegają obwodowe struktury narządu mowy, odpowiadające za produkcję mowy oraz jej percepcję (odbiór za pomocą narządu słuchu). Wszelkie nieprawidłowości występujące w ich zakresie od samego początku łączą się z praktyczną działalnością logopedii związaną z diagnozą i terapią zaburzeń mowy. Tradycję logopedii określa bowiem praktyczna działalność w zakresie czynności orzekających o zaburzeniach mowy, tworzenie programów terapii osób dotkniętych zaburzeniami mowy oraz budowanie metod i sposobów tej terapii. Analiza tak złożonych zjawisk jak język, jego nabywanie i funkcjonowanie w umyśle oraz zaburzone zachowania językowe człowieka: wady wymowy, jąkanie,
zaburzenia mowy w głuchocie, uszkodzeniach mózgu o różnej etiologii, m.in. w zespołach psychoorganicznych i wielorakich zespołach neurologicznych, rodzi konieczność naukowej refleksji. Składające się na czwarty tom czasopisma artykuły dotyczą zarówno aspektów diagnostycznych, a więc zawierają opisy i objaśnienia wielorakich stanów zaburzeń mowy u dzieci, młodzieży i dorosłych, jak i prognostycznych, czyli prezentują metody postępowania terapeutycznego dla poszczególnych zaburzeń, np. dla autyzmu, uszkodzeń mózgu, oraz anagnostycznych – wykorzystują wiedzę na temat zaburzeń i sposobów ich łagodzenia, celem osiągnięcia wytyczanych celów terapeutycznych.
Zgodnie z tradycją czasopisma tom składa się z trzech zasadniczych części, w których naukowo-kazuistycznym dociekaniom w zakresie opanowywania i doskonalenia reguł przyswajania i odzyskiwania mowy towarzyszy dialogowo rozumiany proces postępowania terapeutycznego.
- Kategorie:
- Redakcja: Olga Przybyla
- Język wydania: angielski,czeski,polski
- ISSN: 2391-4297
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Spis treści Wprowadzenie (Olga Przybyla) / 13 Część pierwsza Prace naukowo-badawcze Logopedia zagraniczna Kateřina Vitásková, Alena Říhová: Analýza možností diagnostiky a intervence oromotorické praxie u klientů s poruchou autistického spektra / 19 Mieczysław Chęciek: Some aspects of realisation of speech units in stuttering in the light of own researches / 33 Kateřina Vitásková, Lucie Šebková, Tereza Keprdová: Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda – preliminární studie / 46 Logopedia polska Grażyna Gunia: Zadania logopedy wobec edukacji inkluzyjnej / 59 Tomasz Woźniak: Teorie pochodzenia jąkania oparte na dowodach / 72 Jolanta Panasiuk: Zespół psychoorganiczny w diagnozie logopedycznej / 81 Irena Urban, Piotr H. Skarżyński: Zastosowanie nowych technik w diagnostyce, terapii i rehabilitacji osób z wadą słuchu / 113 Anna Walawska-Hrycek, Ewa Krzystanek: Anatomia funkcjonalna ośrodkowego układu nerwowego, cz.1. / 140 Mieczysław Chęciek, Elżbieta Bijak: Fragmentaryczne wyniki badań nad motywacją do terapii jąkania uczniów szkoły średniej / 158 Agnieszka Myszka: Pięć szeregów głosek dentalizowanych? O półpalatalnych głoskach szumiących i ciszących / 170 Anna Żywot: Charakterystyczne cechy języka dzieci z niedoksztaceniem mowy o typie afazji. Próba opisu / 183 Agnieszka Wątorek: Problemy metodologiczne badań nad kompetencją językową dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / 200 Elżbieta Radkowska: Wczesna opieka logopedyczna nad dzieckiem z rozszczepem wargi i podniebienia. Standard postępowania logopedycznego przyjęty w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie / 218 Część druga Studia z praktyki logopedycznej Anita Lorenc, Agnieszka Ptaszkowska: Programowanie języka dziecka z uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem metody audytywno-werbalnej. Studium przypadku / 229 Sylwia Filipczak, Jolanta Panasiuk: Dynamika ustępowania zaburzeń afatycznych a społeczne i poznawcze funkcjonowanie pacjenta – studium przypadku / 248 Joanna Błażejewska: Propozycja oddziaływania neurologopedycznego w przypadku chorego na SLA/MND / 279 Justyna Wojciechowska: Ocena rozumienia tekstu w praktyce logopedycznej / 304 Kamila Dębińska-Gustaw: Zaburzenia rozwoju mowy a trudności w czytaniu i pisaniu. Analiza przypadku osoby z alalią / 319 Renata Tomaszuk-Wieczorek, Dawid Larysz: Zaburzenia tekstu w schizofrenii na podstawie badań własnych metodą indywidualnych przypadków. Część praktyczna / 336 Monika Knychalska-Zbierańska, Katarzyna Walas: Zastosowanie terapii metodą PNF w pracy neurologopedy i fizjoterapeuty – studium przypadku pacjentki z przebytym krwotokiem podpajęczynówkowym / 349 Agnieszka Rożek, Dawid Larysz: Lateralizacja funkcji językowych u pacjentów z pierwotnymi nowotworami OUN. Lokalizacja pierwotnie rozproszona, transfer międzypółkulowy czy różnice interpersonalne / 364 Monika Knychalska-Zbierańska: Sposób postrzegania osób z wadą wymowy przez społeczeństwo – badania własne / 379 Część trzecia Materiały, pomoce, sprawozdania Barbara Miguła: Afazja jako zaburzenie mowy po udarze mózgu – studium przypadku / 395 Martyna Polczyk: Terapia logopedyczna przez zabawę / 406 Olga Przybyla, Tomasz Woźniak: Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe / 415 Noty o autorach / 439 Streszczenia / 446